Äitini ihmettelee miksi en jätä lapsiani hänelle hoitoon

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Se on kuulemma aivan törkeä epäluottamuslause, koska ilmeisesti hän on mielestään joku the suuri kasvattaja, koska hänellä on monta lasta. Minusta kuitenkaan lapsimäärä ei pelkästään tee kenestäkään hyvää kasvattajaa.

Itselläni on kolme lasta ja äitini ei ole koskaan mm. välittänyt siitä, että minä en halua että lapseni lusikka käy kenenkään muun suussa tai että ensin juodaan lapsen tripistä ja sitten annetaan se lapselle. Tai että syötetään suklaata 6kk ikäiselle. Eli pieniä juttuja, mutta pointti siinä että minä päätän miten lastani kasvatan ja äitini on tehtävä nämä jutut niinkuin minä lasteni äitinä haluan. Isäni ja anoppini suoriutuvat lasteni hoidosta hienosti ja tekevät asiat kuten meillä on tapana.

Yksi pahimmista mitä äitini on tehnyt on se, että esikoisen ollessa vauva hän ei kiinnittänyt vauvan turvakaukaloa. Olin äitini kanssa kaupoilla ja vauva turvakaukalossa. Ensin äitini intti siitä, että vauvan voi kyllä jättää autoon odottamaan kaukalossa ja on typerää raahata sitä mukana joka paikkaan. Sitten kun siirryimme kaupasta toiseen niin äitini nosti kaukalon autoon ja kun seuraavan kaupan kohdalla menin ottamaan vauvaa autosta niin huomasin ettei turvavyötä ole kiinnitetty. Äitini vain nauroi ja sanoi, että ei mitään merkitystä, kun oli niin lyhyt matka.

Niin että minkähän takia minä en halua kovin mielelläni jättää lapsiani hänelle. :/
 
Minusta tuo kertoo jo kunnioituksen puutteesta. Kyllähän vanhempien tahtoa on heidän lastensa asioissa kunnioitettava, vaikka itse onkin eri mieltä. Se on yksi asia, jonka olen oppinut tätinä ollessani =)
 
kki
en veis minäkään lastani tollaselle hoitoon! mut tosta tripistä pakko sanoo,et mä ainakin juon ekana 1,5v. tripistä,koska muuten ne mehut on kaikki lapsen päällä! esikoisen kanssa olin tarkempi noissa sama lusikka-jutuissa yms...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Minusta tuo kertoo jo kunnioituksen puutteesta. Kyllähän vanhempien tahtoa on heidän lastensa asioissa kunnioitettava, vaikka itse onkin eri mieltä. Se on yksi asia, jonka olen oppinut tätinä ollessani =)
Niinpä! Silti äitini kuitenkin jaksaa mainostaa sitä, että KYLLÄ HÄN tietää, koska hänellä on niin monta lasta. Kerran sanoi eräiden tuttavien kuullen, että "perässä tulet mutta kiinni et saa" kun sanoin äidilleni, että menisi pois terassin oven luota, kun 2kk vauvalla oli vähän nuhaa ja totesin, että sieltä ovesta vetää. Äitini sanoi, että luulenko minä ettei hän tiedä miten lapsia kasvatetaan. Minä sanoin, että en luule mitään mutta näen että seisot kuitenkin siellä ovella sen nuhanenäisen vauvan kanssa. Sitten naureskeli muille sitä miten minä muka koitan opettaa HÄNTÄ lastenhoidossa, vaikka HÄN todellakin osaa hoitaa lapsia.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kki:
en veis minäkään lastani tollaselle hoitoon! mut tosta tripistä pakko sanoo,et mä ainakin juon ekana 1,5v. tripistä,koska muuten ne mehut on kaikki lapsen päällä! esikoisen kanssa olin tarkempi noissa sama lusikka-jutuissa yms...
No minä olen ollut kaikkien kolmen kanssa tarkka noissa jutuissa ja olen edelleen. Ei se ole mitään esikoisen kohdalla ollutta yli-innokkuutta vaan vastuuta lapsen hampaista. Itselleni hammaslääkärikammosena erityisen tärkeä asia.

