Ahdistuneisuushäiriö...aargh

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt harmaana

Vieras
Onko täällä ketään joka vois auttaa tai kertoo omia kokemuksia miten on selvinny tästä? saan mäkin mielen rauhan.....

Mulle puhkes paniikkihäiriö viime talvena ja nyt muutaman kuukauden on ollu myös ahdistuneisuutta.
On viikkoja millon ei ahdista ollenkaan, mutta sitten taas voi olla viikko tai kaks sellasta ahdistusta. Ja nyt se on taas päällä.
Tulee sellasia pelkoja että jos mä pimahan ja teen lapsille jotain pahaa, kuoleman pelko, tuntuu välillä etten pysty nielasemaan kunnolla kun tuntuu kurkussa ahdistavalta jne jne...

Ja tuntuu etten pysty ajattelemaan selkeesti mitään muuta kuin tuota että entäs jos mä pimahan ja kun tuota miettii niin tuntuu että "pää räjähtää" noista ajatuksista.
En ikimaailmassa vois tehdä lapsille mitään, mutta tulee tollasia pelkoja.
Oon käyny psykologilla asiasta puhumassa muutaman kerran. Nyt oikeestaan viime kerralla vasta saatiin puhuttua tuosta ahdistuneisuudesta vähän.

Tuota paniikkihäiriötä ollaan setvitty ja tuon paniikkihäiriön kans mä ainakin luulen olevani ihan sujut. Ei oo tullu noita kohtauksia nyt.
Mulla vasta kahden viikon päästä seuraava aika ja välillä mietin että miten mä pärjään siihen asti.
Mitään lääkitystä ei suositellu mulle tuohon paniikkihäiriöön. En sitten tiiä pitäiskö tuohon ahdistukseen....

Välillä tulee sellanen epätoivo että miten mä pärjään tuon kans ja vetää tosi väsyneeks kun murehin ja stressaan tuosta ahdistuksesta.

Mulla oli IHAN sama homma, että pelkäsin herääväni koomasta ja huomaan että olen tehnyt lapselleni jotain. Nyt olen syönyt Seroxat nimistä lääkettä ja oireet ovat täysin loppuneet. Paniikkihäiriöitä tulee n. kerran 2 kuukaudessa ja välillä huonompi mieli, mutta pääasiassa oloni on hyvä. Käyn myös psykiatrisella sairaanhoitajalla, mutta lääkkeet jouduin ottamaan koska tilanteeni oli niin paha.

Pitäiskö mun vielä kärvistellä sen pari viikkoo, vai kehtaanko mä soittaa ja kertoo tän mun tilanteen? mä kävin eilen siellä ja tää ahdistuneisuus taas pukkas eilen illalla jatkuen koko päivän... Alkaa pelkäämään jo sitä että millonhan seuraavan kerran pahenee ja miten mä siitä selviän:( tosi stressaavaa ja tuo stressaaminen ei ainakaan helpota tilannetta.

Nyt soitat Neuvolaan! Sit on sellanen kuin https://www.secure-tukinet.net/ ... On auki esim nytten. Siellä voi jutella livesti ja anonyymisti henkilökohtaisesti auttajan kanssa.

Pyydä uusi aika ja mielellään se lääkitys. Minulla kans paniikki- ja ahdistuneisuushäiriö ja lääke (Zoloft) on pelastanut elämäni! Vaikka kohtauksia ei tule ilman lääkitystäkään kovin usein, niin se jatkuva pelko (kaikesta mahdollisesta) tekee elämästä sietämätöntä ja syö voimat. Tsemppiä sinulle!

Mä oon nyt raskaana ja jatkoin lääkitystä lääkärin luvalla silti. Ja ihan siksi koska olen toipumisvaiheessa niin en halua lopettaa lääkettä kesken kaiken. Ajatuksesi ap tuntui erittäin tutulta ja jos yhtään lohduttaa niin kyllä tuon kanssa parempaan päin voi mennä vaikkei aina siltä tuntuisikaan. =)

Mä soittelen huomenna sille vielä ja kyselen voisko se mitenkään ottaa mua aikasemmin tuonne. Mun tekis mieli vaan itkee kun mä en jaksa tätä olo tilaa. En oo ymmärtäny vaatia tuohon mitään kun on ollu muutama viikko parempaa, kunnes taas...
Huoh, vähä helpotti kun sai tänne purkaa, kiitos :)

SSRI-lääkitys ja psykoterapia (esim. kognitiivinen, mutta muukin käy) on paras hoito ahdistuneisuuteen ja paniikkihäiriöön. Psykologi ei määrää lääkkeitä, mutta hänen kauttaan varmaankin saat ajan psykiatrille, joka voi arvioida lääkityksen tarvetta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pyydä uusi aika ja mielellään se lääkitys. Minulla kans paniikki- ja ahdistuneisuushäiriö ja lääke (Zoloft) on pelastanut elämäni! Vaikka kohtauksia ei tule ilman lääkitystäkään kovin usein, niin se jatkuva pelko (kaikesta mahdollisesta) tekee elämästä sietämätöntä ja syö voimat. Tsemppiä sinulle!

minkä vahvusta Zoloftia syöt?

Hei!

Syön 50mg/pvä.

Kerrottakoon lisäksi, että olen nyt toista kertaa raskaana ja syön Zoloftia edelleen. Söin siis jo aiemman raskauden aikana ja lopetin kuukausi ennen synnytystä. Terve, iloinen tyttö syntyi. En kuitenkaan aloittanut lääkitystä uudelleen ennen kuin reilu puoltoista vuotta synnytyksen jälkeen, sillä jostain syystä vierastin imetystä lääkkeen aikana. Seuraavan lapsen kanssa en odota niin pitkään, jos oireet palaavat.