äiti kasvissyöjä -lapselle ei anneta ollenkaan lihaa?

• Viestiketjun aloittaja mietiskellen
  • Ensimmäinen viesti
mietiskellen
Mitäs mieltä te rakkaat palstalaiset olette siitä että äiti on perheessä kasvissyöjä eikä ole antantut 1,5v ikäiselle lapselle kertaakaan lihaa koska ei itsekään syö? ja perheenisä taas syö lihaa.... Minusta uskomatonta.

vieras
Minä kun olen lihansyöjä niin en voi ymmärtää moista.

Mutta en suoraneisesti tuomitsekkaan. Olen vaan tullut tulokseen, että vaikka en ymmärrä niin en voi asialle mitään. Ja asia ei mulle kuulukkaan =)

km
Me ollaan kasvissyöjiä miehen kanssa mutta lapset meillä kyllä syö sekaruokaa. Jättävät lihan sitten isompana itse pois jos haluavat ja eivät jätä jos eivät halua.

Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Saattaa tulla vaikeuksia eteen kun lapsi menee päiväkotiin/kouluun jos ei ole tottunut syömään lihaa...?
Miksi lapsen pitäisi syödä lihaa noissakaan paikoissa? Ei liha ole välttämättömyys ainakaan nykyaikana, ainakaan Suomessa, ainakaan riittävällä ravintotietämyksellä varustettuna.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
riippuu missà maassa ja ennekaikkea miten hyvin korvaa lihan muilla tuotteilla
Suomessa. Kyseessä ystäväni perhe. Kuulemma saa lihan korvaavia tuotteita. tarkemmin en tiedä. Tuli yllätyksenä aamun perhekerhossa.

Keittiönoita
Saattaa tulla vaikeuksia eteen kun lapsi menee päiväkotiin/kouluun jos ei ole tottunut syömään lihaa...?
Nykyisin melkein jokaisessa koulussa saa halutessaan kasvisruuan. Päiväkodeista en osaa sanoa.

km
Se on pakko mainita tähän asiaan, että jos lapsi saa syödä maitotuotteita ja kananmunaa niin silloin ravitsemus on ihan ok. Sen sijaan jos perhe elää vegaanisti eli täysin pelkillä rehuilla, niin miettisin kaks kertaa.

jaa
Minusta väärin. Lapsen tulee saada itse valita jos tahtoo alkaa kasvislinjalle sitten myöhemmin. Jokaisen oma valinta, mutta ei äidit saa tollasta päättää lapsen puolesta. Ja vasta se menee hankalaksi kun kerta isäkin syö lihaa...

tiina
Alkuperäinen kirjoittaja mietiskellen:
Mitäs mieltä te rakkaat palstalaiset olette siitä että äiti on perheessä kasvissyöjä eikä ole antantut 1,5v ikäiselle lapselle kertaakaan lihaa koska ei itsekään syö? ja perheenisä taas syö lihaa.... Minusta uskomatonta.
Mikä siinä on uskomatonta?

Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Se on pakko mainita tähän asiaan, että jos lapsi saa syödä maitotuotteita ja kananmunaa niin silloin ravitsemus on ihan ok. Sen sijaan jos perhe elää vegaanisti eli täysin pelkillä rehuilla, niin miettisin kaks kertaa.
Ai miksi?

En minäkään kasvissyöjänä tule ikinä antamaan lapsille muuta kuin kasvisruokaa ja oikeastaan toivoisin ettei kukaan muukaan lapsilleni niitä antaisi. Ilman lihaakin pärjää. Päiväkotiin en olisi lapsia laittamassa ja koulussa saa kasvisruokaa, joten nekään ei olisi ongelma.

mi
Jos äiti on hyvin perehtynyt kasvisruokavalioon etenki lapsen hyvän kasvun tarjoamaan ravintoon niin mikä ettei. Joskus vaan näkee (työn puolesta) sellaisia joilla ruokavalio ei ole kovin laadukkaasti koottu ja se aiheuttaa erilaisia ongelmia mm. raudan ja proteiinien saannin suhteen.

vieras
Päiväkodissa ja koulussa lapselle saa useimmiten kasvisruokaakin, joten mitään syytä totuttautua syömään lihaa sielläkään ei ole.

