Ahdistaa jo joulu, kun ei tiedä onko lapset kotona vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tai siis toinen nyt aika varmasti on kotona, mutta exä vähän väläytti, että hakisi vanhemman lapset joulun alla ja nyt jäi epäselväksi, että ajatteliko se että lapsi on joulunkin siellä.
Viime jouluna lapset oli mulla aattoillan ja joulupäivänä exä haki vanhemman, joten molemmat sai viettää lapsen kanssa joulua.

Exä vaan puhui, että hänellä olisi silloin vapaata, niin voisi ottaa, joulu ei sille nyt niin kamalasti merkitse mitään, toisin kuin minulle. Toisaalta järki sanoo, että onhan exälläkin oikeus viettää joulua lapsien kanssa, mutta toisaalta ahdistaa se, että lapsi/lapset olisivat joulun poissa kotoa.

Ja eniten tässä ahdistaa se, että ei pysty oikein mitään järjestelemään ja suunnittelemaan, kun ei tiedä mitä toinen on ajatellut, kun ei exältä oikein vastauksia saa noihin asioihin, se vaan laittaa viestiä milloin lapsen hakisi.

Lapsi itse puhuu, että viettää joulun kotona, mutta siihen voi olla syynä sekin, että vasta oli isällään.

Sitten sitä miettii, että missä niitä lahjoja säilöö sen ajan, jos lapsi tulee isältään vasta uuden vuoden tienoilla kotiin.

Eikö noita tapaamisia voisi sopia paremmin niin että molemmat tietää missä mennään ja toisaalta, se lapsikin tietää ettei pompotella miten sattuu. Tai sanot exälle että jos ei hän vielä tiedä, niin lapsi viettää joulun luonasi piste. Ja sanot että niin lapsikin haluaa. Eikös sen pitäisi olla pääasia mitä se lapsi haluaa? Kurjaa jos hän haluaisi olla kotona sinun luona joulun ja sitten viedäänkin isälleen. Minkä ikäinen lapsi?

Lapsi on vasta 4-vuotias ja juuri oli isällään. Laitoin eilen isälle viestiä, että miten se lapsi tarkalleen olisi joulun tienoilla siellä, niin eipä ole vastausta tullut ja tuskin ihan heti tuleekaan, kun ei exällä ole tapana noihin viesteihin sun muihin juurikaan vastailla ja kun kysyt, niin vastaus on ihan yhtä epäselvä.

[QUOTE="höh";27597570]Eikö noita tapaamisia voisi sopia paremmin niin että molemmat tietää missä mennään ja toisaalta, se lapsikin tietää ettei pompotella miten sattuu. Tai sanot exälle että jos ei hän vielä tiedä, niin lapsi viettää joulun luonasi piste. Ja sanot että niin lapsikin haluaa. Eikös sen pitäisi olla pääasia mitä se lapsi haluaa? Kurjaa jos hän haluaisi olla kotona sinun luona joulun ja sitten viedäänkin isälleen. Minkä ikäinen lapsi?[/QUOTE]

Kai toisellakin vanhemmalla on oikeus viettää joulua lapsen kanssa? Ei aina voi vain lastakaan kuunnella.
Enkä tarkoita vaan ap:ta vaan noin yleensä.

jossa selventäisin et lapsi on aaton kotona ja sit seuraavana päivänä voi isä hakea jos ilmoittaa ajoissa aikataulunsa siis koska haku ja paluu. Vastaus aikaa on esim 1.12 jonka jälkeen suunnittelisin itse joulupyhät ja isä voisi tavata sit jos ei olisi mitään kummempaa eli vähän äidin ja lapsen aikataulujen mukaan. En ryhtyisi elämään exän aikataulun mukaan jos se toimisi extempore meinigillä.

Miten kukaan voi erottaa lapset jouluna? Yhteisiä joulumuistoja ei tule lainkaan. Jos joulu on sinulle tärkeä, sano exälle, että ottaa toisenkin lapsen sinne ja te vietätte oman joulun joko ennen varsinaista joulua tai vasta varsinaisen joulun jälkeen. Minä teen joka vuosi niin, että meillä on omat joulut kotona kaikessa rauhassa ennen sitä järjetöntä ees taas kuskaamista sukulaisten ja isän luona. Jos isä hoitaisikin kuskaamiset, mutta ei, kun minun ne on järjestettävä sekä omien että isän puolen sukulaisten osalta ja oltava vaan vastaanottavaisena exän toiveille.

Ei äideillä näissä asioissa ole nokan koputtamista. Muuten isä vetää yhteistyökyvyttömyys-kortin esiin lastenvalvojalla ja alkaa käyttää lapsia pelinappuloina. Eikä meillä edes ole yhteishuoltajuutta. Minä tiesin, että yhteishuoltajuus asettaisi lapset sellaiseen aikuisten omaneduntavoittelun ja egoismin ristituleen, etten tahtonut ottaa sitä riskiä. Sen sijaan meillä isä saa ottaa lapset luokseen aina kun haluaa, kunhan ei sotke päiväkoito/koulurytmiä. Niissäkin tosin on joustettu, että pääsevät yhteisille lomille. Vaatimalla yksinhuoltajuutta, varmistin myös sen, ettei yllämme leiju koko ajan sitä painostavaa vahtaamisen ja asioihin puuttumisen ilmapiiriä, mitä olen joutunut vierestä seuraamaan useammankin kerran yhteishuoltajuuden ottaneiden elämässä. Ja uskokaa pois, saan käsitellä näitä asioita työni puolesta paljon.

