Aamuheräämiset lapsen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Järkytyin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Järkytyin;23452595:
Mistä minä tiedän vaikka ukkeli kupsahtaisi, jos ei saisi viikonloppuisin nukkua vähintään klo 10 saakka.

Nukun päiväunia lapsen kanssa, mutta hän on aina nukkunut lyhyitä unia, tällä hetkellä 2 x 30-60 min. Ei minulla oikeasti olisi mitään syytä valittaa väsymystä, sen kun menisin klo 21 tai 22 nukkumaan joka ilta, mutta olen luonnostaan iltaihminen ja minulla on tarve ottaa useampi tunti omaa aikaa lapsen mentyä nukkumaan. Oma moka siis...

Juu, sen se varmaan tekee, kupsahtaa ellei saa nukkua viikonloppuna puoli yhteentoista. Viikollahan se ei voi kupsahtaa kun pitää mennä töihin.

Juuri näin, oma mokasi kun et pidä puoliasi.

Oon onneks välillä saanu jäädä aamusin nukkuu pitempään. Meillä kans 1v tyttö ja on kyllä vähän huono nukkuja. Just viime yön valvoin neitokaisen kanssa klo: 2-6. Sit tänään oli vielä synttäri juhlat, tiistaina oli virallinen syntymäpäivä. Oon koko päivän kulkenu aikamoisessa usvassa, en tiä mitä vieraat musta ajatteli :D

No totta on, että miehenkin pitäisi osallistua. Toisaalta hänen sairautensa vaikuttaa asiaan. Ja sekin, ettet mene itse illalla nukkumaan, vaikka sulla olisi mahdollisuus. EIkö helpoin ratkaisu sen väsymyksen hoitamiseen olisi mennä vaan nukkumaan? Mäkin olen luonnostani iltaihminen, mutta jos valvon illalla ja olen sen takia aamulla väsynyt, niin ilman muuta pidän sitä sen syynä, etten itse huolehdi unentarpeestani.

anteeks nyt, toivottavasti kukaan ei vedä hernettä nenään. mutta tää juttu alkaa nyt kuulostaa siltä että sulla on siellä kotoan kaks vauvaa. toisilla naisilla vaan on niin iso hoivavietti että löytävät semmosen miehen jota on kiva hoivata. ja semmosia miehiä jotka suostuvat hoivattaviksi niin löytyy varmasti pilvin pimein. sitte ku tulee lapsia niin onki hankalaa kun naisen pitäis jaksaa hoivata kaikkia. onko teilllä missään vaiheessa ollut tasapainoista parisuhdetta? onko toivoa että teillä joskus olis semmonen? näytä tää ketju miehelles niin saat sitä vähän ravisteltua.

[QUOTE="kolmen lapsen äiti";23452715]Samaa se mun ex mieheni vaati ja hänellä oli myös uniapnea. Käytti myös happilaitetta öisin, mutta mikäli miehesi on laitteesta huolimatta väsynyt, niin kannattaa passittaa lääkäriin, jotta tutkivat riittääkö tämän hetkinen paine laitteessa enään hänelle vai pitääkö virtausta lisätä.
Meillä puhutaan tosiaan tällä hetkellä ex:stä, vaikka tuo kuopus on vasta neljä kk:tta vanha, mutta yksin olen arkea pyörittänyt jo kolme kuukautta. Mies ei sopeutunut lapsiperheen arkeen ja toimi kaikessa niin itsekkäästi, että mittani alkoi pikku hiljaa jo täyttymään raskasuaikana. Hän kohteli minua sekä isompia lapsiani ala-arvoisesti ja kaiken päälle oli sanallisesti sekä ajoittaain fyysisesti aggressiivinen ja syyhän oli aina minussa.
Jotku miehet eivät vaan sopudu elämään lapsiperheen arkea ja jakamaan vastuuta kaikesta. Kotitöistäkin on helppo nalkuttaa akkamaisesti, mutta imuria ei silti osata käyttää :)[/QUOTE]

Paineet ovat kunnossa laitteessa, juuri kävi tarkistuksessa.

Miten sinulla on sujunut lasten kanssa, kun olet yksin? Minulle on suuri helpostus iltaisin, kun mies tulee töistä ja saan ojentaa lapsen hänelle ja henkäistä hetken ja tuntuisi tosi raskaalta jos olisin yksin koko päivän. Toisaalta eihän siinä ole kuin joku 1,5 h aikaa ennen kuin lapsi menee yöpuulle...

