Adoptiota harkitsevien/alkutaipaleella olevien oma topic.

A-ERIKA: N38/M31 Lapsettomuustausta. Adoptiovalmennus loppusilausta vaille valmis. Siirtyminen sijaisvanhemmiksi mielessä. Loppulausunto annetaan elokuussa.

ALVA: N35/M38, kolme biolasta, adoptioinfoon menossa elokuussa. Maavaihtoehto Kiina?

ELLINOORA4: N32/M34 kolme biolasta, adoptioinfo elokuussa, maavaihtoehto Kiina/Kolumbia?

ESSE: N28/M27, Lapsettomuustausta, 2. neuvonta 8/09, Kotimaan adoptio.

INKKARITYTTÖ: N32/M33, Lapsettomuustausta.Esihyväksyntä saatu Kolumbiasta helmikuussa 2009.Odotusta...( interpedia )
Tyttö saadaan huomenna,eli maanantaina 8.6.2009

JOHANNA72: N36/M40, Lapsettomuustausta, Lupa saatu 12.5.09, Helsingin kaupunki & Thaimaa

KANSKU: 30v/35v, kolme biolasta, ensimmäinen neuvonta 09/08. (kohdemaana Kiina?)

KIMPPA: N33/M33. 2 biolasta. Haaveillaan kolmannesta lapsesta ja harkitaan adoptiota. Kohdemaa Kiina, mutta avoimia myös muille mistä voi adptoida ilman lapsettomuustaustaa.

LEEA71: N38/M41, lapsettomuustausta, neuvonta aloitettu keväällä 2009. KV-adoptio, maa vielä hakusessa...

LENNILOKINPOIKA1: N29, 2 biolasta. Alkuneuvontaan pääsyä odottaa. Kohdemaa Filippiinit?

LEVOTONTULPPAANI: N33/M38, Lapsettomuustausta, 1v9kk adolapsi Suomi, uusi prosessi alkamassa 27.8.2008

LIINU-: N35/M35, yksi 3v. biolapsi, lapsettomuushoitoja, 2. neuvontakäynti PeLalla 05/09, kv-adoptio, Kenia! (Sisarusadoptiokin kiinnostaa.)

LUMITYTTI: N30/M33, lapsettomuutta, 2.neuvonta 04/09, kv-adoptio (sisarusadoptio mahdollinen, kohdemaa hakusessa)

MERIKEIJU: N25/M27. Lapsettomuustausta. 3. neuvonta 17.11. Kv-adoptio. Etiopia, Kolumbia, Thaimaa. Kohdemaa vielä hakusessa...

NELLYLIINA: N-40/M40+. Adoptio ensisijainen perheenperustamismuoto. Kv-adoptio.

ONNIA: N38/M40, Lapsettomuustausta, kotiselvitys luettu 8/09, Kv-adoptio (Filippiinit, Kiina, Kolumbia? )

PAJUPUU: 26/29v Varsinais-Suomesta, 2 biolasta, raskaudet vaikeita, adoptioinfo viime syksynä, jonossa neuvontaan (jono noin 1v), haaveena sisarusadoptio, maavaihtoehto avoinna (Kolumbia?)

PIISAMI: 35-v. pariskunta, lapsettomuustausta, paperit lautakuntaan 03/09, Interpedia, maavaihtoehtoina Etiopia, Kolumbia?

PIITU PIPARI: kohta 31 v., 2 biolasta, taustalla ei lapsettomuutta ja odottaa pääsyä adoptioneuvontaan. Kohdemaa Kolumbia.

RESEDA: 40+ molemmat, ei lapsia, adoptio ensisijainen lapsien hankkimisvaihtoehto, lupa saatu, maa Etiopia, lapsitietokin saatu!

RINA82: 27v pariskunta, lapsettomuustausta, kotimaan adoptio USA:ssa

ROBOTTIRUTTUNEN: N28/M29, lapsettomuustausta, ensimmäinen neuvonta käyty ja seuraava neuvonta elokuussa, sijaisperhe ja kotimainen adoptio.

