Aamulehdessa: 19 lapsinen perhe

  • Viestiketjun aloittaja *Ihmettelen*
  • Ensimmäinen viesti
Ksantippa S.
Tietenkin pitää nostaa hattua vl-luokkakavereideni perheille, että pistivät tyttönsä ylipäätään johonkin kouluun peruskoulun jälkeen. Muutenhan nämä olisivat joutuneet täysipäiväisesti hoitamaan pieniä sisaruksia kotona. (tämmöisiäkin tapauksia vielä 90-luvulla oli)

Mutta oli se silti vähän surullista katsella ja kuunnella, kun tyypit kävivät vuoden lukiota ja vuoden lähihoitajakoulua asenteella "käydään nyt koulua vaikka enhän mä oikeasti koskaan tule tekemään töitä". Yhden kaverini isosisko (vanhin isosta katraasta) kävi lukiota ja oli hyvä koulussa, ja koko perhe vähän pilkkasi häntä, kun hän ei ollut kauhean etevä laittamaan ruokaa ja hoitamaan lapsia.

Kai näillä kokemuksilla on jotakin tekemistä sen kanssa, että minusta tuli feministi.
 
:o
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Voitte toki väittää ihan mitä vain vanhoillislestadiolaisten onnellisesta ja lämminhenkisestä elämästä, mutta tuon korkean koulutuksen arvostuksen kohdalla mun on jo pakko älähtää.

Vietin yläasteen koululuokalla, jonka oppilaista yli puolet oli vanhoillislestadiolaisia. Tutustuin heihin hyvin, ja näin ollen tiedän myös jotakin heidän myöhemmästä elämästään.

Tietääkseni kukaan luokkani lestadiolaisista ei saanut käytyä lukiota loppuun. (suurin osa ei tosin lukiota aloittanutkaan) Poikien oletettiin toki hankkivan ammatin joltakin tekniseltä alalta, jolla riittäisi töitä, mutta tyttöjen koulutusta pidettiin välttämättömänä pahana ennen perheen perustamista. Tämä kaikki 1990-luvulla.
oletkos sinä korkeasti koulutettu?
:D
Onko tällä tiedolla jotain merkitystä tässä ketjussa?
 
vierailija
Minua lähinnä hymyilytti jutussa se kommentti, että "jokin tarkoitus oli silläkin, että perheen kuopus Aurora kuoli kohtuun". Tuliko se nyt jollekin yllätyksenä että kohtu ei välttämättä kestäkään 20 raskautta? Eiköhän kyse ollut ihan fysiologiasta eikä mistään korkeammasta tahdosta.
 
bera
Voiko joku oikeesti olla niin...., että kuvittelee, ettei VL-ihmiset koskaan petä :LOL:
Kyllä nekin pettää, joskus... ja tekee näitä uskonnolleen kiellettyjä asioita, siis muitakin...

Tekopyhyyden huippua :)
Se on sitä maagista persoon.häiriöitä
 
dd
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Tietenkin pitää nostaa hattua vl-luokkakavereideni perheille, että pistivät tyttönsä ylipäätään johonkin kouluun peruskoulun jälkeen. Muutenhan nämä olisivat joutuneet täysipäiväisesti hoitamaan pieniä sisaruksia kotona. (tämmöisiäkin tapauksia vielä 90-luvulla oli)

Mutta oli se silti vähän surullista katsella ja kuunnella, kun tyypit kävivät vuoden lukiota ja vuoden lähihoitajakoulua asenteella "käydään nyt koulua vaikka enhän mä oikeasti koskaan tule tekemään töitä". Yhden kaverini isosisko (vanhin isosta katraasta) kävi lukiota ja oli hyvä koulussa, ja koko perhe vähän pilkkasi häntä, kun hän ei ollut kauhean etevä laittamaan ruokaa ja hoitamaan lapsia.

