Ai vain lastenhoitajat valittaa? noh, tässä kampaajan tyylinäyte

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"hih"
Iltalehti julkaisi kuluneella viikolla kipakan myyjän ohjeet huonosti käyttäytyville asiakkaille. Myyjän 20 vinkkiä poikivat pian palautetta ja uusia listauksia toimituksen sähköpostiin.

Viimeisimpänä asiakkaita halusi opastaa parturi-kampaaja, joka on huomannut parantamisen varaa muun muassa asiakkaiden hygieniassa, täsmällisyydessä ja liiallisissa odotuksissa.

1. Jos haluat pelkän leikkauksen, tule samana päivänä pestyillä hiuksilla. Jos peset hiuksesi kerran viikossa lauantaisin, niin mene sunnuntaiaamuna parturiin - älä torstaina. Haluaisitko itse koskea tuntemattoman rasvaisiin hiuksiin puolen tunnin ajan? Ja kyllä, pesu maksaa.


2. Sama pätee vahaan tai lakkaan. Ennakoi, tiedät kyllä miksi. Jos kiltti kampaaja uhraa saksensa geelimössö hiuksiisi, älä valita jälkikäteen, jos leikkaus ei asetu.


3. Jos varaat ajan permanenttiin pitkille kutreille ja tuot kuvan Hollywood-tähdestä, jolla on ihanat laineet, niin luuletko ihan oikeasti, että se näyttää joka aamu samalta kuin kuvassa? Käytä muotoilurautaa tai lämpörullia.


4. Jos et halua, että hiuksiasi leikataan, älä tule kampaajalle ja vaadi jotain uutta "mutta ei saa oikeastaan lyhentää, mä kasvatan. Ja kerroksiakaan ei, kun on niin ohuet hiukset." Meillä on sakset, ei taikasauvaa.


5. Kun tuot lapsesi parturoitavaksi, voit kuvitella, veisitkö lapsen hoitoon tai kylään siinä kunnossa? Jos Maijalla on saivareita tai kuumetta, niin tukan voi leikata varmasti myöhemminkin. Jää sitten Maijallekin mukavampi muisto kuin kuumetokkurassa puoliväkisin kitisten leikattuna.


6. Jos jätät lapsesi parturiin ja lähdet itse asioille, tule takaisin silloin kun kampajaaon ilmoittanut leikkuun olevan valmis - älä puolen tunnin päästä. Emme ole lastenvahteja. Olemme asiakaspalvelijoita ja seuraava asiakas odottaa jo.


7. Ja jos haluat, että pienen Väinön hiukset leikataan saksilla tietyn mittaiseksi, tule itse mukaan äläkä laita koululaista yksin parturiin ja tule itse myöhemmin huutamaan kun on "kynitty" sivut ja niska koneella. Väinön kanssa kyllä keskustelin leikkauksesta, kun et ollut itse paikalla.


8. Monen asiakkaan kanssa hoito on jo melkein kuin kaveria tapaisi. Kampaajankin mielestä on kiva vaihtaa kuulumisia, mutta muista, ettei meillä ole pätevyyttä terapeutin ammattiin.


9. Jos haluat "raidan, tuohon, tuohon ja tuohon", niin voit vaikka sukia kaupan vaalennusaineet päähän, jos itse tiedät paremmin. Anna meidän hoitaa työmme. Ehkä muutaman kerran ennenkin on raitoja tehty.


10. Tule paikalle silloin kun sovitaan. Vartin myöhästyminen on lyhyessä työssä pahimmillaan puolet ajasta. Soita ja kysy, haittaako myöhästyminen tai tuleeko seuraava asiakas ihan perään. Olisi myös ihan kohteliasta ilmoittaa, jos sinulla ei ole aikomustakaan saapua paikalle.
 
Totta! 6. Jos jätät lapsesi parturiin ja lähdet itse asioille, tule takaisin silloin kun kampajaaon ilmoittanut leikkuun olevan valmis - älä puolen tunnin päästä. Emme ole lastenvahteja. Olemme asiakaspalvelijoita ja seuraava asiakas odottaa jo.
 
"vieras"
Tästä kyllä paistaa ammattitaidottomuus läpi ja PAHASTI!

Esim. kohta hollywood-kuvasta, ei ole vaikeaa ammattilaisen kertoa nätisti asiakkaalle mitä on mahdollisuus saada ja mitä tulee tehdä jos haluaa tismalleen hollywood-stara hiukset.

Vien aina kampaajalle mukanani muutaman kuvan, usein jostain julkkiksista ja aina kampaajani niistä valikoi ja kertoo mistä kuvista on hyötyä leikkaussuunnitelmissa ja mitkä on tehty muotoilulla, hiuslisäkkeillä jne.

Ihme vinkumista. Siinä on taas ammattikunta josta 80% tarvitsisi kipeästi lisäkoulutusta ASIAKASPALVELUSTA.
 
ytri
Mä en edelleenkään ymmärrä näiden listojen hyötyjä, en sitäkään miksi iltasanomat kokee niitä tarpeelliseksi julkaista. Jos asiakas ei kuuntele asiallisesti annettua palautetta, ei hän lue tälläisia listojakaan ja muuten tällätavalla annettu palaute antaa vain nolon ja taitamattoman kuvan palautteen antajan ammattitaidosta, pahimmillaan se yleistetään koko ammattikuntaan.
 
