Ahdas/väljä asuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
riippuu säilytystilan määrästä, olen huomannut että vaikka talomme on iso, mutta tällähetkellä remontin vuoksi säilytystilaa vain yksi vaatehuone ja puolikas ullakko ja jo kerääntyy paikat täyteen roinaa ja tuntuu että on tosi ahdasta ja sotkuisen näköistä koko ajan.

Meitä on kaksi. Eli yksi aikuinen + yksi lapsi. Asumme saunallisessa rivitalokaksiossa, neliöitä 60.
Lapsi menee syksyllä eskariin ja alkaa tuntumaan että oma huone molemmille olisi kiva juttu.
Asuntomme pohjaratkaisu on hyvä, muttei niin hyvä että muuttaisin sänkyni olkkariin ja lapsi saisi makkarin kokonaan itselleen.
Lelut on pidetty minimissä, joten ahdasta ei ole. Pärjätään siis, mutta kaipuu omaan makkariin on kova. Turhamaisuutta kai???

no jos mie ajattelen ihan itseäni niin olen asunut miehen kanssa kahdestaan 59m2 kaksiossa, ja se oli muuten sopiva mutta elukoita meillä oli liikaa.. vauvan kanssa tuo taas oli liian pieni (varsinkin kun se vauva kasvoi.)
nyt meillä on 94m2 ja meitä on 3 tilaa on ihan sopivasti vaikka lisääkin voisi olla
mä en tuon liki 4v jätkän ja miehen kanssa muuttaisi 75m2 kolmiota pienempään asuntoon kuin äärimmäisen pakon edessä.
yksin voisin asua reilu 50 neliöisessä asunnossa ja 3 lapsen kanssa veikkaisin että 110m2 pitäisi ainakin olla
(johtuu siitä että mun mielestä kaikilla pitää olla oma huone ja yhteisten tilojen pitää olla tarpeeksi väljät)

Yksinään sinkkuaikoina 23 m2 oli oikein passeli.

Kahdelle vähintään 30 neliötä, ehkä 45-50 ois sopiva. Meillä on ollut miehen kanssa 63 neliöinen kahdestaan ja oli musta liian iso. Turhaa siivoamista ja tyhjää tilaa.

Yhden lapsen kanssa toi 45-50 m2 riittäis kun lapsi on pieni, vähän isompana (viimeistään eskari-ikäisenä) tarvis jonkun 65 m2.

Aika paljon riippuu pohjaratkaisusta mikä riittää tai mikä tuntuu liian isolta/pieneltä. Sadatkin neliöt saa hukattua sokkeloiseen pohjaan ja muutamat kymmenet neliöt taas voivat olla hyvinkin avarat oikein sijoitettuna.

Yli sataneliöiset musta on aivan liian isoja ellei ole oikeasti iso perhe. Turhiin neliöihin hamstraa vaan tavaraa ja johan on taas asunto "liian pieni".

En osaa mitään selkeää neliömäärää sanoa, mutta mun mielestä kovasti vaikuttaa myös pohjaratkaisu ja säilytystilat. Itseäni ahdisti eniten kivassa kolmiossamme (75,5m2) säilytystilojen puute. Nyt omakotitalossa, vaikka makkareita ei oikeastaan ole enempää (tosin lastenhuone on jaettavissa kahtia) tykkään paljon enemmän. On meillä kyllä nyt 90 neliöä enemmän tilaakin ja koko ajan ei kuljeta toistemme tiellä. Tykkään siis myös kunnon säilytystilojen lisäksi asua suht. väljästi (oleskelutiloissa on ihana kun on paljon tilaa ja mahtuu iso ruokapöytä). Voisin kuitenkin asua ahtaamminkin.

Mä olen havainnut saman kun joku muukin, eli säilytystilan määrä ja kätevyys on kaiken a ja o. Meillä 160-neliöinen talo ja 4 henkeä, mutta aivan karseaa kun on yksi pieni komero ulkovarastona ja sisällä ei keittiön kaappeja lukuunottamatta mitään kiinteää säilytyssysteemiä. Yläkerran huoneissa katon lappeet aiheuttaa sen, että ehjää tai korkeaa seinäpinta-alaa on minimaalisen vähän, joten kaappeja on vaikea tai mahdoton laittaa. Vaatteetkin säilytetään laatikostoissa. Muuten en kyllä valita tilan puutetta. Kun meitä oli vaan mä ja mies, asuttiin noin 40-neliöisessä kaksiossa eikä se tuntunut yhtään liian pieneltä.