Ja ne tripit ei tule lapsen syliin, kun pistää pillin ylöspäin ja antaa tripin lapsen käteen vasta kun saa sen pillin suuhunsa, jolloin mahdollinen eka pyrskäys mehua menee suuhun. Ihan hienosti on sujunut ilman omia imutteluja.
 
kki
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kki:
en veis minäkään lastani tollaselle hoitoon! mut tosta tripistä pakko sanoo,et mä ainakin juon ekana 1,5v. tripistä,koska muuten ne mehut on kaikki lapsen päällä! esikoisen kanssa olin tarkempi noissa sama lusikka-jutuissa yms...
No minä olen ollut kaikkien kolmen kanssa tarkka noissa jutuissa ja olen edelleen. Ei se ole mitään esikoisen kohdalla ollutta yli-innokkuutta vaan vastuuta lapsen hampaista. Itselleni hammaslääkärikammosena erityisen tärkeä asia.

Ja ne tripit ei tule lapsen syliin, kun pistää pillin ylöspäin ja antaa tripin lapsen käteen vasta kun saa sen pillin suuhunsa, jolloin mahdollinen eka pyrskäys mehua menee suuhun. Ihan hienosti on sujunut ilman omia imutteluja.

no voi terve!! kyllä mä oon monesti nähnyt kun mehut on syliin menneet...pilli on ollut ylöspäin! meillä pikkunen antaa pusut suulle ihan oma-alotteisesti,niin samat pöpöt siirtyy siinäkin!
oonpa surkee äiti!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kki:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kki:
en veis minäkään lastani tollaselle hoitoon! mut tosta tripistä pakko sanoo,et mä ainakin juon ekana 1,5v. tripistä,koska muuten ne mehut on kaikki lapsen päällä! esikoisen kanssa olin tarkempi noissa sama lusikka-jutuissa yms...
No minä olen ollut kaikkien kolmen kanssa tarkka noissa jutuissa ja olen edelleen. Ei se ole mitään esikoisen kohdalla ollutta yli-innokkuutta vaan vastuuta lapsen hampaista. Itselleni hammaslääkärikammosena erityisen tärkeä asia.

Ja ne tripit ei tule lapsen syliin, kun pistää pillin ylöspäin ja antaa tripin lapsen käteen vasta kun saa sen pillin suuhunsa, jolloin mahdollinen eka pyrskäys mehua menee suuhun. Ihan hienosti on sujunut ilman omia imutteluja.
No jos on joskus meillä mehut hiukan tirskahtaneet pöydälle tai paidalle niin se on pikkujuttu. Se on nopeesti hoidettu, mutta bakteereita suusta ei saa pois, kun ne on sinne ajanut. Ja meillä ei pussailla suulle lapsia.
no voi terve!! kyllä mä oon monesti nähnyt kun mehut on syliin menneet...pilli on ollut ylöspäin! meillä pikkunen antaa pusut suulle ihan oma-alotteisesti,niin samat pöpöt siirtyy siinäkin!
oonpa surkee äiti!
 
shihtzu
Eipä ap ole yhtään sen fiksumman kuuloinen kuin äitinsäkään. Onko ap tullut ajatelleeksi sitä, että äitisi on eri sukupolvea, silloin on toimittu toisella tavalla ja olen huomannut, että monet vanhemman sukupolven edustajista pitää näitä nykypäivän juttuja ihan älyttöminä, kun on ne lapset ennekin kunnollisiksi kasvaneet, ilman mitään "älyttömiä" juttuja. Oma äitinikin monesti sanoo, että ei silloin ennen tuolleen vouhotettu.
 
tilhi
Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Eipä ap ole yhtään sen fiksumman kuuloinen kuin äitinsäkään. Onko ap tullut ajatelleeksi sitä, että äitisi on eri sukupolvea, silloin on toimittu toisella tavalla ja olen huomannut, että monet vanhemman sukupolven edustajista pitää näitä nykypäivän juttuja ihan älyttöminä, kun on ne lapset ennekin kunnollisiksi kasvaneet, ilman mitään "älyttömiä" juttuja. Oma äitinikin monesti sanoo, että ei silloin ennen tuolleen vouhotettu.
no kyllä munmielestä kaukalo kiiinnitetään ja vanhempien periaatteita noudatetaan... kipeää lasta ei tarvitse pitää siin ovensuussa ja 6kk ei tarvitse suklaata...
toi hammas juttu on sellanen mistä oikeasti kannattaa pitää kiinni, mie koitin mutta anoppi tyri sen tehokkaasti.. ja sillä muuten on huonossa kunnossa hampaat.. mutta niin vaan kiellosita huolimatta se putsas pojan tippuneen tutin omalla suullaan etc. nyt vaan sitte pesen noit hampaita ja toivon ettei oo saanu sitä karies bakteeria...
 
