ahdistaako ketään muuta olla rohkean ja "vahvan" ihmisen seurassa?

  • Viestiketjun aloittaja rouling
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";30391630]Näinhän se on. Hyviä keskusteluja syntyy vain sellaisten ihmisten kanssa, jotka tajuavat pitää mielipiteensä sisällään ja myhäilevät vain joo joo, joka väliin.[/QUOTE]

Hyviä keskusteluja syntyy hyvien keskustelijoiden kanssa - yksinkertaista. Hyvä keskustelija harvoin aloittaa tai pitää keskustelua yllä tässä ketjussa mainitulla tavalla. Niin se vain on :)
 
[QUOTE="...";30391216]Kannatat varmasti keskustapuoluetta, kun mihinkään ei oikein saa ottaa mitään kantaa, vaan kaikesta pitää olla samaa mieltä.
Keskusteluun ja sosiaaliseen kanssakäymiseen kuuluu, että kerrotaan omia (myös eriäviä) mielipiteitä. Älykäs ihminen osaa ottaa toisen mielipiteet hänen mielipiteinään, eikä koe niitä itseensä kohdistuvina syytöksinä.[/QUOTE]

Rivien välistä voi lukea, että tämän viestin kirjoittaja kuuluu juuri niihin ihmisiin, joilla on niin jyrkät mielipiteet, että todetessaan niitä he samaistuvat niihin tunnetasolla ja todellakin luulevat niitä jonkinlaisiksi normeiksi.

SÄ määrittelet viestissäsi mitä tekee älykäs ihminen, mutta älykkyys on liian moniulotteinen ja vaikeasti mitattava määre käytettäväksi noin. FAKTA on se, että eri tavoin älykkäitä ihmisiä on maailma pullollaan ja osa heistä on ujoja, herkkiä ja aivan erilaisia kuin sinä. Älykkyys ja sosiaalisuus voi yhdessä ihmisessä ilmetä ihan erilaisina kombinaatioina kuin toisessa.

Ellet vielä tiennyt, niin nyt kerron sulle, että ihmiset ovat erilaisia ja toiset ovat herkempiä nimenomaan sille sävylle, jolla joku toinen esittää mielipiteensä. Harvemmin kyse on siitä, että ujo ja herkkä ihminen loukkaantuisi toisen mielipiteestä, vaan kyse on siitä, että töksäyttäminen on mitä selkein viesti siitä, että henkilö ei ole kiinnostunut vastavuoroisesta keskustelusta vaan haluaa vain julistaa omia mielipiteitään. Tällainen aggressiivinen lähestymistapa on juuri se, joka tuntuu ujommasta ihmisestä vaikealta kohdata, koska hänelle ei ole luontevaa kommunikoida hyökkäävällä tavalla.

Kärkkäät ihmiset ovat tavallaan jääneet sosiaalisesti lapsen tasolle siinä, että heille on tärkeintä saada sanoa oma juttu. "Mä en tajua, miten joku voi olla kasvissyöjä" tyylinen kommentti tilanteessa, jossa joku on juuri paljastunut kasvissyöjäksi, kertoo nimenomaan itsekeskeisyydestä ja ajattelun laiskuudesta, haluttomuudesta tajuta, koska jos asian haluaisi tajuta niin olisihan se ihan yksinkertaista. Jos ihminen ei pysyisi kasvisruoalla hengissä, niin oltaisiin kuoltu sukupuuttoon, kun lihasta on historiassakin monina aikoina ollut pulaa. Suuri osa maailman väestöstä on kasvissyöjiä ilman omaa valintaansa ja kasvisruoalla pärjää ihan niin helposti, että syö kaikkea paitsi lihaa.

Ujo ja herkkä kokee tuollaisessa töksäytystilanteessa, että hänen kantaansa väheksytään, ja se on aivan oikea tulkinta, koska töksäyttäminen on vain ja ainoastaan ilmaus siitä, että sanojalla on mielipide, joka on eriävä, ja sen ilmaisu on hänen mielestään kiinnostavampaa kuin vaikka kysyä, miksi toinen on sitä mieltä kuin on. Töksäytyksessä ei ole mitään keskustelun avaukseen viittaavaa. "Mä en tajua..." tyyliseen kommenttiin voi todeta lähinnä että "jaa, sinä et tajua", tai että "jaa, no, jotkut tajuaa". Ei siinä töksäytyksessä muuta informaatiota ole.