Se olis tärkeää että olis rauhallinen huone, mihin esim. lapsi pääsee nukkumaan ajoissa ja toisaalta myös rauhallinen huone, jossa voi lapset tehdä läksyjä tai aikuiset työhommia jos tarvii.

Yhdenkään ihmisen ei pitäisi asua alle 40 neliön luukussa. Mulla on varmaan ahtaan paikan kammo :D Mutta joo, nyt asun tyttäreni kanssa kahden(+koira) 57 neliön kaksiossa. Makkari on makkari ja olkkari on lapsen huone telkkarinkahtomishuone. Ihan sairaan ahasta, mulla levii pää näiden kamojen kanssa. Mikään ei mahdu mihinkään jne.

Mun mielestä hyvä lähtökohta on se, että jokaisella yli 7-veellä on oma huone yhteisten tilojen lisäksi.

me tässä rakennusbuumissa tehtiin noin 200m2 talo ja tää on kyllä turhan iso, nyt jo kun aattelee et saatetaan olla 10 vuoden päästä miehen kanssa kaksisteen. Meitä on 2+2.
Hyvää on kyllä se että nuorisolla on tuo ns kellarikerros omana valtakuntanaan ja me ollaan tässä ylempänä

Mitkäs ne viralliset rajat olikaan? Niiden mukaan me asutaan ahtaasti (7 ihmistä ja kissa, 127m2, 5h+k)
Viime kevät me asuttiin väliaikaisesti (vanha myyty ja tämä ei vielä valmis) 74m2 kolmiossa, se oli kyllä ihan liian ahdas vaikka puolet kamoista oli varastossa :D

Meillä on kaksi asuntoa (63 neliötä ja 110) ja toisessa on paljon tavaraa varastoituna. Toinen (pienempi) on siisti kaupunkiasunto missä vähän tavaraa. On niin tavaramääristä ja käytöstä + tarpeista kiinni kuinka paljon tilaa tarvitsee. Voisin asua kummassa vain ja potea tilanahtautta tai tilan suuruutta ;)

pohjanmaalla vielä nuoruusvuosinani asuessani meidän 4 henkinen perhe majoittui pieneen kaksioon ja kummasti sopu (ja epäsopu) antoi sijaa... nykyään muuttoa juuri puuhatessamme olen huomannut, että kaipaan yhä enemmän tilaa ja avaruutta ympärilleni... opiskeluaikana tuli asuttua pienissäkin yksiöissä, pienin taisi olla 21m2 ja silloin koin sen aivan sopivaksi...

Minusta noin 20m2/ hlö olisi sopiva asunnon koko. Vauvan/taaperon kanssa menee pienempikin.

Asunto on minusta ahdas, jos on paljon alle 20/m2/hlö. Ja väljä, jos on 30 m2/hlö tai enemmän.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mä ajattelen niin, että yksin asuessa vähintään kaksio ja siitä sitten huoneita lisää sitä mukaa kun pääluku kasvaa. Neliöissä lähtisin liikkeelle 60:sta ja lisäisin aina 20/uusi perheenjäsen. Mulla on nyt 130 neliöinen kämppä, jossa asuin 5 vuotta yksin, nyt kaksin pojan kanssa. Jos joutuisin muuttamaan pienempään, olisi minimi 80 neliötä.

Ihmisillä tuntuu olevan tapa täyttää se isokin tila niillä turhilla tavaroilla. Miksi hommata iso talo vain tavaroita varten. Meitä on viisi henkilöä ja 4 kissaa ja koira 75 neliössä ja hyvin mahdutaan.

Ihmisillä tuntuu olevan tapa täyttää se isokin tila niillä turhilla tavaroilla. Miksi hommata iso talo vain tavaroita varten. Meitä on viisi henkilöä ja 4 kissaa ja koira 75 neliössä ja hyvin mahdutaan.

No se on varmasti hyvinkin suhteellista mikä on tarpeellista ja mikä ei. Mä esim. olen esteetikko ja nautin kauniista ja väljästä kodista. Joka huoneelle ja huonekalulle on oma funktionsa.