Kai näillä kokemuksilla on jotakin tekemistä sen kanssa, että minusta tuli feministi.
Feministi.... Odotin "ateisti" ja ehkä psykologi, psykiatri.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Minua lähinnä hymyilytti jutussa se kommentti, että "jokin tarkoitus oli silläkin, että perheen kuopus Aurora kuoli kohtuun". Tuliko se nyt jollekin yllätyksenä että kohtu ei välttämättä kestäkään 20 raskautta? Eiköhän kyse ollut ihan fysiologiasta eikä mistään korkeammasta tahdosta.
Jokainen kai saa uskoa ja luulla niin kuin haluaa?? =)
 
ohhoh
Minulla laaja vl-tuttavapiiri, johon kuuluu ammattikunnanedustajia laidasta laitaan, ihan niinkuin meitä kaikkia suomalaisia löytyy monesta ammattiryhmästä(/kunnasta.
On putkimiehiä ja muita rakennusalantyöntekijöitä, yrittäjiä (menestyviäkin), hoitohenkilökuntaa, lääkäreitä, ekonomeja, kaupallistakoulutusta, opettajia, liuta pappeja ja kanttoreita.
On toki näitäkin, joilla ei ole ammattia, mutta eihän se mitään poissulje. Aina on mahdollisuutta opiskella, josta myös löytyy lukuisia esimerkkejä, kun äidit lähtee kotiaikansa jälkeen koulunpenkille.
Ja vaikka joku nuoruudessaan olisikin tyhmyyksissään ajatellut, ettei ammatillansa mitään tule tekemään, voi vuodet tuoda tähänkin päähän toisenlaisia ajatuksia, jos vaikka Taivaan Isä ei perheeseen annakaan liutaa lapsia. Silloin varmasti äiti ajattelee toisin ja hankkii itselleen ammatin.
 
ggg
Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh:
Minulla laaja vl-tuttavapiiri, johon kuuluu ammattikunnanedustajia laidasta laitaan, ihan niinkuin meitä kaikkia suomalaisia löytyy monesta ammattiryhmästä(/kunnasta.
On putkimiehiä ja muita rakennusalantyöntekijöitä, yrittäjiä (menestyviäkin), hoitohenkilökuntaa, lääkäreitä, ekonomeja, kaupallistakoulutusta, opettajia, liuta pappeja ja kanttoreita.
On toki näitäkin, joilla ei ole ammattia, mutta eihän se mitään poissulje. Aina on mahdollisuutta opiskella, josta myös löytyy lukuisia esimerkkejä, kun äidit lähtee kotiaikansa jälkeen koulunpenkille.
Ja vaikka joku nuoruudessaan olisikin tyhmyyksissään ajatellut, ettei ammatillansa mitään tule tekemään, voi vuodet tuoda tähänkin päähän toisenlaisia ajatuksia, jos vaikka Taivaan Isä ei perheeseen annakaan liutaa lapsia. Silloin varmasti äiti ajattelee toisin ja hankkii itselleen ammatin.

Varmaan vaikeaa olla lääkärinä, kun ei kannata ehkäisyä missään muodossa, saatika hyväksy abortteja.

Väkisin siinä sitten valistaa ehkäisystä? Kun se ehkäisy on ihan OK senkin suhteen jos ei halua kuppaa alapäähänsä.

No onneksi voi aina esittää jotain muuta tai sitten valita työn, jossa ei ole tekemisissä ehkäisyn + aborttien kanssa.
 
Koettu on
Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh:
Minulla laaja vl-tuttavapiiri, johon kuuluu ammattikunnanedustajia laidasta laitaan, ihan niinkuin meitä kaikkia suomalaisia löytyy monesta ammattiryhmästä(/kunnasta.
On putkimiehiä ja muita rakennusalantyöntekijöitä, yrittäjiä (menestyviäkin), hoitohenkilökuntaa, lääkäreitä, ekonomeja, kaupallistakoulutusta, opettajia, liuta pappeja ja kanttoreita.
On toki näitäkin, joilla ei ole ammattia, mutta eihän se mitään poissulje. Aina on mahdollisuutta opiskella, josta myös löytyy lukuisia esimerkkejä, kun äidit lähtee kotiaikansa jälkeen koulunpenkille.
Ja vaikka joku nuoruudessaan olisikin tyhmyyksissään ajatellut, ettei ammatillansa mitään tule tekemään, voi vuodet tuoda tähänkin päähän toisenlaisia ajatuksia, jos vaikka Taivaan Isä ei perheeseen annakaan liutaa lapsia. Silloin varmasti äiti ajattelee toisin ja hankkii itselleen ammatin.
Sehän just on kamalaa, kun lesta saa viran esim. opena. 20 vuotta virkavapaalla...
 
