adhd ja koulu

  • Viestiketjun aloittaja adhd-lapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti
adhd-lapsen äiti
Lapsellani on vaikea asteinen adhd, hän syö consertta-lääkettä, jotta voi koulussa olla.
Mitä mieltä olette, saako adhd-lapsen "huonoa käytöstä" rankaista huonoilla numeroilla?
Lapseni tekee todella paljon koulun eteen töitä, ja pärjääkin hieman yli 7 keskiarvolla tavallisella luokalla. Eli ilman valtavaa työtä koulumenestys ei olisi näinkään hyvä, koska keskittyminen ja hahmottaminen vaikeaa.
Tuntuu kuitenkin todella kurjalta lapseni puolesta, että esim. käyttäytyminen on 7. Lapseni ei kuitenkaan kiusaa ketään, päin vastoin on oikein iloinen ja positiivisen ajattelutavan omaava lapsi, joka ei toiselle pahaa tee.
Miten voisin lähestyä opettajaa syksyllä, ketään loukkaamatta, että lapsi tulisi ymmärretyksi ja saisi arvoa yritykselle ja kovalle työlle. Nyt kova työ ja mielestäni ihan kohtalainen koulumenestys ei näy edes hyvän sanan sanomisella. Hyvä sana auttaisi jaksamaan ja motivoisi kummasti eteenpäin.

Saako sairaus vaikuttaa esim. käytösnumeroon?

kommentoikaa, miten teillä muilla on?mitä mieltä koullumenestyksestä?ja kannattaisiko asia ottaa puheeksi koulussa syksyllä?jne..
ja jos opeja paikalla, miten nuo arviointikriteerit menee..


on vain niin tyhjä olo, kun lapsi tulee itkien todistuksen jaosta, vuosi toisensa jälkeen.
 
"vieras"
Minusta on oikein. Aivan samalla tavalla älykkyys vaikuttaa koulunumeroon, ei pelkkä ahkeruus. Sinun tehtäväsi on kannustaa ja kehua lastasi. Opettajankin pitäisi mielestäni kannustaa lasta koulupäivinä, ei niinkään arvosanoilla.

Minulla on kaksi erityislasta ja syön itse concertoja. Lapsena vanhempieni tuki oli tärkeintä. Arvosanoja ei pidetty missään vaiheessa tärkeänä, sen sijaan minua kehuttiin hyvistä puolistani. Näin minulla on hyvä kuva itsestäni puutteistani huolimatta.
 
Meidän pojalla keskivaikea ADHD ja vähän yli seiskan keskiarvolla mennään täälläkin. Muutamissa kouluaineissa tuli numeron korotusta sen jälkeen kun opetus yksilöllistettiin ja hän käy "pikkuluokassa" äidinkielen, englannin ja matematiikan tunnit. Käytös ja huolellisuus on 7 ja on ollut sitä aina. Tärkeintä on vanhempien tuki ja kannustus ja täällä kyllä opettajatkin kannustavat ja tukevat.
 
7 ja 8
8 on normaalikäytöksisen numero. Joten jos on vähän häikkää, niin 7 on ihan ok. 9 vaatii jo jotain ekstraa. Omilla pojilla on numerot 7 ja 8. En pitänyt niitä mitenkään pahoina. Kumpikin käyttäytyy ok, mutta tuolla numero seiskalla on ongelmia opetuksen seuraamisessa (johtuu vammasta). Sen vuoksi ymmärrän, että opettaja ei ole täysin tyytyväinen hänen käytökseensä tuntien aikana.
 
Työn kautta
Ap, en todellakaan tarkoita tätä kysymystäni pahalla, mutta mistä tiedät varmuudella ettei lapsesi häiriköi yhtään tunnilla, tai tahattomasti tietämättään loukkaa ketään?
Olen itse avustajana pojalla jolla paha adhd, mutta hän on jo 15 vuotias. Kotiläksyjen eteen hän panostaa kotiavuin paljon, tehtävät aina tehty ja oikein. Joissakin asioissa todella terävä kaveri. Tunneilla hän ei toistuvasti häiriköi, mutta tahattomillakin teoilla saa tuntirauhan katoamaan. Lisäksi (ujoimmat) luokkakaverit, kokevat pojan vauhdikasta liikkumista -> syntyy tahatonta tönimistä yms. häiriöinniksi ja lieväksi kiusaamiseksi.
Kaikki tämä on opettajan huomioitava arvosanoja miettiessään.
Henkilkohtaisesti olen sitä mieltä, ettei opettaja voi antaa ns. normaalille ja adhd lapselle kymppiä käytöksestä/huolellisuudesta. Pahalta se lapsesta ja vanhemmasta takuulla tuntuu, mutta sinun tehtäväsi on nyt tukea ja kehua poikaa. 7 on liostava numero adhd lapselle!
 