Minun mieheni on aina ollut vastuullinen lapsen suhteen, mutta ei minun. Tein raskausaikana remonttia ym. raskaita hommia, kun mies ei jaksanut tai "jaksanut", ei puhettakaan mistään passaamisesta, niin kuin joidenkin onnekkaiden miehet tekevät. Tuo raskausaika söi meidän suhdettamme ja samoin tämä episodi, mutta toivotaan ettei mitenkään kohtalokkaasti sentään.

Alkuperäinen kirjoittaja Järkytyin;23452732:
Tuo uniapnea tekee vaan asiasta niin hankalan. Toisaalta voisihan miehenikin mennä muutamana iltana klo 21 nukkumaan, että jaksaisi sitten nousta lapsen kanssa... Se on niin ärsyttävää, kun molemmat tykätään valvoa myöhään, mutta minulla on velvollisuuteni aamulla ja mies saa valvoskella vapaasti viikonloppuisin.

Myönnän että on tyhmää alistua tällaiseen, haluaisin kuitenkin että mies haluaisi omasta tahdostaan tehdä jotakin minun puolestani:(

Nyt on pakko sanoo: HERÄÄ TODELLISUUTEEN!!!! Sitä päivää ei tuu IKINÄ, et sun mies (tai kukaan muukaan kakslahkeinen) omaehtosesti silittäis sun päätä aamulla ja kehottais sun vaan jatkaa kauneusunta niin hän hoitelee lapset ja kodin. Kyllä noi asiat pitää vääntää niille rautalangasta!!!!! Ton unianpnean taakse on sillon turha mennä vinkuun, jos illalla mohkuaa vaikka kuinka myöhään kun vois mennä ajois maate. EI KELLÄÄN oo virtaa aamulla herätä virkeenä, jos on ensin vahdannu leffaa pikkutunneille.
Etukäteen sopia 'aamuvuorosta' ja se henkilö menee ajois illalla nukkumaan. Siinä on sit aamulla turha valittaa, kun on asia jo sovittu.
Tsemppiä!!!! Mä NIIIIN tiedän kuinka vaikee juttu toi on. Mutta usko; hoida ajois asia vaivaamasta sua, sillä hoitamattomana toi tulee vaan nakertaan teidän parisuhdetta.

:hug: Mä NIIIIIIIIIIN tiedän miltä susta tuntuu! Meillä oli tismalleen sama tilanne. Sillä erotuksella, että lapsi kirkui sängyssä niin kauan aikaa, että tein asialle jotain. Mies saattoi jopa karjua, että " XXX pkerkele, nyt turpa kiinni" lapselleen. Jos mulla olisi ollut voimia 1v päivän tienoilla niin olisin nostanut kytkintä, enkä uskonut sanaakaan niistä "älkää erotko ennen kuin nuorin täyttää 5v". En ymmärtänyt miten olin joutunut siihen tilanteeseen. Minä, joka olin valinnut mieheni huolella ja testannut häntä 10v ennen lapsen tekoa. En jättänyt miestä senkään vuoksi, että mies ei olisi ikinä suostunut yksinhuoltajuuteen ja minun olisi pitänyt antaa lapsi hänelle säännöllisesti.

Nyt kun lapsi on vanhempi niin tilanne on kääntynyt päälaelleen ja olen erittäin iloinen, ettei ollut voimia jättää miestä. Miehellä kesti vain kauemmin kasvaa isäksi. Nousee nyt yölläkin lapsen huutaessa. Mä herään viikonloppuisin toisena aamuna, hän toisena. Lomat vuorotellaan aamuisin. Uskallan jopa olla turvallisin mielin 5vrk työmatkalla ja tiedän, että hommat hoituvat. Mies on mitä parhain, hellin ja turvallisin isä lapselleen.

