Äidit itsekeskeisiä, raskausdiabetes äidin oma syy

"vieras"
En tiedä mitä olisin voinut tehdä estääkseni raskausdiabeteksen? Ennen raskautta painoin 50 kg, raskauskiloja tuli 9 kg, koko ajan harrastin liikuntaa ja söin terveellisesti. Silti tuli lievä rd.
 
"hmmm"
[QUOTE="vieras";27476111]En tiedä mitä olisin voinut tehdä estääkseni raskausdiabeteksen? Ennen raskautta painoin 50 kg, raskauskiloja tuli 9 kg, koko ajan harrastin liikuntaa ja söin terveellisesti. Silti tuli lievä rd.[/QUOTE]

No et mitään tietenkään, sitäpaitsi kiloja sinun painoiselle saa tulla jopa 18kg ja se on vielä normaalin raskausden painonnousun sisällä, olettaen että bmi on myös siis pieni etkä ole ihan kääpiön pituinen...
 
"vieras"
Itselläni oli ekassa raskaudessa virtsassa sokeria, sokerirasitus kuitenkin ok. Lähtöpaino oli tuolloin 62kg ja painoa tuli raskaudessa 10kg.
Tokassa kaikki ok.
Kolmannessa, neljännessä ja viidennessä raskaudessa sokeriarasituksessa keskimmäinen arvo lievästi koholla. Ylipainoa oli kaikissa noissa raskauksissa jo lähtiessä, mutta odotusaikoina painoa tuli 2-6kg.
Kuudennessa raskaudessa ylipainoa edelleen, odotusaikana painoa tuli 6kg ja kaikki sokerirasitukset (3kpl) ok.
Että näinkin voi mennä. Ylipaino saattoi olla syy noihin häiriöihin, muttei miksi sitten ollut niin myös kuudennessa raskaudessa?
Paljoltihan nuo sokerijutut on kiinni just ylipainosta ja syömisistä, mutta ihan noin mustavalkoista se ei varmasti kuitenkaan ole, että AINA olisi kyse noista seikoista.
 
Lilith Le Nuit
Mä söin kohtuullisesti ja aika terveellisesti ennen raskautta. Ei tuottanut vaikeuksia jatkaa samaa raskauden aikana.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Lilith Le Nuit
[QUOTE="huhhuh";27476157]Samoin ja painoa tuli 20kg. Kaikilla ei ole niin hyvä tuuri ja tuurista on turha leuhkia. :) Joillekin käy näin,ei sille aina voi mitään.[/QUOTE]

Ai tuuristako se on kiinni? Sä myös harrastit liikuntaa?
 
[QUOTE="huhhuh";27476157]Samoin ja painoa tuli 20kg. Kaikilla ei ole niin hyvä tuuri ja tuurista on turha leuhkia. :) Joillekin käy näin,ei sille aina voi mitään.[/QUOTE]

Tuurista en tiedä mutta ihmisen elimistö toimii niin kuin toimii.
 
hgfnb v
Tuurista en tiedä mutta ihmisen elimistö toimii niin kuin toimii.
Jep, minulla oli paino noussut 8kg ja viimeisillä viikoilla hujahti 12kg lisää. Alle kuukaudessa ja kaikki lähtivätkin synnytyksen jälkeen tosi nopeasti. Voiko joku väittää, että ympärilläni oli läskiä jonka laihdutin parissa viikossa? Kaksi kiloa jäi jotka kuuluukin jäädä imetykseen. 6kk jälkeen nekin oli lähteneet. :)

Elimistö toimii niin eri tavalla. :) Turha siitä on nokkaansa pystyyn nostaa jos itsellä nesteet ei kerry niin hurjasti ja paino pysyy pienenä.
 
"Entinen Ksantippa S."
Ai tuuristako se on kiinni?
No omasta puolestani voin sanoa, että söin terveellisesti, ja harrastin liikuntaa niin paljon kuin vaivoiltani voin. Painoa tuli 20 kiloa, sokerit pysyivät kohdillaan, sain terveen vauvan ja paino palautui itsestään lähtölukemiin.

Eli minun tuurini oli erittäin hyvä verrattuna johonkuhun, joka elää samalla tavalla, lihoo vain muutaman kilon ja saa silti raskausdiabeteksen...
 