//muoks korjailin kirjoitusvirheitä :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
Mun mielestä on vähän erikoista, että termit "vahva" ja "rohkea" assosioituu näin voimakkaasti epämiellyttäviin luonteenpiirteisiin. Nyt jää epäselväksi, pitäisikö ketjussa käsitellä oikeasti vahvoja ja rohkeita ihmisiä vai ihmisiä jotka väittävät olevansa vahvoja ja rohkeita vaikka ovat oikeasti vain ilkeitä ja epävarmoja? Vähän sama on suorapuheisuuden ja rehellisyyden kanssa, joiden kai pitäisi olla ihan positiivia ominaisuuksia kuitenkin?

Mutta siis vastaus aloitukseen, ei ahdista yhtään. Tykkään siitä, ettei tarvitse arvailla mitä toinen miettii tai haluaa. Se ahdistaa, jos pitäisi osata lukea toisen ajatukset ja varoa koko ajan jotakin tietämättä edes mitä.
 
  • Tykkää
Reactions: Inanna
sut mä
Minä en koe kenenkään mielipiteitä itseeni kohdistuvina syytöksinä tai arvosteluna. Mutta en silti jaksa ihmisiä, joiden kanssa keskustelu on tällaista:

Minä puhun henkilön X kanssa vaikka sitten kasviruokailusta ja siitä, mikä on ylipäätään terveellistä syömistä. Henkilö B tulee paikalle - kesken keskustelun - ja sanoo:

- Minä en ymmärrä miten kukaan tulee toimeen pelkällä kasvisruoalla!

Henkilö X, joka on kasvissyöjä itse, kertoo lyhyesti mitä heidän perheensä syö. Henkilö B ei ole vakuuttunut ja tuo sen ilmi sanoen, että hänen mielestään kasvissyönti on pelkkää erikoisuudentavoittelua ja että kasvissyöjät hankalaloittavat kouluruokailua ym. vaatimuksillaan.

Onko tuon B:n ulosanti mitenkään muita huomioon ottavaa? Voisiko asian kertoa toisin? Tai, tämä on minusta vielä tärkeämpää: voisiko joskus vain olla hiljaa, jos ei ole asiaan mitään hyvää sanottavaa?

Minulla on mielipiteeni subjektiivisesta päivähoidosta ja esim. siitä, mistä valtio voisi leikata vielä lisää saadakseen taloutta tasapainoon. Mutta en minä koe että mielipiteeni olisi niin arvokas että minulla olisi oikeus laukoa sitä missä vain ja kelle vain miettimättä, miten sanani asetan.
mut tykkään lukea myös sua :)
 
AS
Ihanko oikeesti aikuinen ihminen ei tajua miksi joku harmistuisi tollasesta "mä en ymmärrä miten joku voi elää pelkällä kasvisruolla?"-tölväisystä? Siinähän selkeesti tuot esille mielipiteesi että se vegetaristi on ihan kummallinen, käsittämätön. Oikeesti jos ei ton enempää oo sosiaalisia kykyjä...
Voidaan myös ajatella sen osapuolen sosiaalisia kykyjä, joka ei kykene mitenkään ymmärtämään toisen osapuolen tarkoitusperiä, vaan loukkaannutaan kaikesta mahdollisesta.

Esim. Mä en ymmärrä, miten matikka on sulle noin helppoa?
Mä en ymmärrä, miten sä osaat kutoa noin hienoja sukkia.
On kyllä kerrassaan loukkaavaa....
 
zurp
"mä en ymmärrä miten kukaan voi elää pelkällä kasvisruolla" <-yleensä ei tarkoitettu ihailevaksi. "mä en ymmärrä miten matikka voi olla sulle noin helppoa" <- yleensä tarkoitettu ihailevaksi/kateelliseksi.
 
y y
"mä en ymmärrä miten matikka voi olla sulle noin helppoa" <- yleensä tarkoitettu ihailevaksi/kateelliseksi.
Koen kyllä tuonkin kyseenalaistamiseksi. Eihän matikka nyt voi kenellekään olla noin helppoa.
Miksi asiaa ei voi kysyä suoraa. Kuinka pystyt ymmärtämään noin helposti matematiikka? Asian voi hyvin jätää myös kysymättä. Olet tosi hyvä matematiikassa. Kysymys muotoa kannattaa varmasti käyttää silloin jos haluaa itse neuvoja. Silloinkin ehkä kohteleiaampaa on kysyä Voisitko auttaa minua tässä, kun sinä ymmärrät näitä matikka juttuja niin hyvin.
 
Livenä mulla ei ole mitään ongelmia pitää mielipiteitäni omana tietonani. Silloin keskityn ihmisiin.

