Ääni lähti 10 viikkoa sitten, eikä ole vielä palanut...

"minää"
[QUOTE="minää";29820893]mulla oli viime keväänä melkein neljä viikkoa kaikenkaikkiaan ääni enemmän tai vähemmän erikoinen. kaksi vkoa meni kunnes oli pakko mennä lekuriin kun sai vaan kuiskattua, ei vaan tullut ääntä.
diagnoosi oli kurkunpääntulehdus johon ei lääkettä. puhe ja kuiskauskielto, kuiskaaminen kuulemma pahempaa kuin se että jos oli pakko yrittää puhuu, niin piti yrittää eikä kuiskata. miehen piti soittaa mulle se aikakin lääkäriin, kun enhän mä ite voinut :) sit se ääni siitä pikkuhiljaa alkoi palautua.[/QUOTE]

ja huvittavaa siinä oli se, että kun kuiskailin (kuitenkin välillä) lapsille, niin ne kuiskaili takasin :D
 
  • Tykkää
Reactions: chef
Alkuperäinen kirjoittaja Toinen käheilijä;29820668:
Täh?! Miksi ihmeessä et ole jäänyt sairaslomalle? Ja vielä töissä joudut rasittamaan ääntä.. Ei ihme ettei ala parantua. Itsellä lähtenyt ääni kolme tai neljä kertaa ja silloin olen täysin hiljaa kunnes ääni parempana.
Sehän siinä juuri on että kun rasittaa ääntä tulehduksen aikana voi saada äänikyhmyjä jotka sitten tekeekin käheydestä pysyvää. Leikkaamalla nekin kai saa sitten hoidettua. Mutta ihan oikeasti mikä järki rasittaa ääntä jatkuvasti kun lääkärikin on jo sairaslomalle ohjannut?
Mä olen työssäni korvaamaton. Oikeasti. Jos en mene töihin, hommat seisoo siltä osin täysin, sillä kukaan muu ei osaa mun projektiani vetää.

Täysin hiljaa oleminen ei ole millään muotoa vaihtoehto. Osaan kyllä viittomakieltä, mutta muu perhe ei osaa...saattaisi vauvakin olla hiemän hämillään, kun äiti ei lohduta surun hetkellä muutoin kuin sylittelemällä...vauva kun kuitenkin on tottunut myös verbaaliseen huomioon.

En tee töitä joka päivä (olen vanhempainvapaalla), joten ei se sairasloma mikään pelastava tekijä tässä ole. Ja muutoinkin. En mä mitenkään pystyisi olemaan hiljaa. Onko se sitten järkevää? No ehkä ei. Koitan kuitenkin säästää ääntäni siinä määrin, kuin se on mahdollista. Työkuvioitakin ollaan rukattu, mutta kaikesta puhumisesta en voi luopua.
 
:ashamed: luin että äiti lähti 10 viikkoa sitten.. mulla on näköjään lähtenyt näkö. Ja ulkonäkö myös.

Varmaan olet jo kokeillut kaikki mahdolliset ilmankostuttajat ja höyryhengitykset, jotka saattaa avata kurkkua? (en lukenut koko ketjua)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miä.;29820818:
Tästä tulee pitkä selostus :D Mutta kerron kuitenkin kun on kokemusta. Mulla lähti teininä ihan yhtäkkiä ääni, kähisemään pystyin. Muistan ikuisesti sen lääkärireissun. Koska paljon parjattu terveyskeskuslääkäri (joilta itse kuitenkin olen aina saanut hyvää hoitoa) tutki mut niin perusteellisesti että meinasin hermostua siihen ääntelyrumbaan mihin hän mut pisti..

Mutta siis syy löytyi. Lukuisten vanhojen keuhkoputkentulehduksien seurauksena mulla oli polyyppeja äänihuulissa. Tai polyyppi, en muista oliko monikko vai yksikkö :D Hoitona oli lääkkeiden lisäksi ehdoton puhekielto kahdeksi viikoksi, ei äännähdystäkään. Noudatin sitä ja viikon päivät sen jälkeen kähisin, sitten kaikki oli ok.
Että jos tuo voi olla edes mahdollista niin ottaisin saikkua ja olisin hiljaa :
Ei ole mahdollista...mä en pysty. Ymmärrän toki sen, että jos paraneminen on siitä puhumattomuudesta kiinni, mun on sitten siinä kohtaa pakko olla hiljaa. Ei auta muu.

Lääkäri nyt kuitenkin oli ainakin tässä kohtaa vielä sitä mieltä, että yksi mahdollisuus on sekin, että käytän ääntä väärin. Ja että asia korjaantuu puheterapeutin luona, joka opettaa mut puhumaan oikein. Tällöin puhekieltoa ei siis kaiketi tulisi. Mutta katsotaan nyt, että mitä sitten keksivät.

Näyttää kuitenkin nyt valitettavan vahvasti siltä, että yhdelle jos toiselle on se puhekielto määrätty ja sitä kautta apu on myös tullut...
 
Ymmärrän kyllä miten järjettömän hankalaa se voi olla, musta se tuntui mahdottomalta jo silloin eikä mulla ollut muita velvollisuuksia kun olla hiljaa ja käydä koulua :D Mutta jos suinkin pystyt tohon hiljaisuteen jotenkin venymään, ettei tule pysyviä vaurioita :)
 
Toinen käheilijä
Ei ole mahdollista...mä en pysty. Ymmärrän toki sen, että jos paraneminen on siitä puhumattomuudesta kiinni, mun on sitten siinä kohtaa pakko olla hiljaa. Ei auta muu.

Lääkäri nyt kuitenkin oli ainakin tässä kohtaa vielä sitä mieltä, että yksi mahdollisuus on sekin, että käytän ääntä väärin. Ja että asia korjaantuu puheterapeutin luona, joka opettaa mut puhumaan oikein. Tällöin puhekieltoa ei siis kaiketi tulisi. Mutta katsotaan nyt, että mitä sitten keksivät.

Näyttää kuitenkin nyt valitettavan vahvasti siltä, että yhdelle jos toiselle on se puhekielto määrätty ja sitä kautta apu on myös tullut...
Niin, kuulostaa kyllä hankalalta tilanteelta mutta mitä pidemmälle asia menee sitä pidemmän puhumattomuuden joudut pitämään että parantuu kunnolla. Netistä lukenut ihmisistä jotka eivät ole olleet hiljaa ja tilanne mennyt niin pahaksi että ovat joutuneet olemaan kolme kuukauttakin puhumatta. Se on motivoinut ihan kivasti olemaan suosiolla heti hiljaa. Itselle on onneksi vielä riittänyt se 4 päivää heti kun ääni alkaa mennä (+ äänen säästämistä vielä noin viikko päälle).

Vaikeaahan se on ja oikeasti myös tosi yksinäistä. Ei pysty tuomaan esille kuin murto-osan ajatuksistaan ja jää ihan liikaa aikaa pyöritellä vaan omia ajatuksia kaikessa hiljaisuudessa :D vaikka meille on miehen kanssa muodostunut jo jonkinlainen oma viittomakieli kun niin paljon jouduttu kommunikoimaan ilman että puhun :D
 
.....
Mulla lähti 3 viikkoa sitten normiääni.

Puheääni, normaali, ei tahdo kestää, murtuu. Iltaisin ääntä ei tule. Ääni on matalempi ja todellakin tuntuu raskaalta puhua.

Ei ole flunssaa, ei allergiaa, ei yskää ei mitään muuta ku tää!!!

Toki, siitepölykausi? Tiet pölyää?
 

Yhteistyössä