shihtzu
Tottakai kaukalo kiinnitetään ja muuta, mutta tuli aloituksesta se tunne, että ap ei ole äidilleen selittänyt selvästi miksi näin tehdään, vaan heti hermostuu kun jotain tehdään "väärin".
Oma äitini kyllä ymmärsi ton lusikka-jutun, kun sen sille selitin, ensin piti sitä ihan älyttömänä, mutta kerrottuani syyn ymmärsi kyllä, toinen asia on sitten se muistaako se sitä.
Nykyään lastenkasvatus on myös varsinaista tiedettä, verrattuna entiseen ja siksi vanhempien on vaikea ymmärtää näitä nykyajan juttuja, kun ei silloin ennenkään niin tehty ja ihan hyviä lapsia siltikin kasvoi.
 
morris
Meillä sama juttu anopin kans. Vinkuu lasta yökylään useasti..muttamutta. Appiukko kunnon tuurijuoppo, ikinä ei tiedä milloin päättää vetää känniputken ja se ei ole kaunista katseltavaa. Ja minusta lapsen paikka ei ole silloin sielä. Toiseksi appiukko polttaa tupakkaa sisällä, sekään ei kuulu minusta lapsen elämään... Ja ei anoppi sitten millään ymmärrä etten halua lasta sinne, juuri näiden asioiden vuoksi. Ja kyllä, olen sanonut suoraan asiasta. Päivisin käy lapsi leikkimässä muutaman tunnin, mutta yöksi en uskalla antaa lasta sinne.
 
Hessuhopo
Tässäkin ketjussa kuten monessa muussakin vastaavassa ketjussa kyse on siitä että isovanhemmat eivät noudata vanhempien toivetta lasten "kasvatuksen" suhteen. Niinkuin ap itsekin sanoi kyse pienistä asioista mutta silti ap:lle tärkeistä asioista. Varmasti asiat on tehty toisin silloin isovanhempien aikaan ja ei ehkä ole niin tarkkaa lukua pidetty esim syömisistä mutta nyt onkin nyt. Monelta mielipahalta vältyttäisiin jos ne isovanhemmat muistaisivat sen tosiasian että ne lapsenlapset eivät ole heidän lapsiaan ja lasten vanhempien tehtävä on määrittää ne rajat joissa eletään ja näitä myös kunnioittaa. En todellakaan voi ymmärtää mummoja/ukkeja jotka eivät voi sitä vanhempien toivetta voi noudattaa, mitä siinä on oikein menettävää vaikka ehkä itse tekisikin asian jotenkin toisin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Tottakai kaukalo kiinnitetään ja muuta, mutta tuli aloituksesta se tunne, että ap ei ole äidilleen selittänyt selvästi miksi näin tehdään, vaan heti hermostuu kun jotain tehdään "väärin".
Oma äitini kyllä ymmärsi ton lusikka-jutun, kun sen sille selitin, ensin piti sitä ihan älyttömänä, mutta kerrottuani syyn ymmärsi kyllä, toinen asia on sitten se muistaako se sitä.
Nykyään lastenkasvatus on myös varsinaista tiedettä, verrattuna entiseen ja siksi vanhempien on vaikea ymmärtää näitä nykyajan juttuja, kun ei silloin ennenkään niin tehty ja ihan hyviä lapsia siltikin kasvoi.
Voi kuule et tiedä miten monta kertaa kuuden vuoden aikana olen äidilleni kertonut tuon lusikkajutun, mutta joka kerta hän kuulee sen kuin uuden asian ja selittää minulle, että se siirtyy geeneissä, jos saa helposti reikiä. :eek:

