ADD tai ADHD -diagnoosi aikuisella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eksyksissä elämässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miehen oireisto ihan samanlainen, alkuvuodesta diagnosoitiin ADD. Lääkkeenä Concerta 27 mg. Työterveyden kautta neuropsykologin testeihin ja siitä neurologille. Lääkitys on auttanut huimasti.

[QUOTE="kaapu";26656359]Kyllä kaikki kuulostaa tutulta. Oletkos lukenut Anne Lehtokosken "Aikuisen adhd, aivojen arvoitus" tjsp. Jos et, kandee ehdottomasti lukea.[/QUOTE]

En ole lukenut, pitää laittaa kirjoittajan ja kirjan nimi ylös.

[QUOTE="vippis";26656488]Miehen oireisto ihan samanlainen, alkuvuodesta diagnosoitiin ADD. Lääkkeenä Concerta 27 mg. Työterveyden kautta neuropsykologin testeihin ja siitä neurologille. Lääkitys on auttanut huimasti.[/QUOTE]

Tällaista on niin rohkaisevaa kuulla.

Minulla tuli ahaa-elämys kun satuin lukemaan jostain aikakausilehdestä adhd-naisen haastattelun, oli niin tuttua se kaikki mitä hän kertoi. Ja Inhimillisessä tekijässä oli joku aika sitten aiheesta.

[QUOTE="kaapu";26656359]Kyllä kaikki kuulostaa tutulta. Oletkos lukenut Anne Lehtokosken "Aikuisen adhd, aivojen arvoitus" tjsp. Jos et, kandee ehdottomasti lukea.[/QUOTE]

Niin ja kiva kuulla että oireeni kuulostavat tutulta. Kiva siksi, että nyt alkaa näyttää siltä että vihdoinkin saan jotain tolkkua asioihin. Aiemmin luulin että adhd tai add tarkoittaa sellaista täysin rauhatonta tykinkuulaa, joka ei kykene lukeman kirjaa tms. mutta nyt tajuan että oireilu voi ollan hyvin monimuotoista ja -asteista.

Itse olen hysteerisen pikkutarkka jossain asioissa, ei kyllä uskoisi kun katsoo tätä sekasortoa kotoa.

Onkohan yleislääkärillä käynti turha välietappi, jos kuitenkin passitetaan neurologille? Yksityiselle menen joka tapauksessa, joten varaisinko suoraan ajan neurologille?

[QUOTE="vippis";26656488]Miehen oireisto ihan samanlainen, alkuvuodesta diagnosoitiin ADD. Lääkkeenä Concerta 27 mg. Työterveyden kautta neuropsykologin testeihin ja siitä neurologille. Lääkitys on auttanut huimasti.[/QUOTE]

Kertoisitko vielä ihan konkreettisilla esimerkeillä, miten miehesi on muuttunut lääkityksen myötä?

Alkuperäinen kirjoittaja Eksyksissä elämässä;26657051:
Kertoisitko vielä ihan konkreettisilla esimerkeillä, miten miehesi on muuttunut lääkityksen myötä?

Oma-aloitteisuus on lisääntynyt hurjasti. Esim. koko (tai edes puolikkaan...) torpan siivoaminen on nykyään mahdollista ilman pilkuntarkkaa struktuuria paperille. Samoin kuin se, että hän voi alottaa usean asian yhtä aikaa ja jopa saattaa ne loppuun! Myöskin muisti on parantunut - vai olisikohan se järjestelmällisyys? Avaimet, kännykkä ja lompakko eivät ole olleet hukassa ties miten pitkään aikaan! Kun vielä alkuvuodesta ne olivat harva sa päivä, joskus kaikki kerrallaan!

Meillä myös esikoinen sai lääkityksen ja diagnoosin alkuvuodesta samaiseen vaivaan, ikää poitsulla 10 vuotta :)

[QUOTE="vippis";26657359]Oma-aloitteisuus on lisääntynyt hurjasti. Esim. koko (tai edes puolikkaan...) torpan siivoaminen on nykyään mahdollista ilman pilkuntarkkaa struktuuria paperille. Samoin kuin se, että hän voi alottaa usean asian yhtä aikaa ja jopa saattaa ne loppuun! Myöskin muisti on parantunut - vai olisikohan se järjestelmällisyys? Avaimet, kännykkä ja lompakko eivät ole olleet hukassa ties miten pitkään aikaan! Kun vielä alkuvuodesta ne olivat harva sa päivä, joskus kaikki kerrallaan!

