älykkyystesti päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jaana"

Vieras
Lapseni on vilkas ja eloisa,temperamenttinen,jo ihan sylivauvasta. Syntyi yliaikasisena keskosena,oli 3pv happikaapissa hapenpuutteen vuoksi. korvatulehduskierre kesti 9kk jonka jälkeen korvat putkitettiin,nyt terve. puheenymmärtäminen on huonoa koska mielestäni jatkuva tulehdus korvassa oli vaikeuttanut puheen ymmärtämistä. muuten kehittynyt ja on mielestäni normaali lapsi. Hoidossa olivat sitten minun tietämättäni tehneet jonkin Kettu-testin ja erityislto on seurannut lastani leikeissä parikin kertaa kuulemma,nämä asiat tulivat esille kehityskeskustelussa. Siis eikös minulle äitinä pitäisi näistä asioista kertoa Ennen kuin mitään testejä tehdään?! Eivätkö he tarvitse mitään lupaa tällaiseen toimintaan? Lapseni on viihtynyt hoidossa erinomaisesti ja nämä 2v jotka on hoidossa ollut olen minäkin ollut tyytyväinen... Lisäksi hoitaja ehdotti että ottaisin yhteyttä perheneuvolaan että jaksan lastani hoitaa... Siis menin ihan sanattomaksi,olin järkyttynyt... Minä en näe mitään isoa ongelmaa lapsen käytöksesä ja kehityksessä.. Auttakaa,miten otan tämän asian esille maanantaina uudelleen..

Älä ylireagoi, kaikki haluavat lapsellesi parasta. On totta, että testeistä, erityislto:n seurannasta ym pitäisi kertoa etukäteen, mutta kuitenkin kaikki tällainen on mielestäni lapsen etu. Ei ole tarkoitus leimata lastasi vaan auttaa häntä jos tarvetta on. Ulkopuolinen tarkkailija huomaa varmasti paremmin kuin äiti, jos kehitys ei etene ikätasoisesti, ja silloin varhainen apu tuottaa parhaat tulokset. Kyllä siinä minusta on jo ongelmaa kerrakseen, jos (n.3v?) lapsen puheenymmärtäminen on huonoa. Totta kai voit ottaa asian reilusti puheeksi ja peräänkuuluttaa avoimuutta, mutta älä suhtaudu asiaan kielteisesti.

Meillä on 3-vuotias, jota on myös päiväkodissa "tarkkailtu". En pidä pahana asiana. Lapsi on esikoinen, eikä meillä ole kokemusta lapsista. Se, mikä meistä on lapselle ihan normaalia käytöstä tai kehitystason mukaista, ei välttämättä sitä olekaan. Tarkoitan tällä sitä, että minun on ainakin aika vaikea päätellä, onko lapseni vilkas vai ei, osaako keskittyä, ovatko raivarit "normaalilla tasolla" vai tavanomaista pahempia, puhuuko kuten 3-vuotiaat yleensä. Mieluummin otan sen tuen vastaan nyt kuin vasta vaikkapa ensimmäisellä luokalla tai murrosiässä.

[QUOTE="jaana";22290720]Lapseni on vilkas ja eloisa,temperamenttinen,jo ihan sylivauvasta. Syntyi yliaikasisena keskosena,oli 3pv happikaapissa hapenpuutteen vuoksi. korvatulehduskierre kesti 9kk jonka jälkeen korvat putkitettiin,nyt terve. puheenymmärtäminen on huonoa koska mielestäni jatkuva tulehdus korvassa oli vaikeuttanut puheen ymmärtämistä. muuten kehittynyt ja on mielestäni normaali lapsi. Hoidossa olivat sitten minun tietämättäni tehneet jonkin Kettu-testin ja erityislto on seurannut lastani leikeissä parikin kertaa kuulemma,nämä asiat tulivat esille kehityskeskustelussa. Siis eikös minulle äitinä pitäisi näistä asioista kertoa Ennen kuin mitään testejä tehdään?! Eivätkö he tarvitse mitään lupaa tällaiseen toimintaan? Lapseni on viihtynyt hoidossa erinomaisesti ja nämä 2v jotka on hoidossa ollut olen minäkin ollut tyytyväinen... Lisäksi hoitaja ehdotti että ottaisin yhteyttä perheneuvolaan että jaksan lastani hoitaa... Siis menin ihan sanattomaksi,olin järkyttynyt... Minä en näe mitään isoa ongelmaa lapsen käytöksesä ja kehityksessä.. Auttakaa,miten otan tämän asian esille maanantaina uudelleen..[/QUOTE]

