Ahdistava seksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xxx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

xxx

Vieras
Olen vastikään alkanut seurustelemaan ja tietenkin seksi on tullut ajankohtaiseksi. Olen ollut ennen tätä suhdetta reilun vuoden ilman seksiä ja nyt tuntuu siltä että en sitä halua ollenkaan. En ole koskaan ollut kovinkaan kiinnostunut seksistä (olen lähemmäs kolmekymmentä), päinvastoin, olisin mieluummin ilman. Pärjään hyvin pelkällä läheisyydellä, mutta se ei ymmärrettävästi riitä kaikille muille. Harrastimme pari iltaa sitten melkein seksiä ja nyt tilanne on se, että joka ilta nukkumaan mennessä mietin ahdistuneena, yrittääkö mies lähestyä "siinä mielessä". En tiedä mistä tämä johtuu, yksi syy voi olla itsekriittisyys. Inhoan omaa vartaloani ja varsinkin ajatus siitä että joku näkee sen ilman vaatteita, on ahdistava. Tämän lisäksi olen todella epävarma omista "seksitaidoistani". Toisin sanoen, en siis pysty rentoutumaan seksin aikana ollenkaan enkä varmaankaan tämän seurauksena saa siitä oikein mitään irti. Orgasmia en ole saanut koskaan miehen kanssa, vaikka se nyt ei tässä ongelman ydin olekaan. Miehelle en uskalla tästä alkaa puhumaan, pelkään että hän heittää pyyhkeen kehään suorilta, koska suhde on vielä niin alussa.

Olen jo harkinnut meneväni ammattiauttajan puheille, tosin en tiedä olisiko siitä mitään apua. Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia?

Kaikkia ahdistaa ja jännittää seksi uuden kumppanin kanssa, puhumattakaan sitten siitä, että sitä on muutenkin vähän harrastettu.
Luota vaan itseesi, kuuntele omia mieltymyksiäsi ja ota rennosti.

Miksi muuten nukutte yhdessä, jos ei teillä ole seksielämääkään?

Alkuperäinen kirjoittaja hiuli:
Miksi muuten nukutte yhdessä, jos ei teillä ole seksielämääkään?

Suhde on hyvin alussa, joten seksi on vasta nyt tullut ajankohtaiseksi. Tähän saakka olemme kyllä viettäneet suurimman osan öistä yhdessä, mutta vain nukkuneet. Läheisyys tuntuu hyvältä, mutta jos sen päämääränä on seksi, menen aivan lukkoon. Seksi uuden kumppanin kanssa toki jännittää kaikkia, mutta pelkään että tämä ahdistus kasvaa niin isoksi, etten edes kykene kokeilemaan..

Tuntuuko sinusta, että haluaisit haluta seksiä, mutta kroppasi vain ei suostu haluamaan? Pystytkö kiihottumaan esim. yksin ollessasi?
Joillakin seksihalut vain on luonnostaan todella laimeat, mutta jotkut tuntemuksistasi viittaavat siihen, että taustalla on jokin traumaattinen kokemus. Se voi olla yllättävän pienikin juttu, lapsena vaikka joku on sanonut sinulle jotain ikävää kropastasi, ja se on jäänyt "muhimaan" tms.

Jos itse haluat apua ongelmaan, käy ihmeessä ammattiauttajan puheilla. Mikäli et keksi itse, mikä syy voisi olla, nopein tapa selvittää asia voisi olla hypnoterapia. Se tosin vaatii itseltä tiettyä avoimuutta ja ennen kaikkea todellista halua päästä ongelmasta eroon. Tavallinen psykoterapia voi auttaa myös, mutta yleensä sillä ei saa nopeita tuloksia.

Miksi seksiä pitää yleensä harrastaa jos se ei tunnu hyvältä, sitä en ole koskaan tajunnut. Anna itsellesi aikaa ja puhu avoimesti miehesi kanssa. Jos hän ei ymmärrä, niin on väärä mies sinulle. Elämässä on muutakin kivaa kuin parisuhde ja pakkoseksi. Ei kaikkien tarvitse elää samoin ja elää siten mitä yhteiskunnan normit pitää normaalina. Mielestäni olet ihan normaali, sinulla saattaa vain olla matala libido. Ihmiset on erilaisia...