RÖÖNI: N32/M34, lapsettomuustausta, lupa saatu 16.4., kv-adoptio: Venäjä, PeLa

SAANAS: N30/M32 lapseton pari ja kaksi vuotta lapsettomuushoitoja takana, 3 vuotta lapsettomuutta... ja neuvonta Helsingin sossun kanssa alkaa kesällä. Syksyllä lisäksi
luvassa Yhteiset Lapsemme viikonloppukurssi (2 viikonloppua). Ajatuksissa Kolumbia ja Etelä-Afrikka.

SEELIA77: 31v/31v ja kaksi biolasta. Adoptiolupa saatu. Kohdemaa Etiopia, mutta papereita ei saada 2009 vuoden aikana vielä lähettää Etiopiaan.

SISUPUSSI72: 36v/37v, lapsettomuustausta, neljä neuvontakertaa takana. Maavaihtoehdot thaimaa, filippiinit?

SMURFEN: N30/M31, lapsettomuustausta, odotetaan adoptiolupaa, paperit lautakuntaan huhtikuun loppupuolella, kohdemaa E-Afrikka, Kenia

STYRANKI: N30/M33, 1,5- ja 4-vuotiaat biolapset, 1. neuvonta oli 5/08, kv-adoptio, maasta ei vielä hajua.

SUSAN75: N33/M40, 1 bio, lupa takataskussa, jonottaa Thaimaahan

TRALLALLAA: yksi biolapsi, alkuinfoon menossa.

TIIKERILILJA: N31/M32, lapsettomuustausta, alkuinfo 13.3.,
kotimaan adoptio/kv-adoptio?

VILLASUKKA-81: N28/M29, kotimaan adoptio

ÄKSYPÖKSY: N31/M27, 2- ja 4-vuotiaat biolapset, kolmas lapsi toiveissa adoptoida, kv-adoptio, ei hajuakaan maasta

 
Saatiin lisäselvityksen syyt, ja kyse on lähinnä muutamasta väärinasetellusta sanasta sekä siitä, ettei lasten mielipidettä ole ilmaistu selvityksessä tarpeeksi selkeästi. Joku voisi sanoa, että menee järjettömyyksiin vaatia alle kaksivuotiaalta mielipidettä siitä, hankitaanko hänelle pikkusisarus seuraavan 3-4 vuoden aikana, mutta minähän olen tällainen nöyrä hakijapoloinen enkä ymmärrä omaa parastani. Siispä laadimme lisäselvityksen. Onhan tuo kys.om lapsonen jo saavuttanut kohta 2,5 vuoden kypsän iän, joten saamme kuulla aiempaa huomattavasti kehittyneempiä viisaudenmuruja hänen suustaan, kun neuvojamme hänet tapaa. Sen sijaan, että lapsi sanoisi "pipo" tai "auto", hän saattaakin sanoa "minä tahon pikkuveikan NYT HETI/En taho pikkuveikkaa, minä olen äitin vauva!" Riippuu vähän siitä, millä tuulella kaveri on. :LOL:

Ei mutta ihan vakavasti, nyt sen vasta ymmärtää, miten vaikeaa lautakunnankaan on saada meistä minkäänlaista kuvaa, kun kaikki tiedot menevät vähintään yhden ihmisen kautta. Ensin neuvojan pitää saada oikea kuva meistä (mikä mielestäni on onnistunut) ja hänen täytyy sitten osata laittaa tämä tietämys paperille (mikä ei ihan mennyt nappiin tällä kertaa). Missään vaiheessa me hakijat emme ole lautakunnalle muuta kuin lauseita paperilla! Pelottavaa!
 
