Ai että kun ottaa päähän!! (lapsen päivähoidosta)

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Tiina"
[QUOTE="ninni";24339455]Aikuinen mies joka on ollut yön töissä siis.. Mä en tajua teitä. Ihanko oikeasti itse olisitte yön töissä, hoitaisitte päivän lasta ja sit taas yöksi töihin? Ihan menisi pari vuorokautta kivuttomasti nukkumatta tai nukkuen pari tuntia jossain välissä? Ja työn laatu pysyisi hyvänä? Haluisitte varmaan vaikkapa sellaisen kirurgin käsittelyyn tai lentokapteenin koneeseen, joka olisi toiminut näin.[/QUOTE]

Itse kärsin unettomuudesta ja töihin olen lähtenyt jopa samoilla silmillä. 4h yössä on riittävästi, jos se on väliaikaista. Rankkaa toki, mutta jos ei ole muuta vaihtoehtoa.
 
"Eräs"
Niissä kunnissa joissa olen ollut töissä osapäivähoidoksi on luettu 5h ja alle olevat ajat. Joista on eri maksut, muuten on ihan sama onko 5,5 vai 10tuntia, siis maksujen kannalta...
Aijaa. Itse tein 6h työpäivää ja lapsella oli hoitoaikasopimus alle 7h/vrk klo6-22 välillä. Kun tein normaalia 8h työpäivää lapsellani oli max 10h/vrk klo 6-22 välillä. Laskut ainakin oli pienempiä, kun lapsi oli vähemmän aikaa hoidossa. Myös vkl oli mahdollisuus viedä hoitoon päiväkotiin. En koskaan vienyt.

Esikoulusta maksoin sitten vielä vähemmän.
 
vuorotyöläisen vaimo
[QUOTE="Tiina";24339468]Itse kärsin unettomuudesta ja töihin olen lähtenyt jopa samoilla silmillä. 4h yössä on riittävästi, jos se on väliaikaista. Rankkaa toki, mutta jos ei ole muuta vaihtoehtoa.[/QUOTE]

Mutta kun se ei ole väliaikaista, jos sitä kestää viikon kerran kolmessa viikossa. Pidemmän päälle ei taida kroppa kestää ja voi aiheuttaa varmasti unettomuutta niinä "normaaleinakin" viikkoina.
 
"ninni"
[QUOTE="Tiina";24339468]Itse kärsin unettomuudesta ja töihin olen lähtenyt jopa samoilla silmillä. 4h yössä on riittävästi, jos se on väliaikaista. Rankkaa toki, mutta jos ei ole muuta vaihtoehtoa.[/QUOTE]

Mistä tiedät miten väliaikaista toi on? Kyllä se on rankkaa jos viikkokin pitää mennä parin tunnin yöunilla. Ja jos miehen työvuoro loppuu klo 6, niin tuskin on silloin kotona eli ei mitenkään saisi nukuttua neljää tuntia (ja ap taas varmaan lähtee töihin ennen klo 10, jos työt alkaa silloin) eli todellisuudessa uniaikaa miehellä olisi ehkä 2 tuntia.
 
kuules nyt
[QUOTE="ninni";24339455]Aikuinen mies joka on ollut yön töissä siis.. Mä en tajua teitä. Ihanko oikeasti itse olisitte yön töissä, hoitaisitte päivän lasta ja sit taas yöksi töihin? Ihan menisi pari vuorokautta kivuttomasti nukkumatta tai nukkuen pari tuntia jossain välissä? Ja työn laatu pysyisi hyvänä? Haluisitte varmaan vaikkapa sellaisen kirurgin käsittelyyn tai lentokapteenin koneeseen, joka olisi toiminut näin.[/QUOTE]

No, jos haluat tietää, niin ne kullannuppuja päiväkodeissa hoitavat naiset tekevät usein niin että hoitavat yöt lapsiaan, valvoen heidän takiaan ja sitten suurien työhuolien takia. Ja aamulla täytyy olla tikkana vastassa arvokkaita kullannuppuja. Niitä kullannuppuja on vaan vaarallisen paljon.

Sitä paitsi kukaan ei ole ehdottanut, että tuo mies ihan ilman nukkumista hoitaisi omaa lastaan.
 
