Aatelkaapa niitä äitejä jotka joutuvat antamaan vauvalle korviketta

• Viestiketjun aloittaja Olosuhteiden pakosta ns. huono äiti
  • Ensimmäinen viesti
Olosuhteiden pakosta ns. huono äiti
Siis pelkkää nannia, tuttelia tms. kun omaa maitoa ei vaan tule. Nan purkki maksaa keskimäärin 0,48e /2dl ja lisäksi vauva ei saa siinä kaikkia niitä tarvittavia hyviä aineita jotka äidinmaito antaisi. :( On epistä kun ei kaikilta vaan sitä maitoa tule vaikka kuinka yrittänyt kaikkensa ja korvike on vielä noin pirun kallista ja pahimmillaan haitallista minun vauvalleni. Ja sitten vielä leimataan huonoksi äidiksi kun ei imetä, eikä vaivauduta edes syytä kysymään miksi näin on.

Mulla on kaksi lasta, ja molempien kohdalla käynyt noin. Surettaa. :(

vieras
kannattaa muuten ostaa nan sellaisena jauheena. Sen vaan sekoittaa veteen niin tulee ihan samaa tavaraa kuin tetroissakin. Pääsee PALJON pienemmällä kantamisella ja on halvempaankin. Siitä yhdestä jauherasiasta tulee muistaakseni 3,8 litraa maitoa.

Jatkuva nälkä
Itse olen ostanut tarvitsemani korvikkeet jauheena, on halvempaa, eikä mene hukkaan, kun voi tehdä juuri sen verran, kun tarvii.
Tosin imetysaikana mulla menee omaan ruokaan varmaan enemmän rahaa, kuin menis korvikkeisiin...

:hug: Pää nyt pystyyn! Meillä kans esikoinen on ollu lähes koko ajan pullolla, toki yritin aluksi imettää, mutta aina jouduttiin antaa lisämaitoa. Ja minä en asiasta suostu huonoa omatuntoa kantamaan, lapsi on nyt 5v, ja sairastanu TODELLA vähän, ja on ksvanu ja kehittyny normaaisti. Ei kannata ottaa kaikkea niin henkilökohtaisesti, vaan hyväksyä, et ok, tässä kävi näin, ja sillä siisti. Eikä kukaan VOI EIKÄ SAA leimata sua sen takia, ettet ole imettäny. Höh, lapsellista touhua tuommonen.

Alkuperäinen kirjoittaja Olosuhteiden pakosta ns. huono äiti:
korvike on pahimmillaan haitallista minun vauvalleni. huonoksi
Jos ne olisi jotenkin pahaksi vauvalle, niin tuskin niitä myytäisiin.

Imetys ei ole hyvän äitiyden mitta, on monen monta muutakin tapaa olla hyvä äiti.

Olosuhteiden pakosta ns. huono äiti
Kiitos rohkaisevista kommenteista :flower: Välillä vaan saa ihan läheisiltäkin ihmisiltä niin tylyä kommenttia tuosta imetyksen epäonnistumisesta että huh,huh. Tietysti menkatkin ovat menoissa niin kaikki pienetkin asiat tuntuu todella ikäviltä. :(

Mun vauva on syönyt alusta lähtien korviketta. Imetystä yritettiin opetella noin 3 viikkoa, sitten lopetin maidon pumppaamisen ja päätin luovuttaa imetyksen suhteen. Pari päivää oli huono omatunto, ja sitten huomasin olevani entistä parempi äiti, kun en enää stressannut enkä ollut niin väsynyt pumppaamisesta.
Minä olen saanut selitellä imettämättä jättämistä sekä tutuille että tuntemattomille. Mielestäni se on minun oma asia, ei kuulu kellekkään (paitsi ehkä vähän lapsen isälle). Lapsi kasvaa ja kehittyy kovaa vauhtia, ei mitään eroa imetettyihin lapsiin.
Sitä paitsi korvikeruokinnassa on etunsakin. Lapsen voi syöttää muutkin kuin äiti.

Ei sitä maitoo mullakaan tullu ku kolme viikkoo ja siihen loppu ku seinään, sen jälkeen tullu yhtään mitään.. Selkä vääränä sai korviketta kaupasta kantaa, tyttö kun oli vielä ihan hillitön syöjä. Kerran testasin sitä korvikejauhetta mutta siitä tuli karsee ummetus tytölle.

