Älkää tuoko sairaita lapsia hoitoon!

• Viestiketjun aloittaja Perhepäivähoitaja
  • Ensimmäinen viesti
archie
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Kyllä se varmaan keljuttaa niitä muidenkin hoitolasten vanhempia etsiä niitä sijaisia, kun tauti leviää hoidossa viiteen muuhun :whistle:
No en minä viekään sairaita lapsia hoitoon, siis jos kuumetta, oksennustautia tms. mutta nämä yskät ja nuhat. Ei ihan kehtaisi olla töistä pois jokaisen pikku nuhan tai yskän takia.

Alkuperäinen kirjoittaja archie:
No mie kyllä ensisijaisesti ajattelen niitä minun työkavereitani .
No eikö pitäis ensisijaisesti ajatella lasta? Lyhensin vähän tuota lainausta, ettei koko palsta täyty, mutta tämä osui kyllä silmään ja jäi mietityttämään.. Ja yksi sanoi, ettei enää jatkossa kiirehdi hakemaan kipeää lasta..

Joo, tähän on kai sitten tultu, lapset kipeänä hoitoon ettei äidin tarvitse juosta hakemaan eikä työkavereiden vaivaantua sijaista etsimään. Eihän se nyt lapselle mikään iso juttu ole, eihän?

Keittiönoita
No en minä viekään sairaita lapsia hoitoon, siis jos kuumetta, oksennustautia tms. mutta nämä yskät ja nuhat. Ei ihan kehtaisi olla töistä pois jokaisen pikku nuhan tai yskän takia.
Eipä taida lääkärikään kirjoittaa sairaslomaa jokaisesta yskähdyksestä tai aivastuksesta. Sitäpaitsi siitepölyaikaan moni lapsi on räkäinen, vaikkei sairastakaan mitään tarttuvaa tautia.

Mutta alkuperäiseen... ei minustakaan sairaan lapsen paikka ole perhepäivähoitajalla tai päiväkodissa. Tiedän kuitenkin, että on olemassa työapikkoja, joista ei niin vaan olla poissa. Ainakaan pidempiä aikoja. Tai jos käytetään olemassa oleva "oikeus", voi työnteko kyseisessä paikassa olla veemäistä. Tietty ainahan voi vaihtaa paikkaa, varisnkin työttömät tietävät, että vapaita työpaikkoja kasvaa jokaisella oksalla, senkun vaan poimii mieleisensä.

Joskus vanhempana on varsin hankala päättää, jääkö vielä lapsen kanssa kotiin vai ei. Omasta mielestä lapsi ehkä kaipaisi vielä kotihoitoa, mutta tk-lääkäri ei kirjoita lisää saikkua. Joustava työnantaja antaa mahdollisuuden käyttää pekkasia tai vuosilomapäiviä lapsen hoitoon. Mutta kaikki työnantajat eivät jousta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Timotei:
Ap voisi kohteliaasti esittää toiveensa lasten vanhemmille, jotka ovat oikea kohde kiukulle jota sairaanlapsen hoitoonvieminen aiheuttaa. Täällä kiukkuaminen ei loppujen lopuksi edistä asiaa yhtään.
näinpä...mutta se ei ole yksi eikä kaksi pph:ta jotka kiukkuaa täällä palstalla yhtä sun toista. ja vähentävät näin ammattikuntansa arvostusta entisestään!!! en voi siis tod tajuta että miten vaikeeta se asiallinen keskustelu voi olla...avoin sellainen.

Ummikko
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Eipä taida lääkärikään kirjoittaa sairaslomaa jokaisesta yskähdyksestä tai aivastuksesta. Sitäpaitsi siitepölyaikaan moni lapsi on räkäinen, vaikkei sairastakaan mitään tarttuvaa tautia.

Mutta alkuperäiseen... ei minustakaan sairaan lapsen paikka ole perhepäivähoitajalla tai päiväkodissa. Tiedän kuitenkin, että on olemassa työapikkoja, joista ei niin vaan olla poissa. Ainakaan pidempiä aikoja. Tai jos käytetään olemassa oleva "oikeus", voi työnteko kyseisessä paikassa olla veemäistä. Tietty ainahan voi vaihtaa paikkaa, varisnkin työttömät tietävät, että vapaita työpaikkoja kasvaa jokaisella oksalla, senkun vaan poimii mieleisensä.

Joskus vanhempana on varsin hankala päättää, jääkö vielä lapsen kanssa kotiin

vai ei. Omasta mielestä lapsi ehkä kaipaisi vielä kotihoitoa, mutta tk-lääkäri ei

kirjoita lisää saikkua. Joustava työnantaja antaa mahdollisuuden käyttää pekkasia tai vuosilomapäiviä lapsen hoitoon. Mutta kaikki työnantajat eivät jousta.