"Lilli"
[QUOTE="vieras";24339407]Hyvä. Toivottavasti se olet sitten aina sinä joka siellä teet sen pitkän päivän näitten poikkeimien kanssa. Kun äkkiä se meneekin siihen, et se haku aika vaan venyy ja venyy. Nää on nähty.[/QUOTE]

No tietenkin päiväkodin aukioloaikojen puitteissa. Ja kyllä- minä se olen joka siellä venyy illalla, samoin kun meidän muutkin työntekijät joustaa ja venyy. Se on yksi osa alaa. Tympeää silloin kun vanhemmat ovat jossain shoppailemassa yms. mutta mielelläni sen teen silloin kun todellinen tarve on. Niitä perheitä varten mä siellä töissä oon enkä ihan vain omien mielihalujeni mukaan..
 
"limar"
[QUOTE="madame";24339466]mä oon kyllä käsittänyt että subjektiivinen hoito-oikeus on kaikilla alle kouluikäisillä RIIPPUMATTA VANHEMPIEN TÖISTÄ;TYÖTTÖMYYDESTTÄ;OPINNOISTA TMS.

eli yhteys varhaiskasvatuspäällikköön, jos ei auta tee kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle.

minusta on älytöntä että pk:n johtajat yrittää päästä sieltä missä aita on matalin,eli helpommalla hommalla, tekisivät työnsä. ja jos kerran on kaiken lisäksi maksava asiakas niin mitä hittoa ne napisee?[/QUOTE]

Subjektiivinen päivähoito-oikeus ei koske ilta- ja yöhoitoa ja ap:n lapsi on tälläisessä iltahoitopaikassa.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus koskee päivällä tapahtuvaa päivähoitoa eli normipäikkyjä jota ovat auki kuudetsa/puoliseiskasta viiteen.
 
"ninni"
No, jos haluat tietää, niin ne kullannuppuja päiväkodeissa hoitavat naiset tekevät usein niin että hoitavat yöt lapsiaan, valvoen heidän takiaan ja sitten suurien työhuolien takia. Ja aamulla täytyy olla tikkana vastassa arvokkaita kullannuppuja. Niitä kullannuppuja on vaan vaarallisen paljon.

Sitä paitsi kukaan ei ole ehdottanut, että tuo mies ihan ilman nukkumista hoitaisi omaa lastaan.
Miksi ne pk:n tädit valvoo yöt???? Tietty sairastelut ym. ymmärrän, mutta ehkä kannattaisi käydä lääkärissä sekä äidin ja lapsen jos yövalvominen on jokaöistä.
 
"Tiina"
[QUOTE="ninni";24339502]Mistä tiedät miten väliaikaista toi on? Kyllä se on rankkaa jos viikkokin pitää mennä parin tunnin yöunilla. Ja jos miehen työvuoro loppuu klo 6, niin tuskin on silloin kotona eli ei mitenkään saisi nukuttua neljää tuntia (ja ap taas varmaan lähtee töihin ennen klo 10, jos työt alkaa silloin) eli todellisuudessa uniaikaa miehellä olisi ehkä 2 tuntia.[/QUOTE]

Ok, minä ymmärsin, että päivä silloin tällöin muutaman kerran kk. Miten ymmärsinkin niin väärin...kulkeeko bussit? Kävellen toki hakee tai pyörällä. Taksikin tulee halvemmaksi ku se toinen auto :).
 
[QUOTE="Eräs";24339477]Aijaa. Itse tein 6h työpäivää ja lapsella oli hoitoaikasopimus alle 7h/vrk klo6-22 välillä. Kun tein normaalia 8h työpäivää lapsellani oli max 10h/vrk klo 6-22 välillä. Laskut ainakin oli pienempiä, kun lapsi oli vähemmän aikaa hoidossa. Myös vkl oli mahdollisuus viedä hoitoon päiväkotiin. En koskaan vienyt.

Esikoulusta maksoin sitten vielä vähemmän.[/QUOTE]

meillä tuo päiväkoti-ikäinen menee nyt eskariin ja kun siitä tuli laput niin niissä oli et jos YHTENÄKIN päivänä kuukaudessa lapsi on eskarin lisäksi hoidossa yli 5 tuntia, menee täysi maksu.ja toi pätee muihinkin kuin eskareihin, näin käsitin.
 
kuules nyt
[QUOTE="madame";24339466]mä oon kyllä käsittänyt että subjektiivinen hoito-oikeus on kaikilla alle kouluikäisillä RIIPPUMATTA VANHEMPIEN TÖISTÄ;TYÖTTÖMYYDESTTÄ;OPINNOISTA TMS.

