Adoptiota harkitsevien/alkutaipaleella olevien oma topic.

Tervetuloa kaikki uudet minunkin puolestani mukaan keskustelemaan. Hienoa, kun saadaan uutta verta palstailemaan. Toivotaan, että saadaan keskustelu pysymään vireänä. Mitä isompi porukka, sitä varmemmin jollain on jotain kysyttävää/kerrottavaa/muuten vaan sanottavaa. Ja kiitos smurfen listan päivityksestä.

Meille ei kuulu mitään uutta. Paperit ovat nyt perillä Thaimaassa ja mitään väliaikatietoja ei ilmeisesti tule. Palveluntarjoajamme on kutsunut elokuussa infotilaisuuteen kuulemaan Thaimaan virkamatkansa kuulumisia. Pelonsekaisin tuntein sinne olemme menossa: toivotaan parasta ja pelätään pahinta!

Resedalle on yv:tä. :attn:
 
Tervetuloa kaikille uusille minunkin puolestani. Rohkeasti vain kirjoittelemaan, mukava, kun saadaan keskustelua aikaiseksi ja elämää palstalle.

Meille ei myöskään mitään uutta ado-rintamalta. Alkusyksyä odotellaan, silloin kotiselvityksen luku. Joten hissukseen elellään kesäaika.

Oltiin tänään tuttavaperheen ja heidän lapsensa kanssa Lintsillä! Mukavan aurinkoinen hömppäpäivä :D Ihanaa katsella lapsen riemua, kun ajaa autoradalla ympyrää, eikä osaa kääntää ratttia toiseen suuntaan. Ei olla ihan hetkeen naurettu niin vedet silmissä kuin tänään :LOL:

Johanna72, kiitos viimeisestä :wave:
 
Tuli mieleeni Onnia, että meillä oltiin vuosi sitten juuri samassa vaiheessa kuin te. Alkusyksystä saimme kotiselvityksen luettavaksi. Ja nyt olemme varailemassa lentoja hakumatkalle. Vuosi on mennyt todella nopeasti. Viime vuonna oli vielä nuo lautakuntajonot pitkät toisin kuin nyt on (meillä muistaakseni noin 4 kuukautta). Toivottavasti pian saamme tänne lisää näitä lapsitietoja =) .
ps.
Johannalle YV:tä odottelemassa.
 
Reseda, tuntuu hurjalta, että ensi vuonna tähän aikaan oltais suunnittelemassa hakumatkaa. Ollaan jo kuitenkin täysin asennoiduttu odottamaan useampi vuosi. Mutta ihania nämä teidän kaltaiset "äkkilähdöt". Ne antaa sellaisen pienen yllätysmomentin, ettei kaikki prosessit ole samanlaisia ja "THE puhelu" voi tulla aikaisemmin kuin osaa odottaa...

Onnea matkajärjestelyihinne!

Nyt tuo ukko seisoo tuossa vieressä hoputtamassa. Eikö se ymmärrä, että tää palstailu on TÄRKEÄÄ :kieh: :D :D
 
Ei mekään oltaisi uskottu varmasti vuosi sitten, jos joku olisi sanonut.
Mutta hyvä näin ja toivotaan lisää nopeutta näinhin adoptiokuvioihin kaikenkaikkiaan. Ei tämä varmastikaan monessa muussa maassa näin hidasta ole kuin täällä meillä.

Ukkelit on näköjään vähän semmoisia ymmärtämättömiä joka puolella. Koetetaan kestää!
 
Alkuperäinen kirjoittaja seelia77:
Karen Blixen on tietysti elänyt noin lausuessaan vielä kovin erilaisessa maailmassa kuin nyt elämme, köyhät ja rikkaat ovat eläneet hyvin kaukana toisistaan. Kautta historian kuitenkin ihminen on osannut hoitaa ja ottaa omakseen lapsia, jotka ovat jääneet ilman omia vanhempiaan.
Tämä nyt on itsestäänselvää. Tuo lainaus oli musta vain aika humoristinen ottaen huomioon omat pyrkimykseni elämässä. Ajattelin, että se huvittaisi muitakin.

Meille ei sen erikoisempaa kuulu, lupahakemuksemme käsitellään todennäköisesti lautakunnan kesälomien jälkeen elokuussa. Sitä ennen joudumme käymään vielä kerran neuvojamme juttusilla elämässämme tapahtuneen yllättävän (ydinperheeseemme sinällään liittymättömän) käänteen vuoksi. Onneksi neuvojamme oli hyvin ymmärtäväinen ja varasi meille ajan heti elokuun alusta. Tiedoksi muillekin, lautakunta vaatii nykyään neuvojan tekemän virallisen raportin kaikista olosuhdemuutoksista. Nyt toivon vaan, että neuvojamme raportti on lautakunnan kriteereiden mukainen...

