Abortinvastustajat hoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ihmettelevä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Ihmettelevä"

Vieras
Te, jotka vastustatte aborttia, vastustatteko sitä aina, oli tilanne mikä hyvänsä? Mitä jos nainen raiskataan ja hän tulee siitä raskaaksi?
Entä jos ehkäisy pettää: onko parempi, että lapsi syntyy vanhemmille, jotka eivät ole valmiita ottamaan vastaan lasta ja antamaan sille hyvää elämää, jollaisen jokainen lapsi ansaitsee?
Entä jos sikiöllä todetaan jokin vika; sellainen, joka laskee tulevan lapsen elämänlaatua ratkaisevasti.
Ja vielä loppuun syvä kysymys; uskotteko evoluutioon?
Entä teoriaan, että nopeat syö hitaat, siihen että heikkoudet lajissa on eliminoitava lajin säilymisen vuoksi?

Mä vastaisin, että hyväksyn abortin joka on raiskauksen vuoksi tehty. Hyväksyn vaikeasti vammaisen sikiön abortin. Uskon tietty evoluutioon ja näin sen pitäisi mennä, mutta inhimillisyys "pilaa" sen toiminnan.

Miten abortinvastustaja määritellään? Itselläni ei ole mitään syytä vastustaa toisen tekemiä päätöksiä. Omalla kohdallani aborttia harkitsisin todella tarkasti ja hyväksymisen raja olisi varmasti korkealla. Sitä en tiedä miten uskominen evoluutioon tai "nopeat syö hitaa" -teoriaa muuttaisi käsitystä abortista. Lääketiede mahdollistaa tiettyihin asioihin ennalta varautumisen, mutta toisaalta myös monien ongelmien hoitamista.

Hyväksyn abortin vain äärimmäisissä tapauksissa: lapsen saaminen vaarantaisi hengen tai lapsi kärsisi pahasta kehitysvammasta joka tekisi elämästä tuskallista. Raiskauksen jäljiltä voi mennä hakemaan katumuspillerin ja niitä on kahta erilaista (toista voi ottaa vielä 5vrk:n kuluttua) eli aika pieni mahdollisuus raiskauksesta tulla raskaaksi. Minut itseni on nuorena raiskattu enkä olisi aborttiin päätynyt mikäli olisin raskaaksi tullut.

Jos ihminen ei voi seksiä harrastaessaan ottaa mahdollista vahinkolasta vastaan, kannattaisi käyttää tuplaehkäisyä. Aborteista 99% on aivan turhia jotka oltaisiin ehkäisyllä voitu estää. Ärsyttää nämä "imetin ja silti tulin raskaaksi, nyt en kestä pientä ikäeroa ja teen abortin"-jutut. Tavallista kierukkaa tai minipillereitä en pitäisi edes ehkäisyvälineinä mikäli ainoana käytetään, nimittäin niin paljon raskauksia alkaa näistä.

[QUOTE="Ihmettelevä";25071128]Te, jotka vastustatte aborttia, vastustatteko sitä aina, oli tilanne mikä hyvänsä? Mitä jos nainen raiskataan ja hän tulee siitä raskaaksi?
Entä jos ehkäisy pettää: onko parempi, että lapsi syntyy vanhemmille, jotka eivät ole valmiita ottamaan vastaan lasta ja antamaan sille hyvää elämää, jollaisen jokainen lapsi ansaitsee?
Entä jos sikiöllä todetaan jokin vika; sellainen, joka laskee tulevan lapsen elämänlaatua ratkaisevasti.
Ja vielä loppuun syvä kysymys; uskotteko evoluutioon?
Entä teoriaan, että nopeat syö hitaat, siihen että heikkoudet lajissa on eliminoitava lajin säilymisen vuoksi?[/QUOTE]

Näissä tilanteissa ymmärrän abortin:

-nainen on joutunut raiskauksen uhriksi
-lapsella on joku sellainen vika joka huomattavasti laskee tulevan lapsen elämänlaatua (jos lapsi vaikka olisi niin pahasti kehitysvammainen että on aina sidottuna vuoteeseen, eikä kykenisi edes mitenkään kommunikoimaan toisten kanssa, mielestäni esim. down ei ole syy) tai on todennäköistä että syntyy kuolleena/elää vain pienen hetken syntymän jälkeen.

En usko evoluutioon. Uskon Jumalaan ja siihen että jokaisella syntyvällä lapsella kehitysvammaisella, sydäsairaalla ja terveellä lapsella on oma paikkansa ja tarkoituksensa tässä maailmassa. Ja vaikka ymmärränkin nuo kaksi edellä mainitsemaani syytä aborttiin, en itse aborttia pystyisi tekemään ikinä. Olen ollut tilanteessa jossa vaihtoehtoa minulle tarjottiin (epäily että vauva olisi erittäin vaikeasti kehitysvammainen), mutta en pystynyt edes ajattelemaan sitä vaihtoehtoa. Meille syntyi pieni kehitysvammainen tyttö joka nyt 3v iässä on oppinut kävelemään hiukan ja puhuu muutaman sanankin, vaikka hänen ei näitä taitoja olisi ikinä pitänyt oppia.

