Ahdistaa,pienet tulot ja paineet mitä kaikkea pitäis lapselle ostaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli mulla siis jo vähän isompi lapsi,8 vuotias,rahat mulla ei oikeen tahdo riittää kuin normi elämiseen ja sitten tietty lapsen vaatteet,harrastus ja näin...
Mutta ongelmana sellanen paina,kun lapsen kavereilla on kaikkea kivaa ja kallista,niin sitten pitäis omallekkin ostaa,esim,just ostin lapselle kosketusnäyttöluurin,koska kaikilla muilla,paitsi hällä on ollut jo kauan sellainen.
Potkulaudan ja pyörän omistaa,mutta nykyään jää yksin kun kaikki pihan kaverit lähtee rampille temppupotkulaudoillaan,eli nyt pitäis sellainenkin ostaa,ettei tarvis yksin jäädä,huh,huh..ja kaikilla kavereilla on pleikka3 tai xbox ja meillä ei...eli siis täällä päin se menee vähjän niin,että jos ei ole noita hienouksia,mitä naapuri ja luokka kavereilla on KAIKILLA,jää lapsi jopa sen takia yksin...mulla ei rahaa ja ahdistaa.Onko kellään muulla näin,vai oonko tosiaankin ainut (yh tosin)äiti joka ei kykene lapselleen tätä kaikkea hommaamaan. :(

Mun 10v lapsella ei ole kosketusnäyttöpuhelinta, vaikka hyvinkin mahdollisesti kaikilla hänen kavereillaan moinen saattaa olla. Tai sitten ei.

Meillä puhelin uusitaan sitten, kun entinen hajoaa. Tämä sama pätee niin meidän aikuisten puhelimiin, kuin myös tuon lapsen puhelimeen. Kun tuo luuri hajoaa, todennäköisesti ostetaan kosketusnäytöllinen tilalle, mutta ei ne kyllä kovinkaan kalliita ole...ainakaan käytettynä. Mun kosketusnäytöllinen maksoi 50€, kuin myös miehen edellinen. Nyt ukko osti Samsung galaxy s2 puhelimen (kun vanha hajosi) ja maksoi siitä käytettynä 100€. Ei paha sekään, kun puhelin on vain vuoden vanha.

Naapurin pojille ostettiin temppupyörät käytettynä. Hintaa en muista, mutta saivat edukkaasti, kun ostivat tosiaan käytettyinä. Ja pojat olivat kovasti tyytyväisiä. Mekin ostettiin viikko sitten tytölle uusi pyörä...käytettynä.

Meillä on joku aatamainaikainen x-box (about 10v vanha) ja wii vuodelta nakki ja papu. Wiikin ostettiin käytettynä. Ja hyvin ovat meille riittäneet.

Mä vähän luulen, että ei se ihan niin mene, että jäät yksin, jos sulla ei ole kaikkea samaa, kuin kavereilla. Ettei nyt lapsi olisi vähän liitoitellut ja dramatisoinut tilannetta, koska hän niin kovasti haluaisi kaiken sen saman maallisen mammonan, kuin mitä kavereillakin on?

Ja toisaalta, jos ne kaverit TODELLA on tuollaisia, niin ehkä kannattaisi etsiä vähän toisenlaisia kavereita. Kultaisia ovat ne ajat, kun kyytsättiin polkupyörättömiä kavereita, jotta kaikki pääsivät mukaan jne.

Kiitos noista lohduttavista sanoista ja siis tottahan se on että käytettynäkin voi saada,itse esimerkiksi olen sisustanut täysin tämän meidän kodin käytetyillä huonekaluilla,mitä netin kautta oon löytänyt ja erittäin paljon hyödynnän kirppiksiä,oikeestaan suurin osa lapsen ja mun vaatteista on just kirppareilta.
Ja tottahan tuokin varmasti että lapsi saattaa vähän dramatisoida,iski vaan taas tänää ahdistus kun lapsi surkeen näkösenä ja ypö yksin keinui pihalla,kun kysyin että mihis sun kaverit läks,niin vastas että rampeille scoottaamaan temppupotkulaudoillaan,eikä voinut lähteä mukaan kun ei ko lautaa omista,eikä halua katsoa vaan vierestä... :( nooh,täytyy alkaa selailee netistä huutista,toria ym...

• Tykkää
Reactions: chef
Kutsupas ne lapsen kaverit teille vaikka jätskille ja juttele niiden kanssa. Kerro, että teillä ei ole rahaa ostaa kaikkia kivaa ja kallista lapselle, koska olet yh. On ihan hyvä vähän kasvattaa myös niitä lapsen kavereita tajuamaan että aina ei tartte kaikkea sälää olla, mutta yksin on ikävä olla. Meillä ei saman ikäisellä ole mitään noista mainitsemistasi asioista, mutta ei hän silti ole ilman kavereita, vaan kelpaa sellaisenaan, omana itsenään kaveriksi ja hänen tietojaan ja taitojaan arvostetaan.

Useinhan tuon ikäiset liioittelevat sitä mitä kavereilla on saadakseen itselleen haluamansa asian, mutta siihen voi yksinkertaisesti sanoa, että nyt ei osteta, ei ole rahaa eikä joulu eikä syntymäpäivä, katsotaan vaikka sitten joululahjaksi. Tavaroiden ja jatkuvan ostamisen sijaan lapsen olisi hyvä oppia nauttimaan yhteisestä ajasta vanhempien kanssa, koska se kantaa paljon pidemmälle kuin yksin pelaaminen, koska ei niitä kavereitakaan ihan aina ole saatavilla.

• Tykkää
Monellakaan lapsella ei ole kaikkia härveleitä, pelejä ja vehkeitä mitä kavereilla. "Kun kaikilla muillakin on" on lasten ehkä ikiaikaisin perustelu sille, että pitäisi saada se mitä haluaa.
Älä osta lapselle kaikkea. Ei lapsi haluamisesta rikki mene.

• Tykkää
Tulee varmaan halvemmaksi muuttaa. Mitä luulet että touhu on kun kundi on 15v? Tulot tarttee olla kuusinumeroisia summia vuodessa että pysyt siinä tahdissa perässä..

Yhteistyössä