ADD tai ADHD -diagnoosi aikuisella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eksyksissä elämässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kaapu";26656081]Olis sit neuro tai psykiatri, kandee ottaa selvää että on aikuisikän adhd:een erikoisunut (koskee nyt erityisesti jos kyseessä psyki). Eli jos valitsee sopivan lääkärin, niin uskoisin että otetaan vakavasti. Tulosta vaikka joku adhd testin tulos mukaan, ja kirjoittele paperille asiat valmiiksi.[/QUOTE]

Mitenköhän pienessä kaupungissa löytää aikuisiän adhd:hen erikoistuneen lääkärin? Eräänkin neurologin ajanvaraustiedoissa luki, että hän ei ota vastaan adhd-potilaita.

18 mg ei korvauksen jälkeen maksa kuin noin 30 euroa / kk. Ja kannattaa varautua siihen, ettei lääkitystä voi alituiseen käyttää. Tai siis mie oon opetellut sietämään itteäni tällaisena häslänä, koska en tahdo aloittaa mitään verenpainelääkitystä tossa samalla.

Lääkepäivinä ihanan keskittynyt ja kurinalainen ja sitten muina aikoina täysin jotain muuta. :whistle:

Olen kuullut että lääke auttaa nopeasti (lapsilla ihan parissa päivässä ja ilmeisesti aikuisillakin), mutta ei kai siitä ihan yksittäisinä päivinä sentään hyötyä saa? Yritän siis kysyä että kai sitä joutuu joka tapauksessa usemman päivän syömään, että saa halutun vaikutuksen?

Alkuperäinen kirjoittaja Eksyksissä elämässä;26659058:
Olen kuullut että lääke auttaa nopeasti (lapsilla ihan parissa päivässä ja ilmeisesti aikuisillakin), mutta ei kai siitä ihan yksittäisinä päivinä sentään hyötyä saa? Yritän siis kysyä että kai sitä joutuu joka tapauksessa usemman päivän syömään, että saa halutun vaikutuksen?

Auttaa kolmessa vartissa, jos on auttaakseen.

Miehelläni on 100% varmasti keskittymishäiriö, sillä tuossa testisivulla ilmenevät oireet ym. ovat kuin hänestä kirjoitettuja, paha vain ettei hän suostu mitään selvittämään eikä edes keskustelemaan asiasta. Arki alkaa 8 vuoden jälkeen jo olemaan niin raskasta, että en tiedä kauanko jaksan. Meillä on pieni poika, ja pelkään, että hän perii isänsä ongelmat. Miten te muut olette saaneet puolisonne hakeutumaan hoitoon?

Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt vaimo;26660147:
Miehelläni on 100% varmasti keskittymishäiriö, sillä tuossa testisivulla ilmenevät oireet ym. ovat kuin hänestä kirjoitettuja, paha vain ettei hän suostu mitään selvittämään eikä edes keskustelemaan asiasta. Arki alkaa 8 vuoden jälkeen jo olemaan niin raskasta, että en tiedä kauanko jaksan. Meillä on pieni poika, ja pelkään, että hän perii isänsä ongelmat. Miten te muut olette saaneet puolisonne hakeutumaan hoitoon?

Onko miehelläsi oikeaa tietoa AD(H)D:sta? Yleinen harhaluulo on, että adhd on riehuvien, ylivilkkaiden pikkupoikien oireyhtymä. Minä itse en edes ajatellut add:n mahdollisuuta ennenkuin luin parin adhd-naisen haastattelut.

Palaanpa päivä keskusteluun...

Mulla on Dexe lääkkeenä ja työssä olessani jouduin ottaa aika suurta satsia (10 tabua päivässä, yksi laatikko maksaa 28€, ja yhdessä askissa 28tabua - joku laskutaitoinen voi laskea, mutta kela-katto tuli nopeasti täyteen). Concertaa söin 3x36mg, silloin kn söin, ennen ikäviä sivuoireita. Kallista lystiä on tuo adhd:n lääkitseminen - onneks vielä jotain Kela-korvaavuksiakin vielä on.

Mun vajaa 5v lapsella on add/as-piirteisyyttä. Aloittaa syksyllä kuntotuksen, ja uskon kyllä vahvasti hänen saavan dg:n, kunhan saadaan toimintaterapia käyntiin. Vielä ei ikänsä vuoksi ole dg haluttu antaa. Merkit kyllä on ollut nähtävissä taaperoiästä lähtien.

Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt vaimo;26660147:

..meillä mies ohjautu hoitoon vasta kun 1) pojalle oli saatu diagnoosi ja 2) pakka levis töissä totaalisesti ja joutu sairaslomalle kun ei enää suoriutunut työstään.