Kiitos Onnia tiedoista! Uutta tietoa oli minulle ainakin tuo, että "vain" 12 perhettä odottaa lupaa kerätä paperit, koska jos me ollaan joku n. 10 perhe, niin kesän aikana eikai sitten ole montaa Etiopia-valintaa tehty. Ilmeisesti kun papereita ei saa lähettää heti, niin suosio on ainakin vähän hiipunut. Sekin on jo jotain jos helmi-elokuun aikana on vain 12 kontaktivalintaa, koska Etiopiastahan voi ihan hyvin tulla vaikka lähemmäs 20 lasta vuodessa eli minusta odotusaika on kyllä nyt arvioitu yläkanttiin. Odotusaika voi jäädä kuitenkin 1-2 -vuoteen, jos lapsia tulee jatkossa yhtä paljon kuin tänä keväänä. Toki yksinhakijoita on lisäksi 6, mutta jostakin kumman syystä tuntuu, että heidän jononsa liikkuu paljonpaljon hitaammin kuin pariskuntien. Ovat tavallaan ihan eri jonot -tai näin olen ainakin ymmärtänyt? Ikävää, että odotusajat voivat heillä venyä hurjan pitkiksi.

Oliko siis niin, että E-Afrikasta sn-lapsiesitys voi tulla myös muille kuin E-A hakijoille vai mitä tarkoitti tämä lause "- keskosina /<37vkoa) syntyneistä Abba kyselee yleensä erikseen, onko kiinnostusta. Joskus keskonen voidaan sijoittaa myös ilman hyväksymistä ". Interpedia antaa aika niukasti aina tietoa noista, kun yrittää sinne soitella. Kaikki on aina vain kovin epävarmaa.
 
Styranki, apua miten tarkkaa toi luvan saaminen voi olla! Pitää meidänkin alkaa jo ajoissa opettaa tolle kohta 1,5 vuotiaalle lapsellemme "haluan siskon, haluan veljen" lauseita, että tulee sit oikein pyydettäessä... Mun mielestä toi on ihan kohtuutonta ajatella et joku alle 4 vuotias osais sanoa mitään järkevää mahdollisesti tulevasta adoptiolapsesta, eihän sitä lasten mielipidettä kysellä kun mietitään hankitaanko biologisiakaan, ja ne voi vaihdella ihan mielialan mukaan!

Alkuperäinen kirjoittaja seelia77:
Oliko siis niin, että E-Afrikasta sn-lapsiesitys voi tulla myös muille kuin E-A hakijoille vai mitä tarkoitti tämä lause "- keskosina /<37vkoa) syntyneistä Abba kyselee yleensä erikseen, onko kiinnostusta. Joskus keskonen voidaan sijoittaa myös ilman hyväksymistä ".
En tietenkään tiedä, mutta mä ymmärtäsin ton että keskosista kysytään erikseen E-A hakijoilta ja joskus voidaan nimetä suoraankin "tavan" (ei sn) E-A hakijalle (varmaan jos ei ole mitään syytä olettaa suurempia ongelmia?)
 
Styranki, meillä oli juuri samasta aiheesta puhetta sossun kanssa viime käynnillä. Juttu lähti varmaan siitä, kun sanoin, että lautakunta tuntuu aika hanakasti pyytävän lisäselvityksiä. Tähän sossumme sanoi, että näitä on tullut nyt useita, jossa perheen biologisilta lapsilta halutaan kannaotto tulevaan sisarukseen. WHAT??!! Miten voidaan pitää tarpeellisena kysyä pikku taaperon mielipidettä moiseen asiaan? Jossain tilanteissa voisi jopa kuvitella(siis lapsesta riippuen), että siitä voisi olla jopa haittaa. No, ehkä emme ymmärrä lautakunnan näkökulmaa asiaan :D

Seelia77, odotusajat on varmaankin kaikissa laskettu "varman päälle". Taitaa olla niin monessa maassa tilanne, etteivät oikein osaa ennustaa tulevaa, joten veikkaavat pidemmän kaavan kautta. Ehkä parempi niin...