ohhoh
Alkuperäinen kirjoittaja ggg:
Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh:
Minulla laaja vl-tuttavapiiri, johon kuuluu ammattikunnanedustajia laidasta laitaan, ihan niinkuin meitä kaikkia suomalaisia löytyy monesta ammattiryhmästä(/kunnasta.
On putkimiehiä ja muita rakennusalantyöntekijöitä, yrittäjiä (menestyviäkin), hoitohenkilökuntaa, lääkäreitä, ekonomeja, kaupallistakoulutusta, opettajia, liuta pappeja ja kanttoreita.
On toki näitäkin, joilla ei ole ammattia, mutta eihän se mitään poissulje. Aina on mahdollisuutta opiskella, josta myös löytyy lukuisia esimerkkejä, kun äidit lähtee kotiaikansa jälkeen koulunpenkille.
Ja vaikka joku nuoruudessaan olisikin tyhmyyksissään ajatellut, ettei ammatillansa mitään tule tekemään, voi vuodet tuoda tähänkin päähän toisenlaisia ajatuksia, jos vaikka Taivaan Isä ei perheeseen annakaan liutaa lapsia. Silloin varmasti äiti ajattelee toisin ja hankkii itselleen ammatin.

Varmaan vaikeaa olla lääkärinä, kun ei kannata ehkäisyä missään muodossa, saatika hyväksy abortteja.

Väkisin siinä sitten valistaa ehkäisystä? Kun se ehkäisy on ihan OK senkin suhteen jos ei halua kuppaa alapäähänsä.

No onneksi voi aina esittää jotain muuta tai sitten valita työn, jossa ei ole tekemisissä ehkäisyn + aborttien kanssa.
Noh onhan noita aloja onneksi lääkäreillä useita valittavana, joissa ei niin tarvitse olla aborttien ja ehkäisyjen kanssa tekemisissa.

Miksi et näe ongelmaksi esim hoitajaa joka ko asioiden kanssa joutuu työnsäpuolesta olemaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sivusta seuraaja:
Itse olen kasvanut kahden lapsen perheessä, joten nämä kuvitelmani perustuvat vain tuttujen isossa vl-perheessä kasvaneiden kertomisiin ja mitä olen lukenut vl:ien kokemuksia:

- isoissa vl-perheissä on usein tosi TERVEELLISET ELINTAVAT ( perusruokaa, toivottavasti syödään kuitenkin täyspainoisesti kasviksiakin, ei varmaan oo rahaa käydä Mäkkärissä yms) ja heillä elämä muokkautuu sen perusarjen pyörittämiseen, ei katella töllöä, ei ryypätä, tehdä syrjähyppyjä, harrastetaan liikuntaa, leivotaan ja jos eletään Raamatun mukaan niin ne kymmenen käskyä on aika terveitä elämänohjeita
- OPISKELU ja ammatin saaminen on TÄRKEÄÄ, koska pitää olla hyvä työ että saa perheen elätetyksi. AHKERASTI tehdään työtä ja ollaan mukana suomalaisessa yhteiskunnassa toisin kuin monet muut erilaisten uskontoyhteisöjen edustajat. Ovat silti aika omissa piireissään, eli eivät "avaudu" helposti uskontoon liittyvistä asioista ulkopuolisille. TOISEN AUTTAMINEN on myös tärkeää, annetaan apua suvulle ja rakennetaan yhdessä talotkin. Ja ehkä avitetaan hieman työnsaannissa toista uskon veljeä.
- ollaan aika EPÄITSEKKÄITÄ kun annetaan koko perhesuunnittelu "korkeamman" käteen eli ei käytetä ehkäisyä. Kun niitä lapsia tulee niin tietäähän sen, että se elämä on 24/7 sitä perheen pyöritystä. Vanhemmat eivät voi olla laiskoja ja itsekkäitä. Ja lapsistakin kasvaa sosiaalisia. Tosin voi vain miettiä miten jokaisen omatunto/jaksaminen antavat perille tuohon ehkäisykieltoon. Keskeytetyt yhdynnät, päivien laskeminen, kondomit, pillerit yms... mutta VL julkaisu PÄIVÄMIESHÄN kieltää kaiken ehkäisyn. Se taitaa olla hieman kiikun kaakun sallitaanko ehkäisy/sterilointi terveydellisistä syistä... OMA KOMMENTTINI : MASENNUS/JAKSAMISONGELMAKIN OLISI KYLLÄ TERVEYDELLINEN SYY!!! TOIVON ETTÄ NÄIN SAISIVAT VÄSYNEET VL:T AJATELLA, MUTTA EN VOI TIETÄÄ KOSKA EN KUULU HEIHIN

