Äitiyspäivärahamietintää

Ollaan miehen kanssa suunniteltu, että eka lapsi saisi tulla 1-2 vuoden sisällä.

Rupesin kuitenkin katsomaan äitiyspäivärahajuttuja. Jos lapsi syntyisi jo ensi vuoden puolella, saisin äitiysrahaa vuoden 2013 tulojen perusteella, eli 94 € ekoilta 56 päivältä. Jos taas lapsi syntyisi vuoden 2016 puolella, saisin äitiysrahan tämän vuoden perusteella, ja tänä vuonna olen opiskelija.. Eli 23 € ekoilta päiviltä.

Kannattaisko meidän ihan tosissaan nopeuttaa suunnitelmia, lapsen tulolle kun ei ole varsinaista estettäkään? Meneekö nää tuet oikeasti näin, vai olenko käsittänyt jotain väärin?
 
"Veera"
Ihan just niin ne menee. 2015 alkavat äitiyslomat maksetaan 2013 tulojen mukaan. (Riittää siis että äitiysloma alkaa 2015, laskettu aika voi olla 2016 puolella. )

Toisaalta kun tulet raskaaksi voit ehkä keskeyttää opinnot ja mennä töihin, niin voit saada 6kk äitiyspäivärahaa edeltävien tulojen perusteella sen rahan.
 
[QUOTE="Veera";30116968]Ihan just niin ne menee. 2015 alkavat äitiyslomat maksetaan 2013 tulojen mukaan. (Riittää siis että äitiysloma alkaa 2015, laskettu aika voi olla 2016 puolella. )

Toisaalta kun tulet raskaaksi voit ehkä keskeyttää opinnot ja mennä töihin, niin voit saada 6kk äitiyspäivärahaa edeltävien tulojen perusteella sen rahan.[/QUOTE]

Joutuisin tässä tapauksessa palaamaan takaisin vanhaan ammattiini tarjoilijaksi (nuo 2013 vuoden tulot ravintolapäällikön työstä), enkä siinäkään tapauksessa saisi noin paljoa äitiyspäivärahaa. Ja tuo on vielä riski, mistä sitä tietää saako töitä. Ja sekin, että koulusta saa olla poissa vain vuoden, erikoisluvalla kaksi, työssä oleminen veisi liikaa aikaa pois kotona olemisesta lapsen kanssa.

Soitin itseasiassa vielä Kelaan ja varmistin asian, näin se tosiaan menee.
 
Joo, mutta ekat 56 päivää saisin 93 €, 105. päivään saakka 73 € ja 30. ensimmäistä vanhempainpäivää 78 € ja siitä eteenpäin 75 € päivältä. On se enemmän kuin 23 €, jonka saisin päivää kohden opiskelijan tuloillani.

Laskettiin, että vuodessa se on noin 13 - 14 000 € enemmän. Aika paljon eroa, vaikka näitä taitaakin saada vain siihen saakka, kun vauva on 9 kk? Sitten kodinhoidontuella eteenpäin? Se on melkein saman verran kuukaudessa (350 €), kuin opiskelijan tuloilla saisin koko aikana per kuukausi (500-550).

Jos oon oikein käsittänyt.
 
Viimeksi muokattu:
"mei"
Itse maksoin yrittäjän Yeliä 6 kk ennen äitiyslomalle jäämistä. Maksoin sitä 440 e /kk. Oltiin melko tiukoilla tuolloin.. Mutta ajattelin että se kannattaa,ja toki kannattaakin. Mutta todella nopsaan se äitiysloma sitten olikin ohitse ja tipuin kotihoidointuelle :D

Ymmärrän tietysti pointtisi. Äitiyslomalla ei ole kivaa pohtia raha-asioita. Mutta itse en välttämättä muuttaisi suunnitelmia tämän vuoksi.
 
"mei"
Niin ja itse saan nyt kotihoidontukea n.390 e /kk ja työttömyysturvaa saman verran per kk.Eli n.800 e /kk.
Virallisesti olen siis TYÖTÖN, mutta en halua lakkauttaa kotihoidontukea (kotihoidontuen määrä vähentää työttömyysturvaa).
Äitiyslomalle jään marraskuussa, ja koska edellinen lapsi on alle 3 v tuolloin, saan taas tuon íson´äitiysrahan. vaikka viimeiset 2 v olenkin ollut työttömänä..
 
[QUOTE="mei";30118482]Äitiyslomalle jään marraskuussa, ja koska edellinen lapsi on alle 3 v tuolloin, saan taas tuon íson´äitiysrahan. vaikka viimeiset 2 v olenkin ollut työttömänä..[/QUOTE]

Tää toinen lapsi -sääntö on toinen, minkä vuoksi päätettiin aikaistaa vuodella. Mitään estettä kun ei lapselle kuitenkaan ole, miksi ei saisi tulla vuotta alkuperäistä suunnitelmaa aikaisemmin (kesken opintojeni oli kuitenkin tarkoitus eka saada, ja miehellä vakityö). Puhutaan kuitenkin aika isoista summista, ja siitä, että pystynkö olemaan omillani vai joutuisinko olemaan kotona miehen tulojen varassa.

Vuoden 2013 tuloilla pärjään omilla tuillani, enkä tarvitse pyytää rahaa mieheltäni, mikä mulle itelleni on tärkeä asia.
 
"mei"
Tuo on hyvä huomioida. Itse en saanut töitä äitiysloman jälkeen, en sitten millään......Ehkäisy sitten petti ja olimme kauhuissamme ensimmäiset 15 minuuttia. Nopeasti totuimme kuitenkin ajatukseen, ja onneksi tuo äitiysraha nyt määräytyy edellisen mukaan..
 

Yhteistyössä