Oli juuri juttua tuosta iltasanomissa kuinka ahtaasti varsinkin pääkaupunkiseudulla asutaan. suosituksena taisi olla että pitäisi olla yhtä monta huonetta kuin on henkilöitä. Neliöistä en tiedä.
Me asutaan väljästi, tilaa siis on. Aina on ollut sellainen asunto ettei ole tarvinnut liian ahtaasti asua. Hirvittää ajatella miten pieniin asuntoihin monen lapsen perheet ahtautuvat.

Meillä on 72m2 kolmio ja meitä on kaksi aikuista ja kaksi lasta. Ihan hyvin me tähän mahdutaan, mutta kyllähän lisätila ei olisi pahitteeksi. Olemme etsimässä kaikenaikaa omaa taloa ja siinä neliöt saisi olla jotain 110-120m2 paikkeilla, se riittäisi oikein hyvin.

Lapsuuteni asuin noin 60-70-neliöisissä asunnoissa ja yhteensä siis asui kolme henkilöä. Tai ihan vauvana asuin yksiössä, mutta siitä ei ole juurikaan muistikuvia kun muutettiin niin pian sieltä pois. Sitten asuin kaksiossa. Se oli liian pieni, kun lapsilla oli yhteinen huone. Muuten huoneet oli kyllä sopivan kokoisia. Kolmiossa oli noin 70 neliötä, mutta myös sauna, erillinen vessa, niin suhteessa huoneet oli pienempiä. Silti se oli minun mielestäni kivempi asunto, kun oli yhden makuuhuoneen sijasta kaksi. Toki muutakin oli, esim. keittiö ja olohuone olivat "yhteydessä" toisiinsa mikä toi avaruutta asuntoon enemmän.

Sitten yksinäni olen asunut korkeimmillaan 45 neliön asunnossa. Se oli yhdelle sopiva tai silloin liian isokin ja ihan siitä syystä, ettei minulla ollut paljoa huonekaluja millä sisustaa sitä.
Olen asunut myös 28 neliön asunnossa, ihan sopiva yhdelle, mutta en kyllä kaksin haluaisi asua noin ahtaasti.

Yhdelle on sopiva noin 30 neliötä. 20 neliöönkin mahtuu, mutta usein siinä voi jo suihku olla tosi ahdas ja se on tosi häiritsevää, kun vettä lentää joka paikkaan jne. Kahdelle ihmiselle 40 neliötä vähintään. Kolmelle joku 70 neliötä olisi hyvä. Neljälle sitten jo lähemmäs sata.

Toki pienempiinkin mahtuu, mutta minua inhottaa ahtaiden "koppien" siivoaminen. Uskon, että jos olisi tilava asunto niin siivoaminenkin olisi helpompaa, nyt joutuu todella usein kääntymään ja vääntymään imurin kanssa.

Haaveena minulla on noin 300-neliöinen omakotitalo, jossa olisi 3-4 makuuhuonetta. =)

Rehellisesti, luulen, että yksiö ahdistaisi. Sama miten monta henkeä siinä asuisi.
Kaksiossa voisin asua yksin tai miehen kanssa tai miehen ja yhden lapsen kanssa. säilytystilat saisivat olla hyvät.

Kolmiossa voisin asua miehen ja kahden lapsen kanssa loppuelämäni, eikä ehkä tuntuisi pieneltä, jos säilytystilat hyvät.

ahtaasti olisi siis asua yksiössä. alle 50 neliötä.
jos perhettä 1-3 henkeä.

Jos perhettä 4 henkeä, olisi ahdasta asua kaksiossa. Alle 70 neliötä.

Ai niin, olen asunut lapsena kolmiossa, ja meitä oli 5 henkeä. Se on liian vähän tuon kokoiselle perheelle.
Miehen ja lapsen kanssa olen asunut kaksiossa, ihan sopivasti.
Miehen ja kahden lapsen kanssa olen asunut kolmiossa, ihan sopiva.

Monenlaisia mielipiteitä. Kiitos niistä.
Pontimena aloitukselleni oli eilen käyty keskustelu, jossa osa perheestämme piti kaksiota johon tytär vauvansa kanssa muutti "pienenä", osa "sopivana". Jäin miettimään, että mikäköhän mahtaisi olla ns. yleinen näkemys asiasta.
:)

Yhteistyössä