"vieras"
Kunhan se ei heijastu muihin numeroihin kuin käyttäytymisen arvosanaan, niin tilannehan on tasavertainen muiden kanssa. Jos taas alkaa muissakin arvosanoissa näkyä ja peruste on se, että ei "keskity tai motivoidu" niin silloin opettajan kanssa asia puheeksi. Tietoaineiden pitää mitata osaamisen tasoa eikä siihen saa heijastua muut ominaisuudet.

Voit ehdottaa myös, että lapselle tehtäisiin oma oppimissuunnitelma, johon kirjataan tavoitteet (ei ole sama kuin erityisopetus HOJKS), jos sinusta tuntuu että lapsi kokee tulevansa aliarvioiduksi.
 
niijust
Paitsi, että näille ADHD tapauksille palkataa ylimääräinen aikuinen hyysäämään, he häiritsevät ja terrorisoivat koko luokkaa, ja vievät niiden mahdollisuuden opiskella jotka haluaisivat opiskella rauhassa. Kaikkien huomio on jatkuvasti näissä ongelmatapausten ongelmatilanteissa.

Vielä pitäisi antaa paremmat numerot! :D Tiisus teidän kanssanne. Nää vanhemmat ne osaa vaatia, mutta auta armias jos sanoo että toisillakin on oikeuksia.

Nimim. lopen kyllästynyt häiriköihin!
 
JONSERED Karhunkantaja
Numeron tarkoitushan on kuvastaa osaamista.

Ja taas henk.koht. mielipiteenäni kysäisen, onko lääkitys "voimissaan" vielä läksyjä tehdessä? Eihän siitä muuten ole juuri iloa koulumenestyksen kannalta...
 
JONSERED Karhunkantaja
Paitsi, että näille ADHD tapauksille palkataa ylimääräinen aikuinen hyysäämään, he häiritsevät ja terrorisoivat koko luokkaa, ja vievät niiden mahdollisuuden opiskella jotka haluaisivat opiskella rauhassa. Kaikkien huomio on jatkuvasti näissä ongelmatapausten ongelmatilanteissa.

Vielä pitäisi antaa paremmat numerot! :D Tiisus teidän kanssanne. Nää vanhemmat ne osaa vaatia, mutta auta armias jos sanoo että toisillakin on oikeuksia.

Nimim. lopen kyllästynyt häiriköihin!
Tämä adhd-tapaus ei juurikaan häiriköinyt eikä ollut kansantalouden kannalta hyvä työllistäjä, sillä ei ikinä mitään avustajaakaan saanut. Mutta paremmat numerot olisi ollut kiva juttu... Silti laudaturin yleisarvosanalla kirjoitin ylioppilaaksi.

Eli ei kannata yleistää ihan niin rankalla kädellä. Tai jos niin tekee, huomata se itse.
 
Non compos mentis
Meillä perheessä ainoa tapa selvitä koulusta kunnialla on olla niin paljon ärsykkeitä ja tekemistä, että mielenkiinto ei ehdi herpaantua. Ei varmasti toimi kaikilla, mutta meillä on ainut tapa edetä. Tylsyys tappaa motivaation ja tarkkaavaisuuden.
 
"vieras"
Tämä adhd-tapaus ei juurikaan häiriköinyt eikä ollut kansantalouden kannalta hyvä työllistäjä, sillä ei ikinä mitään avustajaakaan saanut. Mutta paremmat numerot olisi ollut kiva juttu... Silti laudaturin yleisarvosanalla kirjoitin ylioppilaaksi.

Eli ei kannata yleistää ihan niin rankalla kädellä. Tai jos niin tekee, huomata se itse.
Sinä, sinä ja vielä kerran sinä. Tarpeeksi näitä kansantalouden kannalta kalliita riehujia on tullut nähtyä. Kaikkea pitää hyysätä, paitsi ongelmattomia oppilaita joilla pitäisi olla myös mahdollisuus tulla huomatuiksi omana itsenään. Aikaa ei ole, resurssit käytetty.
Osa vanhemmista ei edes halua kuulla lääkityksestä tai erikoirryhmästä, kun heidän lapsella on oikeuksia!
 

Yhteistyössä