Ai ei kotona voi olla rankkaa...Otteita päivästä puoltoistavuotiaan ja sen pikkusiskon kanssa

18.09.2009
430
0
16
Aamulla klo 5-6 vauva herää syömään. Syö-torkahtaa-herää-syö lisää jne...puolisen tuntia-tunnin. Kun nukahtaa, olen jo ite ihan pirteä, ja saan unta vasta 7-8 aikaan, josta tunnin sisällä herää puoltoistavuotias. Leikkii hetken (juoksentelee, huutelee, kiljahtelee, kolistelee jne ) ja vauva herää kans. Potailut, vaipanvaihdot, sit syötän molemmat samaan aikaan, ja joskus onnistun jopa itsekin syömään (en usein ).

Kun esikoinen on syönyt, alkaa syöttötuolissa seisomaannousu joten lattialle heti. Jos vielä syötän vauvaa, tyttö aukoo kaikki mahdolliset kaapit/laatikot, repii tavarat ulos, kylvää lelujaan pitkin kämppää, käy välillä kirjan kanssa mun luona, muttei jaksa "lukea" kuin minuutin mun kanssa ja taas menee.

Nyt on kello siinä 10, kämppä on kuin pommin jäljiltä, mutta en ehi siivoomaan. Nyt on pakko lähtee ulos, että tyttö saa vähän purettua energiaansa. Vauva pakataan koppaansa ja ulos vaunuihin, tytölle vaatteet niskaan, ja itelle pikapikavauhtia ettei toiselle tuu kuuma. Sit vaunut rappusia alas pihasta tielle ja samalla vahdin, ettei neiti tuu pää edellä rappusia alas.
Sisälle klo 12, syömispuuhiin (taas molemmat lapset syö), vähän seurustelua kummankin kanssa, sit vauva sitteriin, tytön vienti yläkertaan päikkäreille. Odotan hetken et ruhottuu/nukahtaa sänkyynsä, sit vauvan luo joka just meinaa alkaa huutaa. Uus syömiskierros, seurustelua, vaipanvaihto. Kun nukahtaa, raivaan sotkut, siivoon keittiön, syön.

Sitten onkin kello kolme, tyttö herää päiväuniltaan, ja taas alkaa hirvee hulabaloo. Alan tekee ruokaa, saan sen alulle kun vauva herää. Syötän sen, laitan pöydälle makoilee huovalle ja jatkan ruuanlaittoa. Tyttö käy välillä kiljumassa vauvalle, joka vastaa ja sit huudetaan kilpaa. Välillä kokeilee, saako tällä kertaa tulla hellan lähelle (kokeiltu vaan miljoona kertaa), sit onkin jo olkkarissa seisomassa sohvalla ja yrittää tulla pää edellä alas. Vauva ei viihdy yksin, otan välillä syliin, ja yritän saada ruuan valmiiks polttamatta mitään pohjaan. Vaipatkin vaihdetaan jossain välissä.

Luojan kiitos tässä vaiheessa mies tulee töistä :D

Alkuperäinen kirjoittaja KangasP-Akka:
Ja taas olen entistä varmempi, että ei toista lasta pienellä ikäerolla.
Ootko koittanut vauvalle liinaa jos viihtyisi siinä mukana menossa?

Mäkin meinasin ehdottaa liinaa tai Manducaa :D Molemmat on oikeesti tosi kätevät, kun uhraa aluksi hetkisen sille, että opettelee pukemaan ne oikein. Sen jälkeen käyttö on yhtä helppoa kuin essun sitominen ennen kokkauksen aloittamista.

...meillä minä komennan niin ettei meillä auota kaappeja ja vedellä kaikkea alas... eli leluja vaan levittävät.

...nukutan lapset samaan aikaan, itse olen lasten keskellä ja kaikki nukumme, ah miten piristävää

Alkuperäinen kirjoittaja upupaepops:
Alkuperäinen kirjoittaja KangasP-Akka:
Ja taas olen entistä varmempi, että ei toista lasta pienellä ikäerolla.
Ootko koittanut vauvalle liinaa jos viihtyisi siinä mukana menossa?

