Ai että kun ottaa päähän!! (lapsen päivähoidosta)

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
perhoska
Ihan mielenkiinnosta...Eikös päiväkoti samalla tavalla vaadi sitten aamuvuoronkin jälkeen miestä hakemaan lapset pois ajoissa. Joten autoon olisi tarvista muulloinkin kuin yövuoroina. Ja oispahan mieskin sitten omalla autolla ajamassa noita kimppakyytejä töihin eikä muiden kyytien varassa. Pikkuisen epävarmaa jos pitää olla täysin muiden varassa töihin menemisen suhteen. Ihan vaan ajattelin.
 
[QUOTE="Vilukissa";24341074]Ap mainitsi ko. paikan olevan ryhmäperhepäiväkoti. Siellä on käsittääkseni viimeisten tietojeni mukaan kirjoilla max. 12 lasta. Ja mun on todella vaikea uskoa, että klo 15.30 aikohin koko 12 lapsinen kööri olisi paikalla....

Mutta todellakin - joko paikka toimii väärän nimikkeen alla tai jotain - aivan sama. Herran haltuun...[/QUOTE]

Ryhmäperhepäiväkotja en tunne paremmin, mutta olen käsittänyt että myös iltahoidossa on kysymys vuorohoidosta johon on omat sääntönsä.

Ap:n omien sanojen mukaan kyse ei ole pelkästään ensi viikosta vaan näitä tilanteita tulee eteen jatkuvasti, eli päiväkodta odotetaan jatkuvaa joustamista heidän perheen kohdalla. Enkä usko hetkeäkään että he tuolla vuorotyöläisille suunnatussa päiväkodissa olisivat ainoa perhe joka olisi joustoa kaipaamassa jos sitä olisi tarjolla. Tuo työaikojen yhteensovittaminen kun on hankalaa.

Mutta siis yleisesti, jos mitään julkista liikennettä ei tosissaan kulje eikä ap pysty järjestämään itselleen kimppakyytiä noina päivinä eikä kumpikaan jaksa pyöräillä (hankalaa talvella) matkoja niin yhden auton varassa oleminen tuntuu hankalalta. Jos sekään vaihtoehto ei onnistu että mies hoitaisi kaikki päivän kuljetukset (veisi ja hakisi siis autolla sekä ap.n että lapsen) niin vaihtoehdot taitaa olla siinä että lapsi on nuo päivät kotona ai saadaan joku mummo tms hakemaan lapsi.

Ei kuitenkaan ole pk:n vastuulla huolehtia lapsen kuljetuksista.
 
[QUOTE="Vilukissa";24341074]Ap mainitsi ko. paikan olevan ryhmäperhepäiväkoti. Siellä on käsittääkseni viimeisten tietojeni mukaan kirjoilla max. 12 lasta. Ja mun on todella vaikea uskoa, että klo 15.30 aikohin koko 12 lapsinen kööri olisi paikalla....

Mutta todellakin - joko paikka toimii väärän nimikkeen alla tai jotain - aivan sama. Herran haltuun...[/QUOTE]

ei varmaan olekkaan kaikki silloin 15:30 enää hoidossa, mutta jos tuo paikka on auki 5-22 17 tuntia vuorokaudessa, niin jossain välissä hoitajien työvuorot ei vaan riitä turvalliseen hoitajamäärään, tai sit pitäis palkata lisävoimaa, joille ei sit kuitenkaan olis töitä tarjolla kuin muutamaksi tunniksi vuorokaudessa.jos sitäkään.

jos miehen ei tarvitse aamuvuoron jälkeen hakea lasta, tai viedä mennessään iltavuoroon, niin hoitopaikka joustaa jo aika paljon tarvitun määrän ylikin, niin mun mielestä tuo vaatimus hakea yötyöviikolla lapsi aiemmin ei ole kamalan paljon.
 
Itse olen sairaanhoitaja ja meillä yövuorot on 21.30-7.15
meillä lapset tavallisessa ( 6.30-17.15 auki ) päiväkodissa ja kyllä hoitajat aina olettivat, että haen tyyliin klo. 14 lapset hoidosta ( mielellään vielä aikaisemmin ) kun yövuorot. Lopetin vuorojeni kertomisen. Sitten ei enää ollut mitään ongelmaa.
 
aijaa
no meidän lapset on hoidossa 3 pv viikossa klo 8 ja 16 välillä (6-7 tuntia kerrallaan). Mä teen perhesyistä 5-tuntista työpäivää ja miehellä vuorotyö, sen takia me ei tarvita enempää hoitoa. Ei multa ainakaan ole koskaan kysytty muuta kuin hoitopäivät ja mihin aikaan tulee, että tietää tilataanko aamupala vai ei
 
"vierailija"
[QUOTE="Vilukissa";24341074]Ap mainitsi ko. paikan olevan ryhmäperhepäiväkoti. Siellä on käsittääkseni viimeisten tietojeni mukaan kirjoilla max. 12 lasta. Ja mun on todella vaikea uskoa, että klo 15.30 aikohin koko 12 lapsinen kööri olisi paikalla....

