Aborttiko edessä?

• Viestiketjun aloittaja Tyrmistynyt
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ap:n viesti vetää hiljaiseksi ja vähän kyllä surulliseksikin. 7 vuoden lapsettomuudesta jäi tuon verran kunnioitusta uutta elämää kohtaan. Oon todella hämmästynyt.

Mutta ymmärrän ap järkytyksen huomata että on raskaana heti uudelleen. Mutta itse jotenkin tunne, että jos nyt abortin tekisit, varmasti kun esikoinen on vähän isompi katuisit ratkaisuasi.

Meillä oli lapset 2v5kk ja 3kk kun aloin odottaa meidän kuopusta. Keskimmäinen lapsi on pitkäaikassairas. Kaikki raskaudet olleet todella vaikeita ja raskaita niin henkisesti kuin fyysisesti. (pahoinvointi alkanut viikolta 6 ja loppunut synnytykseen, melkein puolet raskaudesta mennyt aina sairaalassa tipassa ollessa), pahoinvoinnin vuoksi kaikki käynnistetty viikolla 37.

Kun meillä oli tuo pieni 3kk ikäinen pitkäaikassairas lapsi ja opetteli elämään sairaala/koti elämää vauvan kanssa ja sulateltiin sairautta siinä samalla, yritettiin se hyväksyä osaksi arkeamme. Vauva oli todella itkuinen (ensimmäisen vuoden nukkui tunnin pätkissä yöt ja päivällä maks puolen tunnin unia) niin olihan se ihan hirveä järkytys, että alkoi odottaa vauvaa! Mutta samalla tiesin sen,että jos tekisin abortin, katuisin sitä aivan varmasti myöhemmin. Ei minulla ole valtuuksia päättää,että tämä lapsi ei saakaan syntyä meille, hän ei ole meille tervetullut.

Raskausaika oli vaikea ja raskas, pahoinvointi vei fyysiset ja henkiset voimat ja meillä ollut aina minun raskauden aikana ja pari ensimmäistä kuukautta kun on ollut vauva parisuhde tosi lujilla. Raskauden aikana mietin välillä,että miksi en tehnyt kumminkin aborttia, miksi minä tähän aloin.

Mutta siitäkin selvittiin, ainahan sitä voi miettiä, olisiko helpompaa, että miellä olisi vain kaksi lasta mutta en teidä mitä haasteita sitten olisi tullut elämäämme erilain. Onhan tämä elämä välillä niin raskasta ja väsyttävää, mutta voisin olla yhtä väsynyt ilman tuota kuopustakin.

Kahden todella itkuisen vauvan jälkeen meidän perheeseen syntyi itse aurinko, niin ihana valloittava lapsi. Tuntuu, että vauva on tuonut meidän perheelle paljon enemmän mitä on ottanut. Koen, että olen itse paljon ehjempi äiti nyt.

Ja kaikkein ihmeellisimmälle tuntuu se, että kun minulla on mennyt ensimmäinen raskaus kesken, toinen raskaus (esikoinen) vuosin verta ihan hirveästi ja lääkärit eivät uskoneet että vauva selviää hengissä, olivat valmiita abortoimaan sikiön), kolmas raskaus meni kesken, neljäs raskaus (keskimmäinen lapsi) vuosin paljon pariin kertaan alku raskaudessa.
Sitten kun aloin odottaa tätä meidän kuopusta,niin ajattelin, että tämä on nyt keskenmenon aika taas ja salaa toivoinkin keskenmenoa, mutta en vuotanut koko raskaudessa yhtään, ei mitään viitteitä että saattaisi mennä kesken!

piff
Kuunnelkaa itseänne, tehkää niinkuin itsestä tuntuu parhaalta. Mutta muista myös, että jos olet aina ollut aborttia vastaan ja olette noin pitkään lasta halunnut. Niin mietitkö seitsemän vuoden päästä, olisiko kuitenkin sitä jaksanut, jos ei olisi tehnyt aborttia?

Tiedän kokemuksesta, että työntäyteisiä vuosia on edessä yhdenkin kanssa, mutta jos saat toisen lapsen noin perään, niin muutaman vuoden päästä helpottaa kertarysäyksellä. Siis AINA noiden kanssa on jotain, uhmaa tai jollaki alkaa silmät karsastaan ja pitää juosta lääkärissä ja opetella lasien käyttöä, korvakierrettä tai jotain... Mutta se tuntuu olevan elämää. Näyttää joskus tulevan ilmi vasta yhdeksän vuotiaana jotain sellaista, joka vaikuttaa häiritsevästi loppuelämän ja pitää olla lapsen kanssa huolella. Elämä on siis täynnä huolia ja murheita ja iloja.

Te teette omat valintanne, mutta suosittelen juttelemista terveydenhoitajan kanssa, jos saisitte apua seuraavan parin vuoden ajaksi, että pääsisitte eteenpäin.

vierailija
Meillä vähän alle 1,5v ikäero. Täysin toivottu ja suunniteltu ikäero. Lapset nyt 8 ja 9v. Pienemmänkin ikäeron kanssa oltais pärjätty ihan hyvin. Mutta jokainen omien resurssiensa mukaan. Munäkin ehkä kantaisin huolta siitä toteutuuko uudelleen raskautuminen niin hyvin touatamiseen. Kumman riskin kanssa on sitten valmiimpi elämään. Sen että ekat pari vuotta on vähän haipakkaa kahden vaippaikäisen kanssa, vai että nyt saatu vauva jääkin ainokaiseksi.

Musta pieni ikäero on ollu hillitön rikkaus.

ap täällä taas
Teimme päätöksen että lapsi saa tulla jos on tullakseen. Tämä on meille tarkoitettu ja emme halua elävän ihmisenalun elämää lopettaa kun sydänkin jo lyö. Sillehän ei voi mitään jos on tuulimuna tms. mutta vauva on keväällä tervetullut jos on niin tarkoitettu.
Totta on että voi olla ettei meille enää tämän jälkeen lapsia tule joten otamme nöyränä vastaan jos taivaanisä meille on tämän näinkin nopeasti tarkoittanut :) Kiitos kaikille vastanneille.

Teimme päätöksen että lapsi saa tulla jos on tullakseen. Tämä on meille tarkoitettu ja emme halua elävän ihmisenalun elämää lopettaa kun sydänkin jo lyö. Sillehän ei voi mitään jos on tuulimuna tms. mutta vauva on keväällä tervetullut jos on niin tarkoitettu.
Totta on että voi olla ettei meille enää tämän jälkeen lapsia tule joten otamme nöyränä vastaan jos taivaanisä meille on tämän näinkin nopeasti tarkoittanut :) Kiitos kaikille vastanneille.
Hyvä päättös

Minusta vähän tuntuu, että aika monelle positiivisen raskaustestin tehneelle tulee alussa se "pakokauhun" tunne, "apua mitä olen mennyt tekemään", "miten selviän tästä", vaikka sitten raskautta olisi yritetty pitkäänkin.

vierailija
Pärjäätte ihan varmasti! Toisen lapsen tullessa asiat löytävät tärkeysjärjestyksensä, ja epäoleelliset stressinlähteet katoavat.

vierailija
Oikein lämpimät onnittelut aloittajalle ja paljon valoisia päiviä raskauteesi <3
Elämä yllättää, ei aina juuri sillä tavalla eikä sillä hetkellä kuin itse haluaisi..
Mutta antakaa auringon nyt paistaa kun se teille kerran on alkanut paistamaan :)
Pärjäätte kyllä! Ja mitäpä hyvää sitä ilmaiseksi saisi...

Yhteistyössä