Ahdistaa (lapsettomuusasiaa)

• Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti
:(
Sain clomifenit, annostus 2tabl./pvä. Gynekologi ei varmaksi edes katsonut ovuloinko luomusti, eikä aio suorittaa seurantaultria lainkaan. Pelottaa aloittaa koko hoito, mutta vuosi jo yritetty tuloksetta. Esikoinen sai alkunsa luomusti mutta siinäkin kesti reilu vuosi ennenkuin tärppäsi.
Mitähän ihmettä osaisin tehdä? Pelkään vähän jos tuleekin kaksoset :/ Olishan ne ihanat, mutta pelottaa kamalasti, kun tuppaavat syntyä ennenaikaisesti...
Masentaa tällanen kun on epävarmaa hoitoa.

ap
Multa jotain verikokeita otettiin. Sellasia, jotka piti ottaa kierron alussa, puolessa välissä ja lopussa. Ehdin käydä noissa kahdessa verikokeessa, kun yllättäin alkoikin menkat jo kp 16! Eli ihan turhaan kävin, koska hormoonitoimintahan ei ole ollut lainkaan kohdillaan tuon kierron aikana. Sen perusteella gynekologi kuitenkin sanoi etten ovuloi. No ei varmasti kukaan jos noin lyhyt kierto!! Eli sitä ei tutkittu kunnolla että ovuloinko.
Kp 13 kävin nyt genykologilla niin se sanoi että folli on vasta 10mm, joten ovulaatioo ei tapahdu tässä kierrossa???!! Mutta jos folli kasvaa 2mm/pvä niin mun ovishan olis silloin keskiviikkona ja siitä 14päivää, niin menkat alkaisi kp32, niinkuin ne on nyt viime aikoina alkanutkin.
Mä en tajua!!

emma
Mulla takana melkein kolme vuotta lapsettomuutta ja 2 clomiraskautta, jotka kuitenkin on mennyt kesken. Clomeja ei tulisi koskaan syödä ilman seurantaa! Suosittelen yksityistä kunnon lääkäriä, kuulostaa oudolle tuo touhu.

Samoin ovuloin lähes poikkeuksetta kp 20-24 eli kp 14 folli on ollut useinkin 10-12 mm. Saatat hyvinkin ovuloida tässäkin kierrossa. :)

Mun clomiraskaudet oli mlemmat kaksosraskauksia ja kaikkien ongelmien jälkeen, mitä niissä oli (vaikka eivät pitkälle ehtineet) en haluaisi enää kaksosraskautta kertaakaan.

myy
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Sain clomifenit, annostus 2tabl./pvä. Gynekologi ei varmaksi edes katsonut ovuloinko luomusti, eikä aio suorittaa seurantaultria lainkaan. Pelottaa aloittaa koko hoito, mutta vuosi jo yritetty tuloksetta. Esikoinen sai alkunsa luomusti mutta siinäkin kesti reilu vuosi ennenkuin tärppäsi.
Mitähän ihmettä osaisin tehdä? Pelkään vähän jos tuleekin kaksoset :/ Olishan ne ihanat, mutta pelottaa kamalasti, kun tuppaavat syntyä ennenaikaisesti...

Yritä olla onnellinen esikoisestasi muilla ei edes sitä.

sanna
Mä kävin yksityisellä ja sain myös clomit eikä minkäänlaistaseurantaa. 1 tbl päivässä, ekasta kierrosta tärppäs, meni kesken rv7 ja kolmannesta kierrosta tärppäs taas, poika nyt 1,5 v. Nyt pitäs taas mennä lääkäriin.

ap
Ymmärtäis vielä sen jos annostus olisi vain 1tbl/päivä, mutta heti noin iso annostus ja ilman seurantaa... :/
Ja Myy: Tottakai olen onnellinen esikoisestani, mutta haluan sille pikkusisaruksen, jotta sen ei tarvis jäädä yksin, kun meistä vanhemmista aika jättää.

sanna
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ymmärtäis vielä sen jos annostus olisi vain 1tbl/päivä, mutta heti noin iso annostus ja ilman seurantaa... :/
Ja Myy: Tottakai olen onnellinen esikoisestani, mutta haluan sille pikkusisaruksen, jotta sen ei tarvis jäädä yksin, kun meistä vanhemmista aika jättää.
Juu. Itse ajattelin jatkossa mennä vaiks sit yksityiselle taas ultraan ovulaation aikaan =o/

ap
Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
Juu. Itse ajattelin jatkossa mennä vaiks sit yksityiselle taas ultraan ovulaation aikaan =o/
Paljokohan se maksaa yksityisellä?
Meilläpäin ei ole yksityistä 100km säteellä ainakaan, mutta pakko kai se on ajaa vaikka kauemmaksikin että saa jonkunnäköisen tilanneraportin.

kirjauduin ulos
Minä kysyisin vielä uudemman kerran gyneltä, että onko ihan varmaa, ettei tarvitse ultrata.

