äiti enemmän sukua!

• Viestiketjun aloittaja tutkija
  • Ensimmäinen viesti
tutkija
Haittaako teitä isiä, että äiti on lapsille läheisempää sukua kuin te?? Oletteko ennen kuulleet siitä? Ainakin lukiossa siitä kerrotaan, peruskoulussa ei.

Moni siis luulee, että lapsi perii puolet geeneistään äidiltään, puolet isältään. Mutta lapsi saa äidiltä perimää enemmän 1 %:n verran joten on lapselle läheisempää sukua, kuin isä. Tuo 1 % sisältää noin 1000 geeniä ja se on mitokondrio DNA:ta. Lapsi saa äidiltä 51 % ja isältä 49 % geeneistään. Miksi kaikki väittävät, että se on puolet ja puolet. Näin ollen lapsi saa äidinäidiltään eniten geenejä isovanhemmistaan.

Isät ja äidit, haittaako asia teitä yhtään??

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.08.2005 klo 16:58 tutkija kirjoitti:
Haittaako teitä isiä, että äiti on lapsille läheisempää sukua kuin te?? Oletteko ennen kuulleet siitä? Ainakin lukiossa siitä kerrotaan, peruskoulussa ei.

Moni siis luulee, että lapsi perii puolet geeneistään äidiltään, puolet isältään. Mutta lapsi saa äidiltä perimää enemmän 1 %:n verran joten on lapselle läheisempää sukua, kuin isä. Tuo 1 % sisältää noin 1000 geeniä ja se on mitokondrio DNA:ta. Lapsi saa äidiltä 51 % ja isältä 49 % geeneistään. Miksi kaikki väittävät, että se on puolet ja puolet. Näin ollen lapsi saa äidinäidiltään eniten geenejä isovanhemmistaan.

eipä haittaa ei, sikäli mikäli tää ees on paikkansa pitävää tietoa. =) kyllä meillä noi isänpiirteet lapsissa on sen verran vahvasti esilä, että peittoaa hyvinkin vähäisyydessäänkin äidin perinnön enemmyyden. :whistle: mutta voisitko vielä kertoa mitä on mitokondrio DNA?

tutkija
Mitokondrio on solunsisäinen bakteeri joka pääosin pitää huolta solujen aineenvaihdunnasta, se sisältää myös jonkin verran DNA:ta. kaikki mitokondriot peritään äidiltä, koska mitokondrioita ei ole lainkaan siinä osassa siittiötä, joka hedelmöittää munasolun.

pienten äiti
lapsista toinen on sekä ulkonäöltä että luonteelta äidin ja toinen isän kaltanen. olis kun kattois meidän pienoiskopioita.
mut kysymykseen: ei haittaa vaikka ei olis geenin geeniä jos toista rakastaa kun omaansa.

Eero
Tuo oli minulle uusi tieto (51% ja 49%). Ei se minua haittaa. Ihmettelen sitä, kun lapsilla on yhteinen isä ja eri äidit niin he ovat toisilleen täysiä sisaruksia. Kun taas lapsilla on sama äiti ja eri isät, niin he ovat keskenään sisarpuolia!!!! Osaako joku selittää tämän?

hippimamma harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2005 klo 17:04 Eero kirjoitti:
Tuo oli minulle uusi tieto (51% ja 49%). Ei se minua haittaa. Ihmettelen sitä, kun lapsilla on yhteinen isä ja eri äidit niin he ovat toisilleen täysiä sisaruksia. Kun taas lapsilla on sama äiti ja eri isät, niin he ovat keskenään sisarpuolia!!!! Osaako joku selittää tämän?
minun mielestä kumminkin päin on sisarpuolia... näin mulle on selitetty, meillä kun on juuri silleen että sekä minun äidillä ja isällä on uuden puolison kanssa uusia lapsia. Nämä siis minulle sisarpuolia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.08.2005 klo 16:58 tutkija kirjoitti:

pieni laskuvirhe, terveisiä sille lukion matikan opelle. ihmisellä on noin 20 000-30 000 geeniä, joista yksi prosentti on 200-300.

muutenkin toi on aika epämääräistä puhetta. ihmisen ja simpanssin DNA (on muuten just saatu kartoitettua) on YLI 99%:sesti sama. olenko lähempää sukua simpanssille kuin äidilleni? :LOL:

muistakaa se mihin joku jo viittasikin eli noin joka kymmenennen lapsen isä ei olekaan oikea isä, vaikka niin luuleekin.

Sori nyt vain, mutta geenien määrästä ei ole todistettua tietoa. Tutkijat arvelevat ihmisillä olevan noin 20 000-100.000 geeniä ja lukema voi olla vaikka vielä isompi.

Oli miten oli, joka tapauksessa mitokondrio DNA on noin prosentti koko solun DNA:sta joten perimää tulee äidiltä sen verran enemmän.

Ja sitäpaitsi se simpanssijuttu ei tarkoita sitä, että ihmisellä ja simpanssilla on yli 99 % samat geenit, vaan että DNA:n rakenne on lähes samanlainen. Esim. silmien väri, nenän muoto jne. periytyvät ihmisellä ja simpanssilla samalla tavalla. Ei ihmisilläkään ole samanlaisia geenejä muiden ihmisten, kuin sukulaistensa kanssa, vaikka DNA:n rakenne on sama.

Ja mun pointti tässä keskustelussa on se, että äidiltä peritään enemmän geenejä, aiotko väittää vastaan?! Niin sanotaan kaikissa lukion bilsankirjoissa, netissä, kirjaston geenikirjoissa, lehdissä (esim. yhdessä kaks plussassa), tv:ssä jne. jne.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.09.2005 klo 22:13 mietteliäs kirjoitti:
Sori nyt vain, mutta geenien määrästä ei ole todistettua tietoa. Tutkijat arvelevat ihmisillä olevan noin 20 000-100.000 geeniä ja lukema voi olla vaikka vielä isompi.

Oli miten oli, joka tapauksessa mitokondrio DNA on noin prosentti koko solun DNA:sta joten perimää tulee äidiltä sen verran enemmän.
silloin kun ihmisen geenejä alettiin kartoittaa epäiltiin että geenejä on noin 10 000. nykyään se luku on 20 000-30 000 ja siitä on todistettua tietoa.

mitokondriaalisen dna:n määrä 1% on vain arvio. myöskään näiden geenien toiminnasta ei tiedätä paljoa. mutta jos sukulaisuutta arvioidaan yhteisten geenien perusteella, niin sitten äiti on lähempää sukua.

Yhteistyössä