Meillä myös esikoinen sai lääkityksen ja diagnoosin alkuvuodesta samaiseen vaivaan, ikää poitsulla 10 vuotta :)[/QUOTE]

Järjestelmällisyys, se minulta puuttuu. Työni vaatii tarkkuutta ja järjestelmällisyyttä; hoidan työni hyvin mutta se järjestelmällisyyden puute heijastuu konkreettisesti työhuoneeni epäjärjestykseen. Olen kuin pilakuva hajamielisestä professorista, jolla on paljon tietoa ja ammattitaitoa, mutta joka ei kykene pitämään papereitaan ja tavaroitaan järjestyksessä.

Minä kyllä saan siivottua (siis imurointi, lattioiden moppaus, pyykinpesu), mutta järjestystä en kykene ylläpitämään.

Kuinka suurella todennälöisyydellä add/adhd periytyy? Mietin vaan lapseni tulevaisuutta, kun nytkin joku "äidin vaisto" sanoo että hän ei välttämättä ole ihan samanlainen kuin useimmat muut lapset.

Alkuperäinen kirjoittaja Eksyksissä elämässä;26657600:
Kuinka suurella todennälöisyydellä add/adhd periytyy? Mietin vaan lapseni tulevaisuutta, kun nytkin joku "äidin vaisto" sanoo että hän ei välttämättä ole ihan samanlainen kuin useimmat muut lapset.

En osaa todennäköisyyttä sanoa, mutta kyllähän se usein suvussa on näkyvissä. Monasti mukana tulee myös asd-piirteitä. Esim. vanhemmillani on piirteitä, tutkittu ei ole, mutta alisuoriutuneet koulussa aina ja muutenkin sellaisia ajankäyttöongelmia ollut yms. Minulla on ja epäilen tyttärillänikin olevan (mutta heillä ei vielä vaikuta olevan niin suurta haittaa, että tarvitsisivat diagnoosia tuekseen tai lääkitystä).

Alkuperäinen kirjoittaja Eksyksissä elämässä;26657600:
Järjestelmällisyys, se minulta puuttuu. Työni vaatii tarkkuutta ja järjestelmällisyyttä; hoidan työni hyvin mutta se järjestelmällisyyden puute heijastuu konkreettisesti työhuoneeni epäjärjestykseen. Olen kuin pilakuva hajamielisestä professorista, jolla on paljon tietoa ja ammattitaitoa, mutta joka ei kykene pitämään papereitaan ja tavaroitaan järjestyksessä.

Minä kyllä saan siivottua (siis imurointi, lattioiden moppaus, pyykinpesu), mutta järjestystä en kykene ylläpitämään.

Mieheni on myöskin varsin nero omalla alallaan, hyvin lahjakas tietyiltä osin ja todella luova omalla alallaan. Mutta aiemmin unohteli firman ovia auki, unohti suorittaa tehtäviä loppuun jne...

Mieskin aiemmin onnistui kyllä juurikin imuroimaan (joskin kaikki lelut vielä sulassa sotkussa lattialla...), mutta että järjestyksen olen tähän asti joutunut pitämään minä.

Nämä piirteet periytyvät muistaakseni jopa (vai ainakin) 50 % todennäköisyydellä.

Esikoisella on myös asperger-piirteitä (neuropsykologin mukaan poika olisikin as add-piirtein, mutta [pidemmän kokemuksen omaavampi] neurologi oli sitä mieltä, että add as-piirtein, ja tätä mieltä olemme me vanhemmatkin.

En osaa todennäköisyyttä sanoa, mutta kyllähän se usein suvussa on näkyvissä. Monasti mukana tulee myös asd-piirteitä. Esim. vanhemmillani on piirteitä, tutkittu ei ole, mutta alisuoriutuneet koulussa aina ja muutenkin sellaisia ajankäyttöongelmia ollut yms. Minulla on ja epäilen tyttärillänikin olevan (mutta heillä ei vielä vaikuta olevan niin suurta haittaa, että tarvitsisivat diagnoosia tuekseen tai lääkitystä).

Asd-piirteet viittaavat johonkin asperger/autismiin? Kun en tunne näitä kaikkia lyhenteitä...

No, aika näyttää tilanteen lapsen osalta. Minun pitäisi nyt kai marssia lääkäriin.

4/4... addi-äidin ja -isän lapsista, omistani siis. Omassa suvussani on vahvasti assi- ja addi-piirteitä, molempien vanhempieni puolelta.

