Älkää tuoko sairaita lapsia hoitoon!

• Viestiketjun aloittaja Perhepäivähoitaja
  • Ensimmäinen viesti
v
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Eikun kunnon juoru kiertämään, kenen lapset tuodaan kipeenä hoitopaikkaan tartuttamaan. Riittävän pienessä yhteisössä on lopulta sen isokenkäsen korvissa, joka ei isien sairauspäiviä hyvillä katso - ja isäkin joutuu kotihoitoon kun mukavien tätien lapset on tartuttanut omat kersat ja tauti jatkaa kulkuaan. Voi olla tartuttavien lasten äipillä oma työpaikka ensin liipasimella, jos tarpeeks röyhkeesti käyttäytyy ja sana kiertää..
Hyvä neuvo :xmas:!

Eka työpaikkansa menettäjä on pph, joka kertoo työssään saamiaan tietoja eteenpäin...

neljäs pph
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelee edelleen!:
Alkuperäinen kirjoittaja ihemttelee hän:
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs pph:
Toinen ärsyttävä asia on kun vanhemmat tuovat lapsen hoitoon jo seuraavana päivänä kun edellisenä päivänä on oksennus lentänyt kaaressa monesti. Pitäishän siinäkin olla ainakin yksi terve päivä kotona. Oksennustauti kun voi tarttua 2-3 vuorokauttakin kun on oksentamisen lopettanut.
Miten pph.lla aikaa olla tähän aikaan netissä? Mitähän ne lapset touhuaa?
Eikö uskaltanu vastata?
Uskaltaa vastata. Olen äitiyslomalla :D

PPH
Toinen ärsyttävä asia on kun vanhemmat tuovat lapsen hoitoon jo seuraavana päivänä kun edellisenä päivänä on oksennus lentänyt kaaressa monesti. Pitäishän siinäkin olla ainakin yksi terve päivä kotona. Oksennustauti kun voi tarttua 2-3 vuorokauttakin kun on oksentamisen lopettanut.
Eikö uskaltanu vastata?
Hyvä hyvä! Iski mokoma kirveen kiveen! :D

neljäs pph
Alkuperäinen kirjoittaja PPH:
Eikö uskaltanu vastata?
Hyvä hyvä! Iski mokoma kirveen kiveen! :D
Joo :D
Alkaa vaan pikku hiljaa raivostuttamaan tämä kun perhepäivähoitajia ei arvosteta sitten p...kan vertaa! Mutta se on taas ihan toinen juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Alkuperäinen kirjoittaja mutta mutta:
Ajateleppa asiaa vanhemman kannalta, meillä tyttö ollut nyt yli 2 viikkoa kovassa yskässä ja nuhassa, ei kuumetta, eli palkatontako meidän pitäisi ottaa että saadaan lapsi hodettua kotona? Ja lääkärissä on käyty kaksi kertaa mutta viruksen aiheuttama tauti niin ei ole mitään tehtävissä!
Taisi ap tossa esimerkissä mainita, et lapsi oli kuumeessa ja äiti oli antanut lääkettä aamulla Ei siinä paljo lapsen kärsimystä ajattele (tai koko loppu revohkan joka sairastuu) kun antaa kuumelääkkeen ja vie hoitoon. Tosi nuijaa käytöstä.
Totta.
Kuume se on mikä pitää lapsen pois hoidosta. En pelkän yskän ( tietty jos tosi paha ni ei sitten ) tai koska nenä vuotaa voi olla pois koulusta.
Mut tietty jos muutenkin kipeen olonen ni kyllä meillä se kuume sillon mitataan.. ja yleensäkin itse ainakin huomaan heti jos lapsi on kipee..

Aina kannataa miettiä jaksaisiko itse olla siinä kunnossa töissä missä lapsi on hoidossa.
Kuinka moni jaksaisi tehdä töitä särkylääkkeen voimalla, nokka valuu, yskii kyljet kipeänä ...

ei sitä saikkua ilman kuumetta ainakaan meidän työ
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Olen samaa mieltä, ei sairaita lapsia hoitoon. Mutta se vihreä räkä.. Siis monestihan juuri flunssan loppuvaiheessa räkä muuttuu paksuksi ja vihreäksi ja silloin alussa, kun olo on pahin, valuu kirkasta räkää paljon. Ei se rään väri välttämättä kerro siitä miten sairas lapsi on.
Yleensä vihreä tai keltainen räkä kertoo tulehduksesta...
se väri ei välttämättä kerro yhtään mitään. mulla tullut viikon verran vihreää räkää eikä mitään tulehdusta ole. samoin pojalla, tulehdusarvot ookoo eikä kuumetta.