Aborttia en ymmärrä tilanteessa jossa kaksi aikuista ihmistä ovat harrastaneet seksiä ilman ehkäisyä tai ehkäisy on pettänyt. Mikään ehkäisy ei ole sataprosenttisen varma, aina on mahdollisuus että ehkäisy pettää. Abortti ei mielestäni ole ehkäisy keino, eikä myöskään mikään kortsun pettäessä tehtävä "jälkiehkäisy".
Aikuisten ihmisten tulisi olla valmiita ottamaan vastuu tekemisistään tavalla tai toisella. On muitakin vaihtohehtoja kuin lapsen pitäminen itse, jos tuntee ettei siihen pysty tai halua. Tiedän että kaikki eivät näe aborttia vaihtoehtona ollenkaan, vaan niitä ovat ainoastaan joko lapsen pitäminen tai abortin tekeminen. Adoptio kun jättää syvät arvet varmasti myös äitiinkin. En kuitenkaan ymmärrä miksi "vahinkolapsella jota vanhemmat eivät halua" ei olisi oikeutta elämään jossain muussa perheessä?

Mun ymmärryksellä tai ymmärtämättömyydellä ei ole mitään väliä, en elä toisten elämää, Itse asiassa en jaksa tuhlata aikaani ja energiaani muiden valintoja taivastelemalla. Sen vain sanon, että onneksi meillä Suomessa saa halutessaan sen abortin. Kannatan valinnanvapautta.

abortti on murha. ja hyväksyn sen oikeestaan vain siinä tapauksessa, että odottaa lasta vaikka isälleen. tai on sata varmaa, siis ihan sat varma, että lapsi ei tule elämään synnytyksen jälkeen vaan kuolee joko kohtuun tai sitten synnytyksen jälkeen. mikään downin syndrooma ei riitä aborttiin. ja siinä tapauksessa, että äiti kuolee raskauteen tai synnytykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25072223:
abortti on murha. ja hyväksyn sen oikeestaan vain siinä tapauksessa, että odottaa lasta vaikka isälleen. tai on sata varmaa, siis ihan sat varma, että lapsi ei tule elämään synnytyksen jälkeen vaan kuolee joko kohtuun tai sitten synnytyksen jälkeen. mikään downin syndrooma ei riitä aborttiin. ja siinä tapauksessa, että äiti kuolee raskauteen tai synnytykseen.

Onneksi sinulla ei olekaan päätösvaltaa muiden elämään. Entä jos lapsesi tulisi raskaaksi nuorena ja haluaisi abortin, syyllistäisitkö vain pystyisitkö käyttäytymään fiksusti ja kunnioittamaan hänen päätöstään?

Entä sosiaaliset syyt, jos nyt ei vaan missään nimessä tahdo lasta eikä ole valmis hoitamaan häntä ja sitoutumaan lapseen? Jotkuthan eivät tahdo lasta ollenkaan. Silloin lapselle tulisi aika kurja elämä, samoin vastentahtoisille vanhemmille.

Niin

Se että nainen harrastaa seksiä ei tarkoita että hän antaa luvan raskaudelle tai millekkään sikiölle 'kaapata' oman kehonsa.

Vaikka tuo kuulostaa kylmältä tavalta ajatella niin siinä on vissi pointti.

Ei seksin harrastamisella ole mitään suoraa yhteyttä lapsen tekoon muutoin kuin että mekanismi on kummassakin tapauksessa sama. Siihen vetoaminen on minusta ollut aina aika pinnallista ja osoittaa ajattelemattomuutta.

Vähän sama kuin sanoisi että jos lähdet kävelylle ja jäät auton alle niin se pitäisi jotenkin hyväksyä koska on aina mahdollista jäädä auton alle kun poistut kotoa.

Teko ja seuraamus eivät siis vastaa toisiaan.
Lapsen teko ja seksin harrastaminen ovat kaksi eriasiaa.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
miun on pakko kysyä, milä perusteella abortti on _murha_?
jos ajatellaan alkuvaiheita, eih'n solumöykky ole edes sikiö, saatika lapsi vielä siinä vaiheessa?
Eikös ehkäisykin sitten ole murha, estetään terveiden siittiöiden pääsy terveen munasolun luo?

Onneksi sinulla ei olekaan päätösvaltaa muiden elämään. Entä jos lapsesi tulisi raskaaksi nuorena ja haluaisi abortin, syyllistäisitkö vain pystyisitkö käyttäytymään fiksusti ja kunnioittamaan hänen päätöstään?

