äitiyspakkaus

  • Viestiketjun aloittaja cattis
  • Ensimmäinen viesti
Tytsy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.04.2007 klo 10:21 Sanna kirjoitti:
Kiirehän sulle tulee, koska hakemus pitää olla Kelalla 2kk ennen maksatuksen alkua eli nyt huhtikuun alussa..samalla hakemuksella haetaan sitten myös äitiyspakkausta.

Eikös se ole kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa??? :eek: :eek: :eek: :eek:
Niin minunkin mielestä 2kk ennen laskettua aikaa, eli jos la elokuun alussa niin vasta kesäkuun alussa... Mutta en sitten tiiä tuosta jos aiemmin haluaa alottaa äippärahakauden... Luulis kai tuota vielä ehtivät hakemuksen siihenkin jättää...
 
Siis eikös sen hakemuksen pidä olla kelassa 2 kk ennen la:ta? Itse ainakin jätin sen juuri 2 kk ennen eikä kukaan ainakaan minulle kertonut, että se olisi pitänyt aiemmin viedä, jos haluaa äitiysrahakauden aiemmin aloittaa... En ole kyllä vielä saanut mitään vahvistusta kelalta asiasta. Huolestuttaa, et saanko sitä sit edes...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.04.2007 klo 11:34 siru kirjoitti:
Siis eikös sen hakemuksen pidä olla kelassa 2 kk ennen la:ta? Itse ainakin jätin sen juuri 2 kk ennen eikä kukaan ainakaan minulle kertonut, että se olisi pitänyt aiemmin viedä, jos haluaa äitiysrahakauden aiemmin aloittaa... En ole kyllä vielä saanut mitään vahvistusta kelalta asiasta. Huolestuttaa, et saanko sitä sit edes...
Kyllä, hakemus pitää jättää 2kk ennen laskettua aikaa. Kelan sivuillakin niin sanotaan. Pitäisi kai siellä olla maininta, jos pitäisi eri tavalla toimia, jos haluaa aloittaa äippärahakauden varhennettuna. Älä ole huolissasi, en minäkään aio kiirehtiä asian kanssa ennen kuin on parin viikon päästä neuvola ja siellä katsotaan noita hakemusasioita. Jos se hakemus olisi pitänyt olla 2kk ennen avustuksen saamista niin enää en ehtisikään...
 
Äitiyspäivärahaa ja pakkausta voi hakea myös eri aikaan.

Itse laitoin heti hakemuksen pakkauksesta, kun sain neuvolasta sen todistuksen. Olin sen verran malttamaton ja halusin päästä sitä hypistelemään.

Äitiyspäivärahahakemus lähti sitten aika tarkalleen 2kk ennen laskettua aikaa, koska hain sitä 6kk tulojen mukaan.

Mutta voihan sen tehdä myös päinvastoin. Raha-anomus aikaisemmin ja sitten just 2kk ennen la:ta pakkaushakemus sisään.
 
Kestovaipasta. Voihan sitä yhtäkin kestovaippaa käyttää kertakäyttövaippojen joukossa. Meidän piti käyttää, mutta muistin sen vaipan vasta sitten, kun oli jo liian pieni, kun silloin joskus, kun vaipan vielä muistin, se oli liian iso.
 
Ai siellä on nykyään tavallisiakin vaippoja. Oli sitten vissiin myös 04 mutta ei muista. Mä nyt tosin mietin toisenkin kerran otanko paketin, koska siellä toi toppapuku että kevyttoppapuku on lähes samanlaiset kuin 04 pakkauksessa. Ja tosiaan meilläkin kävisi varmaan niin ettei tulisi pidettyä edes niitä toppavaatteita, kun eka talvena ne on isoja ja tokana pieniä, ellei ne ole vaihtaneet siihen kokoa. Meillä esikko syntyi tammikuussa, joten 1v talvena oli vaunuhaalarina toi äippäpakkauksen puku, mutta marraskuun alussa syntyneelle tuskin menee koko talvea.

Niillä voisi olla vähän erilaiset kokoluokitukset eri vuodenaikoihin syntyneille tenaville??? Ja samalla vois vaikka ite laittaa ruksin ruutuun haluaako kestoja vai kertiksiä.
 

Taisin sohaista ampiaispesään kysyessäni vaipoista...
Itse emme ole tehneet päätöstä puoleen emmekä toiseen, mutta kun 2006 ÄP:ssa sellainen on, niin minulla olisi ainakin kiinnostusta kokeilla miltä se tuntuu. Siksi kysyin onko se myös uudessa. Kukaan ystävistämme ei ole kestoillut, joten en ole päässyt läheltä seuraamaan. Yksi tai kaksi ei varmasti anna koko kuvaa, mutta kokeilu nyt ainakin. <br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.04.2007 klo 10:21 Sanna kirjoitti:
Kiirehän sulle tulee, koska hakemus pitää olla Kelalla 2kk ennen maksatuksen alkua eli nyt huhtikuun alussa..samalla hakemuksella haetaan sitten myös äitiyspakkausta.

Eikös se ole kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa??? :eek: :eek: :eek: :eek:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110701133339EH?openDocument

Äitiysrahan hakeminen
Haetaan viimeistään kahta kuukautta ennen laskettua synnytysaikaa.
 
minusta myös tämä -06 pakkaus on ihana.... tulee pikkukakkosesta kumpi vaan..... en olisi voinut enempää vennyttääkään kun nyt menossa rv 36+6 :D

mieklestäni toi "seepra kuvioinen " haalari on yli ihana :D
maku asioista ei voi kiistellä....
 