Joka ei halua seksiä, niin paras vaihtoehto on ehdottomasti, että jää silloin yksin. Ei kukaan viriili mies tai nainen halua elämänkumppanikseen frigidiä. Jos kaipaa "hellyyttä", niin ostaa sitten pehmolelun ja paijaa sitä. Seksi kuuluu ´normaaliin suhteeseen.

Sinun asenteesi on ongelmallinen seksiä kohtaan, et tule koskaan nauttimaan seksistä, jos et pysty sitä muokkaamaan. Seksi on parhaimmillaan vapautuneena ja mielestäni sinä voisit ottaa "rohkaisu ryypyn" . Alaston vartalo on seksikäs aina, koska se avautuu vain kumppanille, eikä ole näyteikkunalla:) Luottamus myös kumppania kohtaan tulisi olla kunnossa. Vapautuminen tarkoittaa aivojen heittämistä narikkaan. Ennen aktia pitäisi nauttia toistensa kehoista niin kauan, että on valmis rakastelemaan.
Jos haluat kuulla, niin miehestä tuntuu paremmalta, kun tulet mukaan liikkeeseen. Pyydä miestä tulemaan hitaasti sisääsi, itse voit auttaa, jos mies ei osaa. Myös liikkeiden pitää olla hitaita ja rakastavia, voit sitä pyytää mieheltä. Älä hyväksy kovia kosketuksia tai rynkytystä:) Opeta miestä, jos hän ei osaa olla hellä. Kun mies työntyy sinua vasten, niin nosta lantiolla vastaan, samaan tahtiin. Sitten kun hallitset vatsanpohjan lihakset niin purista silloin , kun mies vetäytyy; se taas saa miehen laukeamaan nopeammin. Lähde mukaan rytmiin. Olen satavarma, että lopussa menette sataa:)

tsemppiä, etene hitaasti.

Jos sun mies haluaa rakastella kanssasi niin hän myös hyväksyy vartalosi, vaikka itse et sitä teekkään
Pitää luottaa toiseen niin seksikin on kaunista ja ihanaa, eikä silloin tarvitse (eikä pysty) ajattelemaan miten ja missä asennossa sitä harrastaa...antaa vaan tunteiden ja hyvän olon viedä

Hei on frigidejä miehiäkin olemassa, minusta kenenkään ei tarvitse olla yksin.
ja itse olen ihminen jota ei seksi älyttömästi kiinnosta.. liekö traumoja tms. Mutta miehenikin mielummin hoitaa nuo hommat yksinään. Vaikka kylläkin pyrin nimenomaan läheisyyden takia joskus mieheni kanssa rakastelemaankin. Mutta harvoin koen yhdynnässä semmosta palavaa kiihkoa tms.

Tulikin mieleeni että pystytkö ap nauttimaan yleensä sinulle tarjotusta suuseksistä, minä en aikasemmin pystynyt, mutta nykyisen kumppanini kanssa pystyn. Minulla on sellanen tilanne etten pysty rentoutumaan ja olla siinä hetkessä yhdyntätilanteessa, mutta mieheni antaessa minulle suuseksiä vajoan omiin fantasioihini ja saan orgasmin minkä jälkeen yhdyntäkin on minusta parempaa.

Pyrin myöskin hoitelemaan mieheni suihin otolla aikas usein.

Minusta iso kysymys ap:n jutussa on se, että hän sanoo ahdistuvansa seksin ajattelusta. Mielestäni hänen asennoitumisessaan seksiä kohtaan on jotakin, joka vaatisi selvittämistä. Suosittelisin ehdottomasti psykologilla käyntiä, sillä olisi tärkeää, että itse kukin oppii arvostamaan ja kunnioittamaan itseään niin ruumiilliselta kuin henkiseltäkin tasolta. Himoa ja halua ei pääse tuntemaan, jollei niitä tunnista eikä niille anna tilaa.