........
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Aina kannataa miettiä jaksaisiko itse olla siinä kunnossa töissä missä lapsi on hoidossa.
Kuinka moni jaksaisi tehdä töitä särkylääkkeen voimalla, nokka valuu, yskii kyljet kipeänä ...
aikamoni joutuu tekemään töitä siinä kunnossa. meillä ainakín on työterveys niin tiukka paikka että jos ´kuumetta ei ole niin joutuu töihin, ehkä voi saada kevennettyä hommaa mutta kotiin ei ole jäämistä ellei kuumetta ole. toki oksennustauti nyt asia erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ........:
aikamoni joutuu tekemään töitä siinä kunnossa. meillä ainakín on työterveys niin tiukka paikka että jos ´kuumetta ei ole niin joutuu töihin, ehkä voi saada kevennettyä hommaa mutta kotiin ei ole jäämistä ellei kuumetta ole. toki oksennustauti nyt asia erikseen.
Ei kyllä monikaan mun tutuista mene töihin jos on nuhaa ...
Tarkoitin tolla särkylääkkeellä, että kuinka moni laskee omaa kuumettaan että pääsee töihin. Lapsille kun laitetaan suppo että kuume laskee ja voi viedä hoitoon.
Kukaan ei ole töissä niin korvaamaton että ei voisi sairastaa. Lapset eivät voi keventää päivää jos ovat kipeänä. Ne on siellä ryhmässä usein pidemmän ajan kuin vanhemmat töissä. Ulkoilee ...

.......
Alkuperäinen kirjoittaja ........:
Ei kyllä monikaan mun tutuista mene töihin jos on nuhaa ...
Tarkoitin tolla särkylääkkeellä, että kuinka moni laskee omaa kuumettaan että pääsee töihin. Lapsille kun laitetaan suppo että kuume laskee ja voi viedä hoitoon.
Kukaan ei ole töissä niin korvaamaton että ei voisi sairastaa. Lapset eivät voi keventää päivää jos ovat kipeänä. Ne on siellä ryhmässä usein pidemmän ajan kuin vanhemmat töissä. Ulkoilee ...
niin ei varmasti kukaan aikuinen niin teekkään, enkä kyllä lapsenkaan kohdalla niin tekisi. tahdon itse hoita sairaat lapseni, koska minusta on heille niin paljon lohtua kun on kipeä.

Meille onkin sitten sattunut harvinaisen järkevä perhepäivähoitaja -ja perhepäivähoidonohjaaja. Hoitosopimusta tehdessä todettiin että jos on nuhaa niin siitä selvitään niistämällä -samoin jos on yskää niin sitten yskitään ,mikäli lapsen yleisvointi on hyvä niin nuhan ja yskän takia ei tarvitse kotiin jättää. Mikäli on kuumetta niin silloin lasta ei tuoda hoitoon ja kuumeen jälkeenkin mielellään kaksi kuumeetonta päivää kotihoidossa. Mikäli lapselle nousee kuume kesken päivän niin hoitaja ilmoittaa mutta koska teen niin lyhyttä päivää niin hoitaja totesi että lapsi voi loikoilla siellä sängyssä jos töistä on hankalaa lähteä kesken työpäivän tulemaan (kylläkin jos näin käy niin haen lapsen heti). Vatsatauti -oksentelu ja/tai ripulointi ovat syy pitää lapsi kotona. Että näin meilläpäin..