En osaa sanoa mikä tilanteen muutti. Ainakin se, että oli eräs pakkotilanne, jossa mies lähti vanhempiensa luo lapsen kanssa ilman minua (tiesin silloin, että mummo kyllä puuttuu tilanteeseen jos on tarve), se että lapsi alkoi iän myötä ottamaan itse kontaktia isäänsä vai se, että miehen täysin vastuulliseksi isäksi kasvaminen vain kesti kauemmin. Saattaa edelleen suuttua lapselle, en ole kuullut enää mitään noin kamalaa. Mutta pyytää anteeksi ja sanoo, että "en olisi saanut korottaa ääntä sinulle, isi oli nyt väärässä ja isi rakastaa sinua vaikka välillä suuttuukin".

Eli älä menetä toivoasi. Sitä on.

[QUOTE="vieras";23452766]Juu, sen se varmaan tekee, kupsahtaa ellei saa nukkua viikonloppuna puoli yhteentoista. Viikollahan se ei voi kupsahtaa kun pitää mennä töihin.

Juuri näin, oma mokasi kun et pidä puoliasi.[/QUOTE]

Oma moka on juu. Voisin tietysti näyttää miehelle ovea, että jos et suostu, niin tuosta sitten. Minä kuitenkin haluaisin että mies heräisi minun puolestani sen takia, että välittää minusta ja haluaa minun parastani, eikä sen takia, että minä pakotan. Tai tekisi jotakin muuta mukavaa joskus. Tuntuu vaan siltä, että mies ei viitsi ikinä vaivautua.

Niin ja olen selvästikin hoivaviettinen, enkä ole ollut tämän paremmassa parisuhteessa. Yhteiselo on ollut mielestäni enimmäkseen mukavaa nämä 5 vuotta, mutta pikku hiljaa on alkanut tökkiä, kun elämä on muuttunut vähän vaativammaksi raskauden ja lapsen syntymän myötä.

Nyt menen nukkumaan, mutta käväisen katsomassa täällä huomenna.

Argh, miten ärsyttävää. Mä en ymmärrä miten jotkut jaksaa tollasta käytöstä. Meillä mies herää arkisin 5 aikoihin ja minä sitten silloin kun lapsikin, n.7:ltä. Viikonloppuisin me herätään kumpikin samaan aikaan ja jos päikkäreitä tarvii ottaa, niin kumpikin nukkuu vuorollaan. Joskus aiemmin oli siten että toinen nousi lapsen kanssa lauantaina ja toinen sunnuntaina. Mutta sitä ei ole nyt hetkeen ollut ja mun mielestä tämä nykyinen toimiikin paremmin. Yöherätykset (jos niitä on) minä hoidan arkisin, mutta vkl:na mieskin saattaa nousta mikäli lapsen ääneen herää. Meillä lapsi on reilu 1.5v ja tosi tasapuolisesti on kyllä hoidettu. Kunpa kaikilla se toimisi...

:hug: Mä NIIIIIIIIIIN tiedän miltä susta tuntuu! Meillä oli tismalleen sama tilanne. Sillä erotuksella, että lapsi kirkui sängyssä niin kauan aikaa, että tein asialle jotain. Mies saattoi jopa karjua, että " XXX pkerkele, nyt turpa kiinni" lapselleen. Jos mulla olisi ollut voimia 1v päivän tienoilla niin olisin nostanut kytkintä, enkä uskonut sanaakaan niistä "älkää erotko ennen kuin nuorin täyttää 5v". En ymmärtänyt miten olin joutunut siihen tilanteeseen. Minä, joka olin valinnut mieheni huolella ja testannut häntä 10v ennen lapsen tekoa. En jättänyt miestä senkään vuoksi, että mies ei olisi ikinä suostunut yksinhuoltajuuteen ja minun olisi pitänyt antaa lapsi hänelle säännöllisesti.

Nyt kun lapsi on vanhempi niin tilanne on kääntynyt päälaelleen ja olen erittäin iloinen, ettei ollut voimia jättää miestä. Miehellä kesti vain kauemmin kasvaa isäksi. Nousee nyt yölläkin lapsen huutaessa. Mä herään viikonloppuisin toisena aamuna, hän toisena. Lomat vuorotellaan aamuisin. Uskallan jopa olla turvallisin mielin 5vrk työmatkalla ja tiedän, että hommat hoituvat. Mies on mitä parhain, hellin ja turvallisin isä lapselleen.