Kyllä muaki hirveesti sillon harmitti ku maidontulo loppui mutta minkäs sille voi jos kaikkensa yrittää eikä siltikään onnistu. Iso ja terve lapsihan tuosta korvikkeellakin tuli! :)

tsemppiä
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
korvike on pahimmillaan haitallista minun vauvalleni. huonoksi
Jos ne olisiu jotenkin pahaksi vauvalle, niin tuskin niitä myytäisiin.

Imetys ei ole hyvän äitiyden mitta, on monen monta muutakin tapaa olla hyvä äiti.
esim se että on varaa ostaa lapselle sitä ruokaa.Ja tän perusteella olet hyvä äiti;)
Nyt vain häntä pystyyn ja menoks,älä anna muiden puheiden sua masentaa.

Näitähän löytyy niin paljon,toiset ajattelee toisin ja tosiet toisin.
Itse sen kuitenkin tiedät ettei sitä sun äitiyttäs mitata sillä imetätkö vai et.

Äidit ovat hyviä
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
suurin syy tuohon muitten asenteeseen on se, että 90% korviketta antavista äideistä olis pystynyt imettämään jos vain olisi halunnut/viitsinyt/kiinnostanut...
Ei noin suuri prosentti. Minusta tuntuu, että melkeinpä suurimman osan ongelma on tiedon puute. Kun imetyksessä tulee erilaisia vaiheita ja asioita eteen, eikä niistä tiedetä. Ja heti kun joku muuttuu, luullaan että voi ei, maito onkin yhtäkkiä loppunut.

vieras
Eipä tuossa vielä mitään. Erikoiskorvike maksaa 50? purkki eikä sillä montaa päivää pärjää. Lääkemaksukatto 600-700? pitää tulla täyteen ennen kuin Kela korvaa.

vieras!
No eipä se imettäminen sinusta tee huonoa äitiä!
Esikkoa en imettänyt lainkaan,tai siis yritin mutta kun lapsi itkee ja äiti itkee niin pullo oli parempi vaihtoehto,mullakaan siis sitä maitoa ei vain tullut vaikka päälläni seisoin.Tyty on nyt 6v ja TOSI vähän sairastellut!Toista lasta imetin 8kk joista 3 ½kk täysimetin ja likka on kärsinyt puolivuotiaasta 3½vuotiaaseen korva/kurkku ongelmista..Joten ei se imetyskään aina sitä "onnea" takaa tuon terveyden kantilta..

......
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
suurin syy tuohon muitten asenteeseen on se, että 90% korviketta antavista äideistä olis pystynyt imettämään jos vain olisi halunnut/viitsinyt/kiinnostanut...
Eli 10% KAIKISTA äideistä on sellaisia jotka sektion, synnytyksen käynnistyksen aikaisilla viikoilla, lapsen keskosuuden takia eivät voi imettää kun maito ei nouse, lapsi ei osaa imeä jne. Että vain 10% kaikista äideistä on olosuhteiden pakosta joutunut antamaan korviketta?

Siis pelkkää nannia, tuttelia tms. kun omaa maitoa ei vaan tule. Nan purkki maksaa keskimäärin 0,48e /2dl ja lisäksi vauva ei saa siinä kaikkia niitä tarvittavia hyviä aineita jotka äidinmaito antaisi. :( On epistä kun ei kaikilta vaan sitä maitoa tule vaikka kuinka yrittänyt kaikkensa ja korvike on vielä noin pirun kallista ja pahimmillaan haitallista minun vauvalleni. Ja sitten vielä leimataan huonoksi äidiksi kun ei imetä, eikä vaivauduta edes syytä kysymään miksi näin on.

Mulla on kaksi lasta, ja molempien kohdalla käynyt noin. Surettaa. :(
:hug: Meillä tyttö ei koskaan saanut minun maitoani, ei ikinä oppinut edes rinnalle. Tuntuihan se pahalta ensimmäiset kuukaudet, etenkin kun joka puolella toitotetaan että imetys onnistuu jos niin haluaa jne..

Yhteistyössä