- nythän VL:t ovat hieman ottaneet kantaa tähän lapsiäitiyteen eli ohjeistavat, että sisarusten ei tulisi olla liiaksi hoitajia/palvelijoita/vastuussa pienemmistä sisaruksistaan. Jokaisella lapsella tulisi olla LAPSUUS, mikä tarkoittaa koulupäivän jälkeen myös omaa aikaa. Lisäksi on aika VANHOILLISEN SOVINISTISTA jos vaan tytöt ovat pääasiassa niitä hoitajia ja kodin pikku apulaisia ilman omaa aikaa ja lapsuutta/nuoruutta. Yhdessä kotitöiden tekeminen on kyllä todella KASVATTAVAA ja hyvä se on opettaa koko perhe alusta alkaen kotitöihin. Tuossa jutussa oli nimenomaan mainittu, että perheen ISOMMAT TYTÖT hoitivat kotona asuessaan lapsia ja lopussa veli mainitsi, että pyytää SISKONSA SIIVOAMAAN... Mulla nousi karvat pystyyn!! Meillä siivoaa koko perhe!
Nämä minun mielipiteeni perustuvat siis mutuun. Olen tutkinut mahdollisuuksieni mukaan vl:ien elämäntapaa ja olen kiinnostunut erityisesti miten naisen elämä eroaa meidän valtaväestön elämästä (lähinnä se itsemäärämisoikeus kiinnostaa ) . Tosin en pysty tietämään paljonko se USKOSSA OLEMINEN vaikuttaa ( sokaisee ? ) asioita. Vai ovatko ihmiset tyytyväisempiä kun saavat uskoa johonkin vahvasti ja seurata yhteisön jälkiä miettimättä itse asioita sen enempää...
KORJATKAA KAIKKI VL:T JA MUUTKIN NÄITÄ KUVITELMIANI JOS OOTTE ERI MIELTÄ....
Meillä ei ainakaan syöty koskaan terveellisesti. Sunnuntaisin oli yleensä oikeeta ruokaa (perunamuusia ja jauhelihakastiketta), muuten aina eineksia. Ja yleensä lauantaisin ja arkena esim kesällä ei ole lämmintä ruokaa ollenkaan, ellei joku lämmitä jääkaapissa olleen mikropizzan tai mikrohampurilaisen. Lapset syö leipää tai käy omalla rahalla ostamassa karkkia ja sipsiä. Esim mun 11v veli elää 90% karkeilla, kekseillä, pullalla, sipseillä ja vanukkailla ja se 10% on äidin ostamia hampurilaisia.

Äiti leipoo pullaa yleensä 4kk välein pari pellillistä. Koko perhe ei harrasta mitään yhdessä, ei edes liikuntaa. Tuskinpa kukaan muistaa mitä ne 10 käskyä on. Telkkaria ei ole, mutta lapset katsoo lasten dvd:tä sekä nettitv:tä (joka päivä lapset katsoo Ylen Areenalta lastenohjelmia monta tuntia). Äiti ja isäkin katsoo joka ilta nettitv:tä. Isä juo paljon kotikaljaa.

Eipä meillä ainakaan opiskeluja olla arvostettu, en mäkään ole peruskoulua enempää opiskellut, kun piti huolehtia pienemmistä sisaruksista, että piti toiseen asteen koulutus lopettaa sen vuoksi (tosin en mä silloin enää ollutkaan vl). Esim nytkin kun nuorin veljeni aloitti 2-luokan niin äidistä on ihan ok, että hän tekee läksyt illalla 21-23.00 aikaan. Ei kenenkään läksyistä vanhemmat ole ikinä huolehtinut, kuulustellut läksyjä tms.

Meidän lapsuudenperheessä itsekkyys on nimeenomaan ollut se juttu. Mitä itsekkäämpi sen parempi.
Ketään ei auteta ellei kysytä "paljon maksat" tai "mitä siitä saa" tai sanotaan "luuletko että auttaisin hahhhahah".

