Ahdistuneisuushäiriö -mitä voin tehdä sille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jude"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jude"

Vieras
Mulla ei siis ole diagnosoitu sitä, mutta olen aika varma että kärsin siitä... mulla on jo pitemmän aikaa, varmaan viitisen vuotta ollut tätä ja välillä se helpottaa eikä haittaa elämää, mutta välillä se iskee pahasti ja nyt on taas muutaman viikon ollut huonompaa...

Mulla on siis järjetön kuoleman pelko, pelkään itseni ja lasteni puolesta. Tarkkailen itseäni, jos on esim.pää kipeä pelkään aivosyöpää yms. ja netistä vielä haen lisää tietoa oireista yms. ja saan lisää ahdistusta. Viikon ajan oli tuossa että en uskaltanut mennä nukkumaan koska pelkäsin etten aamulla herääkkään, saan jonkun kohtauksen yöllä tms. Ahdistun jos lapset lähtevät isänsä kanssa esim.autolla jonnekkin ilman mua, pelkään että joutuvat kolariin tms.

Nyt tosiaan tämä muutama viikko on ollut melkein kokoaikaista ahdistusta, tuntuu että seesteisempää kautta on paljon vähemmän... oireita tulee myös fyysisiä, mulla tulee fyysisesti paha olo, palan tunnetta kurkkuun ja rintaa alkaa puristamaan kun päästän tunteet valloilleen. Olen myös paljon itkuisempi ja vähän väliä on ajatuksia ja pelkoja.

Tämä on periaatteessa ihan järjetöntä, koska tiedän että kyse on nyt omasta päästä, mutta en voi tälle mitään! Ja noiden sairausten kanssa on aina se, että mitäs jos kuitenkin...?

Pystyn elämään pääsääntöisesti suht koht normaalia elämää, esim. töissä tajuan itsekkin että ylireagoin ja kun on muuta tekemistä ja ajateltavaa ahdistus jää taka-alalle. Mutta nyt kun tuntuu että on mennyt pahemmaksi, niin esim.töihin meneminen on vaikeampaa, koska musta tuntuu, että haluan olla lasten kanssa kotona ja suojella heitä ja ajattelen että haluan viettää aikani heidän kanssa, jos mulla ei aikaa enää paljoakaan ole.

Mulla ei mies eikä kukaan oikeastaan tiedä kuinka pahaa tämä välillä on, joten sekin että yritän pitää kulissit pystyssä, että kukaan ei saa tietää kuinka mua ahdistaa...

Musta tuntuu että tää homma on pian leviämässä käsiin, enkä tiedä mitä tehdä. Tämä on ensimmäinen kerta kun näin täysin tästä avaudun ja kaipaisin tosiaan jotain tukea.

Niin kuin mun kirjoittamaa tekstiä varsinkin tuo tautipelko. Päätä vihlaisee niin luulen kuolevani aivoinfarktiin tai kun rinnasta pistää niin sydänkohtaus on ihan varmasti tulossa. Mulla on ollut jo kauan niska ja hartiat jumissa ja myös rinnassa koko ajan sellainen "tunne". Aluksi pelkäsin että sydämessä on vikaa, sitten luin (mulla tieto ainaHELPOTTAA tuskaa kun huomaa ettei tässä niin pahoja vaivoja olekaan) että niskajumit voi aiheuttaa myös rintaan arkuutta kuin myös sydänsurut ynnä muu ahdistuminen voi tuntua puristuksena rinnassa. Ja kyllä sitten kunnolla puristaakin kun oikein ahdistaa, mutta tämä on tällaista kokoaikaista puristusta. Tiedän että se johtuu ahdistuksesta, mutta silti mielessä on aina että kyllä niitä nuoriakin silloin tällöin nuorena kuolee ties mihin kohtauksiin.

Myös tuo lasten puolesta pelkääminen on tuttua, mutta eniten pelkään itseni puolesta koska itse tunnen omat epämääräiset tuntemukseni. Ja ihan hirveistä hirvein ajatus on se, että jos kuolisin niin lapset kasvaisivat ilman äitiä eivätkä luultavasti muistaisi minusta mitään aikuisena ;(

Älä pidä noita ajatuksia itselläsi, puhu ääneen jollekin, jossakin. Sulla on pelkoja, ne voi tulla niin pitkältä, lapsuudesta esim. että kannattaa nähdä vaivaa ton eteen. :hug:

Mun kaverilla ja miehellä on ahdistuneisuushäiriö ja siihen auttaa lääkitys. Lääkkeitä on erilaisia ja kaverille auttoi eka, miehelle vasta toinen kokeiltu lääke. Elämä on nyt ihan normaalia molemmilla. Terapiakin kannattaa, mutta sitä ei juuri saa.

[QUOTE="Rötväles";22792918]Niin kuin mun kirjoittamaa tekstiä varsinkin tuo tautipelko. Päätä vihlaisee niin luulen kuolevani aivoinfarktiin tai kun rinnasta pistää niin sydänkohtaus on ihan varmasti tulossa. Mulla on ollut jo kauan niska ja hartiat jumissa ja myös rinnassa koko ajan sellainen "tunne". Aluksi pelkäsin että sydämessä on vikaa, sitten luin (mulla tieto ainaHELPOTTAA tuskaa kun huomaa ettei tässä niin pahoja vaivoja olekaan) että niskajumit voi aiheuttaa myös rintaan arkuutta kuin myös sydänsurut ynnä muu ahdistuminen voi tuntua puristuksena rinnassa. Ja kyllä sitten kunnolla puristaakin kun oikein ahdistaa, mutta tämä on tällaista kokoaikaista puristusta. Tiedän että se johtuu ahdistuksesta, mutta silti mielessä on aina että kyllä niitä nuoriakin silloin tällöin nuorena kuolee ties mihin kohtauksiin.