On hyvä, jos haluaa kehittyä paremmaksi, mutta pitäisi myös osata olla itselleen lempeä ja armelias. Mikäli AP ei halua olla valokuvamalli ja siten kokea kehonsa oleva välttämätön osa ammatinharjoittamista tms, niin ihan tavalliseen elämään normaali keho riittää. Tässäkin asiassa olisi hyvä opetella sellainen ajatusmalli, että jos joku asia häiritsee, niin on vain kaksi toimintatapaa: opettele hyväksymään tai muuta se. Eli jos omassa kehossa jokin häiritsee, opettele hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet tai sitten tee jotakin, jotta pystyt sitä muokkaamaan (esim. kuntosali, laihdutus, kauneusleikkaus). Jotenkin vain tuntuu siltä, että ulkonäkösi on ihan hyvä, mutta olet vain itse ylikriittinen. Tytöillehän on tyypillistä murrosiässä surra ulkonäköään ja varmaan suunnilleen jokaisella naisella on ollut teininä esim. nenäkompleksi. Joillakin tytöillä on myös vaikeuksia hyväksyä naiseksi kasvamisen seurauksena tulleet naiselliset muodot. Jos näistä teini-iän kokemuksista ei pääse itse yli tai esimerkiksi teininä tapahtunut vanhempien avioero tms. ei ole mahdollistanut omien ongelmien läpikäyntiä teininä, niin ne heijastuvat sitten aikuisikään asti.

Ajattelepa myös sitä, että ihmisellä näkö on hallitsevin aisti. Koska miehesi on sinun kanssasi, hän siis kokee sinut ulkonäöltään miellyttävänä. Seksissä (hyvässä seksissä) kyse ei ole siitä, että on hyvännäköinen, vaan siitä, että kykenee antamaan ja ottamaan tuntemuksia vastaan. Parhaimmillaanhan kyse on RAKASTELUSTA ei siis pelkästä seksiasentojen suorittamisesta, vaan rakastavien tunteiden osoittamisesta, jossa kumpikin haluaa toisen nauttivan ja sitä kautta itse saa nautintoa.

Moni asia ihmisessä ja ihmisyydessä on kyse ajattelumalleista. Jos vaikkapa AP näkisi minut, hän ihmettelisi, miten minä voin pitää itseäni kauniina ja seksikkäänä, sillä olen ylipainoinen, selluliittia on reisissä paljon, sääret on tosi karvaiset jne. Minun kohdallani kyse on siitä, että jos MINÄ en rakasta itseäni enkä koe olevani sen arvoinen, kukaan muukaan ei voi minua rakastaa. En pysty ottamaan rakkautta vastaan, jos koen olevani nolla. MUTTA: olen opetellut hyväksymään itseni tällaisena.

Kun olen opetellut hyväksymään itseni, käytin alussa esim. rakastellessa pitkää hametta. Nostin hameen vyötärölle, jotta hame peitti vyötäröni ja osittain reiteni. Pystyin silloin paremmin keskittymään omaan nautintooni. Opettelin tekemään lantiopohjalihasliikkeitä. Opettelin ensiksi kunnolla masturboimaan, joten kun itse tiesin, mistä nautin, oli helpompi opettaa toisellekin, mitä hänen pitäisi tehdä. Puhuminen tai kädellä ohjailu on tärkeää.

On hyvä sanoa toiselle, että seksuaalisuus on omalla kohdalla hyvin herkkää ja haavoittuvaista, joten tarvitset aikaa ja paljon hellyyttä, jotta rakastelu voi onnistua. Kiirettä ei ole. Älä ota paineita, mutta on hyvä ymmärtää, että ihminen on seksuaalinen olento. Voit siis itse olla seksitön, mutta toiselta et sitä välttämättä voi vaatia.