On kyllä aika ihania vaatteita. Vaikka olen jo päättänyt, että en ota pakkausta tulevalle vauvalleni.. (teinköhän oikean päätöksen?)

Meille on ensimmäinen tulossa ja kerran kirpparilla kierrellessäni huomasin pari vuotta vanhan äitiyspakkauksen hyväkuntoisen toppapuvun, ohuen vanupuvun, kaksi ulkopäähinettä sekä hanskat että tossut mitä siinä mukana on ja olikohan siinä vielä parit sukat. paketilla oli yhteensä hintaa 2 euroa. niin.. Ajattelin silloin että ei kannata ottaa äitiyspakkausta. Tykkään kierrellä kirppareilla ja hiplailla ihania vauvan vaatteita. Kirppareilla kun ne vielä on niin halpoja että voi miettimättä ostaa.. Olen nyt maksanut äitiyspakkauksen sisältämistä vaatteista ja lakanoista ja peitosta yhteensä noin 10 euroa ja minulla on reilusti yli puolet mitä siinä on. Niin ei tietenkään saa vaippoja ja muuta vastaavaa, mutta ostan sitten äitiyspakkausksen 140 eurolla vaippoja siitä edestä.

Vaihtoehto on kyllä suositeltava muillekin jotka kiertelee kirppareita ja joiden kotikaupungeissa sellaisia on. Huomaa että tosi monen pakkaus menee kirpparille lähes käyttämättömänä. Lisäksi saa ostaa sellaista mikä miellyttää omaa silmää ja huonolaatuisista vaatteista näkee ettei kannata ostaa. hyvälaatuiset ovat hyväkuntoisia vaikka niitä on jo pesty.Itse olen ainakin ostanut esim tavallisia kietaisubodeja ja muuta käytännöllistä useampia, ettei tarvi sitten olla joka päivä pyykkäämässä. Kun ne maksaa pari kymmentä senttiä kappaleelta niin voi ostaa vaikka pyykkivarallekin:)<br><br>
 
Ihan nättejä näkyy vaatteet olevan uudessa äp:ssa, paljon parempia kuin aikaisemmissa, mut en taida silti sitä ottaa. Toppapuku on talvivauvalle liian iso ekana talvena ja toisena luultavasti jo liian pieni. Ja toisena talvena varmasti haluaa ostaa jo haalarin, joka kertoo paremmin kumpaa sukupuolta lapsi on. Makuupussin ja lakanat ajattelin ommella itse. Saapipahan itse valita paremmat kankaat. Ja nätimmän haalarin saan serkulta ostettua edullisesti. Kaikki muu siinä paketissa on aika lailla ylimääräistä tai niin pientä sälää, että voi hyvinkin ostaa sillä 140e itse. Harmittaa kuitenkin enemmän, jos jäävät vaatteet pitämättöminä nurkkiin pyörimään. Niin kävi serkullakin, vaikka oli ensimmäinen lapsi, niinkuin minullakin. Joten otan rahana ja ostan mieluisat itse.
 
Kiitos ihmiset kun ootte laittanu kuvia =)

On kiva nähdä millanen pakkaus on tulossa. Meillä on 2006 pakkaus ja nyt mietin ottaako tälle seuraavalle pakkaus vai rahana. Tavallaan ei välttämättä tarvis kaikkea tuosta äitiyspakkauksesta, mutta oishan se toisaalta niin kiva :ashamed:
Juuri nuo toppa- ja vanuhaalarit on esikoiselta ja tykkäsin tosi paljon siitä 2006 haalarista, joten niitä ei tarvii, mut onhan tuossa kaikkea muuta hyödyllistä....hmmm. Ehkäpä odotan että pääsee kelan sivulta tarkemmin katsomaan, kun kiirettä ei todellakaan ole. La marraskuussa :whistle:
 
sain viime perjantaina pakkauksen ja olin melko varma että saan v. 2007 version, mutta se olikin v. 2006 pakkaus... :\| pienoinen pettymys, koska olisin tykännyt enemmän v. 2007 väreistä...no, ihan kiva oli myös tämä äippäpakkaus. Aika kauan näköjään jaetaan sitä vanhaa versiota, vielä huhtikuun lopussa. Aika hassua sinänsä että puhutaan eri vuosien pakkauksista mutta jaetaan kuitenkin eri vuosien pakkauksia kuin millä vuodella eletään. noniin nyt riittää marmatus. mukavaa vappua kaikille!
 
Pitäisiköhän ehdottaa Kelalle, että tilaisivat ensi vuonna Reimalta pakkauksia vain n. 25000-30000?! ;) Muistaakseni nettisivuilla lukee, että äitiyspakkauksia jaetaan joka vuosi yli 40 000 kpl. Loppuisivat sitten aiemmin ne edellisvuoden paketit ja saisivat jakoon uuden aikaisemmin. Kun ärsyttää kun mullakin laskettu aika vasta heinäkuussa, ja vanhaa pakettia meinaa vaan pukata! No, en aio palauttaa hakemusta ennen kuin uuden paketin kuvat ilmestyy Kelan sivuille, koska haluaisin sen uuden :whistle: Tai sitten vien hakemuksen viimeisenä mahdollisena palautus päivänä ja sanon kelassa että viivytelkää tän käsittelyä ;)
Ja saahan sitä tälläistäkin murehtia, mitäpä se kenenkään *ersettä kutittaa, vaikka toiset haluaakin sen vuoden pakkauksen, minkä vuoden vauvaa odottaa B) Ei se sitä tarkoita, etteikö meilläkin voisi olla suurempia murheita elämässä.
 

Yhteistyössä