Aamupala-asiaa..

miukumaukumanninen
on neitejä, jotka eivät todellakaan tunnu syövän yhtään mitään... Itse olen ratkaissut syömättömien ja mahalukollisten nuorten miesten aamupalaongelman tekemällä terveellistä ja vähäsokerista ja -rasvaista marjapiirakkaa grahamjauhoista, leseistä ja kaurahiutaleista. Siihen päälle tulee paljon pakastemarjoja ja kastikkeeksi saa lappaa vaniljanmakuista jogurttia. Se on maidon tai mehun kanssa jopa ravinto-opillisesti fiksu tarjottava. Voin kaivaa reseptin jostain, jos haluat.

Ohjeesta tulee pellillinen piirakkaa, jonka paloittelen, pakastan ja otan illalla sulamaan tarvittavan määrän palasia. Jos piirakkapala ei mene aamulla, niin sitten se menee viimeistään iltapäivällä välipalana.
 
viiden lapsen äiti
meillä se aaamupala jää usein siihen että on pala ruisleipää ja kaakaota. ehkä joskus hedelmää, millä tuulella itse sattuvat olemaan...

ruokailu on koulussa kuitenkin melko aikaisin....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.03.2007 klo 12:17 miukumaukumanninen kirjoitti:
on neitejä, jotka eivät todellakaan tunnu syövän yhtään mitään... Itse olen ratkaissut syömättömien ja mahalukollisten nuorten miesten aamupalaongelman tekemällä terveellistä ja vähäsokerista ja -rasvaista marjapiirakkaa grahamjauhoista, leseistä ja kaurahiutaleista. Siihen päälle tulee paljon pakastemarjoja ja kastikkeeksi saa lappaa vaniljanmakuista jogurttia. Se on maidon tai mehun kanssa jopa ravinto-opillisesti fiksu tarjottava. Voin kaivaa reseptin jostain, jos haluat.

Ohjeesta tulee pellillinen piirakkaa, jonka paloittelen, pakastan ja otan illalla sulamaan tarvittavan määrän palasia. Jos piirakkapala ei mene aamulla, niin sitten se menee viimeistään iltapäivällä välipalana.
:p Kuulostaa todella hyvältä, mutta ei auta tuota meidän neitikoululaista... Se kun inhoaa marjoja :whistle: Ja sitä inhokki-listaa voisi kyllä jatkaa ja jatkaa.. Nyt jo sentään syö kurkkua ja tomaattia, muttei leivällä ;)

Mutta jos mulle kaivaisit tuon ohjeen, mä voisin herkutella sillä ite!!

Meillä kun se aamupala on lähinna muki maitoa/kaakaota ja palanen leipää tai muroja kippo tai jukurttia... Tuntuu niin vähältä..
 
Vai vähältä tuntuu... Meidän nuoriherra 8v. söi tänäaamuna pikku palan rieskaa. Minä en ota ressiä tuosta syömisestä; olen sitä mieltä, että ittepähän nahoisaan kärsii, jos ei syö tarpeeksi. Meillä poika syö, kun on nälkä; toisinaan enemmän ja toisinaan vähemmän. Osaa ottaa itselleen ruokaa kaapista tarvittaessa; ei passata!
Tämä on meidän tapa, ei varmaan sovi kaikille...
Jos teidän tyttönen on hentoinen, niinkuin tuossa iässä voivat olla, varmaan kannattaakin seurailla syömisiä. Kaikki lapset eivät ymmärrä, milloin on nälkä, vaan kiukuttelevat ja oireilevat muuten; toki silloin vanhempien pitää korjata tilanne, ja pitää huoli syömisestä.

:headwall: mitähän mieltä minä sitten lopulta olinkaan :snotty: :p
 
tarhatätsy
Mun koululainen (poika 10v)ei syö aamuisin mitään, kaakaon saattaa juoda. Mä oon monet kerrat päättäny etten ota stressiä sen syömisistä, mut välillä menee "ressin" puolelle. Tuntuu et iltapala on ainut minkä se syö...
 