vieras vastaveto
mutta on se törkeää päiväkodiltakin juuri ennen hiihtolomaviikon alkua perjantaina soitella vanhemmille että tulkaapa hakemaan lapsenne pois kun on kuumeessa. kovasti ihmettelin että joko taas kun edellinen viikko oltiin juuri sairastettu sen talven räkätautia kotona, viides hoitopäivä siis sairauden jälkeen. no kiltisti kipitän puolilta päivin hakemaan lasta ja kysyttäessä minulle kerrotaan "kuumetta on 38.4 vai olikohan se tasan 38..". ihmettelen tädin epätietoisuutta mielessäni ja ja otan pirteän, terveennäköisen lapsen mukaani. sivusta kuulen kuinka kaksi muutakin kuumeista lasta odottaa hakijaansa, ja kolmas istuu tädin sylissä kuumemittari kainalossa. täti vaan päivittelee hymyssä suin kuinka heillä onkin tänään oikein lasareetti kun kaikki ovat kuumeessa.
pääsen kotiin ja mittaan lapsen kuumeen jota ei ole, mittari näyttää huikeat 37.0 joka on lapsen normaalilämpö, lääkettä ei tietenkään pk:ssa saa edes antaa joten sekään ei voi kuumetta laskea sen ½h aikana joka minulla kesti hakea lapsi kotiin.

täytyy vain sanoa että tästä tulee mieleen vain yksi johtopäätös: pk:hon tehtiin lasareetti ja pistettiin kaikki iltapäivän lapset "kuumeisena" kotiin, jotta hoitajat pääsevät ajoissa lomalle. ja jatkossa en aio kiirehtiä hakemaan "sairasta" lasta, kun koskaan ei voi tietää onko lapsi sairas vai onko hoitajilla kiire kotiin.

vierailija
Infektioastma-lapsen äitinä myös todella toivoisin, ettei kovasti flunssaisia lapsia vietäisi hoitoon, meillä se on sairaala- tai lääkärireissu yleensä tiedossa näiden räkänokkien jäljiltä. Ja jos lapselle pitää antaa aamulla särkylääkettä, niin silloin hän ei ole siinä kunnossa, että hänet viedään hoitoon. Ja kuumen ja vatsataudin jälkeen vähintään YKSI OIREETON VUOROKAUSI kotona ennen hoitoon viemistä, kiitos!!!!!!!!!!!

vieras
Ja jos lapsen sisarus on samassa päiväkodissa, niin hoitajat eivät todellakaan katso hyvällä, kun sairaan lapsen sisarus tuodaan silti hoitoon tartuttamaan muita, vaikka ei itse vielä olisikaan sairastunut. Jos niitä lapsia on tehnyt, niin voisi kuvitella, että ne omansa jaksaa myös kotona hoitaa, vaikka yksi olisikin sairaana!

Ja lapsi on hoitokunnossa vasta kun ruoka maistuu, jaksaa ulkoilla ja hoitopäivä ei ole yhtä kiukuttelua...

kotiin vaan
Olen aina ihmetellyt tuota, että sairaan lapsen sisarukset menee hoitoon tartuttaan muita. Päiväkodissa yhden lapsen kaksi sisarusta oli kotona oksennustaudissa ja tämä kolmas tuotiin hoitoon. Siellä se sitten alkoi oksentaan kesken päivän ja tartutti taudin ainakin kolmeen muuhun lapseen + perheeseen. Tosi reilua.

vieras
Nim. "kotiin vaan", olen niin samaa mieltä! **tuttaa niin ettei veri kierrä tuollaiset vanhemmat jotka eivät välitä vähääkään kuin omasta navasta. Ja tyhmemmänkin pitäisi tietää, että jos kaksi lasta on mahataudissa, niin kolmaskin ainakin tartuttaa sitä. Kyllä on mukavaa tämä subjektiivinen päivähoitorajoitus ilman mitään rajoja. Tuossa tilanteessa päiväkodin henkilökunnalla pitäisi olla oikeus käännyttää ovelta!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nim. "kotiin vaan", olen niin samaa mieltä! **tuttaa niin ettei veri kierrä tuollaiset vanhemmat jotka eivät välitä vähääkään kuin omasta navasta. Ja tyhmemmänkin pitäisi tietää, että jos kaksi lasta on mahataudissa, niin kolmaskin ainakin tartuttaa sitä. Kyllä on mukavaa tämä subjektiivinen päivähoitorajoitus ilman mitään rajoja. Tuossa tilanteessa päiväkodin henkilökunnalla pitäisi olla oikeus käännyttää ovelta!
No jos vanhemmat sisarrukset on vaikka koulussa niin se että perheessä jyllää vatsatauti saatetaan kuulla vasta päivällä kun lapsi siitä kertoo.