En osaa sanoa mikä tilanteen muutti. Ainakin se, että oli eräs pakkotilanne, jossa mies lähti vanhempiensa luo lapsen kanssa ilman minua (tiesin silloin, että mummo kyllä puuttuu tilanteeseen jos on tarve), se että lapsi alkoi iän myötä ottamaan itse kontaktia isäänsä vai se, että miehen täysin vastuulliseksi isäksi kasvaminen vain kesti kauemmin. Saattaa edelleen suuttua lapselle, en ole kuullut enää mitään noin kamalaa. Mutta pyytää anteeksi ja sanoo, että "en olisi saanut korottaa ääntä sinulle, isi oli nyt väärässä ja isi rakastaa sinua vaikka välillä suuttuukin".

Eli älä menetä toivoasi. Sitä on.

Ihanaa kuulla että jollain voivat asiat kääntyä hyväänkin suuntaan:)

Alkuperäinen kirjoittaja Järkytyin;23452801:
Paineet ovat kunnossa laitteessa, juuri kävi tarkistuksessa.

Miten sinulla on sujunut lasten kanssa, kun olet yksin? Minulle on suuri helpostus iltaisin, kun mies tulee töistä ja saan ojentaa lapsen hänelle ja henkäistä hetken ja tuntuisi tosi raskaalta jos olisin yksin koko päivän. Toisaalta eihän siinä ole kuin joku 1,5 h aikaa ennen kuin lapsi menee yöpuulle...

Minun mieheni on aina ollut vastuullinen lapsen suhteen, mutta ei minun. Tein raskausaikana remonttia ym. raskaita hommia, kun mies ei jaksanut tai "jaksanut", ei puhettakaan mistään passaamisesta, niin kuin joidenkin onnekkaiden miehet tekevät. Tuo raskausaika söi meidän suhdettamme ja samoin tämä episodi, mutta toivotaan ettei mitenkään kohtalokkaasti sentään.

Paremmin minä nyt jaksan, kun mies ei ole vaatimassa ja ärsytä tekemättömyydellään. Tiedän, että jos en itse siivoa kotia, niin hukumme paskaan. Kun mies asi kanssamme ja hän naputti siivouksesta, eikä kuitenkaan tehnyt asian eteen miään, niin ei se aina minuakaan huvittanut. Koirakin meiltä löytyy, joka on minun koirani, niin sain monesti kuulla raskausaikana, että vie vaan vitun rakkisi ulos tai vie se piikille. Liikkuminen oli itselleni vaikeaa, kun raskauden takia jouduin sairaslomalle lannevamman takia eli selkä oli niin jumissa, että en kunnolla pystynyt kävelemään.
Ilmoittihan hän raskausaikana, että kun hän käy kotona, niin ei hän jaksa valvoa vauvan kanssa öitä, mikäli lapsi sitä vaatii tai tehdä kotitöitä ym. mikä pitäisi jakaa tasapuolisesti kummankin aikuisen kesken perheessä.
minun rahani menivät perheen elättämiseen ja yhteisiin laskuihin, esim tv-lupa, sähkölaskut, ultrat ym. ja miehen palkka omiin laskuihin, kun hän aikoinaan oli ottanut itselleen monen tonnin kulutusluottoja, niin elämiseen hän ei pystynyt osallistumaan. Vuokrasta sentään maksoi puolet. Olen siis enemmän, kun helpottunut, kun siitä lapamadosta päästiin eroon.

Alkuperäinen kirjoittaja Järkytyin;23452851:
Oma moka on juu. Voisin tietysti näyttää miehelle ovea, että jos et suostu, niin tuosta sitten. Minä kuitenkin haluaisin että mies heräisi minun puolestani sen takia, että välittää minusta ja haluaa minun parastani, eikä sen takia, että minä pakotan. Tai tekisi jotakin muuta mukavaa joskus. Tuntuu vaan siltä, että mies ei viitsi ikinä vaivautua.

Niin ja olen selvästikin hoivaviettinen, enkä ole ollut tämän paremmassa parisuhteessa. Yhteiselo on ollut mielestäni enimmäkseen mukavaa nämä 5 vuotta, mutta pikku hiljaa on alkanut tökkiä, kun elämä on muuttunut vähän vaativammaksi raskauden ja lapsen syntymän myötä.

