Ahneet kissan kasvattajat, vitutt**

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Joko pitäis ostaa valmiiksi steriloitu rotukissa, tai maksaa satoja euroja enemmän steriloimattomasta mutta allekirjoittaa sopimus jossa on maininta että ei saa käyttää kasvatukseen.

Jos mä ostan kissan ja maksan itseni kipeäksi, niin kyllä se silloin on mun kissa ja mun päätös mitä sillä teen tai en tee. Kaikkien pitäisi kieltäytyä näistä sopimuksista ja ostoista joilla ahneet kissan kasvattajat haluaa pitää markkinat itsellään.

Tämähän ei nyt sinänsä liity mitenkään siihen onko mun tarkoitus tehdä pentuja vai ei, vaan tää ei mun oikeustajuun mahdu. Enkä aio tukea tällästä. Haen vaikka venäjältä kissani jos se tarkoittaa reilua kaupantekoa ja aidosti määräämisoikeudel omistajalle. Ärsyttää sikana!

Onkohan kukaan koskaan edes kyseenalaistanut näiden ehtojen laillisuutta?

Kyllähän sitä voi vaatia vaikka lehmää taivaalta, mutta tarviiko sitä noudattaa?

Mä olen löytänyt toimivan keinon allekirjoittaa sopimus mitä ei aijo noudattaa. Kirjoitat vaan allekirjoitukseen tyyliin aku ankka. Ei se vastapuoli tiedä miltä sun allekirjoitus näyttää. Sitten vuoden päästä kun se syyttää sopimusrikkomuksesta, niin kiistä tehneesi mitään sopparia. Kun se näyttää sopimusta, niin on helppo todeta: ”tuossahan lukee aku ankka ja itse olen Maija Virtanen”.

Sen mä ymmärrän, että kasvattaja voi leikkauttaa kissanpennun ja myydä sen leikattuna eri hintaan kuin leikkaamsttomana. Mun mielestä hinta leikkaamattomana tulisi kuitenkin olla halvempi, koska kasvattaja ei ole joutunut maksamaan leikkauskuluja. Mun mielestä kasvattaja ei voi kieltää uutta omistajaa teettämästä pentuja, koska kissahan voi karata juoksuaikaan ja tulla omistajan tietämättä tiineeksi, miksei sitten uudella omistajalla olisi oikeutta tieten tahtoen viedä kissa juoksuaikana poikakissan luo kylään. Tai jos itsellä on jo leikkaamaton poikakissa, niin hankala on ehkäistä pentujen tuloa.

Joo ymmärrän kyllä, että kasvattajat haluavat pitää markkinat rajattuina itsellään, mutta mitään laillista perustetta ei tällaiselle vaatimukselle mielestäni ole tai jos on, niin lakia pitäisi ehdottomasti muuttaa.

Me otettiin löytöeläintalolta aikoinaan siellä syntynyt kissanpentu ja sen papereissa luki, että uusi omistaja vastaa leikkauksen ja sirutuksen aiheuttamista kuluista. No eihän tuo pykälä tarkoittanut sitä, että kissa olisi pakko leikkauttaa ja/tai siruttaa, mutta sillä varmistettiin se, ettei löytöeläintalo joudu maksamaan mitään, jos uusi omistaja haluaa kissansa leikkauttaa ja/tai siruttaa.

Muuten tiesittekö, että tyttökissan leikkauttaminen vähentää nisäkasvainten riskiä. Siksi myös sisällä jatkuvasti oleva tyttökissa kannattaa leikata, jos ei aio pentuja sille hankkia.

Tämä on outo käytäntö. Onko joku rotukissan ostanut joutunut käräjille "vahinkopentujen" takia? En ymmärrä yksipuolista sopimusta, samalla voisi ostaja vaatia muita takuita, jos tuote ei vastaakkaan luvattua, tuo näyttelymenestystä tai karva jääkin aavistuksen verran lyhyeksi ja luonne ei olekaan persialaisen äksy. Vuoden kahden takuu, rahat takaisin tai saa uuden tilalle. Jalostukseen sopimattomien pentujen leikkaus on kuitenkin kaikkien kannalta hyvä.
Taitaa kaikki kissojen kasvattajat olla niin omiensa perään, ettei kestetä muiden menestystä. Samaa oireilua on ollut koirien kasvattajissakin.

Yhteistyössä