Jep, minulla oli paino noussut 8kg ja viimeisillä viikoilla hujahti 12kg lisää. Alle kuukaudessa ja kaikki lähtivätkin synnytyksen jälkeen tosi nopeasti. Voiko joku väittää, että ympärilläni oli läskiä jonka laihdutin parissa viikossa? Kaksi kiloa jäi jotka kuuluukin jäädä imetykseen. 6kk jälkeen nekin oli lähteneet. :)

Elimistö toimii niin eri tavalla. :) Turha siitä on nokkaansa pystyyn nostaa jos itsellä nesteet ei kerry niin hurjasti ja paino pysyy pienenä.
En tiedä mistä innostuit läskin ottamaan keskusteluun mukaan. Minä lihoin ekasta 10kg ja kaikki jäi laitokselle. Kakkosesta en liikkunut yhtään kun olin tipassa lähes koko raskauden ja painoa kertyi 2kg, laitokselta kun lähdin painoin melkein 10 kg vähemmän kuin ennen raskautta. Kolmannesta taas tilanne oli aivan sekaisin alusta loppuun. Olin vuodepotilaana kun jalat eivät enää toimineet, en voinut syödä kun oksensin ja silti painoa tuli 15kg ja suurinosa jäi kun heti samaan vetoon sain lääkityksen joka taasen toi lisäkiloja (vaikka en edelleenkään syönyt).

Mutta onko se sitten tuuria...en usko. Näin kävi kun ikää tulee ja elimistö toimii niin kuin toimii.
 
Lilith Le Nuit
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27476201]No omasta puolestani voin sanoa, että söin terveellisesti, ja harrastin liikuntaa niin paljon kuin vaivoiltani voin. Painoa tuli 20 kiloa, sokerit pysyivät kohdillaan, sain terveen vauvan ja paino palautui itsestään lähtölukemiin.

Eli minun tuurini oli erittäin hyvä verrattuna johonkuhun, joka elää samalla tavalla, lihoo vain muutaman kilon ja saa silti raskausdiabeteksen...[/QUOTE]
Mä en tarkoittanut tuota tilannetta. Vaan jotakin muuta.
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
"Entinen Ksantippa S."
Mä en tarkoittanut tuota tilannetta. Vaan jotakin muuta.
Et niin. Mutta sitä tässä juuri yritänkin sinulle vihjata.

Kiloilla ei sinänsä ole väliä. Niitä tulee ja menee, toisille enemmän ja toisille vähemmän, toisille läskiä ja toisille turvotusta.

Mutta ne, joille tulee vain kiloja, ovat onnekkaita verrattuna niihin, joille tulee raskausdiabetes. Omilla toimilla voi jonkin verran vaikuttaa asioihin, mutta viime kädessä kysymys on monen asian yhteisvaikutuksesta, jota voi ihan hyvällä syyllä nimittää tuuriksi.
 
"vieras"
Minä aina ajattelin, että sitten kun olen raskaana en voi lihoa paljoa tai saada diabetesta, koska olen aina ollut hoikka ja elänyt terveellisesti... toisin kävi. Olisin antanut ja tehnyt mitä vaan, että vauvani olisi kasvanut kiltisti keskikäyrillä, eikä painoa olisi kertynyt kovin paljoa.
 
"vieras"
Mä söin kohtuullisesti ja aika terveellisesti ennen raskautta. Ei tuottanut vaikeuksia jatkaa samaa raskauden aikana.
Mulla sama juttu, alkuraskaudesta tuli 1,5kg ja sitten yhtäkkiä rv 23 huomattiin että painoa olikin tullut jo se 10kg. Viimeinen kuukausi tullut 900g/vko -vauhtia. Sun mielestä olen yllättäen alkanut syömään kilon viikossa -tahdissa? :D

Onko teillä hajuakaan, miten ihmiskeho toimii? Ei kaikille sovi raskaus, mulla kertyy järkyttävä määrä nestettä, ummettaa ja turvottaa ja puuskututtaa vaikka söisin ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Ja syönkin. Laihduttamaankaan en voi alkaa enkä syömälakkoon.

Läskiä se ei ole, sillä suurin osa lähti ainakin viime raskaudessa ekan kuukauden aikana. Ja tuskin kukaan väittää että ihminen kykenee laihduttamalla tiputtamaan painoa 20kg/kk?
 
"..."
[QUOTE="vieras";27475499]Joo, niinhän KAIKKI äidit ovat. Asiaahan tuo on, mutta tuo hyökkäävyys nostaa niskavillat pystyyn.[/QUOTE]

Toisaalta ihan hyvä herätellä raskaana olevia miettimään, että kyse ei ole vain omasta terveydestä. Virkistävää vaihtelua, kun nykyisen hyssyttelyn sijaan joku sano suoraan, että syy on ihan ihmisessä itsessään.
 
Mie syytän itseäni, kun tuli rd ja pelkään vähän edelleen, että tämä vaikuttaa lapseen. Olin todella masentunut jonkin aikaa ja vihasin itseäni, kun löytyi niitä sokereita. Onneksi miehen ja terveydenhoitajan kanssa juttelu on auttanut tuohon. Olen saanut hiilareiden seuraamisella pidettyä verensokerit kurissa, vaikka herkkujakin olen edelleen joskus syönyt, mutta todella kohtuudella, enkä ole joutunut insuliinia käyttämään.

