Äiti raivostunut koululle - liikuntatunti pidettiin -20 asteen pakkasessa pihalla. Linkki : IL

  • Viestiketjun aloittaja ****
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";25585763]Menkää itse hiihtämään ja kokeilkaa paleltuuko. Itse testasin ja kylmä tuli. Hiihtäessä ei myöskään voi hirveän paksuihin vaatteisiin pukeutua jos haluaa eteenpäin päästä edes pientä vauhtia. Paksut rukkaset ei mahdu sauvojen lenkkeihin joten sormet todella on vaarassa paleltua. Myöskään monot ei kauhean hyvät pakkaskengät ole. Itse pidän -15 ehdottomana takarajana hiihdolle ja luistelulle, ei ole ihmekään jos jää kammo näihin lajeihin kun joutuu jääkalikkana niitä harrastamaan..[/QUOTE]
Kerrottakoon vielä, että mulla oli 700 euron laadukkaat vaatteet päällä eikä sekään estänyt palelemista.. esim. kasvot on aika vaikea suojata..
 
nimenomaan voi, koska on ylipäänsä laitettu sinne pihalle kun on ollut -20.
hiikan kanssa samaa mieltä.
Ja ei 7v ekaluokkalainen osaa välttämättä kyseenalaistaa opettajan/rehtorin auktoriteettia vaikka onkin muka sanottu että saa tulla.
Ylipäänsä noin kovilla pakkasilla ei pitäis pistää hiihtämään/luistelemaan vaan pitää sisäliikuntaa kaikilla tasapuolisesti.
mittari voi näyttää -20 mutta jos siihen lisätään kova tuuli niin se voi tuntua -25/28 asteiselta että hiihdäppäs siinä sitten.

Ei oo ihme jos tulee hiihtokammoja.nimim kokemusta on.
-20asteen pakkasella tuulessa joka tuntu -30 pistettiin hiihtämään 10km ...siinä paleltu posket ja kaikki vaikka oli asianmukaiset vehkeet ja vermeet itellään (ja ku en ollu mikään nopee hiihtäjä saati hyvä niin kituuta sitten siinä vielä)
 
"www"
[QUOTE="vieras";25585799]Kerrottakoon vielä, että mulla oli 700 euron laadukkaat vaatteet päällä eikä sekään estänyt palelemista.. esim. kasvot on aika vaikea suojata..[/QUOTE]

Kannattaa ens kerralla huomioida, kun vaatetta ostat, ettei ne eurot lämmitä ulkoilmassa :D
 
"vieras"
[QUOTE="www";25585820]Kannattaa ens kerralla huomioida, kun vaatetta ostat, ettei ne eurot lämmitä ulkoilmassa :D[/QUOTE]

Tottakai, huomioitu on. Mutta täällä vauhkotaan, että ostakaa kunnon varusteet niin ei palella. Se kun ei aina auta siihen vaikka olis minkälaiset varusteet..
 
[QUOTE="vieras";25585829]Tottakai, huomioitu on. Mutta täällä vauhkotaan, että ostakaa kunnon varusteet niin ei palella. Se kun ei aina auta siihen vaikka olis minkälaiset varusteet..[/QUOTE]mun mies tekee jatkuvasti ulkotyötä, pakkasrajaa ei ole. ja hän kyllä sanoo näin, että se on ihan pukeutumiskysymys, että ilmalla kun ilmalla tarkenee, kun pukeutuu oikein. toki hän on karaistunutkin, kun jatkuvasti ulkona on.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25585850:
mun mies tekee jatkuvasti ulkotyötä, pakkasrajaa ei ole. ja hän kyllä sanoo näin, että se on ihan pukeutumiskysymys, että ilmalla kun ilmalla tarkenee, kun pukeutuu oikein. toki hän on karaistunutkin, kun jatkuvasti ulkona on.
Jos ei tarvitse hiihtää niin kai sitä voi pistää vaikka kaks pilkkihaalaria päällekkäin ja neljät villasukat ja kolmet karvarukkaset ja ja ja.. Mut jos pitäää hiihtää ja laittaa ohuet monot jalkaan ja yrittää saada sormet mahtumaan sauvojen lenkeistä niin se vähän rajoittaa sitä pukeutumista..
 
