Abortti

• Viestiketjun aloittaja ""Helvi""
  • Ensimmäinen viesti
""Helvi""
Onko sinulle tehty hiljattain raskauden keskeytys pillereillä?
Tulitko kovasti kipeäksi ja kestääkö jälkivuoto kauankin?
Itse olin tosi kovissa tuskissa/maha kivuissa, piti mennä
sairaalaan. Sain kipulääkettä piikkinä. Nyt on vuotoa ja
mahakipua jatkunut kohta 2 viikkoa, kääk koskahan tää loppuu?

Naana
Hei,

On jo hiukan vanha viesti, mutta kirjoitanpa kuitenkin. Tein abortin kolmisen vuotta sitten. Lääkäri suositteli lääkkeellistä raskaudenkeskeytystä, koska raskaus oli niin aluillaan. Muistaakseni en tullut ihan tolkuttoman kipeäksi. Aika voi tosin kullata muistot. Voisin verrata kipua ja kouristelua koviin kuukautiskipuihin, jotka kohdallani vaativat lähes aina särkylääkitystä. (Tuskanhikeä, alavatsa ja ristiselkä kipeät, ummettaa, joskus oksettaa jne.)
Jälkivuotoa kesti sen neljä viikkoa (kuvittele, neljän viikon kuukautiset, kesä ja tampoonin käyttö kielletty...), minkä jälkeen oli jälkitarkastus. No, sieltäpä sitten löytyi vielä jotakin ja kaiken odottelun ja kärsimisen jälkeen jouduin vielä kaavintaan...
Suosittelen kaavintaa, se on varmempi ja kivuttomampi. Oli ainakin omalla kohdallani. Jälkivuotokaan ei muistaakseni kauaa kestänyt. Abortti saattaa olla henkisesti niin kipeä kokemus, että turha sitä on itseään kiduttaa ja ""synnyttää"" lääkkeiden avulla...

Kokenut myös
Ei abortti aina ole kivulias kokemus myöskään henkisesti, sanokoot kaikkitietävät moralistisiskot mitä haluaa. Joskus se voi olla vain järkiratkaisu. Tottakai pientä luopumisensurua ja jossittelua, mutta itselleni ei kyllä jäänyt mitään traumoja.

Turha syyllistää siihen päätyviä.

..
Meitä on moneen junaan. Itse koen edelleen tehneeni tähänastisen elämäni parhaimman ratkaisun teettäessäni abortin. Elän nyt hyvää elämää, sellaista mikä ei koskaan olisi ollut mahdollista jos olisin synnyttänyt viattoman lapsen omien kärsimysteni keskelle.

Se, onko abortti väärin vai oikein, ei aina ole edes tapauskohtaista. Se on jokaisen oma itsenäinen päätös, johon ei muilla ole sanomista. Eriäviä mielipiteitä on ja todellakin saakin olla mutta en ymmärrä mitä voittaa tuputtamalla muille omaa näkemystään? Ratkaisu täytyy jokaisen tehdä kuitenkin itse.

Rauhallista alkavaa syksyä.

niinpä
Aborttitapauksessa ainoa, jolla on oikeus määrittää ""oikea"" ja ""väärä"", on se jonka keho on raskaana.
Minulle ei jäänyt minkäänlaisia traumoja, ei edes pientä luopumisen tuskaa, pelkkä helpotus.

Positiivinen
Minä olen nyt tilanteessa, jossa sekä ehkäisy että jälkiehkäisy (18 h:n sisällä otettuna) ovat pettäneet, ja olen raskaana. Valinta on tässä tilanteessa niin itsestään selvä, että olen ottamassa yhteyttä suoraan ehkäisyklinikalle, en neuvolaan. En ole vastuuton teini, enkä tunteeton ""uraohjus"", vaan tavallinen, ajatteleva nainen, jolle sattui ""kaksinkertainen"" vahinko.

Äiti
Tiedän tapauksia, joilla on takana abortti nuoruudessa ja nyt taistellaan lapsettomuuden kanssa. Sellaista iloa mitä oma lapsi tuo ei korvaa mikään. Sitä ei edes ymmärrä sellainen jolla lasta ei ole. Miettikää perusteellisesti ennen operaatiota.

Itse fatalistina miettisin, jos kerran kaksi kertaa ehkäisy on pettänyt niin pitäisinkö lapsen.