Mun vanhemmat ovat laiskoja, äidistä on ok, että siivotaan 2 kertaa, jouluna ja juhannuksena. Isä ei osaa tehdä mitään kotitöitä, eikä ole ikinä kiinnostunut lapsistaan. Isä sulkeutuu vaan omaan harrastushuoneeseensa harrastuksen pariin ja mm jättänyt alle kouluikäiset lapset päineen toiselle puolelle taloa ja antanut heidän koko päivänsä huolehtia itsestään esim syömiset.

Mä erosin tuosta uskonnosta 13v, mutta perheen vanhimpana lapsena mun elämä oli pelkkää lastenhoitoa ja kotitöitä.

Lisäksi meillä on aina ollut paljon perheväkivaltaa, fyysistä ja hyvin pahaa henkistä väkivaltaa. Sekä yksi lapsi on huostaanotettu. Kulissit on tärkeä pitää pystyssä esim jos yhdet serkut tuli kylään niin aina piti piilottaa kaikki dvd:t ja koti siivottiin aina ettei vaan näkynyt ne kaikki sotkut mitä normaalisti oli (kerran mun kaveri luuli, että meille oli murtauduttu, kun oli niin paha siivo, mutta sellaista meillä oli kuin niissä Sillä Siisti ohjelmissa).

Tekopyhyyttä meidän perheessä oli paljon. Ihan sairasta touhua vain sen vuoksi, että jossain on joskus ollut satukirja hahmo joka kieltää ehkäisyn ja jonka vuoksi kaikki lapset ovat otettava vastaan vaikkei pidä lapsistaan eikä ole minkaanlaista kykyä huolehtia heistä.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja syksyn ihana raikkaus:
siinäpä teille taas jeesustelemista,onhan se nyt kamalaa, jos alle kakskymppinen joutuu tekemänn jotain, esim. hoitamaan pienempää sisarustaan. sehän voi saada jotain traumoja jo pelkästä ajatuksesta
Just näin, vaikkei samoilla sanoilla! Kyllä lasten tehtävä on tehdä oma osuutensa, jota ikävä kyllä nykyäidit/isät eivät ole joutuneet tekemään. Ja eivät luultavasti heidän lapsensakaan. Jokaisella on oma osuutensa kodin asioista taitojen mukaan.
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja Tdp:
Säälittää synnytyskoneeks joutunut. Jeesustulee hörhöt saavat tehdä tällaista, normaalit ihmiset olisivat jo linnassa.
Tee sama itse niin huomaat, että et mihinkään linnaan joudu. Ai, mutta jos et olekkaan normaali...
 
woo
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kunhan vanhemmat sisarukset saavat myös olla huolettomia nuoria ja viettää vapaa-aikaa haluamallaan tavalla, sen lisäksi että osallistuvat kotihommiin ja sisarusten vahtimiseen, niin mikäs siinä.
Mutta ei isomman sisaruksen velvollisuus ole olla lähes täyspäiväisenä lastenhoitajana oman koulunkäyntinsä lisäksi.
Tulee mieleen, vaan, että enemmän voi joutua sellainen sisarus vahtimaan pienempiään joka on yksin isompi ja sitten vaikka 2 pientä. Noita isojakin on monta niin ei se "vahtivuoro" napsu jokapäivä
 
Niin
Tuota Hoya Bella vaan ihmettelen, että miten olet päätellyt, että se "satuhahmo" kielsi ehkäisyn? Mistähän olet sellaisen löytänyt, taitaa olla vaan vl:ien tulkinta. Se tietysti on mielenkiintoista, että vaikka lapsimäärät on liikkeessä tuota luokkaa, jokin aika sitten tulleen ohjelman mukaan rauhanyhdistyksen jäsenmäärä pysyy varsin tasaisena...
 
Tintti
Herätkääpäs nyt aikuiset ihmiset!