Luulen hänelle tulleen jonkun ajatuskatkoksen.
Itse jouduin samasta syystä soittamaan gynelle jälkikäteen ja sain varattua ajan sille määrätylle päivälle. Folleja löytyikin 2kpl.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja kirjauduin ulos:
Minä kysyisin vielä uudemman kerran gyneltä, että onko ihan varmaa, ettei tarvitse ultrata.

Itse jouduin samasta syystä soittamaan gynelle jälkikäteen ja sain varattua ajan sille määrätylle päivälle. Folleja löytyikin 2kpl.
Mä sanoin sille, että entäs ne seurantaultrat, niin sanoi, että puolen vuoden päästä jos ei ole tärpännyt, niin ultrataan seuraavan kerran ja otetaan ne verikokeet ym sitten!!
Yksi olis tietty, jos ei alottas koko lääkettä. Koittas samanlai yrittää, miten esikoinen tärppäsi (eli puoli vuotta teroja putkeen, ja sitten luomukierrosta tärppäs), mutta voi olla, että siinä ei haaskaa muuta kuin aikaa ja voimia.

kirjauduin ulos

Mä sanoin sille, että entäs ne seurantaultrat, niin sanoi, että puolen vuoden päästä jos ei ole tärpännyt, niin ultrataan seuraavan kerran ja otetaan ne verikokeet ym sitten!!
Yksi olis tietty, jos ei alottas koko lääkettä. Koittas samanlai yrittää, miten esikoinen tärppäsi (eli puoli vuotta teroja putkeen, ja sitten luomukierrosta tärppäs), mutta voi olla, että siinä ei haaskaa muuta kuin aikaa ja voimia.
Kannattaa ottaa yhteys potilasasiamieheen. Todellakin seurantaultrat ovat tarpeen, ettei vaan käy epätoivottu plussatulos!

Alkuperäinen kirjoittaja myy:

No toihan varmaankin auttoi.. :headwall: Itsekin kärsinyt aikoinaan sekundaarisesta lapsettomuudésta.. Minkä jälkeen sain vielä usean lapsen. Eli kaikkensa kannattaa yrittää.

kirjauduin ulos
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Alkuperäinen kirjoittaja myy:

No toihan varmaankin auttoi.. :headwall: Itsekin kärsinyt aikoinaan sekundaarisesta lapsettomuudésta.. Minkä jälkeen sain vielä usean lapsen. Eli kaikkensa kannattaa yrittää.
Saman huomasin, mutta jätin puuttumatta.
Mielestäni vähän mauton kommentti. :whistle:

Kannattaa ottaa yhteys potilasasiamieheen. Todellakin seurantaultrat ovat tarpeen, ettei vaan käy epätoivottu plussatulos!
Kaikille kaksoisraskaus tai monikkoraskaus ei ole ensisijainen toive. Clomit saattaa aiheuttaa kahden tai useamman munasolun kypsymisen ja irtoamisen kerralla, joten seurantaultra olisi oikeasti tarpeen.

ap
Jospa mä soittasin asiasta vielä ja elleivät suostu seurantaultraa tekemään, niin mietin sitten alotanko ollenkaan, vai alottaisinko tuolla 1tbl/päivässä-systeemillä.
Oliko se niin, että seurantaultra pitäisi tehdä kp10-12??

Soita neuvolaan ja kysy lähetettä niihi verikokeisiin (keltarauhashormoni, olikohan kierron 21-25 pvä kun se pitää ottaa, noin viikko ovulaatiosta)!

Ja ite voit lämmöistä seurata tapahtuuko se ovis. Oviksen jälkeen lämpö nousee n. 0,5 astetta. Lämpö tulee mitata joka aamu heti heräämisen jälkeen, suht samoihin aikoihin mieluiten. Ei kainalosta. Ite mittaan suusta.

Kun mä sain joskus clomit, aloitettiin 1 tabletilla. Kävin verikokeissa, mun piti joka kierrossa ite soittaa se lähete neuvolasta. Ultrauksia ei ollut. 1 kierto meni 1 tabletilla, seuraava 2 tabletilla, sit nostettiin jo kolmeen jollon rupes vasta mitään tapahtumaan. Pari kertaa kävin sit yksityisellä ultrassa jolloin todettiin että hyvinki voi ovis tapahtua mutta todettiin myös että ei tod ole liikaakaan kasvamassa (hyvä jos edes se yks, ja tuolla annoksella!).

Nyt mä oon sitte seuraillu kiertoa lämpömittarin avulla. Clomit ei ole enää käytössä.

Yhteistyössä