  • Tykkää
Reactions: Hiikka
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25585850:
mun mies tekee jatkuvasti ulkotyötä, pakkasrajaa ei ole. ja hän kyllä sanoo näin, että se on ihan pukeutumiskysymys, että ilmalla kun ilmalla tarkenee, kun pukeutuu oikein. toki hän on karaistunutkin, kun jatkuvasti ulkona on.
Pukeutumalla oikein pärjää aika pitkälle minunkin mielestäni, mutta tuo tummennettu osa vaikuttaa ehkä eniten mielestäni. Lapset, jotka on pienestä asti varjeltu pakkasilta olemalla sisällä kun mittari heilahtaa pakkaselle, niin eivät yht'äkkiä koulun alettua tarkene ulkona vaikka ois mitkä vaatteet. Ne lapset jotka on ulkoillut pienestä asti pakkasillakin tarkenevat paremmin. Kannatan silti pakkasrajoja, vaikka meillä on ulkoiltu ja liikuttu yli 20 asteen pakkasissakin aina lasten kanssa.
 
Lunatic
[QUOTE="vieras";25585877]Jos ei tarvitse hiihtää niin kai sitä voi pistää vaikka kaks pilkkihaalaria päällekkäin ja neljät villasukat ja kolmet karvarukkaset ja ja ja.. Mut jos pitäää hiihtää ja laittaa ohuet monot jalkaan ja yrittää saada sormet mahtumaan sauvojen lenkeistä niin se vähän rajoittaa sitä pukeutumista..[/QUOTE]

Ja entäs naama.
 
"Vieras"
Meillä on 7-vuotias astmaatikko, joka rakastaa hiihtämistä. Vaikka olis kuinka kylmä, niin ei varmasti vapaaehtoisesti lähtis sisälle! Vaikka noin olis sanottu, niin ihan varmasti ei olis mennyt. Ja astmaatikon keuhkoille noin kova pakkanen ei todellakaan ole hyväksi. Meillä onneksi opettajat eivät vie ulkoliikuntaan yli 15 asteen pakkasilla. Meillä kyllä ei osallistuttais, jos näin edes olis. Ei se välttämättä siis ole pukeutumiskysymys! Niitä keuhkoja kun ei saa suojattua millään.
 
[QUOTE="vieras";25585799]Kerrottakoon vielä, että mulla oli 700 euron laadukkaat vaatteet päällä eikä sekään estänyt palelemista.. esim. kasvot on aika vaikea suojata..[/QUOTE]

Herraisä, mistä ne oli tehty, kullasta vai?
 
wanhanaikaista
Mä peräänkuuluttasin koulun vastuuta, ei noin isoa vastuuta kuin mahdolliset paleltumisvammat kovalla pakkasella voi sysätä 7.v lasten niskaan, kyllä meilläkin poika aina on kovaa ulos lähdössä vaikka mittarissa olis -30, mutta 5-15min tuleekin jo sisälle ja toteaa siellä olikin niin kylmä ettei tarjennu. :D
Eiks noi lapset tuolla ollu koko tunnin hiihtäny.:(
Kouluhiihto on niin wanhanaikainen laji et sais jäädä kokonaan pois, meillä neljästä lapsesta kukaan ei hiihdä koska eivät tykkää siittä, enkä ole pakottanutkaan tekevät koululiikunnassa jotain muuta sillä aikaa kun muut hiihtää, minä en ole suksia ostanut ja olen tämän kouluunkin ilmoittanut ei ole ikinä ollut mikään ongelma!
 
