ahdistaako ketään muuta olla rohkean ja "vahvan" ihmisen seurassa?

  • Viestiketjun aloittaja rouling
  • Ensimmäinen viesti
"..."
Kyllä mun mielestä tollanen kommunikaatio kertoo siitä ettei sanoja osaa antaa sitä tilaa muille, eikä siitä pahastuminen todellakaan kerro mistään alemmuudentunteista. Älykäs ihminen tuollaisessa tilanteessa ei kauhistele että "mä en tajua miten sä voit" vaan joko toteaa että itse ei välitä sienistä, tai pyytää kertomaan että mites kun mä itse en uskoisi pärjääväni kasvispöperöllä, millasta ruokaa syöt, ootko kokenut hankalaksi jne.
Kannatat varmasti keskustapuoluetta, kun mihinkään ei oikein saa ottaa mitään kantaa, vaan kaikesta pitää olla samaa mieltä.
Keskusteluun ja sosiaaliseen kanssakäymiseen kuuluu, että kerrotaan omia (myös eriäviä) mielipiteitä. Älykäs ihminen osaa ottaa toisen mielipiteet hänen mielipiteinään, eikä koe niitä itseensä kohdistuvina syytöksinä.
 
"hmh"
Rohkean ja vahvan ihmisen seurassa tuskin ahdistaa. Riippuu ehkä muista hänen ominaisuuksistaan.

Rohkean ja "vahvan" seurassa saattaa hyvinkin ahdistaa. En tosin oikein tiedä millainen ihminen on "vahva", siis lainausmerkeissä.
 
zurp
Hyvin osataan taas lukea. Kannatan ehdottomasti eriäviä mielipiteitä. Kannatan vaan myös sitä että perustellaan ne mielipiteet ja ollaan vailmiita keskustelemaan asioista eikä vaan todeta että mä en kyl ymmärrän.
 
eniten
Eniten ahdistaa TOOOODELLA hiljaisten, arkojen ja epävarmojen ihmisten kanssa. NIistä tietää, että hautovat mielessään asioita ja loukkaantuvat siitä ja tuosta, ja haluaisivat sanoa sitä ja tätä, mutta eivät vaan pysty. Se on tosi ahdistavaa. En minä pysty arvaamaan tai lukemaan ajatuksia, en osaa olla sen tyyppisten ihmisten kanssa luontevasti. Vähintään tulee tunne, että se toinen on jotenkin autettavan asemassa, ja itse joutuu iolemaan autettava.

Viihdyn selkeiden, itsensä kanssa sinut olevien ihmisten kanssa, jotka osaavat sanoa asiansa ja olla sosiaalisia. Jos ovat vielä rohkeita ja vahvoja (mitä ikinä aloittaja tällä hakikaa), sitä parempi.
 
"..."
Hyvin osataan taas lukea. Kannatan ehdottomasti eriäviä mielipiteitä. Kannatan vaan myös sitä että perustellaan ne mielipiteet ja ollaan vailmiita keskustelemaan asioista eikä vaan todeta että mä en kyl ymmärrän.
No ei kai se keskustelu siihen jää, että vain sanotaan, että "en ymmärrä". Kyllähän sitä siitä voi jatkaa, että miksi ei ymmärrä.

Tuskin kukaan nyt tepastelee ympäri leikkipuistoa; tokaisee ensimmäiselle puolitutulle, että "en ymmrrä miten voit olla kasvissyöjä" ja häipyy seuraavan mamman luo tokaisemaan, että "en muuten ymmärrä, miten voit pitää turkishattua" ja juoksee samantien kolmannen luokse ihmettelemään, että "en tajua, miksi 3-vuotias lapsi syö vielä tuttia".
 
[QUOTE="...";30391216]Kannatat varmasti keskustapuoluetta, kun mihinkään ei oikein saa ottaa mitään kantaa, vaan kaikesta pitää olla samaa mieltä.
Keskusteluun ja sosiaaliseen kanssakäymiseen kuuluu, että kerrotaan omia (myös eriäviä) mielipiteitä. Älykäs ihminen osaa ottaa toisen mielipiteet hänen mielipiteinään, eikä koe niitä itseensä kohdistuvina syytöksinä.[/QUOTE]

Minä en koe kenenkään mielipiteitä itseeni kohdistuvina syytöksinä tai arvosteluna. Mutta en silti jaksa ihmisiä, joiden kanssa keskustelu on tällaista:

Minä puhun henkilön X kanssa vaikka sitten kasviruokailusta ja siitä, mikä on ylipäätään terveellistä syömistä. Henkilö B tulee paikalle - kesken keskustelun - ja sanoo:

- Minä en ymmärrä miten kukaan tulee toimeen pelkällä kasvisruoalla!