Meidän ekaluokkalainen tyttö syö joka aamu kaurapuuroa mansikkahillon kera. Jos hänen pitäisi syödä jotain muuta niin ei ehtisi kouluun lainkaan koska leivät ym ei tahdo mennä kurkusta alas meidän sihtikurkulta niin nopeasti että niitä ehtisi aamusella mutustaa (syö niitä sitten muulloin).
 
itselläni on eskari-ikäinen poika joka syö joka aamu ennen kouluun menoa, karjalanpiirakan voilla ja kupin kaakaota!
ei huoli mitään muuta koulu aamuina. päivisin kyllä syö hyvin, joten en ole huolissani aamupalan määrästä ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.03.2007 klo 12:17 miukumaukumanninen kirjoitti:
on neitejä, jotka eivät todellakaan tunnu syövän yhtään mitään... Itse olen ratkaissut syömättömien ja mahalukollisten nuorten miesten aamupalaongelman tekemällä terveellistä ja vähäsokerista ja -rasvaista marjapiirakkaa grahamjauhoista, leseistä ja kaurahiutaleista. Siihen päälle tulee paljon pakastemarjoja ja kastikkeeksi saa lappaa vaniljanmakuista jogurttia. Se on maidon tai mehun kanssa jopa ravinto-opillisesti fiksu tarjottava. Voin kaivaa reseptin jostain, jos haluat.

Ohjeesta tulee pellillinen piirakkaa, jonka paloittelen, pakastan ja otan illalla sulamaan tarvittavan määrän palasia. Jos piirakkapala ei mene aamulla, niin sitten se menee viimeistään iltapäivällä välipalana.
Viitsisitkö pistää tuon piirakan ohjeen ...?
 
Chi
Oletteko koittaneet erilaisia juomia/pirtelöitä? Elikkäs vaikkapa hedelmänpaloja, tuoremehua ja jääpaloja blenderiin ja sekaisin. Terveellistä, menee juotavasta eikä yleensä töki edes niillä, jotka eivät tunnu syövän mitään aamuisin. Joukkoon voi laittaa myös vähän leseitä tai mistä nyt sitten ikinä tykkääkin. =)
 
miukumaukumanninen
Aamujen marjapiirakka
5 dl piimää
150 g margariinia (60 %) sulatettuna
2 dl sokeria (joka laittaa enemmänkin)
1-2 tl kardemummaa
1 tl kanelia
1 tl vaniljasokeria
1 tl leivinjauhetta
1 tl ruokasoodaa
7 dl jauhoja
(esim. 3 dl vehnäjauhoja, 3 dl grahamjauhoja, 1 dl leseitä/kaurahiutaleita tai spelttiä ja vehnäjauhoja fifty-fifty)

Ainekset sekoitetaan nopeasti keskenään (itse sulatan rasvan ensin, annan hetken jäähtyä ja sekoittelen muut aineet siihen sulatusastiassa) ja levitetään uunipannulle. Päälle vähintään litra pakaste/tuoremarjoja.
Mustikka+mustaherukka tai vadelma+mustikka+punaherukka ovat hienoja yhdistelmiä. Pohja tykkää myös raparperistä tai omena+puolukka -päällyksestä.

 
meidän esikoinen on kyllä tokalla jo, mutta aamiaiset eivät ole oleellisesti viime vuodesta muuttuneet. Aamupalaksi on vaihtelevasti puuroa tai muroja, voileipää, hedelmiä jne. Ei lähde koskaan pelkällä juomisella tai hedelmällä kouluun. :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.04.2007 klo 09:14 miukumaukumanninen kirjoitti:
Aamujen marjapiirakka
5 dl piimää
150 g margariinia (60 %) sulatettuna
2 dl sokeria (joka laittaa enemmänkin)
1-2 tl kardemummaa
1 tl kanelia
1 tl vaniljasokeria
1 tl leivinjauhetta
1 tl ruokasoodaa
7 dl jauhoja
(esim. 3 dl vehnäjauhoja, 3 dl grahamjauhoja, 1 dl leseitä/kaurahiutaleita tai spelttiä ja vehnäjauhoja fifty-fifty)

Ainekset sekoitetaan nopeasti keskenään (itse sulatan rasvan ensin, annan hetken jäähtyä ja sekoittelen muut aineet siihen sulatusastiassa) ja levitetään uunipannulle. Päälle vähintään litra pakaste/tuoremarjoja.
Mustikka+mustaherukka tai vadelma+mustikka+punaherukka ovat hienoja yhdistelmiä. Pohja tykkää myös raparperistä tai omena+puolukka -päällyksestä.
paljonko asteita ja kuinka kauan uunissa?...
 
riiittuli
Meidän neiti syö aamuisin aamupuuron, hedelmän ja jotain juomista. Perjantaisin kun joudun lähtemään aikaisemmin töihin teen jääkappiin valmiiksi voileipiä tms.
Ihan hyvin tähän asti on ainakin syönyt aamupalansa. =)
 

Yhteistyössä