Mutta mietin joskus sitä että miten ollaan palstalla rekkautuneena? Tää palsta on ollut mulle mielipiteenvaihtopaikka, ei paikka tutustua ihmisiin, mutta täälläkin osuu jonkun hermoon jos kirjoittaa ihan suoraan. Pitää tehdä valinta kirjoittaako mielipiteensä josta tietää että joku musta hermostuu, vai jättääkö kirjoittamatta, varsinkin kun asia on sille mustalle tärkeä ja just on ollut muuta mukavaa juttelua hänen kanssaan.
Joku muu musta voi olla eri syistä täällä rentoutumassa ja viettämässä aikaa tuttujensa kanssa, ja ehkä semmoinen voi kokea voimakkaan väittelyn ärsyttävänä?

Tai sit on vaan asiat sanottava todella hienovaraisesti täälläkin...mut kyllä taas ne fiksut, hienovaraiset kirjoittajat voivat loukkaantua siitäkin, varovaiset sanatkin merkitsevät paljon.
Loppujen lopuksi on kaikilla hymistelevä konsensus? :D Semmoista on ainakin eräällä palstalla jolle tuli kirjautumispakko.
 
AS
Koen kyllä tuonkin kyseenalaistamiseksi. Eihän matikka nyt voi kenellekään olla noin helppoa.
Miksi asiaa ei voi kysyä suoraa. Kuinka pystyt ymmärtämään noin helposti matematiikka? Asian voi hyvin jätää myös kysymättä. Olet tosi hyvä matematiikassa. Kysymys muotoa kannattaa varmasti käyttää silloin jos haluaa itse neuvoja. Silloinkin ehkä kohteleiaampaa on kysyä Voisitko auttaa minua tässä, kun sinä ymmärrät näitä matikka juttuja niin hyvin.
Just tämän takia mä en jaksa pitää lähipiirissäni mielensäpahoittajia, kun kokoajan saa olla varpaillaan, jottei vaan sano jotain väärällä tavalla, josta toinen loukkaantuu verisesti.

Mitä tulee sosiaalisiin taitoihin, niin yhtälailla puutteellisia on ne herkkikset, joiden mielestä kaikkien muiden tulee ottaa heidät erityisellä tavalla huomioon, jotteivät he vaan pääse loukkaantumaan väärin asetellusta sanamuodoista.
 
AS
Livenä mulla ei ole mitään ongelmia pitää mielipiteitäni omana tietonani. Silloin keskityn ihmisiin.

Mutta mietin joskus sitä että miten ollaan palstalla rekkautuneena? Tää palsta on ollut mulle mielipiteenvaihtopaikka, ei paikka tutustua ihmisiin, mutta täälläkin osuu jonkun hermoon jos kirjoittaa ihan suoraan. Pitää tehdä valinta kirjoittaako mielipiteensä josta tietää että joku musta hermostuu, vai jättääkö kirjoittamatta, varsinkin kun asia on sille mustalle tärkeä ja just on ollut muuta mukavaa juttelua hänen kanssaan.
Joku muu musta voi olla eri syistä täällä rentoutumassa ja viettämässä aikaa tuttujensa kanssa, ja ehkä semmoinen voi kokea voimakkaan väittelyn ärsyttävänä?

Tai sit on vaan asiat sanottava todella hienovaraisesti täälläkin...mut kyllä taas ne fiksut, hienovaraiset kirjoittajat voivat loukkaantua siitäkin, varovaiset sanatkin merkitsevät paljon.
Loppujen lopuksi on kaikilla hymistelevä konsensus? :D Semmoista on ainakin eräällä palstalla jolle tuli kirjautumispakko.
No mun mielestä esim. Sun kanssa mulla on usein ainakin osittain eriäviä mielipiteitä, mutten koe, että kumpikaan meistä olis jaksanut vetää herneitä nenään toisen sanomisista. Mikä on mun nähdäkseni valtavan hienoa.
 
y y
Just tämän takia mä en jaksa pitää lähipiirissäni mielensäpahoittajia, kun kokoajan saa olla varpaillaan, jottei vaan sano jotain väärällä tavalla, josta toinen loukkaantuu verisesti.

Mitä tulee sosiaalisiin taitoihin, niin yhtälailla puutteellisia on ne herkkikset, joiden mielestä kaikkien muiden tulee ottaa heidät erityisellä tavalla huomioon, jotteivät he vaan pääse loukkaantumaan väärin asetellusta sanamuodoista.
En sanonut että loukaantuisin. Sanavalinnat vaan usein kertoo asioista joita ei välttämättä edes tiedosteta. Vuorovaikutus taitoja kannattaa opetella.
 