Nyt menen nukkumaan, mutta käväisen katsomassa täällä huomenna.

tässä nyt taas paistaa taas se ongelma että selvästi ajattelet että lapsi on sinun vastuullasi ja sinun velvollisuutesi on nousta. ja mies voi sitten hyvää hyvyyttään auttaa jos tahtoo. mies on yhtälailla sen lapsen vanhempi, ei se ole sinun 'puolestasi' tekemistä jos hän lapsen kanssa nousee. se on hänen vuoronsa. sinun pitää se itsekin sisäistää jos haluat että mies sen hyväksyy. ja muista että se mies ei osaa lukea ajatuksiasi. elämä ei ole niinkuin leffoissa joissa mies tietää juuri mitä nainen haluaa vaikkei siitä sano. kun sinä selvästi toivot että mies sinut joku aamu yllättää ja nouseekin lapsen kanssa.
eroaminen ei varmasti auta sinänsä että ei se yksinolokaan helppoa ole, ja tuon hoivaviettisi takia varmasti löydät uudenkin hoivattavan miehen, joka saattaa sitten olla vielä pahempi

Mun mies heräsi tänään aamulla ysiltä lasten kanssa, mä sain nukkua yhteentoista asti. Kun tulin alakertaan, aamutoimet oli tehty ja kahvit keitetty. Join kahvit, laitoin itseni ja lapset valmiiksi ja lähdin pienten kanssa ostoksille+siskolleni kylään. Esikoinen lähti kaverilleen. Mies jäi kotiin ja lähti vähän ajan päästä kaverilleen kai. Tulin illalla kotiin, syötiin iltapala siskolla ja käytiin saunassakin. Lapset siis yöpuulle valmiita, mies oli hakenut esikoisen jo aiemmin omilta menoiltaan tullessaan. Mies vaihtoi yöpuvut ja vei lapset nukkumaan, ei tarvitse meillä nukuttaa. Se oli ostanut mulle himoitsemani sormuksen ihan muuten vaan. <3 Lajittelin kuivat pyykit kaappeihin ja tyhjensin+täytin tiskikoneen. Nyt mies viimeistelee yhtä autoon liittyvää hommaa ja siirrymme kohta leffan pariin syömään mun äsken iltapalaksi tekemää pizzaa.

Jotenkin näin sen kuuluu mennäkin. Molemmille jotain. Yhtään vähempään en tyytyisi.

mulla on sitten jälleen yksi syy olla tyytyväinen tuohon välillä niin rasittavaan mieheeni koska meillä tuo herää pojan kanssa työaamuinakin hoitamaan aamutoimet ja keittelee vielä minulle kahvitkin ennen lähtöään. Vapaapäivinä voisin jäädä sänkyyn jos osaisin mutta en osaa.

Ei olla mitenkään sovittu tästä mutta mies sanoo että tahtoo tehdä hieman osaansa. Heräilisi varmasti öisinkin mutta se on minun heiniäni, poika asettuu nopeammin näin.

no luovupa koirain kusettamisesta, sano ettet jaksa ja kerrot sitten kun jaksat, ehkä joskus 10 vuoden päästä.
Miksi ylipäätään menit yhteen koirallisen miehen kanssa jos et pidä koirista?
Mä pelkään koiria ja onnekseni löysin kaikille karvaeläimille allergisen miehen. Meille ei siis tule ikinä miljoonakalaa vaativampaa lemmikkiä!

Myönnän että on tyhmää alistua tällaiseen, haluaisin kuitenkin että mies haluaisi omasta tahdostaan tehdä jotakin minun puolestani:(

Niin kauan kuin alistut, ei miehesi ilmeisestikään aio hyväksi havaitsemaansa mallia muuttaa.

Kipeänä käyttää koiria ulkona tms..... :O

|O Kerää rohkeutes nainen!

[QUOTE="mä";23452642]Meillä tämä ei ainakaan toimi. Lapset huutaa vaan nii kauan että nousen ku mies vetää peittoa vaan enempi korville ja koittaa jatkaa unia.[/QUOTE]

meillä tuohon auttoi raaka peli. lapset aamulla sänkyyn ja isin kimppuun. ennenpitkää isi oppi, että on parempi joskus nousta lasten kanssa aamulla jos vaihtoehtona on kaksi kirppua pomppimassa päällä isi isi huudon kanssa :D

Uniapnea on miehelle vain tekosyy olla heräämättä lapsen kanssa aamuisin. Omalla miehellänikin on uniapnea eikä se estä häntä heräämästä viikonloppuna aamuisin pojan (nyt 1.5v) kanssa ylös niin että saan nukkua jos haluan. Meillä oli tuossa reilu puoli vuotta todella levottomia öitä ja mulle oli henkireikä se että isikin otti vastuuta lapsestaan ja myös minun jaksamisesta.