Henkilö X, joka on kasvissyöjä itse, kertoo lyhyesti mitä heidän perheensä syö. Henkilö B ei ole vakuuttunut ja tuo sen ilmi sanoen, että hänen mielestään kasvissyönti on pelkkää erikoisuudentavoittelua ja että kasvissyöjät hankalaloittavat kouluruokailua ym. vaatimuksillaan.

Onko tuon B:n ulosanti mitenkään muita huomioon ottavaa? Voisiko asian kertoa toisin? Tai, tämä on minusta vielä tärkeämpää: voisiko joskus vain olla hiljaa, jos ei ole asiaan mitään hyvää sanottavaa?

Minulla on mielipiteeni subjektiivisesta päivähoidosta ja esim. siitä, mistä valtio voisi leikata vielä lisää saadakseen taloutta tasapainoon. Mutta en minä koe että mielipiteeni olisi niin arvokas että minulla olisi oikeus laukoa sitä missä vain ja kelle vain miettimättä, miten sanani asetan.
 
....
voisiko joskus vain olla hiljaa, jos ei ole asiaan mitään hyvää sanottavaa?
Niinpä. En vain ymmärrä niitä joiden on pakko sen jonkin kommentin siihen väliin työntää.
Mä en tajuu miten KUKAAN (eli SINÄ, daiju!) voi elää kasvisruualla!!? Ja syödä vielä sieniä, yök!
Mä en tajuu miten KUKAAN (eli SINÄ, daiju!) voi omistaa tuollaista lattiamoppia/tappajakoiraa!!?
Mä en tajuu miten KUKAAN (eli SINÄ, daiju!) voi antaa lapsen käyttää tuttia vielä 3-vuotiaana!!?
Mä en tajuu miten KUKAAN (eli SINÄ, daiju!) voi vielä tällä vuosituhannella käydä sunnuntaisin kirkossa!!?

jne jne. Olisi niin paljon helpompaa kaikille osapuolille jos vain olisi hiljaa. Jos tämä on kahdenkeskinen keskustelu, niin se ujompi osapuoli voi vaikka pyöritellä silmiään ja vain lähteä pois siitä keskustelusta. Mutta jos noita laukoo isossa ryhmässä, niin mielestäni tuo ei ole mitään muuta kuin yritys ilkeillä.
 
"..."
Niinpä. En vain ymmärrä niitä joiden on pakko sen jonkin kommentin siihen väliin työntää.
Mä en tajuu miten KUKAAN (eli SINÄ, daiju!) voi elää kasvisruualla!!? Ja syödä vielä sieniä, yök!
Mä en tajuu miten KUKAAN (eli SINÄ, daiju!) voi omistaa tuollaista lattiamoppia/tappajakoiraa!!?
Mä en tajuu miten KUKAAN (eli SINÄ, daiju!) voi antaa lapsen käyttää tuttia vielä 3-vuotiaana!!?
Mä en tajuu miten KUKAAN (eli SINÄ, daiju!) voi vielä tällä vuosituhannella käydä sunnuntaisin kirkossa!!?

jne jne. Olisi niin paljon helpompaa kaikille osapuolille jos vain olisi hiljaa. Jos tämä on kahdenkeskinen keskustelu, niin se ujompi osapuoli voi vaikka pyöritellä silmiään ja vain lähteä pois siitä keskustelusta. Mutta jos noita laukoo isossa ryhmässä, niin mielestäni tuo ei ole mitään muuta kuin yritys ilkeillä.
Niin, tai sitten se on vain sitä viatonta ihmettelyä, mutta huonon itsetunnon omaava ihminen kokee sen syytökseksi itseään vastaan.
Mutta kuten sanoin, tottahan noissa vaikuttaa se, mihin äänensävyyn ja tyyliin asian ilmaisee. Tuskin monikaan aikuinen puhuu tuollaisella sinun teinityylilläsi, joten ongelma lienee enemmän siellä kuulijan päässä.
 
zurp
Ehkä tässä olisi Ahaa-elämyksen paikka näille viattomille ihmettelijöille; oisko siinä omassa ihmettelytyylissä se syy miksi jotkut pahastuu? No ei tietenkään, pakkohan sen on olla kuulijan heikko itsetunto se ongelma.
 