Pelittääkö nää sivut muilla ihan hyvin? Mä en ole viikkokausiin päässyt tänne kuin vuorokauden hiljaisina aikoina. Alkuillasta on ihan mahdotonta yrittääkään! :(
 
Yksityisviesteihin tuottaa välillä tuskaa päästä, mutta muuten olen päässyt tänne ihan hyvin.

Ymmärsin Stryranki että tarkoitit tuon vitsiksi. Lähdin vain siitä ajattelemaan eteenpäin, ja on se valitettavasti niinkin, etteivät kaikki nykypäivän suomalaisetkaan ajattele, että adoptiolapsi on oma ja häntä voi samalla tavalla rakastaa huolimatta siitä, että mistä maasta tulee ja minkä ikäisenä.
 
Heippa!

jospa joukkoon vielä yksi uusi mahtuisi mukaan :) !
Eli olen 29 vuotias kahden lapsen äiti pirkanmaalta. Minulla on siis 4 ja 3 vuotiaat biolapset(tytöt) ennestään ja taustalla ei siis ole lapsettomuuttaa vaan muista syistä päädytty adoptio päätökseen . Aivan alkutaipaleilla ollaan eli alkuneuvontaan odotellessa.Adoptiomaa ei oikeastaan ole vielä selvästi mielessä...alustavasti mietitty filipiinejä, mutta saapa nähdä mihin sitten päädymme.
 
miten lähipiirin pahat mielenterveys ongelmat vaikuttaa omaan adoptioon ? onko tietoa, anopilla menee aika ajoin vähä lujaa ja terveydenhuoltojärjestelmä menaa vierittää sen mun niskaan, mutta ei ole vielä onnistunut, olen anopin asioita hoitaessani tullut erittäin tutuksi muutaman sosiaalivirkailijan kanssa. vai pitääkö meidän jäädä anopin toilailujen takia lapsettomaksi pariskunnaksi ?!! meillä on kotimaan adoptio mielessä.
 
Moi!
Ajattelinpa minäkin ilmoittautua tällä puolella, kun toivottavasti tässä syksyn kuluessa päästään asioissa eteenpäin. Meillä on 1 biolapsi ja toinen olisi toiveissa kansainvälisen adoption kautta. Odottelemme vasta alkuinfoa ja kun miettii näitä tän hetken odotusaikoja niin nyt jo harmittaa ettei aikaisemmin lähdetty prosessiin mukaan. Lapsemme on vielä nuori, mutta ehtiihän tuo helposti jo kouluikäiseksi ennen kun voisi edes kuvitella seuraavan perheeseemme saapuvan. Tuntuu hullulta ajatella että vielä pari vuotta sitten oli mahdollista saada adoptiolapsia esim 2-3 vuoden ikäerolla (siis ei sisaruksia). Nyt jos haluaisi kaksi lasta niin aikaa saisi varata n. 10 vuotta... :/ Siksi haaveilenkin enää vain yhdestä lapsesta. Maata ollaan mietitty, mutta meillä biolapsi ja naimisissaoloaika rajaa jo mahdollisuuksia pois, joten täytyy katsoa sitten mitä mahdollisuuksia jää, yksikin riittää :)
 
"Lapsi thaimaasta
Onko kukaan ostanut thaimaan reissulta lasta suomeen? Olisiko mahdollista ja mitä papereita pitäisi hankkia?"

.......tämä teksti oli nyt illalla tuossa plussan "mitäs nyt"-kohdassa...Ei oikein tiedä, mitä ajatella...? Mahdollista on, että joku on kirjoittanut sen vain provona, mutta JOS se on totta niin...HUI!!! Onko meillä TODELLA Suomessa vielä joku, joka OSTAA ihmisiä???? Onko monella adoptiosta vielä tuollainen käsitys???

villasukka-81,
adoptio on kokonaisuuteen perustuva prosessi, jossa adoptioneuvonnan aikana selvitetään teidän edellytyksenne ja sopivuutenne adoptiovanhemmiksi. Siihen vaikuttaa kaikki teidän perheenne ja perhepiirinne asiat, mutta neuvonnassa (vaikeatkin) asiat käsitellään ja sosiaalityöntekijän kanssa yhdessä katsotte, vaikuttaako tilanteenne lapseen. Eli kukaan ei voi sinulle antaa anopistasi yksiselitteistä vastausta vaan se riippuu siitä, miten se vaikuttaa perheeseenne ja siis myös mahdollisen tulevan lapsen elämään.
 
Toivotaan , että tuo Onnian mainitsema juttu on tosiaan jonkun hämärä heitto. Ja sellaiselta se kyllä kuulostaa. En ainakaan tiedä/tunne ketään henk. koht joka tuommoisia miettisi.
Siellä "mitäs nyt" palstalla usein kaivellaan kaikenlaisia kummallisia asioita esille ihan vaan ajankuluna ja halutaan aikaiseksi kiihkeitä mielipiteitä. Ainakin minusta näin. Minusta se on jotenkin aika irrallinen osio koko kaksplus- palstasta. Voisi kuulua jonnekin ihan muualle.
 