Uniapnea on miehelle vain tekosyy olla heräämättä lapsen kanssa aamuisin. Omalla miehellänikin on uniapnea eikä se estä häntä heräämästä viikonloppuna aamuisin pojan (nyt 1.5v) kanssa ylös niin että saan nukkua jos haluan. Meillä oli tuossa reilu puoli vuotta todella levottomia öitä ja mulle oli henkireikä se että isikin otti vastuuta lapsestaan ja myös minun jaksamisesta.

Uskon että uniapneapotilaita on kahdenlaisia, sellaisia joille apnealaite on ihmevekotin (laihtuvat ja virkistyvät heti laitteen saatuaan) ja ne joilla se auttaa vain vähän. Jos näkisit mieheni, ehkä uskoisit minua. Mieheni on vain vähän päälle nelikymppinen, mutta voisi kasvojensa perusteella olla vaikka 60-vuotias. Jos tiedät miltä Gordon Ramsay näyttää tai näytti (on kuulemma käynyt kauneusleikkauksessa), minun miehelläni on juuri samanlaiset uurteet, vaikka ei tupakoi eikä käytä alkoholia. En ymmärrä mistä ne puronuomat ovat kasvoihin tulleet, mutta niinpä vain on vanhan ja väsyneen näköinen ukkeli... Mieheni nukkuu lomilla ja vapaapäivinä 10-12 h yöunet joka yö, jos se vain on mahdollista ja useimmitenhan se on. Joskus kyllästyn olemaan koko aamupäivän kahdestaan tytön kanssa ja vien lapsen mellastamaan sänkyyn muutaman tunnin aikaisemmin ja silloin mies kömpii ylös.

Tappelimme sunnuntai-iltana uudestaan tästä asiasta ja mieheni myönsi lopulta, että olisi reilua että minäkin saisin joskus nukkua pitkään, mutta töissä on nyt sen verran raskasta ettei jaksa ellei saa nukkua viikonloppuisin. Se lievensi vähän ärsytystä, kun mies sentään myöntää että minunkin olisi reilua saada nukkua pitkään, eikä vaan keksinyt selityksiä. Tähän minun tyydyttävä kunnes koittaa seuraava loma-aika ja sitten katsotaan.

Joku tuossa kyseli miten mieheni ehtii olla niin lyhen aikaa tytön kanssa iltaisin; hänen työaikansa on periaatteessa klo 9-17, mutta monesti töissä menee vähän pidempään ja kun puolen tunnin matka huomioidaan, hän on monesti kotona vasta klo 18.

Niin ja kiitos kaikille vastanneille, sain tästä kyllä vähän miettimistä...

Tuo uniapnea tekee vaan asiasta niin hankalan. Toisaalta voisihan miehenikin mennä muutamana iltana klo 21 nukkumaan, että jaksaisi sitten nousta lapsen kanssa... Se on niin ärsyttävää, kun molemmat tykätään valvoa myöhään, mutta minulla on velvollisuuteni aamulla ja mies saa valvoskella vapaasti viikonloppuisin.

Jos herra on "pipi" kun hänelä on uniapnea, niin totta helvetissä herra menee nukkumaan illalla kello 8, jos kerran ei lapsensa kanssa ole kertaakaan noussut. vasta kun on noussut lapsensa kanssa, herra voi valvoa. Päivänselvää.

ei se diagnoosi vältämättä tee hänestä sen kummempaa kuin normaalista väsyneestä.

Meillä meinasi esikoisen pikkuvauva-aikana olla samaa. Imetyksen loputtua kuitenkin tein muutoksen.
Otin pullon, korvikepurkin sänkyyn viereen ja laitoin lapsen meidän keskelle. Yöllä kun vauva heräsi niin minä käänsin raa`asti kylkeä ja annoin miehen hoitaa tilanteen.
Ja tiedoksi, vauva ei kerennyt itkeä tosiaan kauaa. :) Siitä lähtien on hoitanut yölläkin.

Yhteistyössä