En voi ymmärtää miksi aina nousee tuommonen kohu suurperheistä o_O
Mitäs pahaa siinä on jos jollain on isompi perhe kuin jollain toisella? Itse koen suuren perheen rikkaudeksi! Ei koskaan jää yksin, toisin kuin esim. ne uraputkivanhempien ainokaiset jotka sitten kärsivät lapsuusiän yksinäisyydestä -_-'

Ja vielä semmonen pitää sanoa, että te kaikki jotka suureen ääneen toitotatte lestadiolaisten "opeista", niin pitäkääpä pienempää suuta kun ette mitään oikeasti tiedä :D Itse olen kasvanut k.o. uskossa (en ole tosin enää), mutta aina jaksaa naurattaa ja suututtaa ihmisten tärkeilevät "tiedot" mikä lestadiolaisten mielestä on oikein ja väärin yms. Huh mitä p***aa te jaksatte jauhaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Tuota Hoya Bella vaan ihmettelen, että miten olet päätellyt, että se "satuhahmo" kielsi ehkäisyn? Mistähän olet sellaisen löytänyt, taitaa olla vaan vl:ien tulkinta. Se tietysti on mielenkiintoista, että vaikka lapsimäärät on liikkeessä tuota luokkaa, jokin aika sitten tulleen ohjelman mukaan rauhanyhdistyksen jäsenmäärä pysyy varsin tasaisena...
Satuhahmolla tarkoitan sitä joka tuon VL:n keksi. Kai se oikea ihminen on, mutta eli joskus aikoja sitten ihan erilaisessa maailmassa jossa nykyään eletään. Lisäksi on ihan tyhmää tehdä kuten yksi ihminen on joskus määrännyt, eikä voisi käyttää omia aivoja ja maalaisjärkeä, koska jokainen ihminen elää kuitenkin omaa elämää ja on aika kurjaa, että joku muu taho määrää aikuisen ihmisen elämästä miten pitää toimia, ettei saisi muka ehkäisyä käyttää mikä on aika oleellinen asia minkalainen elämä tulee. Ehkäisyllä sä voit päättää haluatko olla lapseton vai "tehdä" pelkästään yhden lapsen johon voisi riittää jaksaminenkin. Vai onko pakko olla ilman ehkäisyjä jolloin lapsia voi tulla 15 tai 20, kun EI SAA käyttää ehkäisyä, siis EI SAA, joku taho on määrännyt ettei aikuisessa parisuhteessa saa käyttää ehkäisyä!! Ihan käsittämätöntä aivopesua jossa yleensä kärsii ne viattomat lapset!

Kuten jo aiemmin sanoin, erosin tuosta lahkosta 13-vuotiaana kokonaan, niin en tiedä jäsenmääriä. Tiedän paljon siitä lahkosta eronneita, mutta taas niitäkin jotka siihen kuuluu ja joilla on 25v jo 7 lasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja Tdp:
Säälittää synnytyskoneeks joutunut. Jeesustulee hörhöt saavat tehdä tällaista, normaalit ihmiset olisivat jo linnassa.
Sanottiinko siinä jutussa että äiti on pakotettu tuohon? :eek: Vai luinko mä eri juttua kuin sinä?
kyllä saa varmasti ihan kuka tahansa tehdä niin monta lasta kun itse haluaa. Olet varmasti lukenut aivan eri juttua mistä muut täällä puhuvat! Ja ketä sitten sanotaan normaaliksi ihmiseksi?
No mä olen tosissaankin lukenut ihan tuon Aamulehden jutun, siinä äiti vaikutti aivan onnelliselta ja tyytyväiseltä perheeseensä, siksi mua hämmästyttää kun puhutaan "synnytyskoneeksi joutumisesta".
 
Heli
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Vaikka kuinka olisi isompia sisaruksia hoitamassa ja perusasiat periaatteessa kunnossa, niin noin isossa perheessä se kaikkein tärkein jää pakosta paitsioon: vanhempien jakamaton huomio ja yhteinen aika. Musta se on surullista.
ja mistä sä sen tiedät? se on itsestä kiinni kuin sitä osaa muille sitä aikaa antaa.ja onko haluja.
Oikeasti, jos sulla on 19 lasta, tai vaikka vaan 10, niin millään matematiikalla et taatusti pysty antamaan kovin mittavasti kahdenkeskistä aikaa jokaiselle päivittäin. Totta kai vauvan kanssa tulee esim. syöttöhetkinä oltua, mutta entäs se murkkuikäinen joka käy koulua, harrastaa ja hoitaa pienempiään? Tai eskarilainen, joka on jo melko omatoiminen, mutta silti pieni? Ei vanhemman huomion kaipuu katoa mihinkään, vaikka varmasti muuttaa muotoaan sekä laadultaan että määrältään.

