V
vieras
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Florence:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Eikös papassa näy solumuutokset? Jotka sitten tutkitaan erikseen ja niistä sitten selviää jos on joku sukupuoli tauti.
Ei, sukupuolitaudit testataan eristä näytteestä (emättimen seinämästä otetusta tai virtsasta)
Mitä ne solumuutokset sitten tarkoittaa? Tuon käsityksen mä oon ainakin saanut että 2 voi tarkoittaa sukupuoli tautiakin.Jos sulla on papan tulos 1 niin ei.
No emättimen seinämästä otettava on varmaan juuri se irtosolunäyte eli papakoe. Ja kyllä, tulos 2 voi merkitä kondyloomaa, joka on sukupuolitauti. Tuo HPV voi sitten lisätä riskiä sille kohdunkaulansyövälle, jota varsinaisesti papalla poissuljetaan.
Mutta jotain klamydiaa, tippuria ja muita ei kyllä papasta näe.
Mä oon aina luullut että näkee *hyvä minä*
Miten tuon klamydian voi sitten nähdä? Näkyykö esim neuvolan pissatestissä, että on arvot kohollaan?
Erikseen ne pitää testata. Jos haluaa varmistaa, että ei ole sukupuolitauteja, täytyy siis nimenomaan mainita, että haluaa testata sukupuolitaudit. Ja lisäksi sitten jos haluaa myös hepatiitin ja hivin testata ja kupan testata, niin se täytyy ottaa verestä. (niin, tai kupan voi testata kyllä tietenkin haavaumasta, jota epäillään kupan aiheuttamaksi, mutta yleensä verestä)