Siis jos lapsella on KUUMETTA monta päivää niin ei silloin ole kyse van flunssasta. Ja jos äiti on palkallisella lomalla sen 3pvä lastaan hoitamassa,niin eikös sen jälkeen saa isä jäädä myös 3pvä lastaan hoitaan palkallisella???? tai toisin päin. ja jos näiden jälkeen ja vkoloppukkin vielä lapsi ois kuumeessa ni kyllä tasan oisin poissa töistä palkattomalla niin kauan kun tarve vaati. oli varaa tai ei. Lapsi on etusijalla.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Ummikko:
Siis jos lapsella on KUUMETTA monta päivää niin ei silloin ole kyse van flunssasta. Ja jos äiti on palkallisella lomalla sen 3pvä lastaan hoitamassa,niin eikös sen jälkeen saa isä jäädä myös 3pvä lastaan hoitaan palkallisella???? tai toisin päin. ja jos näiden jälkeen ja vkoloppukkin vielä lapsi ois kuumeessa ni kyllä tasan oisin poissa töistä palkattomalla niin kauan kun tarve vaati. oli varaa tai ei. Lapsi on etusijalla.
Kuumeiselle lapselle toki lääkäri sen saikun kirjoittaakin. Mä puhuin tilanteista, joissa lääkäri ei saikkua kirjoita.

Ummikko
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
jos äiti on palkallisella lomalla sen 3pvä lastaan hoitamassa,niin eikös sen jälkeen saa isä jäädä myös 3pvä lastaan hoitaan palkallisella????
Ei voi, yhtä sairautta ja lasta kohden 3 palkallista päivää.

Ai. No olen kuitenkin sitä mieltä, että ainakin itse jäisin sitten palkattomalle siksi aikaa kun tilanne parempi.

jos äiti on palkallisella lomalla sen 3pvä lastaan hoitamassa,niin eikös sen jälkeen saa isä jäädä myös 3pvä lastaan hoitaan palkallisella????
Ei voi, yhtä sairautta ja lasta kohden 3 palkallista päivää.

Ai. No olen kuitenkin sitä mieltä, että ainakin itse jäisin sitten palkattomalle siksi aikaa kun tilanne parempi.
Samaa mieltä, mutta silti olen lääkärintodistuksen vienyt niistä palkattomista päivistä.

Keittiönoita
Työnantaja ei kuitenkaan ole velvollinen antamaan sulle sitä palkatonta. Tai sisi on, mutta vain yhden päivän- 3 palkallista ja 1 palkaton. Sinä aikana sun pitää hommata lapsellesi joku muu hoitaja, jos joudut vierlä viidennenkin päivän olemaan poissa. Fiksun työnantajan kanssa voi sopia siitä, että otat palkatonta tai käytät vuosilomapäiviäsi lapsesi hoitamiseen. Mutta työnantajan ei ole pakko antaa sulle sitä viidettä päivää. Jos on tosi veemäinen pomo, voit valita: joko tulet töihin tai irtisanot itsesi.

Ummikko
Työnantaja ei kuitenkaan ole velvollinen antamaan sulle sitä palkatonta. Tai sisi on, mutta vain yhden päivän- 3 palkallista ja 1 palkaton. Sinä aikana sun pitää hommata lapsellesi joku muu hoitaja, jos joudut vierlä viidennenkin päivän olemaan poissa. Fiksun työnantajan kanssa voi sopia siitä, että otat palkatonta tai käytät vuosilomapäiviäsi lapsesi hoitamiseen. Mutta työnantajan ei ole pakko antaa sulle sitä viidettä päivää. Jos on tosi veemäinen pomo, voit valita: joko tulet töihin tai irtisanot itsesi.

Eipä tuossa tilanteessa muuta voisi, kun irtisanoutua, jos en saisi hoitajaa meidän kotiin lapselle.Kuumeista tai muuten huonokuntoista lasta en hoitoon vie.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Olen myös kuullut tapauksista missä sairas lapsi viedään hoitoon ja kerrotaan hoitajalle ohjeet "on vähän nuutunut, jos voisit laittaa nukkumaan aiemmin". Sitte pikkanen nuokkuu jo aamupalan jälkeen leikkien keskellä lattialla ja kaipaisi unta, räkä valuu suuhun asti ja on itkuinen, roikkuu hoitajan lahkeessa ja on selkeästi kipeä :( Ja jos soittelee vanhemmille töihin niin pyydetään että jos saisi tämän päivän kokonaan olla hoidossa :( Pikku rassu.
Meillä lapset olleet aina kotihoidossa niin en sillai asiaan osaa ottaa kantaa mutta minusta selkeästi kipeän oloisella lapsella on OIKEUS sairastaa kotona rauhassa eikä 20 lapsen keskellä melussa ja hälinässä. Vaikka sitten joutuisikin ottamaan palkatonta, eihän sille minkään voi jos lapsi on sairas? :/
:attn:

Mutta työnantajan ei ole pakko antaa sulle sitä viidettä päivää. Jos on tosi veemäinen pomo, voit valita: joko tulet töihin tai irtisanot itsesi.
Mutta eikös pakottavista perhesyistä ole oikeus jäädä pois töistä. Todistuksen se toki vaatii.