eli yhteys varhaiskasvatuspäällikköön, jos ei auta tee kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle.

minusta on älytöntä että pk:n johtajat yrittää päästä sieltä missä aita on matalin,eli helpommalla hommalla, tekisivät työnsä. ja jos kerran on kaiken lisäksi maksava asiakas niin mitä hittoa ne napisee?[/QUOTE]

Jospa tietäisit, mitä kaikkea päiväkodin johtajat tekevät,kun yrittävät noudattaa subjektiivista päivähoitolakia. Kaikenlaisia päivähoitolain tulkitsemisia esiintyy kun kaikki on saatava hoitoon heti tässä ja NYT. Mä luulen että pelästyisit niin paljon että et ikinä vie enää lastasi hoitoon jos kuulisit kuinka päivähoitolakia muulta osin tulkitaan. Ja kaikki vaarallisetkin lain ohitukset sen takia, että kaikki kokevat subjektiiviseksi oikeudekseen laittaa lapsi hoitoon.
 
Minua kummastuttaa eniten, että ap:n miehen oletetaan olevan jo hereillä ja lapsenhoitokykyinen puoli neljältä (tai oikeastaan jopa ennemmin, että ehtii hakemaan lapsen tuohon aikaan). Kun minun mieheni teki yötöitä, ei takuuvarmasti ollut järjissään noin aikaisin päivällä.

Ja naapurin isäntäkin näyttää kiskovan unia helposti iltakuuteen asti, jos on kuudelta tullut töistä.
 
kuules nyt
[QUOTE="ninni";24339522]Miksi ne pk:n tädit valvoo yöt???? Tietty sairastelut ym. ymmärrän, mutta ehkä kannattaisi käydä lääkärissä sekä äidin ja lapsen jos yövalvominen on jokaöistä.[/QUOTE]

Tiedän että jos kaikesta valvomisesta tai sairastelustakin jäisivät lomille, niin tulisi katastrofi. Kun ei ole sijaisia. Päiväkoteja suljettaisiin, mutta sehän olisi kauheaa subjektiivisesti hoitoa tarvitsevien kannalta.
 
:)
Ah, jos aapee on tosiaan niin tyhmä jotta lapsi ja päiväkoti saa kärsiä siitä jotta sinulla mies kotona ja jaksat nurista täällä niin mun mielestä on ainakin ihan jees juttu jotta sä hajotat perjantai iltana ja toivottavasti muinakin päivinä sitä päätäs tän asian suhteen :) Lapsi raukka, ehkä sen tosiaan on parempi antaa vaikka huostaan :)
 
herätyyyyyyys
Minua kummastuttaa eniten, että ap:n miehen oletetaan olevan jo hereillä ja lapsenhoitokykyinen puoli neljältä (tai oikeastaan jopa ennemmin, että ehtii hakemaan lapsen tuohon aikaan). Kun minun mieheni teki yötöitä, ei takuuvarmasti ollut järjissään noin aikaisin päivällä.

Ja naapurin isäntäkin näyttää kiskovan unia helposti iltakuuteen asti, jos on kuudelta tullut töistä.
Hyv. aika. Mitä aikuisen ihmisen paapomista. Että pitäisi saada nukkua 12 tuntia!
 
"höpöli"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;24339529:
meillä tuo päiväkoti-ikäinen menee nyt eskariin ja kun siitä tuli laput niin niissä oli et jos YHTENÄKIN päivänä kuukaudessa lapsi on eskarin lisäksi hoidossa yli 5 tuntia, menee täysi maksu.ja toi pätee muihinkin kuin eskareihin, näin käsitin.
Eskarissa maksut menevät eri tavalla.
 
vieraa
En minäkään ymmärrä tätä, että tuon miehen pitäisi jo kolmen jälkeen virkeenä lähtee polkemaan lasta hakemaan. Eihän tuossa nyt hittovie ole mitään pahaa, jos sinä ap haet lapsesi, kun tulet töistä. 7 tunnin päivä on suht lyhyt, kyllä siellä pk:ssa on niitä jotka joka ikinen päivä 10h siellä ovat.
 
