Mikä ihme ystävälläni on kun sekaantuu lasten puheeseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti kolmelle"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti kolmelle"

Vieras
Eli kyseessä kaksi esikouluikäistä lasta.
Tulevat toimeen hyvin, leikit sopuisia ja joustoa löytyy molemmin puolin . Neuvotella osaavat ja harvemmin kinaavat tiukasti vaan yllättävän hyvin keksivät ratkaisuja leikeissä kun tulee pattitilanne.

Noh, oltiin kylässä ystävän tykönäni ja istuttiin kahvipöydän äärellä.
Lapset siinä keskusteli omiaan ja jutut lentelivät milloin keijuissa ja milloin joissa pelihahmoissa.
Lapseni päätti kertoa kaverilleen : Kato ! mulla heiluu hammas!

Ystäväni lapsi ei tähän kerennyt mitään tuumata kun äitinsä sanoi:
Niin heiluu meidänkin " Pekalla" ja on jo kolmas!

Lapseni innoistui ja sanoi , että hänelläkin on jo kolmas!

Ystäväni siihen :
Pekalla heiluu jo kyllä neljäskin!

---------------------------------

Lasten leikit jatkui, minä vähän ihmettelin kun ei antanut lapsensa itsensä kehuu ja sanoa omista hampaistaan.

Siirryttiin ulos.

Lapset riehuivat lumivuorella ja alkoivat sitten laskea liukurilla pituus kisaa.

Ystäväni meni tuomaroimaan ja viemäröimään lasten laskua joka oli vain kiljahduksia:

mää menin tänne asti! Kato ! Mää menin tänne pitemmälle! Mulla tuli pyöriminen mukaan!

Ystäväni alkoi määräille laskun paikkaa ja lopuksi diskasi toistamiseen lapseni laskun että hänen Pekka meni pitemmälle kun lapseni laski liian alhaalta ja sitä ei lasketa.

Tässä vaiheessa nykäisin hiasta ja pyysin lopettamaan sillä ilo oli jo kadonnut lasten touhusta. LApset laskivat aluksi nauraen ilman suurta kilpailua ja kyttäämistä. Kumpi tuntui voittavan joka laskulla ja hauskaa oli .

-------------------------------------------------------------------------

Ei taas tule pitkään aikaa olemaan käyntiä Pekan perheessä. En vaan näe mitään syytä tuossa , että vanhempi tulee kehumaan lapsensa paremmuutta ja lyttään jonkun toisen lapsen puheet : ettei tuo nyt mitään sillä meisän Pekkapa osaa näin tyyliin.

Nämä ei ole ainoita asioita jolloin tapahtunut vaan kaikessa mitä uutta lapseni oppii ja hänen itse siitä sanoessaan (ei ilkkuen vaan iloiten ) tulee lyttäyt Pekka osaa jo!
Antaisi Pekan sanoa itse. Sen kerran kun Pekka suunsa aukasi että oppi ajamaan ilman apurattaita (minä tästä tietysti riemastuin) alkoi äidin yltiöpäinen kehu ja lapseni äänen pääle puhuminen , että ihan kiukutti tosissaan.

Lapseni kertoi Pekan sanomiseen : Määkin ! Mennään ajaan yhessä!
Mutta Pekan äiti vaan jatkoi sitä paasausta miten Pekka osaa tuijottaen lastani silmiin , tyyliiin luuletko olevasi parempi?

Hankala selittää mutta jotenkin ystävästäni kalskahtaa inho lastani kohtaan.

Erään kerran hän säikäytti tämän samasen eskarilaisen kun kuopuksemme syntyi.
Hän tuli kylään ja sylitteli vauvaa ja alkoi ihan tosissaan puhumaan lapselleen , että otetaan tämä Maijan pikkusisar mukaamme kun saamme tästä niin hyvän vauvan itsellemme. Ja samaa puhui lapselleni. Lpaseni säikähti toden teolla ja ystäväni nauroi ihmetellen etteikö huumoria ja vitsiä ymmärää silloinen 4 vuotias...