Ymmärsin niin, että sn-lapsista nimenomaan keskosia voidaan sijoittaa joissain tapauksissa myös ilman hakijoiden hyväksyntää, siis perheisiin, jotka eivät ole erikseen ilmoittaneet kiinnostustaan sn-adoptioon. Ei kai liene kauhean yleistä, mutta näinkin on ilmeisesti käynyt, kun siitä erikseen mainitsivat.

Meillä käydään noin 200krt/vrk PeLan Filippiinit-osiossa. Joten Seelia77 sanoin, "kaikki on aina vain kovin epävarmaa"...
 
Onpas täällä ollut mukavan virkeää keskustelua. Mielenkiinnolla olen lukenut noita Onnian kirjoituksia eri maiden tilanteista. Yllättävän paljon siellä tilaisuudessa on kerrottu. Olen aina kuvitellut, että tilaisuudet ovat hyvin ylimalkaisia. Mukava huomata, ettei näin ole.

Me olimme elokuussa siellä Hesan Thaimaan infossa. Siellä muuten kerrottiin, että sn-lapsia tarjotaan ensisijaisesti kiintiössä oleville ja jos kiintiöstä ei löydy sopivaa perhettä, niin sitten vasta sn-hakijoille. Tämä oli itselleni uusi tieto. Lisäksi Thaimaahan tulevaisuudessa tullaan täyttämään erityistarvelista ja tulevaisuudessa Thaimaa haluaa myös psykologin lausunnon. Ymmärsin, että nämä asiat ovat todennäköisesti ensi vuoden asioita.

Omasta tilanteestamme saimme sellaista tietoa, että meidän papereita ei olla vielä ehditty lukea. :headwall:
 
KaisaKaarina
Ihan uutena kirjoittajana kommenttia maatilanteista. Oikeasti aivan hirvittää kun maat yksi toisensa jälkeen kiristävät vaatimuksiaan ja kriteerit lisääntyvät. Kohta pitää olla yli-ihminen että läpäisee tarkan seulan!

Toki jokainen perhe ratkaisee maa-asian omista lähtökohdistaan ja tunteetkin paljon vaikuttavat siihen mihin maahan päätyy. Mietin kuitenkin miten täälläkin niin harva on kiinnostunut Venäjästä? Venäjältä tulee paljon lapsia, toki odotusajat ovat sielläkin kasvaneet. Tsheljabinsk on taas avautunut, jos kontakti alkaa toimimaan hyvin varmaan lapsia tulee vieläkin enemmän. Venäjän adoptioissa on toki omat haasteensa, mutta joka maassa on ne omat epävarmuutensa.

Syysterkuin KK
 
Mä nyt vastailen tähänkin kun on kova tarve jutella näistä asioista eikä ole oikein muuta kanavaa... Me mietittiin myös Venäjää, kun ajateltiin et saattais olla lapselle helpompaa jos ei heti erotu valtaväestöstä, mutta oon vaan kuullu niin paljon negatiivisia tarinoita sieltä, esim et joku sukulainen yllättäen haluaakin jo nimetyn lapsen ja jotenkin kaikki dokumentit venäjän lastenkodeista on jättäneet huonon fiiliksen adoption kannalta. Pelottaa et sielä tulevilla lapsilla olis enemmän ongelmia kuin monista muista maista tulevilla. Jos joku täällä on adoptoimassa venäjältä tai muuten tietää kertoa tarkempaa faktaa, kuulisin mielelläni! Tiedän että vois kysyä suoraan pelasta, mutta kun ei olla vielä edes virallisesti prosessissa mukana niin ei viitsi ryhtyä minnekään soittelemaan vielä...
 
KaisaKaarina
Heippa taas!

Kyllä varmaan tuo käsitys Venäjästä on osittain totta, lasta ei uskalla pitää omanaan ennen kuin on lapsen kanssa Suomessa. Venäjällä käydään kolme kertaa, nykyaikana vanhempien lääkärintarkistukset ja oikeus tekevät kohteesta kyllä erilaisen kuin muut maat ja varmasti henkisesti raskaamman.