Hei!
Ilmottaudunpa minäkin tänne joukkoonne. Meilläkin on adoptiotaival vielä aivan lähtöviivalla, eli ollaan vasta alkuinfoon menossa muutaman viikon päästä. Toiveissa on saada perheeseemme neljäs lapsi kansainvälisen adoption kautta. Meillä on kolme biologista lasta ( 7v, 5v ja 2,5v), joten se rajaa kohdemaita. Tällä hetkellä päällimmäisenä ajatuksissa on Kiina, mutta nähtäväksi jää, minne meidät lopulta kelpuutetaan. Itse olen 35v ja mieheni on 38v.

Mielenkiinnolla olen seurannut teidän palstalaisten keskusteluja ja adoptioprosessien etenemistä :) .
 
Aivan mahtavia uutisia palstalla! Onnea molemmille tosi paljon - teidän uutiset valavat uskoa siihen, että adptioprosessi todellakin toimii ja joissain tapauksissa vielä nopeasti.

Meidän kohdalla niin vain ei ole... Olen pitänyt tarkoituksella palstataukoa, sillä meidän hakemus oli keväällä lautakunnassa, mutta pyysivät lisäselvitystä. Lisäselvitys on nyt tehty ja lähetetty lautakuntaan, mutta sitten tuli kesälomat, joten en tiedä yhtään, koska hakemus on uudestaan lautakunnan käsittelyssä ja muutenkin tuli sellainen olo, etten ole enää varma, saadaanko lupaa. Ei kai auta kuin uskoa ja toivoa. Mutta sen vuoksi nyt nää adptioasiat on olleet aika lailla taustalla ja on yritetty keskittyä kaikkeen muuhun.

Niin ja Johanna, onnea adptioluvasta. Oltiin samassa lautakunnan käsittelyssä... Teidäkin paperit jo kohdemaassa, hienoa! Toivotaan teillekin pikaprosessia!
 
Tervetuloa kaikki uudet :wave:

Piisami: Olen monesti miettinyt, että mitä sinulle kuuluu. Onpas harmillista, että teille tuli hidasteita matkaan. Olen kuullut, että lisäselvityspyyntöjä tulee nykyään todella usein. Mutta en ole kuullut, ettei lupaa olisi herunut lisäselvityksen jälkeen. Pidän kovasti peukkuja, että ottaisivat teidän lisäselvityksen käsittelyyn heti kesälomansa jälkeisessä kokouksessa. Joko teillä on maavalinta tehtynä?
 
Piisami, älä vielä heitä hanskoja kehään. Kuulin kevään aikana, että lautakunta pyytää kuulemma nykyään paljon herkemmin lisäselvityksiä, kuin aiemmin; näin kävi myös lähipiirissäni, jotka ovat adoptoimassa Kolumbiasta. Muistaakseni selitys oli, että haluavat nyt kaikki mahdolliset tiedot tarkan oikein ja perusteltuina, kun prosessit ovat niin pitkiä, ettei maahan lähetettäessä sitten tulisi enää bumerangina takaisin. Eli yrittäkää vaan olla positiivisin mielin :hug:

Meillä luvan hakeminen edessä syksyllä ja tiedän,että olen hermoheikko ja jännityksestä soikea, jos meidän hakemukseen halutaan lisäselvitys. Ottakaa tästä minun tekstistäni sitten minulle kopio kun panikoin tällä palstalla :LOL:

 
Johanna72, vastaillaan täällä näköjään samaan aikaan :D
Tässä pitää keksiä kaikenlaisia virikkeitä, ettei joudu aloittamaan työhuoneen kaappien tyhjentämistä, että päästäis (vihdoin?) tapetoimaan.
Eilinen päivä kierreltiin remppakauppoja. Etsittiin sopivaa tapettia. Ei Löytynyt. Löytyi sen sijaan alakerran portaisiin matto (ne on nyt maalattu betonimaalilla ja haluan niihin sellaisen kokolattiamaton tyylisen pinnoitteen). Ja siitä sitten sujuvasti edettiin alakerran varastohuoneen remontointiin. Sinne on tulossa kuntovehkeet ja lököilypaikka, joten kummasti isäntää kiinnostaa alakerran remontointi enemmän kuin työhuoneen tapetointi. No minä se meillä muutenkin tapetoin, etten tuota ukkoa siihen tarvihe, mutta nyt tuppaa tämä remontti laajenemaan aiottua suuremmaksi. Vaan niin niille vissiin aina tahtoo käydä :D

Jokos teillä on päästy suunnittelun kanssa eteenpäin?

 
Kansku, laitoin vastausta. Sori että kesti! :wave:

Piisami, ei kannata vielä huolestua. Lautakunta on lähetellyt ilmeisesti aika paljonkin näitä lisäselvityspyyntöjä. Jännitän itsekin tällä hetkellä luvan saamista, vielä reilu kuukausi pitäisi jaksaa! Ja vieläkö sitten lisää?...
 

Yhteistyössä