On mulla joitain tuttuja, jotka ovat maistaneet lihaa ensimmäisen kerran joskus teini-iässä kokeilunhalusta. Ihan terveiksi aikuisiksi ovat kasvaneet eikä ole traumoja jäänyt.

Tietysti täytyy huolehtia lapsen riittävän monipuolisesta ruokavaliosta, mutta sehän on vanhemman velvollisuus ihan sekaravinnollakin.

Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Minusta väärin. Lapsen tulee saada itse valita jos tahtoo alkaa kasvislinjalle sitten myöhemmin. Jokaisen oma valinta, mutta ei äidit saa tollasta päättää lapsen puolesta. Ja vasta se menee hankalaksi kun kerta isäkin syö lihaa...
Onko vanhemmalla siis oikeus päättää, että hänen lapsensa syö toisten elävien olentojen kuollutta lihaa, mutta ei tehdä päinvastaista päätöstä? Miksei lapsi voi aikuisena itse päättää, jos haluaakin syödä lihaa?

tiina
No eikö lapsi voi sitten myöhemmin valita halutessaan sitä lihalinjaa? Ja vanhemmat ovat nyt valinneet mielestään terveellisimmän vaihtoehdon lapselleen.

miu
Eiköhän sitä jokainen perhe itse saa päättää ruokatottumuksistaan. Jos ravintoarvot on kohdillaan, ni ei tuosta mitään haittaa ole. Ja varmasti päiväkodeissa yms nämä erikoisruokavaliot onnistuu jo nykyään ainakin terveydenhoitajan suostumuksella.

vieras
Miksi äiti saa päättää lapsen puolesta, että lapsi syö lihaa? Miksi vanhemmat saavat päättää pienen vauvan puolesta, joka mitenkään ei pysty kantaansa asiaan ilmaisemaan, mihin uskontokuntaan tämä liitetään jäseneksi?

mi
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
riippuu missà maassa ja ennekaikkea miten hyvin korvaa lihan muilla tuotteilla
Suomessa. Kyseessä ystäväni perhe. Kuulemma saa lihan korvaavia tuotteita. tarkemmin en tiedä. Tuli yllätyksenä aamun perhekerhossa.
Eli siis saa ravintoa jossa on huomioitu lihan korvaaminen :) Mikä siinä on niin kummallista?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
No just se ettei lihaa saa. Olenkohan mä jotenkin vanhanaikainen hörhö mutta kolahti korvaan ja lujaa.

km
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Ai miksi?
No siksi, että vegaaniruokavalion noudattaminen vaatii paljon tietämystä ravitsemusasioista ja huolellista ruuan koostamista, että siitä saa kaiken tarvittavan. Vegaaniksi ei voi ryhtyä pelkästään jättämällä kaikki eläinkunnan tuotteet pois jos ei tiedä miten ne korvataan.

tiina
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
No just se ettei lihaa saa. Olenkohan mä jotenkin vanhanaikainen hörhö mutta kolahti korvaan ja lujaa.
Kyllä, olet vanhanaikainen etkä taida tietää kasvisruokavaliosta paljoakaan?

Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Ai miksi?
No siksi, että vegaaniruokavalion noudattaminen vaatii paljon tietämystä ravitsemusasioista ja huolellista ruuan koostamista, että siitä saa kaiken tarvittavan. Vegaaniksi ei voi ryhtyä pelkästään jättämällä kaikki eläinkunnan tuotteet pois jos ei tiedä miten ne korvataan.
AP kertoi lapsen saavan lihaa korvaavia tuotteita. Joten?

Yhteistyössä