Mikähän siinä on, ettei meinaa ittelleen asiaa myöntää? Miekään en asiaa noteerannut ennen kuin työkaveri laitto jonkun linkin, että teepä toi. Mie tein ja sitte huomasin, että hei, pitäskö tätä tutkia tarkemmin?

Mikähän siinä on, ettei meinaa ittelleen asiaa myöntää? Miekään en asiaa noteerannut ennen kuin työkaveri laitto jonkun linkin, että teepä toi. Mie tein ja sitte huomasin, että hei, pitäskö tätä tutkia tarkemmin?

..kai siinä on se.. sellanen.. pelko pipipään leimasta? Tai sitten sekin, että oonhan mä pärjänny itteni kanssa tähänkin asti?

..millä alalla muuten olit kun työkaveri osas sua ohjastaa?

Mitenhän se neurologille pääsy onnistuu julkisella puolella? itsellä testien mukaan adhd ja muutenkin ihan selkeä. jotenkin olen elämässä pärjännyt tähän asti mutta nyt kun lapsi täyttää vuoden alkaa tuntua jo epäreilulta häntä kohtaan tää säätäminen.

[QUOTE="vippis";26663922]..kai siinä on se.. sellanen.. pelko pipipään leimasta? Tai sitten sekin, että oonhan mä pärjänny itteni kanssa tähänkin asti?

..millä alalla muuten olit kun työkaveri osas sua ohjastaa?[/QUOTE]

Pelko pipipään leimasta ei ole koskaan minua ahdistanut. Normaalius taas on tuntunut sellaiselta taakalta, jota en itselleni ole kestettäväksi tahtonut. Ehkä sitä kynnystä ei ole ollut kohdallani, kun tutkimuksissa olen neurologisesti ollut jo syntymästäni lähtien. Ehkä vain oli vaikea uskoa, että niissä tutkimuksissa olisi missattu jotain. Nyt, tietäen miten kapea asiantuntijoiden joukko saralla Suomessa onkaan, en sitä lainkaan ihmettele.

Selviytymismekanismini pohjautuvat kai suurelti osin ensinnäkin keskimääräistä korkeampaan älykkyyteen ja toisekseen asdin vaikutuksesta poikkeavaan sosiaalisuuteen. Myös muutama OCD-piirre on saanut minut aina lopulta suoriutumaan ajoissa, niukin naukin.

Olin vain kesäduunissa, työkaveri oli hankkimassa reppureissuilleen rahaa. Ite epäili olevansa adhd ja kysäisi minuakin tekemään testin. :D

• Tykkää
Reactions: Data
[QUOTE="Vieras";26663931]Mitenhän se neurologille pääsy onnistuu julkisella puolella? itsellä testien mukaan adhd ja muutenkin ihan selkeä. jotenkin olen elämässä pärjännyt tähän asti mutta nyt kun lapsi täyttää vuoden alkaa tuntua jo epäreilulta häntä kohtaan tää säätäminen.[/QUOTE]

..julkisella puolella aikuisten adhd-asiat kuuluu ainakin täälläpäin psykiatrian puolelle (mikä lisää vielä hienosti tätä hoitoon hakeutumisen helppoutta ja yleistä mielikuvaa asiasta).

[QUOTE="vippis";26663955]..julkisella puolella aikuisten adhd-asiat kuuluu ainakin täälläpäin psykiatrian puolelle (mikä lisää vielä hienosti tätä hoitoon hakeutumisen helppoutta ja yleistä mielikuvaa asiasta).[/QUOTE]

No ei kyllä tullut yhtään mieleen että se menis tota kautta.... Asun Helsingissä, pitääkö ensin hakea lähete terveyskeskuksesta siis psykiatrille?

[QUOTE="Vieras";26663990]No ei kyllä tullut yhtään mieleen että se menis tota kautta.... Asun Helsingissä, pitääkö ensin hakea lähete terveyskeskuksesta siis psykiatrille?[/QUOTE]

Sitäpä kautta se varmasti hennoo mennä. Että lähetteen tarviat tk-lekurilta joka tapauksessa.

[QUOTE="vippis";26663955]..julkisella puolella aikuisten adhd-asiat kuuluu ainakin täälläpäin psykiatrian puolelle (mikä lisää vielä hienosti tätä hoitoon hakeutumisen helppoutta ja yleistä mielikuvaa asiasta).[/QUOTE]

Juu, kyllä minullekin lopullinen dg tuli psykiatrilta. Mutta ensi alkuun lähtivät tutkimukset käyntiin Lennart von Wendtin kautta, joka tutkinut minua jo taaperona.

[QUOTE="kaapu";26661328]Palaanpa päivä keskusteluun...

