Adhd lapsen äiti kyselee...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hän"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hän"

Vieras
Minulla on se tilanne että olen kotona lapsien kanssa, pienin jo yli 3v. Jos käy niin että saisin töitä tai pääsisin kouluun niin miten ihmeessä järjestän tuon 10v adhd lapsen hoidon?! Mihin laitan hänet kesällä kun häntä ei voi yksin jättää?! Kukaan täällä ei osaa oikein mihinkään sanoa mitään vaikka mihin soittelee! Onko kukaan muu samassa tilanteessa tai ollut? Tosi vaikeeta... Osaksi siitä syystä olen vieläkin kotona kun poikaa ei voi yksin jättää aamulla lähtemään kouluun, no iltapäivähoitoon ehkä saisi mutta aamuhoitoon ehkä ei.

mä sain aikoinan tutulle yksityiselle perhepäivähoitajalle lapsen aamuksi, silloin kun en itse voinut olla kotona aamulla. Hänellä tosin oli samanikäinen lapsi itsellä... iltapäivät lapsi oli kerhossa. Kesällä saatiin kunnan järjestämään kesäkerhoon lapsi 9-15 ja aamulla sekä iltapäivällä taas tuolle pph.lle. Lapsi oli 13v asti hoidossa, sen jälkeen on ollut kotona...

Ok, teillä on saatu hyvin järjestettyä aikoinaan. :) Tuntuu että täällä ei oikein ymmärretä koko asiaa... Miten otan työtä vastaan kun en edes tiedä että saako poikaa sitten mihinkään hoitoon.. :/ Hankalaa...

Oletko varma ettei lapsesi pärjäisi kotona? Millä tavalla adhd näkyy lapsessasi? Olen aina ajatellut, että adhd on lähinnä tarkkaavaisuushäiriö, joka vaikeuttaa keskittymistä ja rauhattomuutta, ei vajaaälyisyyttä.

[QUOTE="vieras";27836665]Oletko varma ettei lapsesi pärjäisi kotona? Millä tavalla adhd näkyy lapsessasi? Olen aina ajatellut, että adhd on lähinnä tarkkaavaisuushäiriö, joka vaikeuttaa keskittymistä ja rauhattomuutta, ei vajaaälyisyyttä.[/QUOTE]

Ei lapsen tyhmä tarvitsekaan olla, mutta esim. meidän 5vee ei saa itsekseen edes vaatteita päälle kun koko ajan touhottaa jotain muuta. Aikuisen pitää "pysäyttää" hänet ja laittaa pukemaan niin johan on vaatteet parissa sekunnissa päällä.

Meillä tosin on vasta tuon 5, mutta varmasti joudutaan myöhemmin mekin miettimään noita hankalia kouluaamuja.

[QUOTE="vieras";27836665]Oletko varma ettei lapsesi pärjäisi kotona? Millä tavalla adhd näkyy lapsessasi? Olen aina ajatellut, että adhd on lähinnä tarkkaavaisuushäiriö, joka vaikeuttaa keskittymistä ja rauhattomuutta, ei vajaaälyisyyttä.[/QUOTE]

Pahimmissa tapauksissa se impulsiivisuus aiheuttaa sen, että lasta täytyy valvoa herkeämättä tai tapahtuu kamalia. Sytyttää talon palamaan, kiipeää mihin sattuu jne. Ja lievemmissäkin tapauksissa voi aiheutua reilusti rahanmenoa, jos lapsi törttöilee itsekseen. Tuttavan lapsi on esimerkiksi vahingossa rikkonut lukkoja ja ikkunoita, jättänyt ovet sepposen selälleen ja niin edelleen.