Mäkin meinasin ehdottaa liinaa tai Manducaa :D Molemmat on oikeesti tosi kätevät, kun uhraa aluksi hetkisen sille, että opettelee pukemaan ne oikein. Sen jälkeen käyttö on yhtä helppoa kuin essun sitominen ennen kokkauksen aloittamista.

Niskatuellista kantoreppua on kokeiltu, huutaa kuin hyeena siinä =)
Suoraan sanottuna en oo ehtinyt kokeilemaan tota liinailua, tai sit kun olis aikaa ei muista...Se täytyy kyllä kokeilla!

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Mutta sie oot selvinnyt kuitenkin, kaikesta hulabaloosta huolimatta :)

Ihan vaan tuli mieleen,e ttä onnistuisiko sulta päivällisruuan teko esim. illalla lämmitystä / uuniin laittoa tai jotain vastaavaa vaille valmiiksi, kun mieskin ois kotona auttamassa?

Selvitty on, ja varmasti monella on rankempaakin, meillä kuitenkin vaan kaks lasta =)
Kyllä me aika usein tehään ruoka valmiiks illalla, mut se me sit syödään illalla ja loput menee lounaalla seuraavana päivänä :D En mä kyllä ihan joka päivä sitä ruokaa tee, onneks purkkiruuat on keksitty...

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö naapurin:

Ihan vaan tuli mieleen,e ttä onnistuisiko sulta päivällisruuan teko esim. illalla lämmitystä / uuniin laittoa tai jotain vastaavaa vaille valmiiksi, kun mieskin ois kotona auttamassa?

Selvitty on, ja varmasti monella on rankempaakin, meillä kuitenkin vaan kaks lasta =)
Kyllä me aika usein tehään ruoka valmiiks illalla, mut se me sit syödään illalla ja loput menee lounaalla seuraavana päivänä :D En mä kyllä ihan joka päivä sitä ruokaa tee, onneks purkkiruuat on keksitty...

Etkö sais lapsia samaan aikaan päiväunille?

Tulipa tunne että olen itsekin kokenut saman.. :whistle: ja olin vielä niin kajahtanut että pyöräytin joukon jatkeeksi pari pikkutuholaista lisää. Nyt niitä on neljä alle viisivuotiasta ja meno on välillä sen mukaista. Kantoliina on kyllä hyvä keksintö, tai kantoreppu. Jos vauva vain viihtyy sitterissä niin isomman voi ottaa reppuun katselemaan ruoanlaittoa.

Onneksi siitä selviää hengissä, kai sinulla on kaapissa aina vähintään yksi suklaapatukka? :D

No kyllä töissä ollessakin voi olla rankkaa. Yöllä nuorimmainen heräsi neljä kertaa ja äiti sitten kanssa (yö heräilyä ollut aina, välillä rauhallisempaa) Aamulla kello soitti 5.15 ja ei muuta kun torkkuherätystä kehiin ja lopulta silmät ristissä ylös 5.35 ): no kiirehän siinä tuli joten aamukahvit kera leivän söin samalla kun valmistauduin töihin lähtöön klo.6.00 herättämään kolme aamu unista lasta 2.v 3,5v ja eskari (koululainen jäi nukkuun) huutoa ja taistelua mutta aamupissat ja hammaspesut saatiin tehtyä ja vaatteetkin päälle vaikka meinasikin usko loppua kesken sitten kiireellä autoon kello oli silloin 6.25 ja kaasupohjassa päiväkotiin..siellä oltiin 6.35 äkkiä lapset sinne ja töihin töissä olin aika tasan seitsemältä. Töissä olen terveyskeskuksessa , ja siellä normaali hässäkkä päivä. Töistä lähdin kello 15.00 kotiin kaupan kautta, mies oli tänään hakenut lapset kotona 16.00 ja kovalla kiireellä ruuan laittoon ruoka kiehumaan ja mies lähti viemään vanhinta harrastukseen. Nuoremmat remusivat kotona ,laittelin samalla pyykkejä koneeseen ja puhtaita viikkasin kaappiin ja muutenkin vähän järkkäilin paikoja syötiin vähän ennen viittä ja lapset kattelivat piirretyt minä korjasin pöydän ja laitoin astianpesukoneen päälle ja istuin juomaan kahvin ja lukeen lehden se keskeytyi, koska nuorin kakkasi housuun ja piti vaihtaa kuiviin. Sitten mies tulikin jo vanhimman kanssa harrastuksesta ja he söivät. Sitten lähdettiin vielä koko porukalla luisteleen ja sisään koko porukka noin kello 7.25 ja iltapalan tekoon syötiin puurot ja muut n.8 aikaan ja sitten alkoi iltapesut, suihkut hampaanpesut, rasvauset ja iltasadut kun oli ohi niin kello oli jo 9 ja lapset nukkuun. Äiti ja isä vielä siisti paikkoja pyykinlaitot jatkuivat. Sitten 10.30 alkoi vihdoin oma rauha ja huomenna vapaa päivä. JEEEEEEE

Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:
Tulipa tunne että olen itsekin kokenut saman.. :whistle: ja olin vielä niin kajahtanut että pyöräytin joukon jatkeeksi pari pikkutuholaista lisää. Nyt niitä on neljä alle viisivuotiasta ja meno on välillä sen mukaista. Kantoliina on kyllä hyvä keksintö, tai kantoreppu. Jos vauva vain viihtyy sitterissä niin isomman voi ottaa reppuun katselemaan ruoanlaittoa.

Onneksi siitä selviää hengissä, kai sinulla on kaapissa aina vähintään yksi suklaapatukka? :D

..ja mä vielä tuohon 2 lisää.. 6 alle 7v et heh heh :) Nyt tosin helpompaa ku tuossa 2 pientä vaiheessa :D

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:

Joskus nukkuvat osittain samaan aikaan, mutta vauva on vasta 7 viikkoa eli rytmi muuttuu koko ajan...

Ku saat ekan 3kk ohitte ni sit yleensä helpottaa. Sitten useimmiten on vauvallekkin jo jokin rytmi tullut ja arki pyörii kohtuudella. Näin ainaki meillä. T:se jolla 6 pientä

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:

Joskus nukkuvat osittain samaan aikaan, mutta vauva on vasta 7 viikkoa eli rytmi muuttuu koko ajan...

Eli helpottaa vielä varmaan. Hyvähän se on et on hulinaa, vai mitä?

Tsemppiä MEILLE kaikille äideille, nyt nukkumaan jotta jaksetaan taas aamulla! =D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kyllä töissä ollessakin voi olla rankkaa. Yöllä nuorimmainen heräsi neljä kertaa ja äiti sitten kanssa (yö heräilyä ollut aina, välillä rauhallisempaa) Aamulla kello soitti 5.15 ja ei muuta kun torkkuherätystä kehiin ja lopulta silmät ristissä ylös 5.35 ): no kiirehän siinä tuli joten aamukahvit kera leivän söin samalla kun valmistauduin töihin lähtöön klo.6.00 herättämään kolme aamu unista lasta 2.v 3,5v ja eskari (koululainen jäi nukkuun) huutoa ja taistelua mutta aamupissat ja hammaspesut saatiin tehtyä ja vaatteetkin päälle vaikka meinasikin usko loppua kesken sitten kiireellä autoon kello oli silloin 6.25 ja kaasupohjassa päiväkotiin..siellä oltiin 6.35 äkkiä lapset sinne ja töihin töissä olin aika tasan seitsemältä. Töissä olen terveyskeskuksessa , ja siellä normaali hässäkkä päivä. Töistä lähdin kello 15.00 kotiin kaupan kautta, mies oli tänään hakenut lapset kotona 16.00 ja kovalla kiireellä ruuan laittoon ruoka kiehumaan ja mies lähti viemään vanhinta harrastukseen. Nuoremmat remusivat kotona ,laittelin samalla pyykkejä koneeseen ja puhtaita viikkasin kaappiin ja muutenkin vähän järkkäilin paikoja syötiin vähän ennen viittä ja lapset kattelivat piirretyt minä korjasin pöydän ja laitoin astianpesukoneen päälle ja istuin juomaan kahvin ja lukeen lehden se keskeytyi, koska nuorin kakkasi housuun ja piti vaihtaa kuiviin. Sitten mies tulikin jo vanhimman kanssa harrastuksesta ja he söivät. Sitten lähdettiin vielä koko porukalla luisteleen ja sisään koko porukka noin kello 7.25 ja iltapalan tekoon syötiin puurot ja muut n.8 aikaan ja sitten alkoi iltapesut, suihkut hampaanpesut, rasvauset ja iltasadut kun oli ohi niin kello oli jo 9 ja lapset nukkuun. Äiti ja isä vielä siisti paikkoja pyykinlaitot jatkuivat. Sitten 10.30 alkoi vihdoin oma rauha ja huomenna vapaa päivä. JEEEEEEE

