Äitee ihmetteli, eikö meidän 3-vuotias ole vielä ulkoillut itekseen

Mä vähän hämmennyin... Niin että likka tuonne vaan painelemaan, iso tiekin kulkee ihan vieressä?! :xmas: Mä tokaisin että ei todellakaan ole lähdössä vielä vähään aikaan yksin tai samanikäisen lapsen kanssa kaksin minnekään. Äiti sitten hämmästeli nykymaailman menoa ja muisteli, kuinka joskus v. -85 kerrostalomme kaikki mukulat 2,5-vuotiaasta ylöspäin leikkivät keskenään talon takapihan hiekkalaatikolla. Parvekkeilta sisällä olevat vanhemmat kävivät välillä katsomassa että omat ovat tallella... Suhteellinen vilkasliikenteinen tiekin meni ihan vierestä ja sinne oli ihan esteetön pääsy. Näinhän se tosiaan oli...

Tulisiko enää nykyään kenellekään mieleen tuupata alle 3-vuotiasta lähiön pihoille seuranaan vain samanikäisiä tai vähän vanhempia lapsia?

Joo ei tulis meillä poika täyttää elokuussa 5 v ja vasta nyt tänä keväänä olen uskaltannut antaa sen hetkeksi mennä leikkimään tuohon pihalle.

Muistan kyllä että me oltiin mukulana ihan itekseen pihalle ja äidit/isät istu sisällä. Oltiin ihan ihmeissään jos jonkun äiti/isä oli hiekkalaatikolla leikkimässä. Mutta taisikin tämä henkilö olla kaikkien pihan muksujen suosikki.

vieras
Tiedän yhden pihan jossa näin tehdään, vanhin lapsista on 6 vuotta ja nuorin joka on pihalla 3.5 vuotta ja välillä pienen hetken aikaa ( äiti syöttää vauvan ja pukee) on myös 2 vuotias siellä. 50 metrin päässä vilkas tie ja 10 m päässä järvi jonka jäältä lapset ovatkin useaan otteeseen löytyneet.

Ite en omiin lapsiini luottas niin paljon, varsinkaan silloin jos on enemmänkin lapsia pihalla silloin ne vasta tyhmiä juttuja keksiikin.

Alkuperäinen kirjoittaja SpookyMama:
Joo ei tulis meillä poika täyttää elokuussa 5 v ja vasta nyt tänä keväänä olen uskaltannut antaa sen hetkeksi mennä leikkimään tuohon pihalle.
Meillä on samanikänen tyttö, ja kans vasta nyt keväällä ollaan päästetty yksin ulos. Siltikin tuntuu niin pieneltä tuo tyttö..

laitan maksimissaan 2v8kk vanhan pojan ulos siksi aikaa veljiensä kanssa että puen päälle. Isoveljet jos ovat pihalla niin pysyy kyllä aika hyvin heidän kanssaan =)
Mut yksin en uskalla laittaa.

Niin vaan kaikki oli jotenki mutkattomampaa silloin -80 luvulla :whistle: nykyään kaikesta on tullut kaikenmaailman säännöksiä, jokainen hoitaa vain ja ainoastaan omat lapsensa ( jos niitäkään ) autojen turvallisuus on parantunut jne. mut oli se ihanaa aikaa ja mukavaa lapsuutta =)

3 vuotias vielä visusti kotona
Oon varmaan aika hömelö kun 6.5 vuotiastakaan en oikein päästäisi mutta ei jaksa pidätelläkään kun kavereita on lähitaloissa. On tien ylityksiä mutta näen ikkunasta ja saatan jos tarpeen sekä haen pois. Pitäisiköhän jo antaa mennä vain...

Rellu
Huh, en päästäisi. Itsellä on hieman yli 3-vuotias ja ei tulisi mieleenkään päästää yksin minnekään, on sen verran hulvaton että varmaan juoksisi autojen alle muistutuksista huolimatta.

juu
Eipä tästä ole kauaa kun oli ketju just näistä et minkä ikäinen teillä ulkoilee yksin ja yhden palstalaisen 1v ulkoili heillä yksin, tää nikki kehu että luottaa lapseensa niin kovin että tietää ettei niin luotettava lapsi lähde kotipihasta minnee :eek: siis 1v :eek: ja sitte kun siitä ymmärrettävästi nousi iso haloo niin ihmetteli vaan kun toiset on niin tiukkiksia ja urpoja :eek:

vieras
Olipa tossa yhdessä ketjussa kummastelemassa kun ei anneta lapsen tutustua lähiympäristöön, hänestä esim. 5v voi vallan olla kateissa tunnin ilman että sitä tarvii olla huolissaan, et kummallisia on ihmiset jotka noin tiukkapipoisesti suhtautuu lapsiinsa :/

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Eipä tästä ole kauaa kun oli ketju just näistä et minkä ikäinen teillä ulkoilee yksin ja yhden palstalaisen 1v ulkoili heillä yksin, tää nikki kehu että luottaa lapseensa niin kovin että tietää ettei niin luotettava lapsi lähde kotipihasta minnee :eek: siis 1v :eek: ja sitte kun siitä ymmärrettävästi nousi iso haloo niin ihmetteli vaan kun toiset on niin tiukkiksia ja urpoja :eek:
Jospa joku on vaan uhallaan yrittäny ärsyttää. Toivotaan.

Aksu81
Mun elokuussa 6v. täyttävä poika on nyt vasta alkanut olemaan pihalla yksin ja silloinkin valvotaan säännöllisesti. Ei olisi edes uskaltanutkaan aikaisemmin, kun on vähän arka ja asutaan kaupungissa.

vieras
Talon viereisessä puistossa ulkoillessa huomaa eron 80-lukuun, jolloin lapset leikki keskenään pihalla...Tänäänkin oli paikalla melkein 1 vanhempi/lapsi, jotka vahtivat silmä kovana oman lapsensa leikkiä ja mulkaisivat välillä toisiaan :) Onneksi lapset kuitenkin näyttivät leikkivän keskenään eikä vain oman äitin/iskän kanssa :)

Gluteus maximus
meillä 4v poikakaan ei vielä ulkoile yksin. Jos kavereita (isompia poikia ) pihassa niin silloin ovat porukalla, mutta vahdin kyllä kuin haukka ikkunasta enkä saa hetkenkään rauhaa. Tiedän kyllä että poika ei mihinkään lähde, mutta kuitenkin!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olipa tossa yhdessä ketjussa kummastelemassa kun ei anneta lapsen tutustua lähiympäristöön, hänestä esim. 5v voi vallan olla kateissa tunnin ilman että sitä tarvii olla huolissaan, et kummallisia on ihmiset jotka noin tiukkapipoisesti suhtautuu lapsiinsa :/
Ja auta armias jos jotain sattuu. Vanhempia ei ainakaan saisi kuulemma syyllistää.

Mun lapset ovat kyllä saaneet olla yksin/kaksin pihalla jo parivuotiaana (siis kuopus oli parivuotias, esikoinen neljä ).
Omassa rivarin takapihassa siis. Eivät kerrostalon pihassa, eikä edes tuossa omassa etupihassa ilman mua (esikoinen saa toki jo etupihassa joskus olla, ikää 5 v 4 kk). Jos asuisimme kerrostalossa, tai vilkasliikenteisen tien lähellä, tai vesistön ääressä, tai levottomammalla alueella, tai asuinalueen keskellä, niin tilanne olisi toinen.

Yhteistyössä