Kettu-testi ei ole älykkyystesti vaan testaa puheen ymmärrystä ja tuottoa. Ja tekijä ei saa olla lapselle kovin läheinen sillä idea on juuri se että vieras ihminen ei "ymmärrä" liian helposti lapsen puhetta kun äiti ja omat hoitajat ovat oppineet tulkitsemaan lasta jo hyvin.
Elton vierailusta ryhmässä pitäisi mainita erikseen, oletko varma ettei ryhmän ovessa tms paikassa ole ollut lappua "Tänään ryhmässämme vierailee erityislastentarhanopettaja" ?
Olen tehnyt kettu-testin monta kertaa ja myös omalle lapselleni se on tehty. Se on todellakin vain lapsen parhaaksi ja niinkuin muutkin vinkit joita päiväkodin henk.kunta antaa. Turha alkaa kaivamaan sivulauseita jos niillä kuitenkin tarkoitetaan lapselle vain hyvää.
Ja yksi asia jonka vanhemman tulisi muistaa; äiti on lapsensa paras asiantuntija mutta äiti ei näe lastaan ryhmässä niinkuin päiväkodin ja koulun henk.kunta. Sisarukset tai pari kaveria kotioloissa ei ole sama tilanne kuin päiväkodin ryhmä- ja siirtymätilanteet. Jos niissä lapsi tarvitsee tukea, on päiväkodin henk.kunta paras asiantuntija.

Sehän on hienoa että huolehtivat hoidossa!

Ei vanhemmat huomaa onko lapsi mukana kehityksessä. Tuttavaperhe luuli ettei heidän pojassaa ole vikaa vaikka ei oppinut puhumaan millään eikä jaksanut keskittyä. olivat sitä mieltä että lapset kehittyvät eri tahdissa. 4-vuotiaana löytyi epilepsia joka oli vaikuttanut kehityksen viivästymiseen. ulkopuoliset hoitajat olivat siis olleet oikeassa vaikka vanhemmat eivät uskoneet. sitä vaan haluaa lapselleen toivoa hyvää ja siksi on sokea ongelmille.

Alkuperäinen kirjoittaja semppiä;22290894:
Sehän on hienoa että huolehtivat hoidossa!

Ei vanhemmat huomaa onko lapsi mukana kehityksessä. Tuttavaperhe luuli ettei heidän pojassaa ole vikaa vaikka ei oppinut puhumaan millään eikä jaksanut keskittyä. olivat sitä mieltä että lapset kehittyvät eri tahdissa. 4-vuotiaana löytyi epilepsia joka oli vaikuttanut kehityksen viivästymiseen. ulkopuoliset hoitajat olivat siis olleet oikeassa vaikka vanhemmat eivät uskoneet. sitä vaan haluaa lapselleen toivoa hyvää ja siksi on sokea ongelmille.

Niin ja mikään ei ole niin hyväksi lapselle kuin VARHAINEN PUUTTUMINEN. Liian moni jättää ongelmat sinne kouluun vaikka nimenomaan olisi parasta hoitaa ongelmat pois ennen kouluikää. Jotkut vanhemmat jopa suuttuvat jos heidän lasten asioista puhuttaessa otetaan sanat "perheneuvola, terapeutti, psykologi, elto" puheeksi. Kuitenkin olisi huolen noustessa hyvä sulkea tiettyjä vaihtoehtoja pois kuin seurata liian pitkälle ja sitten mahdollinen ongelmakin on jo tosi iso. Tietysti vääriä epäilyjä sattuu kaiken aikaan mutta eikö mieluummin tutkita turhaan kuin kaduta tekemättömyyttä jälkeenpäin? Miettikää jos vaikka lääkärikin epäilisi syöpää mutta jättäisi tutkimatta koska haluaa ensin seurata ja odottaa että mahdolliset oireet selkiytyisivät, olisiko hyvä vaihtoehto? :)

Niinhän sitä sanotaan että päivähoidossa että "lasten kanssa kyllä tullaan toimeen, mutta vanhemmat ovatkin toinen juttu"

Tarkoitan tällä sitä että moni vanhempi lyö kapuloita rattaisiin, jos/kun lapsen asioihin/kehitykseen puututaan. Lapsen PARASTA ajatellen. Pätee kyllä ihan kouluikäisiinkin.

Mutta niin, meidänkin pk:ssa vierailee tällä hetkellä kiertävä elto (erityislastentarhaopettaja) ja mielenkiinnolla olen oikein odottanut että saisin kuulla hänen mielipiteitään omasta lapsestani. Koska vanhemapa näen asiat eritavalla, vaikka alan ammattilainen minäkin olen.

No mielestäni on kyllä varin törkeää käytöstä. Siis hyvä on, että kiinnittävät huomiota lapseen ja ovat huolissaan tämän kehityksestä, mutta kyllä tuollaisista pitäisi ilman muuta keskustella ensin vanhempien kanssa ja tiedottaa heitä asiasta.

[QUOTE="Niin";22291178]Niinhän sitä sanotaan että päivähoidossa että "lasten kanssa kyllä tullaan toimeen, mutta vanhemmat ovatkin toinen juttu"
.[/QUOTE]

Joo en yhtään ihmettele, jos ei vanhempien kanssa tulla toimeen, jos noin huonosti hoidetaa suhteita ja tiedotusvastuuta vanhempiin. Vanhemmilla on oikeus tietää, mitä heidän lapselleen hoidossa tehdään ja mitä testejä teetetään. Ei hoitohenkilkunta voi omavaltaisesti päättää, mitä haluavat lapselle tehdä.

Yhteistyössä