Ja mitä tulee johonkin "ennenvanhaan" niin äidilläni on lapsia jotka syntyneet 90-luvun puolivälissä, että en nyt laske sitä ihan kovin muinaiseksi.
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja Hessuhopo:
Tässäkin ketjussa kuten monessa muussakin vastaavassa ketjussa kyse on siitä että isovanhemmat eivät noudata vanhempien toivetta lasten "kasvatuksen" suhteen. Niinkuin ap itsekin sanoi kyse pienistä asioista mutta silti ap:lle tärkeistä asioista. Varmasti asiat on tehty toisin silloin isovanhempien aikaan ja ei ehkä ole niin tarkkaa lukua pidetty esim syömisistä mutta nyt onkin nyt. Monelta mielipahalta vältyttäisiin jos ne isovanhemmat muistaisivat sen tosiasian että ne lapsenlapset eivät ole heidän lapsiaan ja lasten vanhempien tehtävä on määrittää ne rajat joissa eletään ja näitä myös kunnioittaa. En todellakaan voi ymmärtää mummoja/ukkeja jotka eivät voi sitä vanhempien toivetta voi noudattaa, mitä siinä on oikein menettävää vaikka ehkä itse tekisikin asian jotenkin toisin.
peesi tälle
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi kamala , kun vaan ite huomais aikanaan napsauttaa suunsa kiinni, ettei tulis tuollaseksi mummuksi.
Jos huomasit niin kyse oli paljon muustakin eli esim. tuota kaukalojuttua vastaavia tapauksia. Veljeni, joka on lapseton niin ilman yhtään ainoaa kertomaani esimerkkiä osaa sanoa, että äitini on välinpitämätön ja ymmärtää miksi en lapsiani halua sinne hoitoon.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessuhopo:
Tässäkin ketjussa kuten monessa muussakin vastaavassa ketjussa kyse on siitä että isovanhemmat eivät noudata vanhempien toivetta lasten "kasvatuksen" suhteen. Niinkuin ap itsekin sanoi kyse pienistä asioista mutta silti ap:lle tärkeistä asioista. Varmasti asiat on tehty toisin silloin isovanhempien aikaan ja ei ehkä ole niin tarkkaa lukua pidetty esim syömisistä mutta nyt onkin nyt. Monelta mielipahalta vältyttäisiin jos ne isovanhemmat muistaisivat sen tosiasian että ne lapsenlapset eivät ole heidän lapsiaan ja lasten vanhempien tehtävä on määrittää ne rajat joissa eletään ja näitä myös kunnioittaa. En todellakaan voi ymmärtää mummoja/ukkeja jotka eivät voi sitä vanhempien toivetta voi noudattaa, mitä siinä on oikein menettävää vaikka ehkä itse tekisikin asian jotenkin toisin.
peesi tälle
Ja kun nyt tosiaan äitini kohdalla ei puhuta mistään vanhuksesta vaan 50 vuotiaasta naisesta, jolla on itsellään ala-asteella ja yläasteella olevia lapsia, joten hänen lastenhoitokokemuksensa ei perustu minnekään 70-luvulle.
 
ap
Anoppini ja oma mummuni ovat molemmat vanhempia kuin äitini ja heille ei kuitenkaan tuota tuskaa tehdä asioita niinkuin minä tahdon. Mummuni sanoo joskus, että ei ennen ollut näin tarkkaa jne mutta toteaa heti perään, että se on hyvä kun nykyisin tiedetään enemmän ja että ei hän välttämättä enää itse edes muista, että mitkä ne ohjeet ennen oli. On siis tarjonnu alle 1veelle esim. nakkia ja kun olen kieltänyt sen niin on sitten vain todennut, että minä sen tiedän mitä sille lapselle saa antaa eikä ota nokkaansa siitä.

Mutta äitini sensijaan esikoisen kohdalla esim. tiesi että en tahdo lapsen suuhun tungettavan suklaata niin laittoi salaa ja oli sitten kovin tyytyväinen ja naureskeli lapsi sylissä, että "nyt ei äiti huomannut". Ja sitten näitä, että "annetaan sen maistaa joulupiparia ja katotaan millanen ilme tulee". En voi käsittää tuota, että aikuinen ihminen syöttää vauvalle jotain herkkuja vain sen takia, että näkisi sen ILMEEN.
 

Yhteistyössä