ahdistuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimosa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mimosa

Vieras
kuinka moni palstailijoista on joutunut käyttämään raskausaikana TAI sekä raskausaikana että sitä ennen tai sen jälkeen jotain lääkettä (masennus, ahdistus tai unilääkettä) ahdistukseen, masennukseen?

Ovatko lapset silti ihan "terveitä" huolimatta siitä, että on käyttänyt lääkkeitä raskausaikana?

Masennuslääke oli raskausaikana käytössä. Lapsi on terve ja normaali. Synnytyksen yhteydessä ja jo vähän ennen synnytystä huomattiin lapsella sydänäänilaskuja. Synnytys jouduttiin näiden takia käynnistämään rv38+2 ja maailmaan tullessaan lapsi päästi pienen rääkäisyn ja meni veltoksi. Elvytyksen ja muun asianmukaisen hoidon jälkeen lapsi selvisi ja on tosiaan ihan normaali ja terve. Tuostakaan ei voi tietää, johtuiko se käyttämästäni lääkkeestä vai ei. Itse sitä vähän epäilen, että syy olisi voinut olla lääkkeen. Lääkärit eivät ole sitä sanoneet, eivätkä edes epäilleet. Lapsen elämän alkuvaikeuksien syy jäi paperien mukaan epäselväksi. Mutta jos vaihtoehtona on jatkuva ahdistus/masennus raskausaikana, niin ei ne siitä aiheutuvat stressihormonitkaan tee lapselle hyvää. Silloin kannattaa ehkä käyttää masennuslääkkeitä, jotka lääkäri katsoo turvalliseksi.

söitkö koko raskauden ajan tuota masennuslääkettä?
minua ahdistaa se,että kaikissa vauvalehdissä kerrotaan vain niin ihanasta ja auvoisesta raskausajasta, ja tuntuu, että sitä tulee itse leimatuksi, kun voi joutua käyttämään raskausaikana lääkitystä.

En ihan koko raskausaikaa. Alkuraskauden jälkeen se aloitettiin. Loppuraskaudessa olin taas kai ilman tai sitten se vaihdettiin toiseen loppuraskaudessa. En muista ihan tarkkaan kuinka se meni.

Ihanasta ja auvoisesta raskausajasta kerrotaan kyllä lehdissä, mutta todellisuus ei ole aina sitä. Oletko jutellut huonoista oloista neuvolassa? Jos et ole, ota vaan rohkeasti esille. Ei kannata jäädä kurjien tunteiden kanssa yksin. Eikä se ole maailmanloppu eikä leimaamisen paikka, jos joutuu raskauden aikana syömään lääkkeitä. Lääkkeet on nykyisin todella hyvin tutkittuja ja aina voi myös soittaa teratologiseen tietopalveluun, joka jakaa tietoa lääkkeiden ja muiden aineiden vaikutuksista sikiöön, sekä myös äidinmaitoon. Itse soitin sinne muutamaan otteeseen ja siellä oli todella ystävällinen ja asiantunteva palvelu. Numero sinne on 09- 4717 6500. Se on HUSin alainen yksikkö, mutta sinne voi soittaa mistä päin Suomea tahansa. Heidän asiantuntemus toi minulle muutamaan kertaan mielenrauhan.

Minulle oli suuri kynnys aloittaa masennuslääkitys raskauden aikana. Nyt kun olen kohta pari kuukautta syönyt, huomaan miten paljon siitä on ollut oikeasti apua ja tajuaa sen oman aiemman tilansa entistä selvemmin.

Olin kovin huolissani juurikin tuosta lääkeen vaikutuksesta masuvauvaan, mutta soitin vielä teratologiseen tietopalveluun, jossa kannustivat aloittamaan lääkitykseen ja heihin kyllä luotan. Ne mahdolliset haittavaikutukset, mitä lääkepaketin kyljessä luki, tuntuivat kamalilta, mutta kuten tuossa aiemmin nimim. juu kertookin, ei voida tietää johtuiko vauvan velttoisuus nimenomaan lääkkeestä vai ei. Kaikki mahdolliset on kuitenkin ylös kirjattava.

Itse olen yrittänyt ajatella, että kompikaatioita tulee todella paljon myös niille, jotka eivät mitään lääkitystä käytä ja nuo mielialalääkkeiden käyttäjien synnytysten yhteydessä olevat kompilaatiot ovat niin minimaalinen marginaali, että en enää ole siitä huolissani. Enemmä minua on alkanut mietityttämään imetys jne.

Minun lapseni ei siis vielä ole syntynyt, mutta kannustan ehdottomasti tuon lääkkeen ottoon, niin jaksat paljon paremmin.

Ja masentuneena sitä vaan lukee ne kaikki onnellisuus-jutut lehdistä ja alkaa ahdistamaan entistä enemmän. Tuttu tunne.. tsemppiä ap:lle, toivottavasti saat itsesi kuntoon. Kuinka pitkällä raskautesi on? Ja pääsethän käymään myös terapiassa lääkehoidon tueksi?

olen raskaana, aika alussa. ei tämä elämä tosiaan ole aina sitä täydellistä ja niin onnellista. en tietenään haluaisi käyttää mitään lääkettä, mutta ehkä minun on pakko. tulee vain niin syyllinen olo.

Yhteistyössä