Sen mä tiedän, että suurperheiden äidit on organisoinnissa ihan ylivoimaisia, ja tahtoakin helitä varmasti löytyy, mutta toisaalta tiedän myös sen, että lapset kokevat silti aika usein jäävänsä jostakin tärkeästä paitsi.
Mistä sinä tämän tiedät? Mä en kyllä usko että suurperheessä kasvanut lapsi olisi mitenkään onnettomampi kuin ainoa lapsi.
Olen ainoa lapsi ja jouduin olemaan eronneelle äidilleni hänen murheidensa kuuntelija jo alle kouluikäisenä. Vasta kolmekymppisenä kykenin sanomaan hänelle, että hoitaisi omat asiansa ja antaisi minun olla rauhassa.
Joten plaap, plaap...
Riippuu korvienvälistä, miten asiat hoituvat ei todennäköisesti mitenkään lapsilukumäärästä.
 
annikki
Nykymaailma on mennyt sellaiseksi, että lasten ei kuulu tehdä kotitöitä eikä hoitaa pienempiä sisaruksiaan vaan toivottavampaa ja hyväksyttävämpää on opetella tupakanpolttoa ja alkoholinkäyttöä tai notkua kaupungille ja kauppakeskuksissa. Johonkin se nuorikin sen aikansa kuluttaa eikä pikkusisarusten hoitaminen ole minusta ollenkaan hassumpaa ajankäyttöä. Eri asia on tietysti, jos pitää kantaa vastuuta pieneimmistään, se ei ole oikein!

Tämä aamlehden äiti ja perhe vaikutto minusta onnelliselta ja tyytyväiseltä. Äiti totesi, että jos olisi ollut terveydellisiä ongelmia niin tuskinpa heillä näin isoa perhettä olisi. Suotta te mammat täällä jauhatte synnytyskoneteoriaanne, itse taidatte valittaa pienimmistäkin vastoinkäymisistä.


Todella mukavan ja sopusointuisen oloinen perhe oli sen lehtijutun mukaan!
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja annikki:
Nykymaailma on mennyt sellaiseksi, että lasten ei kuulu tehdä kotitöitä eikä hoitaa pienempiä sisaruksiaan vaan toivottavampaa ja hyväksyttävämpää on opetella tupakanpolttoa ja alkoholinkäyttöä tai notkua kaupungille ja kauppakeskuksissa. Johonkin se nuorikin sen aikansa kuluttaa eikä pikkusisarusten hoitaminen ole minusta ollenkaan hassumpaa ajankäyttöä. Eri asia on tietysti, jos pitää kantaa vastuuta pieneimmistään, se ei ole oikein!

Tämä aamlehden äiti ja perhe vaikutto minusta onnelliselta ja tyytyväiseltä. Äiti totesi, että jos olisi ollut terveydellisiä ongelmia niin tuskinpa heillä näin isoa perhettä olisi. Suotta te mammat täällä jauhatte synnytyskoneteoriaanne, itse taidatte valittaa pienimmistäkin vastoinkäymisistä.


Todella mukavan ja sopusointuisen oloinen perhe oli sen lehtijutun mukaan!
Samaa tässä mietin kun tätä ketjua luin, että miksi lapset eivät siellä kotona sais olla apuna, opetella hoitamaan sisaruksia, laittamaan ruokaa.. Sehän on tosiaankin sitä lapsityövoimaa, joo. Missä ne nykynuoret sitten oppii mitään tekemään jos ei kotona?? Ilmankos nykynuorissa on niin paljon tumpeloita :/ ei edes perunoita osata keittää, saatikka mitään muutakaan!!!!
Annetaan jokaisen tehdä oma valinta, siinä ei 2+:n kauhistelut paljon paina, jos joku haluaa suurperheen. niin se vain on :)
 