Niinpä..ihmisillä on sellainen käsitys että adhd on pelkkää tarkkaavaisuushäiriötä... Se ei ole pelkästään sitä ja sitä on hyvin monenlaista. Esim. meillä on paljon erilaista ääntelyä, pelkoja, ylivilkkautta, ei pysty keskittymään, ei osaa ajatella esim. aikaa ja kelloa nin että pystyisi yksin lähtemään kouluun. Saattaa olla että istuu vielä aamupäivällä katsomassa telkkaria eikä ole muistanut lähteä kouluun ollenkaan. Häntä pitää muistuttaa koko ajan että muistaa syödä ja pukea jne. Hänellä on lääkitys joka auttaa paljon mutta ei poista kokonaan tuota adhd juttua. Koulussa menee lääkityksen ansiosta onneksi hyvin ja pystyy käymään normaalikoulua.

"hän"

Saiko lapsesi minkä ikäisenä lääkityksen? Koetko lääkityksestä olevan mitä haittaa?

Hän sai sen ekaluokan alkaessa. Kävi kaksi kertaa esikoulun ihan siitä syystä että tutkimukset oli kesken ja oli hyvin rauhaton silloin. Koulu saatiin näin alkamaan hyvin. :) Lääkitys on auttanut todella paljon! Niin kotona kuin koulussa, koulusta ei tule mitään ilman lääkitystä. Ainut haitta on se että ruokahalu on huonontunut, mutta sen kyllä pitäisi siitä tasoittua. Oikeaa lääkitystä voi joutua hakemaan jonkun aikaa.

Anteeksi mitä?:O Taidat olla niitä jotka luulee adhd:n olevan vain muotisairaus ja jos lapsi on pikkasen vilkkkaampi niin se diagnisoidaan heti adhd:si?
Voi voi kun olisikin vain vilkkautta, ap:lle soittele paikkakuntasi pph:t läpi, eikö joku kaveri, tuttu, tai sukulainen voisi auttaa?

Meillä 8-vuotias adhd-poika eikä puhettakaan että osaisi lähteä itse kouluun, minä olen kotona kuopuksen kanssa kotona, joten meillä on ihan eri tilanne, mutta empä ole muuten ottanut tuota lainakaan huomioon et mites sitten kun työelämään pitäisi taas palata?
Meillä pukeutuminen saattaa kestää 30min-1h, aamupalaa ei söisi ellei koko ajan muistuttaisi, edellisenä päivänä katsotaan tavarat ja vaatteet valmiiksi, silti aina joku hukassa, ajankulusta pojalla ei ole mitään tietoo.: /

Itse olin pitkään lääkkeitä vastaan, mutta rauhattomuus on vuosien aikana lisääntynyt niin paljon, ettei kotona ole enää hetken rauhaa (eka kertoja kävimme psykologilla lapsen ollessa 1,5v.).

Diagnoosin olemme jo saaneet, mutta tutkimukset ovat vielä kesken (tässä kuussa vielä 2 lääkäriaikaa). Lapsi täytti vasta 5, joten hyvin keretään perehtymään asioihin ennen koulun alkua.

Itse olin pitkään lääkkeitä vastaan, mutta rauhattomuus on vuosien aikana lisääntynyt niin paljon, ettei kotona ole enää hetken rauhaa (eka kertoja kävimme psykologilla lapsen ollessa 1,5v.).

Diagnoosin olemme jo saaneet, mutta tutkimukset ovat vielä kesken (tässä kuussa vielä 2 lääkäriaikaa). Lapsi täytti vasta 5, joten hyvin keretään perehtymään asioihin ennen koulun alkua.

Lääkitystä vastaan on joo helppo olla vielä siinä vaiheessa kun lapsen kanssa pärjää ja ei ole vielä koulussa. Itsekin olin ensin sitä mieltä että ei mitään kamalia lääkkeitä! Mutta kun asiaan tutustuu ja puhuu asiantuntevien lääkäreiden kanssa ymmärtää asian paremmin. Ne lääkkeet ei ole mitään sellaisia jotka muuttavat ihmisen tai ovat jotain huumeita että ihminen on ihan pihalla kaikesta. Ne todella auttavat siihen että ihminen voi toimia normaalisti, ja lapsen itsensäkin on helpompi olla, meillä ainakin on poika näin sanonut. :) Eli ottaa mielellään lääkkeensä.

• Tykkää
Reactions: Rockwood

Yhteistyössä