Mutta valinta on aina henkilökohtainen ja abortti jättää taatusti jäljen. Sitä tullaan kysymään mm jatkossa neuvolavastaanotoilla. Aborttia ei pääse pakoon eikä sitä voi unohtaa.

Kokenut
Itse päädyin aborttiin yllätysraskauden jälkeen: lapsettomuus piti olla varma mutta kuinka ollakaan: pitkästi yli 40 v ja raskaana!

Vastahan uutisissa oli, että ei ole suotavaa jos vanhemmat ovat yli 45 v vanhempia kuin lapsi.

Ei mietitytä eikä kaduta.

Positiivinen
Äiti, kyllä lapset ovat suuri ilo (itse olen ollut aina hyvin lapsirakas ja viihtynyt hyvin lasten kanssa), ja kyllä, lapseton ei voi tietää, mitä on olla äiti. Mutta kysyisin samalla, tiedätkö sinä, millaista on esim. odottaa lasta miehelle, ei suhtaudu raskauteesi edes ""negatiivisesti"", vaan täydellisen välinpitämättömästi ? Tai odottaa lasta täysin katastrofaalisessa taloudellisessa tilanteessa, joka ei ainakaan tule paranemaan, kun lapsi syntyy ? Tai tulla raskaaksi teininä tai yli nelikymppisenä, kuten edellinen kirjoittaja ? Jos et ole itse ollut tällaisessa tilanteessa, et voi tietää, millainen mainitsemasi ""henkilökohtainen valinta on"".

Rankaisumentaliteettisi, jonka mukaan abortista joutuu maksamaan myöhemmin lapsettomuutena, on myös lääketieteellisesti täysin perustelematonta. Itse tunnen monta naista, joille on tehty nuorempana abortti tai parikin, mutta jotka ovat nyt useammankin lapsen äitejä. Lapsettomuuteen abortti johti varmemmin silloin, kun raskauksia keskeytettiin sukkapuikoilla ja henkareilla ""enkelintekijän"" makuuhuoneessa. Nykyisillä tekniikoilla valvotuissa oloissa tehdyissä keskeytyksissä esim. infektioriski on kuitenkin melko olematon. Neuvolassakin mahdollisesta aiemmasta abortista kysytään aivan samasta syystä kuin esim. aiemmista keskenmenoista - raskaana olleen naisen kohtu ei ole enää samanlainen kuin ei koskaan raskaana olleen. Monet abortit tehdään myös terveydellisistä syistä, ja tämäkin on hyvä selvittää.

Sen sijan aivan varmaa on, että 20-vuotias on joka tapauksessa hedelmällisempi kuin 35-vuotias. Eli siis jos abortti on tehty 20-vuotiaana, ja sitä ""haluttua"" lasta aletaan yrittää 35-vuotiaana, hedelmöittymismahdollisuudet ovat joka tapauksessa laskeneet. Lisäksi pitäisi ottaa huomioon se, että partneri, jonka kanssa sitä haluttua lasta yritetään, on harvemmin sama, joka pisti alulle aborttiin johtaneen raskauden. Miehienkin hedelmällisyydessä on suuria eroja. Minulle esim. sattui partneri, jonka ""uijat"" ovat tutkitusti harvinaisen vilkkaita.

Henkilökohtaisesti en myöskään halua sen paremmin paeta kuin unohtaakkaan aborttia. Toivon, että minulle voidaan tehdä lääkkeellinen keskeytys juuri tästä syystä. Haluan olla tietoinen siitä, mitä minulle tapahtuu. Mahdollista kipua en pelkää. En kuitenkaan aio myöskään rypeä koko loppuelämääni syyllisyydessä, koska olen tehnyt tämän ratkaisun. Uskon, ettei hedelmällisyyteni tule laskemaan seuraavien parin vuoden aikana kovin radikaaliisti (nythän siis tulin raskaaksi ""kertaslaagista"" ehkäisyn ja jälkiehkäisynkin petettyä), joten tulen kyllä saamaan lapsia sitten, kun minulla on tarjota heille isä ja muutenkin turvallinen ja vakaa kasvuympäristö.