"Eräs"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;24339529:
meillä tuo päiväkoti-ikäinen menee nyt eskariin ja kun siitä tuli laput niin niissä oli et jos YHTENÄKIN päivänä kuukaudessa lapsi on eskarin lisäksi hoidossa yli 5 tuntia, menee täysi maksu.ja toi pätee muihinkin kuin eskareihin, näin käsitin.
No, ei pätenyt mun kohdalla. Ne oikein päiväkodista itse ehdottivat, et kun teille riittäisi tää alle 7h soppari, niin säästätte siinä jos vaihdetaan. Eikä tarvinnut ees kieli vyön alla juosta, jos vartilla ylitty hoitoaika. Monesti sattoi olla sen 4-5h hoidossa, kun mummi tai vaari, eno tai joku lapsen haki sieltä. Vapaapäivät oli kotona, jos niitä vkolla sattui tulemaan.

Ja silloin, kun lasten isä oli kuvioissa ei mun tarvinnut kiirehtiä hekemaan lasta hoidosta hoitajien käskystä, vaikka meillä oli ap:n kaltainen tilanne joskus, kun kumpikin tehtiin vuorotyötä.

Ap:lle suosittelen soittamaan korkeemmalle taholle. Edelleen oon sitä mieltä, et ne tädit siellä koittavat päästä helpommalla ja vähemmällä lapsimäärällä. Jos lapsi määrä ylittyy, hommaavat lisäkäsiparin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja herätyyyyyyys;24339575:
Hyv. aika. Mitä aikuisen ihmisen paapomista. Että pitäisi saada nukkua 12 tuntia!
Miten tuosta 12 tuntia tulee?

Ap:n tapauksessa miehen työt kai loppuvat kuudelta. Hän lopettaa silloin työt, kenties vaihtaa vaatteet, lähtee kotiin, saapuu jossain vaiheessa kotiin, joutuu ehkä käymään suihkussa (riippuu siitä, mitä työtä tekee), syö jotain, koska on luultavasti nälissään ja menee sänkyyn. Kaiken tuon jälkeen unta saattaa joutua odottelemaan hyvän tovin, joten hän saattaa nukahtaa vasta reilusti kahdeksan jälkeen. Herätä pitäisi varmaan viimeistään kahdelta, että ehtisi lasta hakemaan ajoissa.

En minä saa tuosta kuin kuutisen tuntia unta. Mutta saatan toki arvioida pahasti väärinkin, kun en tiedä, millaista työtä hän tekee ja miten pitkä työmatka on.
 
kuules nyt
Tuota, tuota, miltä planeetalta olet? Tietääkseni päivähoidossa on reilusti alle 8 tunnin työaika, kun on työajan lyhennyksiä.
Ahhaa, puhuit lapsista. Mutta se kyllä täytyy ottaa huomioon että tuollaisessa päiväkodissa on laskettava todella tarkkaa että hotajien alle 8 tunnin työajat kattavat koko pitkän päivän. Tuttavani kertoi että sairastumiskausina joutuivat tekemään putkeen lähes kaksi vuoroa, kun sijaisia ei saada iltaan. Ei välitysfirmojen sijaiset tule koskaan iltavuoroihin :/
 
"vieras"
Lapsiin joutuu välillä vähän investoimaan, eli vuokratkaa auto tai palkatkaa hakija tai lomilla oleva koululainen pikkurahalla hakemaan lapsi.
Mä ymmärsin että tämä tilanne on aina sillointällöin. eli on se talvella aika pitkä matka tuulessa ja tuiskussa kävellä tai polkea.
Meillä pitää olla täysi-ikäinen joka hakee lapsen hoidosta, esim 16v sisarukselle ei luovuteta
 
"..."
Öhöm. Jos nyt puhutaan vuorohoidosta, niin ainakin paikassa jossa minä olin töissä (suurempi kaupunki...) mentiin seuraavilla säännöillä.

1. Lapsi on hoidossa vanhempien työvuoron ajan. Mikäli toinen vanhemmista ei ole töissä, lapsikaan ei ole hoidossa.

2. Nukkumavapaa yövuoron jälkeen on kahdeksan tuntia. Aika lasketaan siitä, kun työvuoro loppuu.

Näiden periaatteiden mukaan ap.n pitäisi olla onnellinen, jos lapsi saa olla hoidossa puoli neljään, koska todellisuudessa lapsi tulisi hakea hoidosta jo kello 14, kun miehen vuoro päättyy kerran kuudelta aamulla.

Esimerkkitapauksessa on todennäköisesti nimenomaan katsottu vanhempien vuoroistoja ja todettu, että lapsella ei hoito-oikeutta ole enää myöhäiseen iltapäivään...
 

Yhteistyössä