Keittiönoita
Eipä tuossa tilanteessa muuta voisi, kun irtisanoutua, jos en saisi hoitajaa meidän kotiin lapselle.Kuumeista tai muuten huonokuntoista lasta en hoitoon vie.
Se on aina hienoa, jos elämä on niin mallillaan, että perhe ei yhden aikuisen palkkaa tarvitse. Tiedän kuitenkin, että kaikki vanhemmat eivät ole näin onnekkaita. En sano, että lasten sairaana hoitoon vieminen olisi oikein. Sanon vain sen, ettei se kotiin jääminen kaikille ole aina niin yksinkertaistakaan. Voi mennä jopa katto pään päältä, jos huonosti käy. Yleensä kyllä työnantajan kanssa pystyy sopimaan näistä ja voi esim käyttää just ensi kesän kesälomapäiviään sairaan lapsensa hoitoon. Mutta työnantajan ei ole siihen mikään pakko suostua.

Keittiönoita
Mutta eikös pakottavista perhesyistä ole oikeus jäädä pois töistä. Todistuksen se toki vaatii.
Kyllä on, mutta ei määräämättömän pitkäksi ajaksi. Noissa lasten sairauksien takia poissaoloissa on se 3+1 päivää sitä varten, että sinä aikana hommataan lapselle hoitaja.

Niin nimenomaan ne 3 + 1 päivät on tarkoitettu paitsi sairaan lapsen hoitamiseen, myös siihen että hankitaan tarvittaessa toinen hoitopaikka sairaalle lapselle, esim. hoitaja kotiin (sukulainen, palkataan joku tms.) jos sairaus jatkuu. Ei siis että tuudittaudutaan siihen että lapsi paranee täysin niiden päivien aikana (vaikkakin usein käy myös niin).

En voi kun peesata ap:ta.

On TODELLA ärsyttävää, kun sairaita lapsia tuodaan hoitoon. Omat lapsemme ovat pph:lla (muut hoitomuodot eivät käy vielä suuremman infektioriskin takia) ja viime viikolla olivat kotona 2 päivää (ma ja ti) koska heillä oli nuha. Ihan kirkas nuha, ei edes keltainen tai vihreä. Perjantaina hoidosta hakiessani pienemmällä oli vähän nuha ja hoitaja sanoi, ettei päivällä ollut ollut. Lauantaina oli veto pois ja kauhea nuha, joka jatkui vielä su, ma ja ti. Isompi oli vetämätön sunnuntaina, mutta toipui nopeammin. Keskiviikkona vein heidät hoitoon ja nuha oli käytännössä oli. Kukaan muu ei siellä sairastunut.

On todella edesvastuutonta viedä räkäinen lapsi hoitoon muita tartuttamaan. En kestä sitä "meillä ollaan nuhaisia aina" juttua. Sillä lailla sitä taudit pysyvät, kun kaikki vievät puolisairaat lapset hoitoon.

Hanna
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs pph:
Alkuperäinen kirjoittaja PPH:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelee edelleen!:
Alkuperäinen kirjoittaja ihemttelee hän:
Toinen ärsyttävä asia on kun vanhemmat tuovat lapsen hoitoon jo seuraavana päivänä kun edellisenä päivänä on oksennus lentänyt kaaressa monesti. Pitäishän siinäkin olla ainakin yksi terve päivä kotona. Oksennustauti kun voi tarttua 2-3 vuorokauttakin kun on oksentamisen lopettanut.
Miten pph.lla aikaa olla tähän aikaan netissä? Mitähän ne lapset touhuaa?
Eikö uskaltanu vastata?
Uskaltaa vastata. Olen äitiyslomalla :D
Hyvä hyvä! Iski mokoma kirveen kiveen! :D

Perhepäivähoitajat tekevät tärkeää työtä ja ovat aliarvostettuja. Palkka on huono ja koti kuluu hoitolasten temmeltäessä. omia muksuja on kaksi pph ja kaksi päiväkodissa, ja kyllä noille nuoremmille on pph parempi. Kiitos kaikille pph:lle että olette olemassa!!!
Joo :D
Alkaa vaan pikku hiljaa raivostuttamaan tämä kun perhepäivähoitajia ei arvosteta sitten p...kan vertaa! Mutta se on taas ihan toinen juttu.

Yhteistyössä