[QUOTE="vippis";26657708]Mieheni on myöskin varsin nero omalla alallaan, hyvin lahjakas tietyiltä osin ja todella luova omalla alallaan. Mutta aiemmin unohteli firman ovia auki, unohti suorittaa tehtäviä loppuun jne...

Mieskin aiemmin onnistui kyllä juurikin imuroimaan (joskin kaikki lelut vielä sulassa sotkussa lattialla...), mutta että järjestyksen olen tähän asti joutunut pitämään minä.

Nämä piirteet periytyvät muistaakseni jopa (vai ainakin) 50 % todennäköisyydellä.

Esikoisella on myös asperger-piirteitä (neuropsykologin mukaan poika olisikin as add-piirtein, mutta [pidemmän kokemuksen omaavampi] neurologi oli sitä mieltä, että add as-piirtein, ja tätä mieltä olemme me vanhemmatkin.[/QUOTE]

Ok, tämä vastaus selvensi noita lyhenteitäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Eksyksissä elämässä;26657993:
Paljonko lääkkeet maksavat kuukaudessa, noin suunnilleen? Jostain luin että Kela ei korvaa aikuisten adhd-lääkkeitä.

Se on vanhaa tietoa. Kela korvaa peruskorvauksen. Minulla n. 80-100€/kk, MUTTA nyt sentään saattaa omavastuu tulla täyteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Adhd-äitee;26657693:
Käy vilkaisemassa noita testejä, itsekin noiden kautta älysin hakeutua lääkäriin Testit

Kiitos! Käyn illalla kun lapsi on nukkumassa ja mies teeveen ääressä, että on keskittymisrauha -sitähän tarvitsee muutkin kuin add-ihmiset ;)

Minulla on siis keskimääräistä suuremmat kulut, 2 x 27 mg C ja tarvittaessa Medikinet 10 mg. M ei ole korvattava lääke.

Jos näit aikoinaan MOTin aiheesta, siinä selvitettiin aika hyvin sen hetken ongelmia lääkityksen korvausten suhteen.

Concerta on nykyään korvattava, minulla on 54mg + 36mg.

Minä pääsin yleisellä puolella hoitoon, tosin alun tutkimukset (neuropsykologi) työkkäri rahoitti yliopistotutkinnon jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Eksyksissä elämässä;26657993:
Paljonko lääkkeet maksavat kuukaudessa, noin suunnilleen? Jostain luin että Kela ei korvaa aikuisten adhd-lääkkeitä.

Tosiaan nyt jokusen kkn on kuuluneet korvauksen piiriin. Mies pärjää yhdellä 27 mg lääkkeellä, kustannukset n. 45 e/kk (muistaakseni jotain 40-45 e väliltä on tuo 30 kpl puteli 42 % korvauksen jälkeen).

Alkuperäinen kirjoittaja Eksyksissä elämässä;26657717:
Asd-piirteet viittaavat johonkin asperger/autismiin? Kun en tunne näitä kaikkia lyhenteitä...

No, aika näyttää tilanteen lapsen osalta. Minun pitäisi nyt kai marssia lääkäriin.

asd=autism spectrum disorder

:) vaikkei se minusta disorder olekaan, vaan jotain hyvin luonnollista!

[QUOTE="vippis";26658104]Tosiaan nyt jokusen kkn on kuuluneet korvauksen piiriin. Mies pärjää yhdellä 27 mg lääkkeellä, kustannukset n. 45 e/kk (muistaakseni jotain 40-45 e väliltä on tuo 30 kpl puteli 42 % korvauksen jälkeen).[/QUOTE]

Ok, eli halvemmallakin kuin satasella saattaa selvitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Eksyksissä elämässä;26658120:
Huh minkä hintaisia! Jestas sentään. Olen hoitovapaalla, joten kyllä nyt tuollainen satanen kuussa on hurja summa. Eri asia sitten kun palaan töihin.

18 mg ei korvauksen jälkeen maksa kuin noin 30 euroa / kk. Ja kannattaa varautua siihen, ettei lääkitystä voi alituiseen käyttää. Tai siis mie oon opetellut sietämään itteäni tällaisena häslänä, koska en tahdo aloittaa mitään verenpainelääkitystä tossa samalla.

Lääkepäivinä ihanan keskittynyt ja kurinalainen ja sitten muina aikoina täysin jotain muuta. :whistle:

Yhteistyössä