[QUOTE="...";30391466]Niin, tai sitten se on vain sitä viatonta ihmettelyä, mutta huonon itsetunnon omaava ihminen kokee sen syytökseksi itseään vastaan.
Mutta kuten sanoin, tottahan noissa vaikuttaa se, mihin äänensävyyn ja tyyliin asian ilmaisee. Tuskin monikaan aikuinen puhuu tuollaisella sinun teinityylilläsi, joten ongelma lienee enemmän siellä kuulijan päässä.[/QUOTE]

Kuten sanoin, en koe tätä syytöksenä itseäni vastaan mutta voin kertoa, että keskustelu tällaisten ihmisten kanssa on äärimmäisen turhauttavaa. Jos joku asia on itselle tärkeä, niin ei ainakaan minun kertakaikkiaan tee mieli alkaa selittää tuollaisen typerän kommentin jälkeen yhtään mitään. Annan ihmisen sitten ihmetellä ihan keskenänsä :)

Kokemuksen mukaan näiden "en tajuu miten kukaan" - ihmisten kanssa ei hedelmällisiä keskusteluja synny, jos olet jostain eri mieltä. Eikä se samanmielinenkään keskustelu tuo asiaan mitään uutta, joten:

Miksi vaivautua edes?
 
....
[QUOTE="...";30391466]Niin, tai sitten se on vain sitä viatonta ihmettelyä, mutta huonon itsetunnon omaava ihminen kokee sen syytökseksi itseään vastaan.
Mutta kuten sanoin, tottahan noissa vaikuttaa se, mihin äänensävyyn ja tyyliin asian ilmaisee. Tuskin monikaan aikuinen puhuu tuollaisella sinun teinityylilläsi, joten ongelma lienee enemmän siellä kuulijan päässä.[/QUOTE]

Niinno, yleensä nämä "viattomat ihmettelijät" ovat juuri niitä jotka puhuvat vähän sillä epäasiallisella tyylillä...

Ja siis, viaton ihmettely? Oikeastiko porukka menee möläyttämään tuollaisia? Itse esimerkiksi en voisi ymmärtää miksi joku maalaa talonsa mustaksi, tai vaikka oranssiksi. Mutta MIKSI minun sille talonomistajalle pitäisi sitä mennä kovaan ääneen ihmettelemään? En ymmärrä sitä pointtia, miksi ei vain olla hiljaa? Kuitenkin se talonomistaja oletettavasti tykkää siitä ideasta, ja voi vaikka olla ylpeäkin vastamaalatusta talostaan, niin miksi mennä latistamaan sitä tunnelmaa kertomalla "viattomia mielipiteitään"?
 
"..."
Kuten sanoin, en koe tätä syytöksenä itseäni vastaan mutta voin kertoa, että keskustelu tällaisten ihmisten kanssa on äärimmäisen turhauttavaa. Jos joku asia on itselle tärkeä, niin ei ainakaan minun kertakaikkiaan tee mieli alkaa selittää tuollaisen typerän kommentin jälkeen yhtään mitään. Annan ihmisen sitten ihmetellä ihan keskenänsä :)

Kokemuksen mukaan näiden "en tajuu miten kukaan" - ihmisten kanssa ei hedelmällisiä keskusteluja synny, jos olet jostain eri mieltä. Eikä se samanmielinenkään keskustelu tuo asiaan mitään uutta, joten:

Miksi vaivautua edes?
Näinhän se on. Hyviä keskusteluja syntyy vain sellaisten ihmisten kanssa, jotka tajuavat pitää mielipiteensä sisällään ja myhäilevät vain joo joo, joka väliin.
 
"..."
Niinno, yleensä nämä "viattomat ihmettelijät" ovat juuri niitä jotka puhuvat vähän sillä epäasiallisella tyylillä...