Minulla on kokemus vain yhdestä lastenkodista ja yhdestä lapsesta =) Meidän lastenkotimme oli siisti ja moderni laitos, lapset näyttivät terveiltä ja hyvinvoivilta. En tiedä oliko tämä vain pintaa, mutta yllätyimme erittäin positiivisesti kun menimme lastenkotiin.

Venäjältä tulevilla lapsilla on pitkiä diagnooseja. Osittain tämä johtuu biologisen äidin päihteiden ja huumeiden käytöstä, osittain sitten venäläisestä lääkärikulttuurista. Venäjällä lääkärin ammattitaitoa ei kyseenalaisteta kyseenalaistamalla hänen tekemiään diagnooseja. Näin ollen vanhat, mahdollisesti väärätkin diagnoosit roikkuvat lapsen papereissa aina. Voihan diagnoosit tottakin olla, väheksyen niihin ei silti saa suhtautua. Toisaalta tervettä lasta ei kukaan voi taata, Venäjän kohteissa voi ainakin olla varma että lapsi on tutkittu erikoislääkärien toimesta erittäin tarkkaan.

KK
 
Tietääkö kukaan miten PELA toimii kun lupa on ollut lautakunnassa? Lähettävätkö sähköpostia, soittavatko vai mitä tekevät...
Meidän lupa on jossain lautakunnan jonossa ja mua kiinnostaa ihan mahdottomasti olisiko se ollut tämän päivän kokouksessa... :p
 
Meillä odotellaan tietoa siitä, milloin pääsemme aloittamaan neuvonnan. Perhelomakkeemme on ollut PeLalla nyt pari viikkoa, joten varmaan vielä saamme jonkun tovin odottaa. Mutta tulevaa kontaktimaata mietin silti jo kovasti. Edellisellä adoptiokierroksella taisin ehtiä valita siksi ainoaksi ja oikeaksi maaksi kaikki paitsi Kiinan ja Filippiinit - ja nekin jäivät vain siksi, että hakijaehdot rajasivat meidät pois. Että sama rinki varmaan käydään tälläkin kertaa. :)

Siitä tulikin mieleen, mitä Ip:n infossa sanottiin Keniasta? Mietitään tosissamme nyt myös sitä, onko meillä mahdollisuutta viettää melkein vuosi niin kaukana...
 
sorry, Draumsyn, mutta karkasimme infosta hieman etuajassa, kun meitä kiinnostavat maat oli jo käyty läpi. Meiltä jäi siis Kenian ja Intian osuudet kuulematta.

Lumitytti, Mielelläni minä näitä tietoja jaan, jos vain jollekin olisi edes jotain apua tässä muutenkin mutkaisella ja pomppuisella taipaleella...

Johanna72, Ymmärsinkö oikein, ettei papereitanne ole vielä Thaimaassa käyty läpi? Mikä siellä on systeemi, tuleeko joku tieto, kun on hyväksytty hakijaksi ja sitten vaan odotellaan?
 
Uskallan kai ilmottaa itseni kanssa tänne pinoon.
Ite olen 30 ja mies 32. Yritystä vuodesta 99 lähtien. Joitakin lapsettomuushoitoja on tehty mutta tuloksetta ja nyt aloitimme adoption. Maanantaina meillä on ensimmäinen adoptioneuvonta. Hieman jännittää =) Kohde maa on valittu ainakin näin alustavasti ja se on Thaimaa.

 
Onnia, Ymmärsit aivan oikein. Ilmeisesti juurimatkan järjestelyt ovat kuormittaneet niin paljon, että hakemuksia on ehtinyt kasautua. Kyselin tuota samaa, että tuleeko jonkinlaista tietoa hyväksymisestä vaiko ei. Sain vastaukseksi, että välillä tulee ja välillä ei. Eli ilmeisesti ei kannata hätääntyä, vaikka vuosikausiin ei kuuluisi mitään. Eli sama epätietoinen odotus sen kun jatkuu :/
 
Unohtui edellisestä, että tervetuloa kaikki uudet mukaan. Päivitelkäähän tuohon listaan omat tietonne. Aivan mahtavaa, että olemme saaneet tämän palstan pysymään hengissä ja viime aikoina oikein puhkeamaan kukkaan. On kiva lukea muiden kuulumisia ja ajatuksia, vaikkei aina ehdi/jaksa itse kirjoittaa.