Toinen vaihtoehto on, että muutat omaa suhtautumistasi rennommaksi. Lakkaa tuijottamasta kalenteripäiviin, keskity enemmän niihin hetkiin, kun olet lastesi kanssa, oli päivä mikä hyvänsä. Eivät ne kalenterijuhlat ole ainoita päiviä, kun lasten kanssa voi juhlia.

Miten kukaan voi erottaa lapset jouluna? Yhteisiä joulumuistoja ei tule lainkaan.
Miksei niitä voisi erottaa? Miksi on pitänyt tehdä useammalle miehelle lapsia, jos ei ole tiedostanut sitä, että lapset joutuvat olemaan erillään, joskus jopa joka toinen joulu. Kamalaa ;) Ei kai se joulu saatana siihen aattoon lopu. Jos lapsi on isällään joka toinen aatto, niin pitäkää nyt vittu soikoon se joulu vaikka amerikkalaisittaan vasta sitten joulupäivänä, niin saatte niitä yhteisiä muistoja. Ja kyllähän niitä yhteisiä muistoja tulee sitten joka toinen jouluaatto.

Birgitte hyvä, entä sitten jos isä saa joskus lisää lapsia, voiko hänkin vedota siiten, että on väärin erottaa sisarukset jouluna, eli lasten on oltava hänen luonaan tästä lähtien joka joulu.

Tämä ruikutus esiintyy täällä joka ikinen joulu. Mammat on sitä mieltä, että heillä on oikeus pitää lasta joulun yli, isä saa puolestaan kaikki bilejuhlat kuten vappu ja uusivuosi, niin mammat sitten saa ilmaisen lapsenvahdin ja pääsevät bilettämään hilettämään.

Liian monessa eroperheessä etävanhemman, yleensä isän, tehtävä on nykyään vain olla lapsenvahti, ei niinkään isä lapselle.

on lähinnä se että isä ei ilmoita tarkkoja nouto ja paluu päiviä. Näin äiti ei voi edes suunnitella joulua tai muuta menoa. Tuohon en suostuisi vaan päivämäärät pitäisi ilmoittaa ajoissa tai sitten isä saisi lapset kuten äidin aikatauluun ja suunnitelmiin sopii.

Meillä on exän kanssa välimatkaa yli 500km, että tapaamiset eivät senkään vuoksi säännöllisiä, vaan miten isälle nyt on sattunut sopimaan. Nuorempi ei ole koskaan isällään yötä ollut, eikä noilla oikeastaan ole edes mitään suhdetta toisiinsa, joten en oikein mielelläni tuoa 2-vuotiasta noin vain isänsä matkaan laittaisi.

Ongelmana meillä monesti on tuo, että isä ei vastaile mun lähettämiin viesteihin tai vastaa todella pitkällä viiveellä ja en minä noita viestejä juurikaan sinnepäin laita, että ei voi sanoa, että häiritsisin. Ja jos alan vaatimaan asioita, niin toinen vetää hyvin nopeasti herneen nenään ja sitten nuo hommat vaan mutkistuisivat. Nyt ollaan varsin sopuisasti saatu asiat hoidettua, ainoastaan tuo kommunikointi on vaikeaa, kun toinen ei oikeastaan puhu eikä keskustele asioista.

Ja meillä isä ei todellakaan ole lapsenvahti, isä se taitaa olla enempi bilehile, minä en ole moneen vuoteen käynyt edes baarissa. Ystävien kanssa välillä käydään syömässä, se on mun bilettämistä nykyään :)

Lapsi on vasta 4-vuotias ja juuri oli isällään. Laitoin eilen isälle viestiä, että miten se lapsi tarkalleen olisi joulun tienoilla siellä, niin eipä ole vastausta tullut ja tuskin ihan heti tuleekaan, kun ei exällä ole tapana noihin viesteihin sun muihin juurikaan vastailla ja kun kysyt, niin vastaus on ihan yhtä epäselvä.

No sitten päätät itse, miten ja missä se joulu vietetään. Kyllähän tuollainen pitää osata suunnitella ajoissa. Laita viesti, että "sovitaan, että lapsi on aaton täällä ja haet sitten joulupäivänä. "
Sillä siisti. Eipähän tarvitse vatvoa.

Mulla esikoinen on vuorojouluin isällään ja vuorojouluin täällä meillä. Jouluaattona vietetään joulua, pikkusisaruksien luona on vieraillut silloin joulupukki. Pukki on tuonut myös esikoiselle paketteja ja paketit ovat sitten jääneet kuusen alle odottamaan esikon kotiin tuloa. Sinne kuusen alle on ilmestynyt sitten pikkusisaruksillekin vielä yksi tai kaksi pientä pakettia samaan aikaan avattavaksi - eli on säästetty heille ne varsinaisesta joulusta.

Tärkeintä on mielestäni, että joulun viettokuviot ovat ajoissa selvillä - eli laittaisin viestiä uudestaan sille isälle, ja sanoisin, että haluaisin suunnitella esim. sukulaisilla käymistä yms., että josko saisi tietää tarkemmin, mitä isä on joulusta miettinyt.

Yhteistyössä