Vahva ja rohkea
Olen kumpaakin, vaikka sitä ei kai saisi ääneen sanoa. Se ei tarkoita sitä että tyrkyttäisin mielipiteitäni jos niitä ei kysytä, tai kommentoisin suureen ääneen ihmisten valintoja tai heidän asioitaan ylipäätään, ainakaan negatiivisesti. Kehun sanon aina ääneen. Valehteluun ja kieroiluun suhtaudun erittäin viileästi ja olen huomannut, että passiivis-aggressiiviset ihmiset monesti suhtautuvat minuun vähän epäluuloisesti, ainakin alkuun.
 
Oikeasti vahva ja rohkea ihminen ei, koska sellaiset osaa yleensä kohdata muita sosiaalisissa tilanteissa ja antavat muille oman tilan. Ehkä se on nimenomaan vahvuutta ja rohkeutta kohdata se totuus, että maailmassa on paljon monenlaisia asioita ja ihmisiä ja kaikki eivät ole niinkuin minä ja tämä maailma ei pyöri minun mielipiteideni varassa.

Mutta sellanen joka pitää melua siitä kuinka vahva ja rohkea on, jyrää muita, manipuloi ja jonka totuus on se ainoa oikea? Esim. sellainen joka laittaa facebookiin päivityksiä siitä, kuinka vahva ihminen on, kuinka on kasvanut henkisesti niiiin paljon yms. mutta leimaa muita ihmisiä negatiivissävytteisillä sanoilla ja käyttää hyväksi. Jos puhutaan tuollaisesta 'vahvuudesta' niin ahdistaa ja paljon. Harmi vaan, ettei monet näe sen narsistin esiriipun taakse.
 
zurp
Vuorovaikutustaitoja kannattaa todellakun kaikkien opetella. Itselleni vaan on tullut ainakin tästä ketjusta se tunne että "viattomien ihmettelijöiden" mielestä heidän "suoraan sanomisessaan" ei ole yhtään mitään vikaa, ja ongelma on vain heikkoitsetuntoisten herkkisten päässä. Eikö olisi kuitenkin järkevää miettiä että onko se oma ilmaisutapa sittenkään kovin toimiva, jos joutuu karsimaan ihmisiä kavereistaan kun ei jaksa sitä että he loukkaantuvat. On mullakin paljon erittäin suorapuheisia ystäviä, mutta kyllä he osaavat muotoilla asiansa niin etteivät muut pahoita mieltään.
 
vierailija
Livenä mulla ei ole mitään ongelmia pitää mielipiteitäni omana tietonani. Silloin keskityn ihmisiin.

Mutta mietin joskus sitä että miten ollaan palstalla rekkautuneena? Tää palsta on ollut mulle mielipiteenvaihtopaikka, ei paikka tutustua ihmisiin, mutta täälläkin osuu jonkun hermoon jos kirjoittaa ihan suoraan. Pitää tehdä valinta kirjoittaako mielipiteensä josta tietää että joku musta hermostuu, vai jättääkö kirjoittamatta, varsinkin kun asia on sille mustalle tärkeä ja just on ollut muuta mukavaa juttelua hänen kanssaan.
Joku muu musta voi olla eri syistä täällä rentoutumassa ja viettämässä aikaa tuttujensa kanssa, ja ehkä semmoinen voi kokea voimakkaan väittelyn ärsyttävänä?

Tai sit on vaan asiat sanottava todella hienovaraisesti täälläkin...mut kyllä taas ne fiksut, hienovaraiset kirjoittajat voivat loukkaantua siitäkin, varovaiset sanatkin merkitsevät paljon.
Loppujen lopuksi on kaikilla hymistelevä konsensus? :D Semmoista on ainakin eräällä palstalla jolle tuli kirjautumispakko.
Pystyykö sieltäkin varastamaan nikkejä? Mitä palstaa tarkoitat?
http://kaksplus.fi/threads/varastin-harmaan-spaemmaeaejaen-nikin.2461961/#post-31035845
 
paula pitää pinnalla
Yks uskovaisten palsta...ennen siellä oli avoimempaa keskustelua mut rekkautumispakko teki sen että kaikki pitävät kohteliaita juhlapuheita koko ajan...no käyn mä siellä silti joskus.
Mikä mahtaa olla lahkon nimi?
Aika ahkera täytyy olla--- oliko se niin, et niin monta helmeä kruunuun saa... tai? En muista kun lapsuudesta on niin kauan. Onan siinä pakottava tarve tietenki?

http://kaksplus.fi/threads/miksi-jotkut-kirjoittele-usealla-nimimerkillae-taeaellae.2467693/page-4

Mulle olis riittänyt yksi nimimerkki.
 

Yhteistyössä