Vastauksia
Mariaislan kysymyksiin:
Me asustellaan täällä Turun ja Kaarinan rajalla. Lapsiperheitä löytyy tältä alueelta, mutta samasta talosta vain yksi, ja heidänkin lapsensa on jo lähemmäs 10v. Paremmin tulee varmasti tutustuttua, kunhan tuo meidän poitsu alkaa leikkiä ulkona
Ohjelmasta lapsiperheille en ole edes ottanut selvää...
Esikoista odottaessa piti käväistä yhdellä Petrean luennolla, mutta en sitten jaksanutkaan. Yhdellä neuvolan valmennustunnilla kävin (koskien synnytystä), mutta ei siellä tullut mitään, mitä en olisi jo jostain kuullut/lukenut. Valmennuksessa ei siis muutoin ollut mitään vikaa, että jos vähänkin kokee tarpeelliseksi, niin ehdottomasti niissä kannattaa käydä
Itse en vaan kokenut tarpeelliseksi, mutta neuvolatädin mieliksi raahauduin yhteen.
Raskausaika on ollut mukavaa alkuraskautta lukuunottamatta. Kunhan pahoinvointi ja etominen loppuu, niin muut vaivat eivät ole tuntuneet kovinkaan pahoilta. Esikoisesta alkoi supistella jo puolivälistä ja se mietitytti vain sen takia, että jos lapsi syntyykin liian aikaisin. Kivut eivät kuitenkaan olleet kovia, ainakaan nyt kun vertaa synnytyssupistuksiin
Lähipiiri on ottanut raskauteni todella hyvin (tästä toisesta ei vielä tiedä kuin mun ja mieheni perheet). Omat vanhempani olivat todella onnellisia meidän puolesta, kun vihdoin tärppäsi (yritimme esikoista vuoden) ja olivat iloisia myös tästä toisesta, ja siitä, että nyt tärppäsi todella helposti
Sisarukseni ja erityisesti siskoni on ihan täpinöissään. Haluaisi kertoa kaikille. Kukaan ei ole mulle tullut sanomaan mitään iästäni. Muiden kautta olen kuullut, että jotkut tutut luulevat lastamme vahingoksi nuoren ikäni vuoksi. Itse en kuitenkaan koe itseäni kovinkaan nuoreksi äidiksi.
Raskausaika (tähän mennessä) on tosiaan ollut hieman raskaampaa, kun on tuo pieni esikoinen hoidettavana. Mutta ei tämä loppujen lopuksi kauaa kestä, vaikka olisi rankkaa koko raskausajan