Mulla on Dexe lääkkeenä ja työssä olessani jouduin ottaa aika suurta satsia (10 tabua päivässä, yksi laatikko maksaa 28€, ja yhdessä askissa 28tabua - joku laskutaitoinen voi laskea, mutta kela-katto tuli nopeasti täyteen). Concertaa söin 3x36mg, silloin kn söin, ennen ikäviä sivuoireita. Kallista lystiä on tuo adhd:n lääkitseminen - onneks vielä jotain Kela-korvaavuksiakin vielä on.

Mun vajaa 5v lapsella on add/as-piirteisyyttä. Aloittaa syksyllä kuntotuksen, ja uskon kyllä vahvasti hänen saavan dg:n, kunhan saadaan toimintaterapia käyntiin. Vielä ei ikänsä vuoksi ole dg haluttu antaa. Merkit kyllä on ollut nähtävissä taaperoiästä lähtien.[/QUOTE]

Millaisia sivuoireita Concertasta tuli?

[QUOTE="kaapu";26661328]Palaanpa päivä keskusteluun...

Mun vajaa 5v lapsella on add/as-piirteisyyttä. Aloittaa syksyllä kuntotuksen, ja uskon kyllä vahvasti hänen saavan dg:n, kunhan saadaan toimintaterapia käyntiin. Vielä ei ikänsä vuoksi ole dg haluttu antaa. Merkit kyllä on ollut nähtävissä taaperoiästä lähtien.[/QUOTE]

Ja piti vielä kysyä, mitä ne jo taaperoiässä näkyneet merkit add/as:sta olivat? Oma lapsi on nyt taaperoikäinen ja asia kiinnostaa kovasti.

Jep jep. Mitenköhän yksityisellä puolella, kai sitä jonkun neurologin kautta saisi asiaa edes eteenpäin (?). Voiko muuten kuka tahansa lääkäri määrätä esimerkiksi Concertaa, vai pitääkö olla spesialisti?

Ärsyttää tää pienellä paikkakunnalla asuminen, kun ei ole samanlaisia terveyspalveluja saavailla kuin pk-seudulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Eksyksissä elämässä;26664080:
Jep jep. Mitenköhän yksityisellä puolella, kai sitä jonkun neurologin kautta saisi asiaa edes eteenpäin (?). Voiko muuten kuka tahansa lääkäri määrätä esimerkiksi Concertaa, vai pitääkö olla spesialisti?

Ärsyttää tää pienellä paikkakunnalla asuminen, kun ei ole samanlaisia terveyspalveluja saavailla kuin pk-seudulla.

Meillä tk:ssa uusiivat reseptin, kun hoitotasapaino on saavutettu (apaut vuoden päästä...). Sitä ennen spesialistin.

Poitsun tutkimukset alotettiin yksityiseltä neurologilta, ja hän oli sellainen, että ottaa vastaan myös aikuisia adhd-tapauksia.

Nyt alkanut tuntumaan, että joskos jo vihdoin hakeutuisi jollekin neuropsykologille tai muulle, että saisi pään kasaan. Ajoittain tulee vahva "mä oon hullu"-fiilis, joka ei ainakaan helpota stressaamalla.

Lapsesta asti olen rampannut myös lääkäreillä, mm. nopean leposykkeeni ja rytmihäiriöiden takia. Ahdistuskohtauksia (lähinnä yöllä), raivokohtauksia, ei itsehillintää, muistin heikkous (kaikki tavarat AINA hukassa, joskus saatan yhtäkkiä unohtaa läheisen ihmisen nimen tmv), keskittymiskyvyn puute, kouluongelmat, elämän yleinen hallintaongelma (laskut jäisi maksamatta jos mies ei huolehdi jne)...listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.
Töissä on välillä hankalaa, kun keskittymiskyky puuttuu. Mua saatetaan pitää TYHMÄNÄ, vaikka oikeasti tiedän olevani ihan välkky, mutta kun en ole aina ihan "all in" tai keskity juttuihin, niin unohdan kaiken ja käyttäydyn höhlästi...siinä määrin alkaa jo vaikuttaa normielämään (varsinkin nyt kun on lapsi, josta pitäisi pystyä pitämään huoli), että pitäisi hakeutua ehkä lekurin juttusille.

Siis soitto kunnalliselle yleislääkärille, vai miten? Jännittää. Tuntuisi pelottavalta saada paperille diagnoosi, kun koko ikänsä on tiennyt että JOKIN on vialla...sitten sille saisi nimen. Ehkä tässä tilanteessa tieto ei lisäisi tuskaa?

• Tykkää
Reactions: astrolabe

Yhteistyössä