Kysymys Orchid79lle: Oletteko jo valinneet palvelun tarjoajan ja oletteko suuntaamassa DSDW:n hakijoiksi vaiko yksityiselle puolelle? Kiva saada tänne muitakin Thaimaan kontaktikseen valinneita.
 
Johanna72 Ollemme valinneet palveluntarjoajaksi Interpedian. Emme ole vielä päättänyt että laitetaanko hakemukset DSDW:lle vai yksityiselle se on tosiaan vielä auki. No kunhan saadaan rumpa käyntiin niin kai sitä on alettava vakavasti harkitsemaan koska puolivuotta menee nopeesti. Täällä päin tosiaan adoptioneuvonta kestää sen puolivuotta mikä on minimi, tietysti perheestä riippuen.
 
Musta tuntuu, että käyn täällä nykyään vain valittamassa, joten heitetään vähän kevyempi kysymys: Eroaako teillä miehen odotus naisen odotuksesta? Meillä mies on kadehdittavan lunki, minä taas tutkin ja vatvon ja hermoilen joka asiaa. Pari kertaa olen ihan hermostunut mieheen, kun se on niiiiin luottavainen ja rauhallinen. Tosin me oltiin ihan samanlaisia biolasten odotusaikanakin, minä luin kaiken raskautta ja synnytystä käsittelevän mitä käsiini sain, juttelin mahalle ja kuulostelin oireita, kun taas mies ei tuntunut joskus edes muistavan koko asiaa!

Hassua sinällään, että lasten kanssa mies on meistä se ylisuojeleva, hermoileva ja hemmotteleva vanhempi, minä taas otan asiat paljon rennommin. :)
 
Heip :wave: Kaikille siirryn tuolta lapsettomuushoitojen puolelta tänne.

Tosin meillä ei nyt adoptio ole enään niin ajankohtainen vaan olemme ryhtymässä sijaisperheeksi ja olemme edenneet jonossa niin pitkälle, että seuraava sijoitukseen tuleva vauva olisi tulossa meidän perheeseen :heart: :heart: :heart:

Olen niin onnellinen arvio odotus aikaan on 1/2 -1vuosi... mutta 4vuoden odottelun jälkeen yksi vuosi sinne tai tänne ja johan sitä voi laskea olevansa raskaana :heart:

Voi sitä päivää kun lopulta puhelin soi ja kuulemme, että juuri meille tulee vauva :heart:

Meillä oli alkanut ICSI hoito ns. viimeinen oljen kortemme, mutta päätimme lopettaa hoidon kesken ja nyt vaan odotamme meidän sijaislastamme syntyväksi :heart: Kansainvälisen adoption neuvonnan viimeinen käynti ja ja sen kotiselvitys olisi vielä edessä, mutta PRIDE valmennuksessa olemme saaneet virallisesti Hyvän perheen paperit :heart: On se upea tunne :heart: :heart:
Tekstini on niin täynnä sydämiä, koska olen niin tavattoman onnellinen :heart:
 
No niin se oli omaa napaa se todella... anteeksi olen vaan ihan ymmälläni, että 4vuoden odotus kaiken kaikkiaan olisi oikesti päättymässä pian =)

Mutta kysyisin nyt sitten että onko tällä palstalla vain ja ainoastaan adoption hakijoita vai löytyykö ketään joka odottaisi sijaislapsen vanhemmaksi pääsyä?
 