mp
minäpä valaisen vähän :)
eipä vaan ymmärrä miks pitää keksiä noin ihme juttuja isoista perheistä ja varsinkin jos niihin liittyy jollain tavalla usko. Olen itse vanhoillislestadiolaisperheestä, eli samaa kun riikolat ja hyvinpä ne tunnenkin. Mulla on 12 sisarusta ja ite oon 21 ja 1 lapsen äiti.
Meitä ei todellakaan kukaan pakota "synnytyskoneiksi" eikä meillä juoda " äidin tissimaitoa 19 vuotta " Hannelen pahat puheet-kommentista en tiedä mutta tuollaista hän ei ainakaan tarkoittanut.
isoissa perheissä on varmasti ihan samanlailla ongelmia kuin pienemmissäkin mutta meillä ongelmat on vähän eri laatua kun " teillä". "Teidän" ongelmat koostuvat alkohlista,huumeista, televisioista ym. mutta on myös samanlaista sisarusnahistelua kuin " meilläkin". Elämme aivan normaalia arkea. Meillä ei ole mitään ihmeellisempiä rituaaleja uskoon liittyen mitä noudattaisimme hiki päässä päivittäin. Ja oion monen käsitystä myös siitä että meillä SAA olla ikkunallinen pesukone!! kukaan ei todellakaan pahennu siitä että jonkun alusvaatteet pyörivät siellä :) :) Ja Riikolat ovat todellakin niin aitoja ja onnelisia kuin lehdestä saattoi lukea, eivätkä millään tavalla pakotettuja. Ymmärrämme tosiaan sen että muun maailman on hyvin vaikea käsittää lapsilukuamme mutta me elämme lapsistamme, uusista ihmeistä olivat ne sitten terveitä tai sairaita. :)
 
mp
Alkuperäinen kirjoittaja mp:
minäpä valaisen vähän :)
eipä vaan ymmärrä miks pitää keksiä noin ihme juttuja isoista perheistä ja varsinkin jos niihin liittyy jollain tavalla usko. Olen itse vanhoillislestadiolaisperheestä, eli samaa kun riikolat ja hyvinpä ne tunnenkin. Mulla on 12 sisarusta ja ite oon 21 ja 1 lapsen äiti.
Meitä ei todellakaan kukaan pakota "synnytyskoneiksi" eikä meillä juoda " äidin tissimaitoa 19 vuotta " Hannelen pahat puheet-kommentista en tiedä mutta tuollaista hän ei ainakaan tarkoittanut.
isoissa perheissä on varmasti ihan samanlailla ongelmia kuin pienemmissäkin mutta meillä ongelmat on vähän eri laatua kun " teillä". "Teidän" ongelmat koostuvat alkohlista,huumeista, televisioista ym. mutta on myös samanlaista sisarusnahistelua kuin " meilläkin". Elämme aivan normaalia arkea. Meillä ei ole mitään ihmeellisempiä rituaaleja uskoon liittyen mitä noudattaisimme hiki päässä päivittäin. Ja oion monen käsitystä myös siitä että meillä SAA olla ikkunallinen pesukone!! kukaan ei todellakaan pahennu siitä että jonkun alusvaatteet pyörivät siellä :) :) Ja Riikolat ovat todellakin niin aitoja ja onnelisia kuin lehdestä saattoi lukea, eivätkä millään tavalla pakotettuja. Ymmärrämme tosiaan sen että muun maailman on hyvin vaikea käsittää lapsilukuamme mutta me elämme lapsistamme, uusista ihmeistä olivat ne sitten terveitä tai sairaita. :)
ja vielä jatkoa tuohon edelliseen tekstiini sen verran että kun meistä puhutaan aina siinä muodossa että emme SAA katsoa telkkaria emme SAA juoda emme SAA kuunnella rokkia. Emme SAA värjätä hiuksia niin kyllä me SAAMME mutta jos olemme oikein uskomassa niin emme HALUA. Monet "lestadiolaiset" tekevät ed. mainittuja asioita ja ovat silti muka uskossa, mutta silloin he ovat teoillaan kieltäneet olemasta uskovaisia ja näin ollen SAAVAT tehdä mitä haluavat. Meillä ei heitetä myöskään syrjään ketään entistä lestadiolaista. Usko on jokaisen omakohtainen asia ja jokainen siitä päättää itse, toisin kuin KIELLETTY HEDELMÄ-elokuvassa kerrottiin, HYVIn HYVIn harhaanjohtavasti meidän elämästä!! :):) tämmöistä.
 

Yhteistyössä