Mies voi myös käsillään ja suullaan kosketella sinua eri paikoista (aluksi ei rinnoista eikä sukupuolielimistä). Hyväilkää siis toisianne hiuksista, kasvoilta, niskasta, selästä. Myös jalkapohjien painelu on rentouttavaa. Kun tunnet olevasi valmis, anna miehen koskettaa sinua alushousujen päältä kädellä. Siitä hierominen on yleensä kiihottavampaa kuin käsien työntäminen housuihin. Voit myös ekalla kerralla pitää vaikkapa alusvaatteet päälläsi. Esim. pikkuhousujakin on hyvin elastisia, joista voi raottaa lahkeen puolelta sen verran, että yhdyntä onnistuu, mikäli alastomuus pelottaa.

Tämän tyyppisissä asioissa seksuaaliterapeutti tai seksuaalisiin ongelmiin perehtynyt psykologi osaa antaa hyviä vinkkejä.

Kiitos kaikista asiallisista vastauksista. Haluan selventää, etten missään nimessä halua "tuomita" ketään seksittömyyteen, haluaisin vain yrittää löytää ratkaisun tähän ongelmaani. Olemme nyt puhuneet varovaisesti tästä aiheesta ja miehellä tuntuu olevan ymmärrystä. Olemme jopa harrastaneet seksiä, eikä se ollut mitenkään kamalaa, joskin en saanut siitä irti oikein mitään. En kuitenkaan usko olevani frigidi, koska tunnen kuitenkin mielihyvää miehen kosketuksesta ja saan orgasmin aikaan itse. Jotain on kuitenkin vialla ja tämän takia harkitsen vakavasti menoa ammattiauttajalle. En tosin tiedä miten pystyisin puhumaan tästä ventovieraalle, kun miehellekin on todella vaikea puhua tästä asiasta. Joku täällä kirjoitti, että haluaako mielesi seksiä, mutta kroppa ei anna periksi. Näin minusta juuri tuntuu. Haluaisin, mutta kuitenkin jokin tappelee vastaan. Jos juon alkoholia, olen huomattavasti rennompi, mutta toisaalta alkoholi turruttaa sen viimeisenkin tunnon tuolta alhaalta..

Kopioitu Ilta-Sanomien nettisivuilta:

"Kyky nauttia seksistä sekä mielihyvän ja orgasmin kokeminen ovat sidoksissa omaan seksuaalihistoriaan. Pettymykset, turhautumiset, nolatuksi tulemiset sekä tragediat jättävät sinne jälkensä.

- Vastaanotolleni tulevilla naisilla on usein itsetunnon ja minäkuvan ongelmia, joiden kylkiäisinä myös heidän kykynsä nauttia omasta kehostaan voi olla estynyt. Näiden asioiden tiedostaminen ja käsittely voivat kuitenkin avata lukkoja ja vapauttaa nautintoon, sanoo pari- ja seksuaaliterapeutti Teija-Liisa Ranta, jonka kirja Naisen nautinto (Minerva Kustannus) ilmestyy ensi viikolla.

Nautinnon esteet saattavat juontaa juurensa jopa pitkälle naisen lapsuuteen. Esimerkiksi orgasmivaikeuksista kärsivillä naisilla on Rannan mukaan usein ollut torjuva tai hylkäävä, alkoholiriippuvainen isä, jolta tyttö ei ole saanut turvallisen ja rakastavan miehen mallia eikä toisaalta hyväksyntää omalle naiseudelleen.

- Jos ei koe itseään arvokkaaksi, ei myöskään kunnioita kehoaan. Vahva perusturvallisuuden tunne taas saa rakastamaan itseään ja kehoaan ja uskomaan, että on nautintonsa ansainnut, Ranta lisää.

Nykynaisia vaivaa myös täydellisyyden tavoittelu, joka omalta osaltaan saattaa estää seksistä nauttimisen. Omaa kehoa ja tilannetta kontrolloidaan liikaa eikä uskalleta heittäytyä.

- Nainen voi vaikka kesken rakastelun panikoida sitä, miltä mahamakkarat näyttävät. Nauti siinä sitten!"

Yhteistyössä