Olin ennen raskautta normaalipainoinen ja alkuraskaudessa painon nousu oli ihan ok, mutta sitten tuli yksi kuukausi, että tuli syötyä vähän huonommin, koska olin töissä, niin painoakin tuli yli 800g/vko. Seuraavalla kerralla löytyikin sitten sokereita ja narahdin sokerirasituksesta. Jo sen sokereiden löytymisen jälkeen aloin niin paljon tarkkailemaan hiilareita, että painon nousu loppui. Ensin tuli 100g painoa lisää reilussa kolmessa viikossa, sitten tippui 200g ja viimeksi oli taas paino vähentynyt 500g. Liikuntaa en ole lisännyt, joten tämä painonlasku johtuu ihan vain ruokavaliosta. Onneksi ketoaineita ei ole löytynyt kuitenkaan. Nyt on painoa tullut ekasta neuvolakäynnistä laskien noin 7 kiloa. Samalla, kun söin ehkä liiankin tarkasti, myös sf-mitan kasvu loppui kuukaudeksi, että jouduin sitten käymään ylimääräisessä ultrassa, mutta lapsi oli onneksi kasvanut ihan normaalisti. Viimeksi onneksi sf-mitta oli taas kasvanut 2cm, joten yksi huoli vähemmän. Sf-mitta on kyllä ollut alusta lähtien yläkäyrillä, mutta nyt ollaan keskikäyrän alapuolella.

Jos jotain hyvää tästä hakee, niin olen oppinut syömään välipaloja ja miettimään mitä minkäkin verran voi syödä. Pitää katsoa jatkuuko tämä elämäntapa sitten raskauden jälkeen. Tietty se auttaisi varmasti paljon tiputtamaan sitten nämä raskauskilot.
 
"..."
[QUOTE="tiiu";27475830]Se tulee jos on tullakseen, olit normaalipainoinen tai ylipainoinen. Aika kapeanäköisyyttä lääkäriltä.[/QUOTE]

No ei se nyt kyllä ihan noin mene. Kyllähän tuo esim. ylipainon kanssa korreloi aika selvästi.
 
"vieras"
[QUOTE="...";27476380]Toisaalta ihan hyvä herätellä raskaana olevia miettimään, että kyse ei ole vain omasta terveydestä. Virkistävää vaihtelua, kun nykyisen hyssyttelyn sijaan joku sano suoraan, että syy on ihan ihmisessä itsessään.[/QUOTE]

Paitsi ettei asia aina ole niin.
 
"vieras"
Mulla todettiin raskausdiabetes tässä kolmannessa raskaudessa rv 16 kun itse pyytämällä pyysin päästä testiin kun taustalla pco. Aiemmat lapset painaneet syntyessään 3100g ja 3160g, eikä heillä ollut ongelmia verensokerin kanssa syntyessään. Painoindeksini oli raskauden alkaessa normaali (23) vaikka lähtöpaino tässä viimeisessä olikin 9kg korkeampi kuin edellisissä jolloin olin tosi hoikka. En ymmärrä miten olisin voinut estää tämän muuta kuin pysyttelemällä siellä normaalipainon alarajoilla, olisko sekään auttanut. Raskausdiabetes on voinut olla myös aiemmissa raskauksissa, mutta sitä ei tiedetä kun ei koskaan mitattu.
 
puolustan artikkelia
Kyllä mun mielestä terveydenhuollon ammattilaisilla on oikeus ilmaista huolensa ja mielipiteensä, kun kerran raskausdiabetes on lisääntynyt huimasti. Noin niin kun yleisellä tasolla se kertoo varmasti juuri tuosta, mistä jutussa kirjotettiinkin. Onhan se yleistäen totuus, että ihmiset on aika itsekeskeisiä nykyään (en lue itseänikään pois tuosta joukosta...) Eikä se tarkota, että kaikki rd-äidit olisi samanlaisia tai osasyyllisiä tilaansa, mutta onhan se yhteiskunnan kannalta huolestuttava juttu. Kuulostaa kummalliselta, että niin moni odottava äiti ottaa nokkiinsa esim. painoon puuttumisesta.

Totta kai aina on poikkeustilanteita, mutta ne onkin sitten asia erikseen. Joskus pitää älähtää tässä maailmassa kärkevästi, että saa asiansa esille :)
 
"vieras"
KYSE ON ENEMMÄN SIITÄ,
että jo rd:n saaneet jatkavat mässyttelyä ja pahentavat sekä omaa että vauvan tilannetta.

Ja vaikka sinä olisitkin tehnyt kaikkesi, kaikki eivät ole yhtä fiksuja.
 

Yhteistyössä