Entä sosiaaliset syyt, jos nyt ei vaan missään nimessä tahdo lasta eikä ole valmis hoitamaan häntä ja sitoutumaan lapseen? Jotkuthan eivät tahdo lasta ollenkaan. Silloin lapselle tulisi aika kurja elämä, samoin vastentahtoisille vanhemmille.
no mun miniä halusi, abortin syistä, jotka ei minusta olleet oikeita, mutta mä pidin pääni kiinni, koska asia ei mulle kuulunut. mutta mulla on oikeus omassa mielessä pitää aborttia murhana. ja sillä siisti

Vastustan abortin käyttämistä ehkäisykeinona. Vastustan aborttia myös silloin, kun mieli viikolla 14 tms muuttuu eikä nainen enää haluakaan vauvaa.

Yleisesti ottaen olen erittäin iloinen siitä, että naisella on oikeus päättää kehostaan.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25072308:
no mun miniä halusi, abortin syistä, jotka ei minusta olleet oikeita, mutta mä pidin pääni kiinni, koska asia ei mulle kuulunut. mutta mulla on oikeus omassa mielessä pitää aborttia murhana. ja sillä siisti

Niin, totta kai on. En sitä tarkoittanutkaan. Mutta entä jos oma alaikäinen tyttäresi tulisi raskaaksi ja haluaisi abortin, niin mihin suuntaan ohjaisit häntä, syyllistäisitkö, yrittäisitkö saada pitämään lapsen?

Monethan myös vastustavat aborttia kunniakkaasti siihen asti, kunnes se vahinko sattuu omalle kohdalle eikä löydykään voimia pitää lasta, asia ikään kuin konkretisoituu vasta silloin. Tai sitten juuri oma lapsi tulee raskaaksi ja tajuaakin, että haluaisi oman lapsensa saavan elää normaalin ja vapaan nuoruuden.

Niin, totta kai on. En sitä tarkoittanutkaan. Mutta entä jos oma alaikäinen tyttäresi tulisi raskaaksi ja haluaisi abortin, niin mihin suuntaan ohjaisit häntä, syyllistäisitkö, yrittäisitkö saada pitämään lapsen?

Monethan myös vastustavat aborttia kunniakkaasti siihen asti, kunnes se vahinko sattuu omalle kohdalle eikä löydykään voimia pitää lasta, asia ikään kuin konkretisoituu vasta silloin. Tai sitten juuri oma lapsi tulee raskaaksi ja tajuaakin, että haluaisi oman lapsensa saavan elää normaalin ja vapaan nuoruuden.
ei kai se syyllistäminen siinä tilanteessa auttaisi. sanoisin kyllä, että jos pitää lapsen autan kyllä kaikin mahdollisin tavoin, ja kotona sais asua kuten ennenkin. painostamaan en kuitenkaan alkais, jos tyttö haluais abortin. minkäs sille sitten vois.

Mä vastustan aborttia mutta mun mielestä se on jokaisen oma päätös ja ei sitä ole muiden puolesta oikeus olla vastustelemassa. Itse en tekisi aborttia, raiskauksen yhteydessä tapahtuneesta raskautumisesta en osaa sanoa.

Jos ehkäisy pettää, en hyväksy aborttia omalla kohdallani. Enkä kyllä rehellisesti hyvällä katso jos joku hankkii abortin sen takia ettei vauva sovi kuvioihin sillä hetkellä, eri asia jos takana jotain rankkaa historiaa tms.

En myöskään hankkisi aborttia jos sikiö olisi vammainen ja uskon evoluution mutta minusta ihmisen ei tulisi leikkiä jumalaa päättämällä kuka maailmaan saa syntyä ja kuka ei kun raskaus on jo alkanut.

Jälkiehkäisyn hyväksyn.

Lisään vielä että mieheni on jonossa vasektomiaan juuri sen takia että vastustan aborttia ja vahinkoja voi sattua kenelle vain ehkäisystä huolimatta joten halutaan olla mahd varmoja.

Viimeksi muokattu:
Ihmettelen miksi tästä aiheesta jaksetaan täälläkin vääntää monta kertaa viikossa, vaikka suurin osa suomen kansasta on ihan samaa mieltä asiasta.
- Abortti raiskauksen uhrille hyväksytään.
- Vaikeasti sairaan sikiön abortti hyväksytään.
- Abortin käyttö ehkäisykeinona tuomitaan jyrkästi.
- Naisten oikeus aborttiin ilman lapsen isän suostumusta, kannatetaan ehdottomasti.

Mitäs niitä vielä oli?
Ei tarvitsisi sitten taas tehdä sitä aloitusta aiheesta VOL187969447489

Yhteistyössä