Viitaten tuohon omaan äskeiseen kommenttiini. Jos Jahvea ja ihmistä verrataan, niin kyllä täytyy sitten huomioida, että Jahvessa näkyy myös ne ihmiskunnan pimeät puolet (kosto, viha, yletön mustasukkaisuus).
Tuo on sitten pidempi juttu, että miten kristinusko ei mielestäni vastaa näkyvää maailmaa, melkein voisin viitata ainoaan kaksplussan blogikirjoitukseeni, jossa muistaakseni pohdin tätä.
Mutta lyhyesti, ei kristinuskossa ole sen enempää parantumisia / rukousvastauksia kuin muissakaan uskonnoissa. Lisäksi käytännössä eri arvoinen kuuleminen tekee asiasta hieman vaikean.
Ja muuten, kun peräänkuulutit sitä matemaattista lähestymistä, niin tarttuvatko kristityt sitten useinkin käsin käärmeisiin?
Eeposta pukkaa taas täältä...
Mustasukkaisuudesta. Jos itse saisin jumaluuden valita tai määritellä mieleisekseni, niin en itse pitäisi sitä ominaisuutta Jumalalle välttämättömänä, mutta se ominaisuus kertoo jostakin. Yksikään muu jumala ei taida paljon olla meistä niin huolissaan, rakastaa niin paljon - ei joku hindujumala tai hymyilevä buddha taida sittenkään niin paljon meistä välittää? Kun olen lukenut kristinuskoon kääntyneiden muiden uskontojen edustajia, niin liioittelematta voisin sanoa että 99%:sesti he kertovat sen aikaisemman jumaluuden olleen kylmä ja etäinen, verrattuna Jeesukseen. Oli se aikaisempi uskonto mikä tahansa.
Kosto. Jep, Jumala antaa jonkun synnin seurausten näkyä vaikkapa 3:nteen polveen asti. Esimerkki:Jos vedän pään täyteen ja ajan kännissä esim. jonkun perheenisän yli, niin siinä lasten isättömyyden korjautumisessa voi pahimmillaan mennä 1-2 sukupolvea, jos ei leski ota hyvää isäkandidaattia tilalle. Oma pappani on lehtolapsi jolla ei ollut isähahmoa, ja sen tosiaan huomaa isässäni ja veljissäni.
Anteeksi saa synnit heti aina niitä pyytäessä, mutta synnin seurauksista saa ihminen itse tai toinen ihminen usein kärsiä. Jumala antaa mulle anteeksi tylyt sanani jollekulle, mutta se ihminen voi muistaa ne lopun ikänsä.
Viha. Juu, Jumalalla on kovat keinot välillä meidän herättelemiseksemme. Milloin juutalaisia kyörättiin Persiaan ja vaikka minne, koska he eivät totelleet hyvällä - vaikka joka päivä heille luettiin Jumalan tahdosta ja he joka päivä näkivät Jumalan luomisvoiman jäljet ympärillä. Jumala antaa meille kaiken:kertoo miten tulisi elää mutta tarjoaa siihen vielä voimansa + anteeksiantonsa töppäilyjen varalle. Antaa oman itsensä, läsnäolonsa.
Mahtaa Häntä ärsyttää kun maailman paras tarjous ei kelpaa.
Nykyään on hyvä kun vääränlaisia hierarkioita puretaan yhteiskunnassa. Enää ei tarvitse lasten esim. teititellä vanhempia, ja jos on skitso opettaja koulussa niin sen käytöstä ei lasten tarvitse sietää. Mutta nyt on menty vähän toiseen ääripäähän, nimittäin että kartetaan viimeiseen asti ylhäältä tai ulkoapäin ohjailua, sitä että on joku auktoriteetti joka haluaa meiltä jotain.
Voiko jumaluuden valita? Joku on tämän paikan tehnyt ennen meitä.
Jos Jumalaa ei olisi, ei me hilluttaisi täällä Kaksplussallakaan. Eikös vois vähän antaa respectii hei, maailmankaikkeuden ylläpitäjälle?
Jehnny: se käärmehommelisi meni yli hilseen että viuuuhhh. Tarkennatko?
Se on totta mitä kirjoitit paranemisist. Ihmeparanemisia tapahtuu kristinuskossa aika vähän (ei-kristillisissä uskonnoissa paranemisten lähteestä voi olla monta mieltä). Syy ihmeiden vähyyteen: meikäläisten, länsimaisten, lääkäripalveluihin ja tieteeseen tottuneiden uskovaisten tulisi enemmän laittaa sairausasioissa lumpiot lattiaan.