  • Tykkää
Reactions: Hiikka
rannikolta minäkin
Eihän 20 astetta vielä kylmä ole, mutta täällä meren rannassa tuulee lähes poikkeuksetta. Viime päivinä on vielä ollut erittäin pureva tuuli jolloin pakkanen tuntuu kyllä todella purevalta! Ei pitäisi tuijotella pelkkää pakkaslukemaa. Itse palellutin varpaani kun ala-asteella opettaja laittoi meidät luistelemaan pakkasessa ja tuulessa sillä seurauksella, että varpaissa ei vielä tänäkään päivänä ole tuntoa. Ei talvella tiedä milloin varpaita palelee ja kesällä palaa kun tuntoa ei ole!
Ei kato kyllä se on vaan se mittarin lukema mikä merkitsee, ei ihmiset ota ollenkaan huomioon jos tuulee :headwall: Se on liian vaikea asia tajuttavaksi, että jossain päin saattaa vaikka TUULLA.

Ja kuka pienten koululaisten puolia pitää ellei vanhemmat :O Kyllä opettajille pitää uskaltaa sanoa, jos menee touhu överiksi. Mitään lehtijuttuja en kyllä ymmärrä minäkään : /
 
järkeä
[QUOTE="Vieras";25585912]Meillä on 7-vuotias astmaatikko, joka rakastaa hiihtämistä. Vaikka olis kuinka kylmä, niin ei varmasti vapaaehtoisesti lähtis sisälle! Vaikka noin olis sanottu, niin ihan varmasti ei olis mennyt. Ja astmaatikon keuhkoille noin kova pakkanen ei todellakaan ole hyväksi. Meillä onneksi opettajat eivät vie ulkoliikuntaan yli 15 asteen pakkasilla. Meillä kyllä ei osallistuttais, jos näin edes olis. Ei se välttämättä siis ole pukeutumiskysymys! Niitä keuhkoja kun ei saa suojattua millään.[/QUOTE]

Näin juuri. Tuossakin luki, että lapsi oli astmaan taipuvainen. Kyllä koulun vastuu noin pienen ollessa kyseessä on se, että se sanoo että tänään on sisäliikuntaa ja piste. Ei mitään "saat itse päättää" pienelle astmalapselle!!! :(
 
"Neith"
[QUOTE="vieras";25585877]Jos ei tarvitse hiihtää niin kai sitä voi pistää vaikka kaks pilkkihaalaria päällekkäin ja neljät villasukat ja kolmet karvarukkaset ja ja ja.. Mut jos pitäää hiihtää ja laittaa ohuet monot jalkaan ja yrittää saada sormet mahtumaan sauvojen lenkeistä niin se vähän rajoittaa sitä pukeutumista..[/QUOTE]

mie olin juuri tuossa-22 asteessa 12 tuntia ulkona varustuksena: tekninen alusasu, micro fleese ja ohuet kangas housut sekä tuulitakkiin verrattavissa oleva takki. käsissä ohuet hanskat+kynsikkäät.. seisoskellessa tuli kylmä, mutta kyllä siellä pärjäs, veikkaan että koulun liikkatunnit ei ihan noin pitkään kestä ja lapsilla luulis olevan vaatteet kuosissa toisin kuin työssä missä pitää olla työvaatteet päällä (ja ne rajoittaa..)

monoihin voi laittaa villasukat, ja hanskoina voi pitää kunnon tuulta ja vettä pitäviä rukkasia, perus oletus on kuitenkin se että hiihtäessä liikutaan joten pysyy lämpimänä ihan sitä kautta jos on normi talvivaatteet päällä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja rannikolta minäkin;25585963:
Ei kato kyllä se on vaan se mittarin lukema mikä merkitsee, ei ihmiset ota ollenkaan huomioon jos tuulee :headwall: Se on liian vaikea asia tajuttavaksi, että jossain päin saattaa vaikka TUULLA.

Ja kuka pienten koululaisten puolia pitää ellei vanhemmat :O Kyllä opettajille pitää uskaltaa sanoa, jos menee touhu överiksi. Mitään lehtijuttuja en kyllä ymmärrä minäkään : /
ja kun sitäkääm ei uskota että vaikka mittari näyttäisikin vaan sen -20 mutta se hiton viiman kanssa se on törkeen kylmä.

moni pohjoisessa auva kaveri naureskellu että -20 ja muka kylmä. sopii tulla testaa tänne viimaan.

terveisiä rannikolta.
 

Yhteistyössä