Ihan ot mutta yllättävän vaikea lukea tekstiä jossa ei pisteitä ym. :o

Kuulostaapa tutulta joo :D Sitähän se tuossa vaiheessa oli mutta asenne ratkaisee :D Kyllä sitä tuli itekkii kirottua aina välillä mutta tällä hetkellä kun lapset ovat 1v ja 2v en vois olla tyytyväisempi meijän tilanteeseen :heart:

Kuulostaa tutulta! :D Mulla pojat 2v ja vauva 9kk. Aivan mahtavaa.. Isännän iltavuoropäivät ovat "parhaita"... kun koitan yksin saada lapsia nukkumaan. Vauva nukahtaa ensin mutta isoveli saa iltaraivareillaan herätettyä vauvan -> molemmat itkee äitiä. Koita siinä sitte RAUHOITTAA molemmat nukkumaan "oota lapsi äiti käy äkkiä vauvan luona (ÄÄÄÄÄÄÄÄIIIIITIIIII TÄNNE BYÄÄÄH huutaa isompi) JOOOO äiti tulee kohta. No niin hys hys vauva nukkuu nyt tuuti lullaa..." Sit pakko käydä isomman luona ja vauva jää itkemään mutta sitä en saa rauhoittumaan ennen kuin isompi lakkaa huutamasta. :D

no voi jessus, et ois kertonu, mulla maha pystyssä viimisillään ja esikoinen 1v3kk. Eikä ole mikään helppo tapaus tuo esikoinen, tosi vilkas ja kokoajan pitäis olla hälle ohjelmatoimmistona, muuten turhautuu ja alkaa tekemään ilkeyksiä...

Hirvittää aivan sikana, että kuinkahan sitä jaksaa ja selviää, lohduttaa kyllä hieman se että sitten tulevaisuudessa varmaan helpompaa kun molemmat on vähän isompia ja viihtyvät yhdessä...

Mies on reissutöissä, 7 viikkoa pois kotoa ja 7viikkoa kotona. Varmaan sitä on sitte aika puhki ku tulee mies takasin kotiin... :| :D Mutta on siitä sitten paljon apua kun on kotona, kun on tosiaan sen 7 viikkoa putkeen 24/7paikanpäällä.

Usvis harmaa kirjautui..

Tässä seuraavassa kuvassa vallan hyvin kiteytyy tuo "pommin jäljiltä", kuvassa näkyy vaan lastenhuone.. se on kans jännä että vaikka huone on täynnä mitä erilaisimpia leluja, niin tässäkin kuvassa molempia kiinnostaa just yhtäaikaa paloautokirjan nappi josta painamalla kuuluu paloauton ääni.

5639973.t.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=5639973.jpg
linkissä näkyy isompana tuo kuva

Yhteistyössä