"heh"
tosi yllättävää että tää ei ota tuulta alleen niinkuin se hoitajan valitus.. hoitaja todellakin on monelle vielä se sisar hento valkoinen ja kutsumusammatissa, jonka valitus on pöyristyttävää. Muille se on ihan ok.
 
"Niilo"
No mua ei siinä hoitajan valituksessa häirinnyt yhtään mikään muu kuin kirjoitustyyli. Pääosinhan oli ihan asiaa teksti, tyyli vain oli kuin äidinkielentunnit väliin jättänyt murrosikää poteva työharjoittelija.
 
"aha"
Tosi outoja juttuja! :O Minulle kampaaja on sanonut, että väri tarttuu paremmin vähän likaisiin hiuksiin eli ei tod. tarvitse pestä niitä etukäteen- ja pestäänhän ne jokatapauksessa värin yhteydessä muutenkin. Leikkaukseenkaan peseminen ei vaikuta mitenkään, suihkepullosta saa vettä jne. Ja eiköhän asiakas saa edes raitojen paikat itse määrätä??
 
"Niilo"
[QUOTE="Niilo";28106453]No mua ei siinä hoitajan valituksessa häirinnyt yhtään mikään muu kuin kirjoitustyyli. Pääosinhan oli ihan asiaa teksti, tyyli vain oli kuin äidinkielentunnit väliin jättänyt murrosikää poteva työharjoittelija.[/QUOTE]

Ja siis nimenomaan ammattitaidottomuus paistoi hoitajan tekstistä, ehkä alan vaihto paikallaan.
 
"Vieras"
[QUOTE="Niilo";28106468]Ja siis nimenomaan ammattitaidottomuus paistoi hoitajan tekstistä, ehkä alan vaihto paikallaan.[/QUOTE]

No myyjän ja kampaajan tekstithän olikin TODELLA asiapitoisia ja ystävällisiä :D salli mun nauraa räkänaurua
 
"Vieras"
[QUOTE="Niilo";28106468]Ja siis nimenomaan ammattitaidottomuus paistoi hoitajan tekstistä, ehkä alan vaihto paikallaan.[/QUOTE]

Ja älä huoli, hoitajat vaihtaa alaa useammin kuin sukkia. Meillä on hoitajapula, joka vain pahenee, pahenee ja pahenee....
 
toinen kampaaja
Minun täytyy kampajaana nyt sanoa, että minä en koe ainakaan mitään angstia asiakkaitani kohtaan. Asiakas saa itse päättää raitojensa paikat, ei tarvitse pestä hiuksia ennen värjäystä eikä hiuksia ole pakko pestä ennen leikkausta - suihkepullolla ne saadaan kasteltua. Ja minä kyllä rehellisesti kerron, että usein julkkisten hiuksia on laitettu monta tuntia, eli sama ei toteudu millään 5 minuutin aamusukimisella.
 
Tuosta hiusten pesusta... Kyllä mä oon ainakin aina pessy asiakkaalta hiukset vaikka ois samana päivänä ne itekkin pessy. Musta vaan varmasti puhdasta tukkaa on mukavampi leikata ja jos päässä sattuukin oleen jotakin lakkaa yms. niin sakset ei siitä kyllä tykkää.
 
ksjdja
Niin, jos leikkaa likaista tukkaa, niin ne todella kalliit sakset kuluvat äärettömän paljon noepammin kuin muuten. Eli ei mitään järkeä jollei ole tosi rikas kampaaja.
 
gsogs
Niin, jos leikkaa likaista tukkaa, niin ne todella kalliit sakset kuluvat äärettömän paljon noepammin kuin muuten. Eli ei mitään järkeä jollei ole tosi rikas kampaaja.
Eiks niille kampaajille oikeesti tuu mieleen vaikka kertoa asiakkaalle ajanvaraustilanteessa että hiukset pitää pestä ennen kampaajalle tuloa ja ettei saa suihkutella lakkaa tai tunkea muita hiusmömmöjä päähän? Kaikki asiakkaat kun ei vaan tuu ajatelleeksi asiaa. Vissiin ei voi asiakkaita ohjeistaa näin kun pitää saada jotain josta valittaa.
 
asiakaspalvelija
Mielestäni on hyvä, että asiakkaita ohjeistetaan, ettei kannata olla täysin dorka. Ei sellaisia oikein jaksaisi, vaan kyllä ne ammatin isoja varjopuolia on. Niitä on aivan liikaa.
 
asiakaspalvelija
Mä en edelleenkään ymmärrä näiden listojen hyötyjä, en sitäkään miksi iltasanomat kokee niitä tarpeelliseksi julkaista. Jos asiakas ei kuuntele asiallisesti annettua palautetta, ei hän lue tälläisia listojakaan ja muuten tällätavalla annettu palaute antaa vain nolon ja taitamattoman kuvan palautteen antajan ammattitaidosta, pahimmillaan se yleistetään koko ammattikuntaan.
Hahhah. Enemmän kertoo asiakkaasta, jos ei kestä tuollaisia listoja ja ota niistä opikseen.
 

Yhteistyössä