Äitiyspäivärahamietintää

Ollaan miehen kanssa suunniteltu, että eka lapsi saisi tulla 1-2 vuoden sisällä.

Rupesin kuitenkin katsomaan äitiyspäivärahajuttuja. Jos lapsi syntyisi jo ensi vuoden puolella, saisin äitiysrahaa vuoden 2013 tulojen perusteella, eli 94 € ekoilta 56 päivältä. Jos taas lapsi syntyisi vuoden 2016 puolella, saisin äitiysrahan tämän vuoden perusteella, ja tänä vuonna olen opiskelija.. Eli 23 € ekoilta päiviltä.

Kannattaisko meidän ihan tosissaan nopeuttaa suunnitelmia, lapsen tulolle kun ei ole varsinaista estettäkään? Meneekö nää tuet oikeasti näin, vai olenko käsittänyt jotain väärin?
 
"Veera"
Ihan just niin ne menee. 2015 alkavat äitiyslomat maksetaan 2013 tulojen mukaan. (Riittää siis että äitiysloma alkaa 2015, laskettu aika voi olla 2016 puolella. )

Toisaalta kun tulet raskaaksi voit ehkä keskeyttää opinnot ja mennä töihin, niin voit saada 6kk äitiyspäivärahaa edeltävien tulojen perusteella sen rahan.
 
[QUOTE="Veera";30116968]Ihan just niin ne menee. 2015 alkavat äitiyslomat maksetaan 2013 tulojen mukaan. (Riittää siis että äitiysloma alkaa 2015, laskettu aika voi olla 2016 puolella. )

Toisaalta kun tulet raskaaksi voit ehkä keskeyttää opinnot ja mennä töihin, niin voit saada 6kk äitiyspäivärahaa edeltävien tulojen perusteella sen rahan.[/QUOTE]

Joutuisin tässä tapauksessa palaamaan takaisin vanhaan ammattiini tarjoilijaksi (nuo 2013 vuoden tulot ravintolapäällikön työstä), enkä siinäkään tapauksessa saisi noin paljoa äitiyspäivärahaa. Ja tuo on vielä riski, mistä sitä tietää saako töitä. Ja sekin, että koulusta saa olla poissa vain vuoden, erikoisluvalla kaksi, työssä oleminen veisi liikaa aikaa pois kotona olemisesta lapsen kanssa.

Soitin itseasiassa vielä Kelaan ja varmistin asian, näin se tosiaan menee.
 
Joo, mutta ekat 56 päivää saisin 93 €, 105. päivään saakka 73 € ja 30. ensimmäistä vanhempainpäivää 78 € ja siitä eteenpäin 75 € päivältä. On se enemmän kuin 23 €, jonka saisin päivää kohden opiskelijan tuloillani.