Mutta todellakin - joko paikka toimii väärän nimikkeen alla tai jotain - aivan sama. Herran haltuun...[/QUOTE]

Ryhmäperhepäiväkoti aukeaa klo 05.00. Ensimmäinen työntekijä tulee siis silloin. Hänen työvuoronsa on 8 tunnin päivällä 05.00-13.00 (tosin todennäköisesti lyhyempikin, koska on lyhennykset). Seuraava todennäköisesti tulee viimeistään 7.30. eli hänen vuoronsa on arviolta 7.30-15.30. Ja usein (ryhmä)perhepäivähoidossa on paljon ihan pieniä lapsia (tosin vuorohoito voi muutta ikäjakaumaa) joten tarvitaan varmaan kolmas hoitaja eli arvioidaan että hän olisi töissä klo 9-17.00. Ja iltaan tulee varmaan vielä yksi, arviolta klo 14.00-22.00.

Eli: Kun työntekijä nro 2 lähtee klo 15.30., ryhmikseen jää kaksi työntekijää joilla saa olla enintään 8 alle 3-vuotiasta lasta. Todennäköisesti päivävuorolaisten lapset ovat hoidossa vielä siihen aikaan suurin osa ja jossain kohtaa iltapäivästä tulevat iltavuorolaisten lapset, joten paikkoja tuskin on yhtään "ylimääräistä". Koska laskennallinen nukkuma-aika yövuoron jälkeen on 8 h, niin käsittääkseni ap:n perhettä kohtaan on joustettu jo tuo 1,5 h (lasketaan työvuoron päättymisestä eli ap:n miehen tapauksessa 06.00-14.00).
 
"vierailija"
Itse olen sairaanhoitaja ja meillä yövuorot on 21.30-7.15
meillä lapset tavallisessa ( 6.30-17.15 auki ) päiväkodissa ja kyllä hoitajat aina olettivat, että haen tyyliin klo. 14 lapset hoidosta ( mielellään vielä aikaisemmin ) kun yövuorot. Lopetin vuorojeni kertomisen. Sitten ei enää ollut mitään ongelmaa.
Tavallisessa päiväkodissa ei lasketakaan samalla tavalla tilannetta. Vuoropäivähoidossa on pakko ilmoittaa työvuorot, ja hoitajien määrä mitoitetaan niiden mukaan.
 
vrs
Siis MITÄ KETTUA?!! 4km liian pitkä matka?!! :D :D :D Siis 4km, NELJÄ?! Ei 40, neljäKYMMENTÄ?! Kuka edes kulkee näin hienoilla keleillä 4km autolla?! :D :D

Mutta joo, outoa toimintaa hoitopaikalta... :(
 
"Kaisa"
ite olen sh ja aikoinani minulla oli työ aika 20.15-7.15 nukuin käytännössä 8-18 välisen ajan.. tein 4-6 yötä 4-6 vapaata periaatteella ja todellakaan en ois aktiivisesti lähteny töihin nukuttuani VAIN 6h yöunet!

enkä kyllä pästäis miestänikään 12h:n työpäivän jälkeen 6h:n unilla tekemään jälleen yli 12h tuntusta työpäivää raskaanliikenteen kuskina
 
"hmmm"
Siis MITÄ KETTUA?!! 4km liian pitkä matka?!! :D :D :D Siis 4km, NELJÄ?! Ei 40, neljäKYMMENTÄ?! Kuka edes kulkee näin hienoilla keleillä 4km autolla?! :D :D

Mutta joo, outoa toimintaa hoitopaikalta... :(
Tota mäkin ihmettelin... toisaalta ymmärtäisin jos on tekee rankkaa työtä 8 h päivässä, kuten siivousta tms. fyysistä työtä niin sitten ei ehkä jaksaisi heti lähteä pyöräilemään, mutta muutenhan toi on ihan helppo kulkea pyörällä.
 
vrs
[QUOTE="hmmm";24343332]Tota mäkin ihmettelin... toisaalta ymmärtäisin jos on tekee rankkaa työtä 8 h päivässä, kuten siivousta tms. fyysistä työtä niin sitten ei ehkä jaksaisi heti lähteä pyöräilemään, mutta muutenhan toi on ihan helppo kulkea pyörällä.[/QUOTE]

No pyörällä tai vaikka ihan jalkapatikalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;24339234:
jos toi on vuorohoitopaikka, niin niissä ei yleensä ole subjektiivista hoito-oikeutta, vaan ainoastaan silloin kun vanhemmat on töissä niin lapsi saa olla hoidossa.
normaalissa päiväkodissa joka on auki esim 6:30-18:00 auki, ei ole niin tarkkaa kun sillä ei työntekijöitä tarvii olla niin monessa vuorossa.
Meillä on lapset ollu vuorohoidossa ja sielä hoitopaikkaa sai käyttää arkipäivisin klo8-18 välillä silloinkin kun vanhemmalla oli vapaapäivä, iltaisin ja viikonloppuisin ja öisin vain jos kumpikin vanhemmista oli töissä.

Oletko ap kertonut että teillä ei ole kuin yksi auto? jos matka päiväkotiin on pitkä niin onhan se mahdottomuus hakea lasta aiemmin. ota vaikka pk johtajaan yhteys ja neuvottele asiasta.
 

Yhteistyössä