Onnko mä herkkä vai onko tuo ihan älyvapaata käytöstä? Mietin tosiaan olenko hassu kun mielestäni lapseni ei tarvitse oman puheen tueksi minua strereona toisteleenja kehumaan saavutuksia jos lapseni kaverilleen jotain kertoo. TOki kehun kun aihetta ja hyväksyvästä nyökkään mutta en hyökkää kaverin puhetta lyttäämään.

Veikkaan, että ystävällä on koulukiusaamistaustaa tai perheessä ollut ongelmia ja nyt jonkinasteisia mielenterveydellisiä ja/ tai lieviä älyllisiä ongelmia. Sinä taas vaikutat sellaiselta, että sinulla on vähän ystäviä ja siispä takerrut näihin erikoisempiinkin tapauksiin, jotka joku muu olisi jo heivannut.

[QUOTE="äiti kolmelle";28121119]No tykkään ja rakastan mutta käytöstä en ymmärrä?
Miksi pitää päteä lapsellaan vaan antaa lasten touhuta ja opetella leikin avulla miten toimitaan.
Oman itsensä jatkuva esille tuonti ei minusta ole tervettä-- eikä se että tuo omaa lastaan voimakkaasti esille huomioimatta toista -[/QUOTE]

Siepä sen taisit jo sanoa. Jostain syystä tarve korostaa omaa lastaan ohi toisen. Ja samalla tuoda esille itseäänkin.

Tosi ikävän kuuloista kyllä. Mäkin olen sitä mieltä että lapset puhukoon keskenään asioistaa paitsi jos menee kiusaamiseksi/nimittelyksi/älyttömäksi palturin puhumiseksi niin sitten voi vähän ojentaa. Kamalaa jos aikuinen lyttää pikkulapsen ilon. Tulee ihan tuo tanssin superäidit mieleen.

Joskus pieni vyöllä sively tekisi terää aikuisenkin takalistolle.

Joillakin äideillä/isillä kihahtaa hattuun kun lapsi syntyy ja se oma "Pekka" on aina parempi kuin muut. Jokainen varmaan tuntee jonkun ihmisen jonka on aina laitettava paremmaksi kun kerrot jonkun jutun tai hankit uuden jutun, harrastuksen, minkä vaan.
Aina on isompi timantti, uudempi auto, vaativampi harrastus, raskaampi työ... lista on loputon. Johonkin itsetuntoon tai epävarmuuteen se varmaan liittyy, heijastuu tällaisena ikävänä itsensä ylistämisellä muita "alistamalla".

Tässä tapauksessa kaverisi projisoi sen lapseensa. Oletko huomannut tekeeko tuota aikuisten kanssa? Itse kun annan yleensä mennä toisesta sisään ja toisesta ulos niin saattaa tuollainen brassailu jäädä noteeraamatta. Lapsi kuitenkin huomaa ja muistaa sen.

[QUOTE="vieras";28121153]Veikkaan, että ystävällä on koulukiusaamistaustaa tai perheessä ollut ongelmia ja nyt jonkinasteisia mielenterveydellisiä ja/ tai lieviä älyllisiä ongelmia. Sinä taas vaikutat sellaiselta, että sinulla on vähän ystäviä ja siispä takerrut näihin erikoisempiinkin tapauksiin, jotka joku muu olisi jo heivannut.[/QUOTE]

Kiitos diagnoosista.

Niin ,takerrun ystävääni sillä ystävää ei jätetä . Yritän auttaa, mutta tilanne tuntuu pahenevan ajan myötä.
Nyt ystäväni työskentelee vanhusten kanssa ja on niin pidetty työntekijä , että epäilen vian olevan minussa.
Eihän tuo käytös lasten kanssa ihan parasta ole

Yhteistyössä