Päiväkodissa saattaa olla myös lapsia joille vatsataudit ... on tosi vaarallisia (esim. sydän lapset) ja tästä syystä olisi hyvä aina tietää jos perheessä jyllää joku pöpö. Yleensä sydänlasten vanhemmat yrittävät järjestää hoidon jossain muualla silloin.

kokemuksesta puhun
pph:t ovat perseestä ja omat lapset etusijalla. Lopetin vanhimman hoidon pph:lla kun ei alkanut sujua ja jäin kotiin. Otin yhden hoitoon ja syntyi toinenkin ja kolamas sitten en viitsinyt enää toimia pph:na vaan lähdin töihin ja kaksi nuorinta tarhaan eikä valittamista.

Ties monennesko pph
Alkuperäinen kirjoittaja kokemuksesta puhun:
pph:t ovat perseestä ja omat lapset etusijalla. Lopetin vanhimman hoidon pph:lla kun ei alkanut sujua ja jäin kotiin. Otin yhden hoitoon ja syntyi toinenkin ja kolamas sitten en viitsinyt enää toimia pph:na vaan lähdin töihin ja kaksi nuorinta tarhaan eikä valittamista.

Onneksi tajusit lopettaa... en tosin ymmärtänyt pointtiasi eli oma lapsesi oli pph:lla josta et syystä tai toisesta tykännyt. Otit lapsen pois hoidosta ja jäit kotiin lisääntymään. Ja sitten aloit pph:ksi. Eli puhut kokemuksesta koska olit itse huono hoitaja, joka ajatteli vain omia lapsiaan, viis hoitolapsista?

Mä en oikein ymmärrä tätä perhepäivähoitajien mollaamista. Meillä täällä paikkakunnalla on huutava pula perhepäivähoitajista, moni ei halua tehdä raskasta työtä huonolla palkalla, aika kutsumusammatti minusta siis on. Täällä yritetään pienimmät sijoittaa pph:lle ja isommat lapset tarhaan. Meillä asuu naapurustossa yksi pph ja hän tekee ainakin aivan upeasti töitä. Jos saisin valita, niin kyllä veisin pph:lle lapseni täällä, ei vaan ole vapaana paikkaa. Monesti on minusta lapselle mukavampaa olla kodinomaisessa ympäristössä hoidossa, missä on pieni ryhmä ja ei niin paljon melua ja muita lapsia. Ei myöskään kaikki taudit leviä niin helposti kuin isossa ryhmässä, OLETTAEN että vanhemmat ymmärtää pitää ne sairaat lapset kotona.

Meillä lapsella on myös infektioastma ja hoidan toistaiseksi kotona. Koska osalla vanhemmista on tosi kehno asenne noiden sairastelujen suhteen, ei ole mitään järkeä laittaa lasta tarhaan. Oltaisiin koko ajan sairaalassa sitten astman takia. PPH:lle ei ole paikkaa järjestynyt, koska täällä niihin jonotetaan!

Mä en ymmärrä, että eikö vanhemmat ajattele tosiaan muuta kuin omaa napaa! Sairaan lapsen on kurja olla hoidossa, kun ei jaksa leikkiä ja pysy menossa mukana. Hoitajan lapset sairastuu ja sitten vielä hoitaja itse, puhumattakaan muista hoitolapsista. Sitten teidän lapset on jossain vieraassa paikassa hoidossa (ei kiva lapselle) ja muut vanhemmat joutuvat olemaan pois töistä, kun te veitte lapsen kipeenä hoitoon ja tartutitte kaikki, HALOO!

archie
No mie kyllä ensisijaisesti ajattelen niitä minun työkavereitani jotka joutuvat etsimään sen sijaisen (on joskus kiven takana) minulle jos jään töistä lapsen sairauden takia enkä siis sen takia että itselle työ on se maailman tärkein asia kun harkitsen milloin jään töistä pois lasten sairauden takia. Tottakai jos hoidosta soittavat et lapsi kipeä pyrin heti järjestämään asian niin et sairas lapsi haetaan hoidosta pois enkä tosiaan vie hoitoon jos lapsi selkeesti kipeä (kuumetta tms) Mutta tosiaan nämä yskät ja nuhat, en mielellään olisi töistä pois ihan pikkuvaivojen takia kun tiedän miten hankalaa se on joskus järjestää sitä sijaista. Ja työskentelen alalla jossa hommien tekemistä ei voi lykätä seuraavaan päivään vaan tietyt hommat on tehtävä heti ja tietty henkilökunta on oltava paikalla.

Yhteistyössä