Myös tuo lasten puolesta pelkääminen on tuttua, mutta eniten pelkään itseni puolesta koska itse tunnen omat epämääräiset tuntemukseni. Ja ihan hirveistä hirvein ajatus on se, että jos kuolisin niin lapset kasvaisivat ilman äitiä eivätkä luultavasti muistaisi minusta mitään aikuisena ;([/QUOTE]

Tämäkin on taas niin tuttua mulle! Mullakin on yleensä tuo että tieto helpottaa esim. prosenttiluvut kuinka vähän syöpää on tietynikäisillä yms. mutta aina on se JOS. Ja ne omatkin oireet tuntuu niin todellisilta silloin kun ahdistus on päällä, että se tunne on kamala.

Kiitos viesteistänne pitäisi oppia avautumaan paremmin, sekin voisi auttaa jos ei tarvitisi salailla... (tai pelkään että menisi vielä vainoharhaisemmaksi touhu, kun ei tarvisi salata)..

Suosittelen vaikka ihan tk lääkärillä käyntiä, serotoniinlääkitys auttais.
Onko sulla ollut pidempiaikaista stressiä joka olisi voinut sen laukaista nyt päälle? Ehdottomasti suosittelen lyhytaikaista lääkitystä, elimistö kun muistaa sen ahdistuksen ja se pamahtaa aina helpommin päälle.
Kun lääkityksellä saadaan ahdistus vähenemään niin elimistökin/päänuppi sen tunteen unohtaa.

Puhutko miehellesi näistä fiiliksistä? Kerro ihmeessä, sekin vähäsen auttaa.

Myös kofeiini pois, paniikki/ahdistuherkällä kofeiini pahentaa oireita.
Ruokavaliota mahdollisimman puhtaaksi lisäaineista sekä ota kalaöljy ja b-vitamiini käyttöön. Samoin magnesium.

Liikunta lisää aivoissa serotoniinin eritystä joka taas vähentää ahdistusta. Liiku säännöllisesti sekä lepää hyvin.
Saunominen myös lisää tilapäisesti serotoniinin erittymistä, eli sauno ja juokse!!
=)

Voimia kovasti, olen samassa tilanteessa ollut ja tekstisi vaikutti ihan omalta.
Nyt valoisammalla puolella, lääkitys vielä ja hypnoterapia menossa.

Kiitos Myrkky lämimästä vastauksestasi. Mieheni ei asiasta tiedä, ainakaan tässä laajuudessa, joskus olen asiasta vitsaillut, mutta en sen kummemmin.

Ajattelin tämän ketjun tallettaa jos vaikka näyttäisin sen hänelle kun tuntuu asiasta puhuminen olevan vielä niin vaikeaa.

Se on muuten tosi että liikunta helpottaa ahdistusta! Joskus kun lähden lenkille ajatuksella, että nyt oikein mässäilen ongelmat läpi niin lopputulos on se etten pystykään ajattelemaan negatiivisia asioita, en ajattele oikeastaan yhtään mitään. Ja mieli on kotiutuessa virkeämpi!
Viimeksi muuten huomasin saunan jälkeen ettei rinnasta puristanut yhtään, saunassakin tulee kai sitten unohdettua murheet vaikka en tietoisesti ihan koko aikaa mistään murehdikaan.

Mulla on ollut n.10v sitten serotoniinilääkitys paniikkihäiriöön ja se auttoi hyvin. Varmaan jokin samantyyppinen -ei päätä sekaisin laittava lääkitys olisi nytkin paikallaan. Aika tk:n varattuna.

[QUOTE="minä";22794316]Mitäs lääkkeitä teillä on ollu käytössä?[/QUOTE]

Seronil 20mg, alussa ja lopussa 10mg. Tästä ei tullut mitään sivuoireita eikä ollut mikään kohtauslääke vaan päivittäin otettava "ylläpitolääkitys".

Paniikkikohtauksiin pyysin jotain miedointa mahdollista ja sain Alproxia. En tykännyt kun niistä tuli sellanen sekava olo ja ahdisti entistä enemmän.

Mä nostelen tätä muutaman päivän vanhaa ketjua, tämän jälkeen kun avautui ja kirjoitti helpotti taas hetkeksi, mutta nyt on taas tänään ahdistanut...

On vaan niin suuri kynnys ottaa siihen lääkäriin yhteyttä, mutta ei tämä elämäkään näin ole kyllä kivaa :(

Meillä olisi tarkoitus vauvaakin alkaa yrittämään, mutta olen sitäkin alkanut epäröimään, tarvitseeko sitten pelätä kahta kauheammin vai veisiköhän se ajatuksia muualle? *huokaus*

Mä syön citalopramia 20 mg päivässä. Ennen lääkkeitä mulla oli täysin samoja juttuja kun alottajalla. Kuulosti ihan omalta tarinalta. Lääkityksen sain ihan tk:sta, tosin kävin psykologillakin juttelemassa. Se lääkutys oikeesti auttaa eikä mitään sivuoireta tullut. Toki välillä on huonompia päiviä, mutta ne menee ohi. Toi on oikeesti kamalaa ja toivottavasti saat siitä avun. Ennen lääkkeitä "kohtauksen" tullessa aloin puhumaan miehelleni miltä tuntuu ja miksi. Se osas kuunnella hyvin kun kerroin mitä toi ahdistuneisuushäiriö oikeesti on eikä oo vaan joku päähänpisto.

Yhteistyössä