Enpä ole jaksanut pitkilleen kirjotella, kerran kirjailin pitkän viestin ja se hävis taivaan tuuliin... mut nytpä yrittelen uudestaan:
Meidän entinen hyväuninen vauveli on muuttunut varsinaiseksi yöterroristiksi. Siihen 3 kk ikään nukkui hyvin, mutta sitten muuttui ääni kellossa: Vähintään 6 kertaa yössä (noin puolentoista tunnin välein) herää johonkin, joskus nälättää ja usein myös ilmavaivat paukkuu, ja aina nukahtamisavuksi tarvitaan tissiä. Koko ajan tuntuu yöunet lyhenevän ja välillä poika jo höpötteleekin yöllä mitä ei ole ennen tehnyt. Syitä oon tietysti yrittänyt miettiä, tuskin nälkäkään kokoaikaa on kun päivälläkin poikanen pärjäilee hyvinkin kolmisen tuntia tissittä. Oon miettinyt josko kokeilis maitohappovalmisteita pojulle, onko teillä valmisteista kokemuksia? Mitään unikouluja tolle ei oikeen vielä voi pitää, kun on alle puolivuotias...
Rupee pikkusen jo korpeemaan tää lussutettavana olo tunnin parin välein ympäri vuorokauden aina ja aina vaan, mut ei vauvalle oikeen pullokaan (nannista puhumattakaan, hyh!) kelpaa eikä tuttiakaan huoli, joten se nyt vaan on jaksettava. Kohtahan jo alkaa kiinteidenkin maistelu, ehkä lisäruoka sitten tuo jotain muutosta tähän härdelliin... Jaksoin noin kuukauden noita yöheräilyjä itse yllättävän hyvin, mutta nyt on menny semmoseks etten meinaa saada unta kun odotan vaan että kohta se vaavi taas heräilee. Olen nyt pari yötä nukkunut korvatulppien kera, ne vaimentaa tuhinaa ja äkinää sen verran että se tuntuu tulevan kauempaa, siten pystyn sen verran rentoutumaan että uni tulee. Auttaa sekin, vaikka edelleen on vähän väliä heräiltävä.
Pojalle tuli 4 kk täyteen maanantaina ja neuvolalääkärissä huomattiin että kasvua herralle ei ollut tullut kuussa kuin 1 cm lisää, painoa muutama sata grammaa. Mitat oli 6675 g ja 64 cm. Jos esikoisella ei olis aikoinaan ollut ihan sama juttu juurikin tässä neljän kuukauden iässä niin vois huolestuakin, mutta taitaa taas olla niin että kohdussa saatu hyvä kasvustartti hiipuu ja isän (kitukasvuset)geenit ottaa enemmän valtaa. Tai näin se ainakin esikon kohdalla kasvuseurannassa meille aikoinaan selitettiin. Kitisin muutes tätä nukkumisongelmaa siellä neuvolassakin, mutta ei sieltä kyllä mitään apuja herunu, voi voi ja päänsiliyts lähinnä...
Muin puolin vauveli on kyllä kertakaikkisen ihana, nauravainen ja hyväntuulinen poikanen. On vielä oppinut ottamaan tosi lujasti kaulasta kiinni kun pääsee syliin... niin ja hiuksista kans. Hauska on seurata kehitystä, joka päivä tuntuu tulevan jotain uutta vingettä.
Olen haaveillut parin päivän kylpyläreissusta syksyn piristykseksi. Eihän siitä kylpylästä itelle ole paljon iloa noin pienen vauvan kanssa, mutta vaihtelu virkistäis... Mitä keskusteluja kattelin niin kyllä monet näinkin pienten vauvojen kanssa jo käy, vaikka vissiin ei ihan suositella alle vuoden ikäisille, jos siellä on jotain pöpöjä. Onko kokemuksia?
Muita kommentteja vielä tämän vuodatuksen lisäksi:
- meillä poju on kyllä saunonut jo ihan pienestä (1 kk?) alkaen. Alalauteilla on lämpötila mittarin mukaan reilut 30 astetta, siinä vauveli sitten röllöttelee tyytyväisenä, kuuntelee kiukaan sihinöitä ja odottelee kylpyyn pääsyä
. Ei se vauvan lämmönsäätely tosiaan vielä oikein toimi, ihan tarkkana kannattaa varmaan olla sen asian kanssa.
- pampersit ja koko 3 on meilläkin käytössä. Libero olis ihan ok, mut kun noita hyväksi havaittuja pamperseja on ollu sopivasti tarjouksissa niin meillä kai niitä riittää ens vuoteen asti
PS. Taas yritti järjestelmä hävittää mun viestin, mut olin vähän viisastunut ja kopioitsin välillä muistiin, kjähkjäh!