äiti
No hei!
Sulla oli järkevää tekstiä. Mulla on itellä pieni tytär ja olen saanut kaksi keskenmenoa ennen häntä. Lapsi on toivottu ja ihana. Nyt tulin vahinkoraskaaksi kesällä lyhyestä suhteesta ja aion tehdä abortin lääkkeillä lääkärin valvonnassa.
Haluan myöhemmin kyllä vielä lapsia ja sekä nykyinen mieheni ( tytön isä, jonka kanssa oltiin erossa välillä) ja minä olemme todella hedelmällisiä enkä usko että lasten saaminen tulevaisuudessa on vaikeaa.
Lääkäri sanoi että on pieni mahdollisuus hedelmättömyyteen mutta se riski pitää ottaa. Turhien moralistien on syytä miettiä mitä itse tekisivät tilanteessa jossa esim tulisivat raskaaksi ehkäisyn pettäessä?

mielestäni abortti on hyvin henkilökohtainen ja yksityinen ratkaisu ja kerran sen voi tehdä jos ei muuta vaihtoehtoa ole, mutta pysyvää ehkäisyä siitä ei saa tulla, niinkuin joillekin käy. (monta aborttia eikä ehkäisyä ollenkaan) sellaista en hyväksy.
kaikki kivut kuuluvat asiaan ja henkinen särky myös; se on hinta joka pitää maksaa tuosta teosta. Murha abortti ei ole, mutta ei myöskään mikään positiivinen ratkaisu! syyllisyys ja jossittelu varmasti tulevat minullekin myöhemmin.

pitää muistaa että on hienoa että nykyään voi valita tekeekö lapsia vai ei; ennen tällaista vaihtoehtoa naisille ei annettu!!! EHKÄISY KUNNIAAN; sen vain sanon teille!

IDIOOTIT!!!
sen takia seksi on luotu miehen ja naisen välille että lapsia tulee!!!! senkin itsekkäät paskiaiset!!! tapatte viattomia ihmisen alkuja koska itse olette saakelin jako-rasioita ja sitten vain ihmettelette kun ollaan raskaana!!!! toivottavasti ette ikinä saa lapsia, tuollaset paskiaiset ei ansaitse mitään hyvääääääääääää!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!#¤%#§§§#*********

no huhhuh
Kylläpäs taas laidasta laitaan kommentit!
Sinulle nimimerkillä ""idiootit"" viittasit täydellisesti itseesi...että olet idiootti ja ajattelet putkiaivoillasi.
Minulle tehtiin abortti,ku tulin raskaaksi raiskauksesta reilu vuosi sitten.
Kertaakaan en ole päätöstä katunut...vain ja ainoastaan helpottunut olo on.
Ja todellakin ansaitsen kaikkea hyvää,myös lapsenkin jossaki vaiheessa,kun oikea mies löytyy.

pirpana
kuinka painava syyn täytyy olla, että abortin voi hankkia vielä 12. raskausviikon jälkeen? olisin pian tekemässä raskaustestiä, koska hermoni eivät ole enää rautaa näiden minipillereiden kanssa (jotka aiheuttavat erilaisia vuotohäiriöitä kuten menkkojen poisjääntiä). Ja JOS huonoimmaissa tapauksessa olenkin raskaana, niin onko abortti mahdollinen ilman sen suurempia perusteluita? Viimeksi menkat ovat olleet huhtikuun ekalla viikolla.. Ja olen myös miettinyt sitä, että jos ne olivatkin valemenkat? :O Eli olen ollut kauemmin raskaana? Minulla ei ole ollut mitään pahoinvointia ja oloni on normaali lukuun ottamatta tätä vainoharhaisuutta.

Voi Vee
Eikös jälkiehkäisypillerin yksi tehtävä ole estää mahdollisesti hedelmöittynyttä alkiota kiinnittymästä? Että abortti sekin, tavallaan.
Joka tapauksessa idioottimaista alkaa osoittelemaan sormella raiskauksen uhria, että olisit tehnyt sitä taikka tätä. Mee itseesi.

----
Jos raskaus edennyt yli 12 viikolle, on abortin saaminen ja hankalampaa. Tuolloin tarvitaan kahden (2) lääkärin päätös abortin puolesta perustelluista syistä. (lapsen synnyttäminen ja hoito olisivat hakijalle huomattava rasitus, raskaus on alkanut väkisinmakaamisesta, äidin tai isän sairaus tms. rajoittaa vakavasti heidän kykyään hoitaa lasta). http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kaypahoito?suositus=hoi27050#s4

Yhteistyössä