Meilläkin tuo adoptio oli ensisijainen vaihtoehto pitkään, mutta käytyämme PRIDE:n tulimme siihen tulokseen, että sijaisvanhemmuus voisi sopia meille... nimen omaan pitkäaikais sijoitus (nämä ovat yleensä pysyviä sijoituksia ääri harvoin vauvana sijoitukseen tullut lapsi palaa bioperheeseen, koska on kuitenkin jo niin kauan ja vauvasta asti ollut sijaisvanhemmilla) lyhyet sijoitukset on sitten asia erikseen ja ovat useammin isompien lasten kohdalla todennäköisiä.
Tosi asia kuitenkin on että suomalaiset vanhemmat harvoin antavat lapsen adoptoitavaksi, mutta sijaisvauvoja ja lapsia juuri ko. syystä on paljon ja he tarvitsevat rakastavan sylin, joten me päädyimme tähän ratkaisuun. Se ei myöskään pois sulje meidän adoptio prosessia se vain hieman siirtää sitä, mutta yhä voimme myöhemmin palata adoption hakijoiksi :heart:
 
Maribel, hieno juttu! Minua alkoi kiinnostamaan, kuinka pitkäksi ajaksi se siirtää adoptioaikeita? Eli kun sijoituslapsi on ollut perheessä vaikka vvuoden niin voi jatkaa adoptioaikeita, vai miten? Voitteko laittaa adoptiopapereita kohdemaahan ennen sijoituslapsen tuloa?
 
Hei Kansku Käytönnössä siirtänee adoptioprosessia siitä päivästä alkaen noin vuoden kun vauva saapuu meille, sitten kun adoptio tulee uudelleen ajankohtaiseksi täytyy tietysti jonkin verran käydä uudestaan neuvontoja muuttuneen perhetilanteen vuoksi ... mutta sitten asiat etenevät ihan niinkuin aikaisemminkin... Papereita ei voi laittaa etukäteen vain yhtä lasta voi odottaa ns. eli joko sijaislapsi jonossa tai sitten adoptioprosessi jonossa ... Tämä on tietysti hyvä sen vuoksikin että ei tule tilannetta jossa tieto lapsista tulisi hyvin lähekkäin ...
Nyt ymmärrän mitä tarkoitettiin sillä, että lapsettomuushoidot on hyvä lopettaa ennen prosessiin ryhtymistä... me lopetimme nyt kun tieto jonossa etenemisestä tuli (eli emme halunneet tilannetta, että olisin raskaana kun tieto vauvasta tulisi) kuulostaa ehkä tyhmältä... mutta sekä itse että mieheni tuntee tehneensä oikean ratkaisun :heart:
Mutta esimerkiksi tukiperheeksi ryhtyminen ei siirrä adoptioprosessia lainkaan, eli jos haluaa niin tukilapsia on sijaislapsiakin enemmän (tarvetta siis on) Meillä nyt siis pikkuinen 1v tukilapsi tyttö, joka ilostuttaa perheemme arkea kerran viikossa... joskus käy niinkin että tukilapsesta tulee sijaislapsi... meidän tukilapsen kohdalla en usko näin käyvän sillä hänen äitinsä on todella ottanut saamansa tuen vastaan ja tehnyt kaikkensa ollakseen hyvä äiti :heart:
Eli jotta adoptioprosessi ei keskeydy tukilapsi voisi olla loistava vaihtoehto, meilläkin ensin oli ko. ajatus, mutta kun kuulimme, että sijaisvanhemmuus prosessimme etenee näin nopeasti tuntui se väistämättä oikealta vaihtoehdolta meidän perheelle :heart:
 
Vähän erilainen ongelma tähän väliin.. Kun kaikki nyt muuten olikin jo niin yksinkertaista, miehellä todettiin Ms-tauti. Nyt en tiedä mitä tehdä? Soitanko heti sosiaalivirastoon vai odotanko kolme kuukautta jolloin saamme "virallisen" diagnoosin? Pelkään että jos odotan se lasketaan salailuksi, mutta toisaalta en tiedä..

Onko tämä nyt ohi meidän kohdalta ennenkuin edes alkoi? Päässä jyskyttää pelkkää tyhjää.
 

Yhteistyössä