Ja siis, viaton ihmettely? Oikeastiko porukka menee möläyttämään tuollaisia? Itse esimerkiksi en voisi ymmärtää miksi joku maalaa talonsa mustaksi, tai vaikka oranssiksi. Mutta MIKSI minun sille talonomistajalle pitäisi sitä mennä kovaan ääneen ihmettelemään? En ymmärrä sitä pointtia, miksi ei vain olla hiljaa? Kuitenkin se talonomistaja oletettavasti tykkää siitä ideasta, ja voi vaikka olla ylpeäkin vastamaalatusta talostaan, niin miksi mennä latistamaan sitä tunnelmaa kertomalla "viattomia mielipiteitään"?
Miksi nuo kysymykset ja ihmettelyt aina tulisivat kovaan ääneen?
Eikö voi ihan normaalilla äänenvoimakkuudella kysyä/ihmetellä, että "onpas siinä hurjan värinen talo". Ja miksi ei saisi. Jos joku maalaa talonsa oranssiksi, on hän varmasti hakenut persoonallista ja erottuvaa ratkaisua. Näin ollen se, että ei mitenkään reagoi tuohon poikkeukselliseen väriin, on itseasiassa pettymys talonsa maalanneelle ja sitä kautta epäkohteliasta.
 
....
[QUOTE="...";30391634]Miksi nuo kysymykset ja ihmettelyt aina tulisivat kovaan ääneen?
Eikö voi ihan normaalilla äänenvoimakkuudella kysyä/ihmetellä, että "onpas siinä hurjan värinen talo". Ja miksi ei saisi. Jos joku maalaa talonsa oranssiksi, on hän varmasti hakenut persoonallista ja erottuvaa ratkaisua. Näin ollen se, että ei mitenkään reagoi tuohon poikkeukselliseen väriin, on itseasiassa pettymys talonsa maalanneelle ja sitä kautta epäkohteliasta.[/QUOTE]

Missä se raja sitten menee? Missä kohtaan ne arvostelut (ei kun siis mielipiteet) menevät turhan henkilökohtaiseksi? Onko OK kans sanoa noin toisen vaatteista? Tai hänen lapsen vaatteista? Tai meikeistä/autosta/puolisosta jne?
 
y y
Mielipiteen henkilökohtaisuuden raja on mielestäni henkilökohtainen.
Itse tuskin loukaantuisin jos toinen sanoisi en oikein pidä punaisista taloista, loukaantua voisin jos hän sanoisikin eikö teidä punaiseksi maalattu talo ole ruma. Jolloin hän itse asiassa arvioi ja kyseenalaistaa minun mielipidettäni asiassa.
 
iu
Harva sellainen, joka HALUAA oppia ymmärtämään aloittaa lauseen sanomalla "en ymmärrä" - vai millainen mielikuva teille on tullut esim. näistä palstan lukemattomista "en ymmärrä" -avauksista?
 
"..."
Harva sellainen, joka HALUAA oppia ymmärtämään aloittaa lauseen sanomalla "en ymmärrä" - vai millainen mielikuva teille on tullut esim. näistä palstan lukemattomista "en ymmärrä" -avauksista?
Palstan kirjoittajista syntynyt mielikuva ihan sanavalinnasta riippumatta on, että ei täällä mitään järjenjättiläisiä pyöri.
Onneksi oikeassa elämässä harvemmin törmää palstatyyliisiin mammoihin.
 
"..."
Missä se raja sitten menee? Missä kohtaan ne arvostelut (ei kun siis mielipiteet) menevät turhan henkilökohtaiseksi? Onko OK kans sanoa noin toisen vaatteista? Tai hänen lapsen vaatteista? Tai meikeistä/autosta/puolisosta jne?
Raja riippuu täysin keskustelijoista. Toisille voi täräyttää päin naamaa asiasta kuin asiasta, toisille ei uskalla sanoa mitään, kun tietää, että he loukkaantuvat ja ylianalysoivat kaikki puheet.
 
iu
[QUOTE="...";30391877]Raja riippuu täysin keskustelijoista. Toisille voi täräyttää päin naamaa asiasta kuin asiasta, toisille ei uskalla sanoa mitään, kun tietää, että he loukkaantuvat ja ylianalysoivat kaikki puheet.[/QUOTE]

No mutta miksi kenellekään pitäisi täräyttää päin naamaa asiasta kuin asiasta? Olisko käytöstavat mitään?
 
y y
No mutta miksi kenellekään pitäisi täräyttää päin naamaa asiasta kuin asiasta? Olisko käytöstavat mitään?
Jos täräyttämisellä päin naamaa tarkoitetaan sitä että sanotaa oma mielipide suoraan, jotkut odottaa sitä että se mielipide sanotaa suoraan ja rehellisesti. Jos huomaa että toinen ei mielipidettä kysy niin negatiivisia mielipiteitä on turha sanoa.
 

Yhteistyössä