ärrä

anne-68
No jollei 4 vuotiaanakaan vielä sano,ei silti ole myöhässä.Hyvin harvat muksut sitä osaavat vielä kun kunnolla muuten puhuvat,eli aivan liian aikaisessa olet.. =) Sama juttu ässällä,saattaa olla kadoksissa pitkäänkin.Ovat kuitenkin aika vaikeita juttuja.
 
anne-68
Kysy sun äidiltä et mahtaako aika kullata muistoja nyt... =) Katos kun munkin ystäväni,äiti 29 vuotiaalle,selittää kuinka hänen lapsensa konttasi 4 kuisena...Ja ihan tosissaan!Ei ole tullut merkanneeksi ylös tietenkään,mut "muistaa" kyl hyvin nämä asiat...Ton takia mä merkkaan ihan pienimmänkin jutun ylös kun tiedän et edes parin vuoden kuluttua ei niitä muista enää,vaikka kuinka ajattelee et tollaset nyt aina muistaa.Mä täs kolmatta kasvatan,eli kokemusta on.
Nehän alkaa vasta eka luokalla koulussa antaa puheopetusta jollei ärrä vielä kunnolla tule,eli vasta sit on syytä huolestua asiasta.
 
karvinen82
Hih, meidän 1,5-vuotias poika sanonut R-kirjaimen jo jonkin aikaa. Tosin se tulee kyllä tuolta kurkusta silleen kurnaten..miten se nyt sitten sanotaankaan.

Juu en mä sille mitään ole opettanut, jostain kuitenkin oppinut. Ja toivon kyllä että oppii sanomaan sitten myöhemmin kunnolla vaikka harjoitusten kanssa sitten. :D
 
anne-68
No 1,5v voi kyl "kurnata" tietty tietty vaikka miten,mut ei se mitään r:rää viel ole..Mulla 13kk poika sanoo KAIVURI,kyl hänkin kurkustaan kurnuttaa r:rän kohdalla mutten edes kuvittele et nyt hän sit sanoo R-kirjaimen...Se on R sitten kun ei enää kurnuta tai muuta vastaavaa,vaan tulee kunnolla,vaikka sitten soristen.Eli ei vielä vuosiinm tän ikäisillä.
 
Ilman ärrää
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2005 klo 18:30 anne-68 kirjoitti:
No 1,5v voi kyl "kurnata" tietty tietty vaikka miten,mut ei se mitään r:rää viel ole..Mulla 13kk poika sanoo KAIVURI,kyl hänkin kurkustaan kurnuttaa r:rän kohdalla mutten edes kuvittele et nyt hän sit sanoo R-kirjaimen...Se on R sitten kun ei enää kurnuta tai muuta vastaavaa,vaan tulee kunnolla,vaikka sitten soristen.Eli ei vielä vuosiinm tän ikäisillä.
No mä olen sitten ärrätön aikuinen ja vaan kurnutan....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2005 klo 18:30 anne-68 kirjoitti:
No 1,5v voi kyl "kurnata" tietty tietty vaikka miten,mut ei se mitään r:rää viel ole..Mulla 13kk poika sanoo KAIVURI,kyl hänkin kurkustaan kurnuttaa r:rän kohdalla mutten edes kuvittele et nyt hän sit sanoo R-kirjaimen...Se on R sitten kun ei enää kurnuta tai muuta vastaavaa,vaan tulee kunnolla,vaikka sitten soristen.Eli ei vielä vuosiinm tän ikäisillä.
:attn: :attn: Meidän esikoinen kyllä oppi ihan kunnon R:n (ei mitään kurnutusta, eikä sorise) sanomaan juuri 1,5vuotiaana, vaikkei mitään treenaamisia olla todellakaan tehty - on vaan kielellisesti "lahjakas" (näin on sanoneet niin neuvolahoitaja kuin lääkärikin). Neiti alkoi sanomaan monia sanoja jo 10kk:n ikäisenä ja puhua pälpättää nyt (juuri täytti 2v.) melkein koko ajan (sanavarasto todella laaja ikäisekseen). Ettei se siis mahdotonta ole.
Tosin itse olen kuulema oppinut R:n vasta 4 vuotiaana ja päiväkodissa (olen lastenhoitaja) - olen huomannut, että lapset keskimäärin oppivat R:n n.3-5 vuotiaana.
Kukin ajallaan...
 

Yhteistyössä