Aamu kuuden maito

Meillä juuri vuoden täyttänyt poika. Hän on aina nukkunut huonosti ja mm söi öisin vielä 11kk iässä. Nyt ollaan päästy yösyömisistä ja herääkin yössä vain kerran klo 4 aikaan. Tuolloin riittää tutti ja silittelyt.

Poika herää aamuisin klo6-6.30 aikaan (menee illalla 20-21 nukkumaan) ja haluaa maitoa. On siis itkuinen ja selvästi haluaa vielä nukkua, mutta ilman maitoa ei rauhoitu.
Olen siis antanut maitoa tuohon aikaan, sillä sehän on jo vähän niinkuin aamupala. Sitten poika jatkaa unia 7.30-9 asti.
Olen miettinyt, että kuinkahan kauan poika jatkaa aamuheräilyä ja vaatii maitoa? Meneeköhän itsestään ohi? Vai pitääkö vain kieltäytyä maidon antamisesta ja vaikka herätä hänen kanssaan tuohon aikaan? En millään jaksaisi.. Sitten myös perheen pvrytmi menee ihan metsään, kun on toinenkin lapsi joka nukkuu 8.Nyt on mennyt hyvin kun olen antanut pienemmälle aamumaidon ja ollaan nukuttu kaikki 8 pintaan. Näin ollen lasten rytmi on suht sama ja ulkoilutkin aamupv onnistuu.
Miten muilla, onko ollut vastaavaa?

Kiitos!

Meillä tyttö 1 v ja herää 6.30 (nukkumaan 21). Ennen joi aamulla siinä kuuden maissa (ja heräsi 7.30) mutta kun yösyönnit lopetettiin niin alkoi myös heräämiset aikaistua. Nyt ei sitten edes maito enää auta jatkamaan unia. Mun mielestä jos se maito auttaa niin juokoon, jos olisin tiennyt että meillä käy näin niin olisin varmaan antanut jatkaa juomisia.

Samaa mieltä olen siinä, että ennemmin jatkan näin. En todellakaan jaksa/ halua ed mainitun pvrytmiasian takia pojan heräävän jo klo 6. Mietin vaan, että kauankohan tätä jatkuu ja jääkö ennen pitkään itsestään pois. Ei kai nyt kukaan 1.5-2 v aamuisin maitoa juo?! Kauas ajattelen....

Alkuperäinen kirjoittaja kissankello:
Samaa mieltä olen siinä, että ennemmin jatkan näin. En todellakaan jaksa/ halua ed mainitun pvrytmiasian takia pojan heräävän jo klo 6. Mietin vaan, että kauankohan tätä jatkuu ja jääkö ennen pitkään itsestään pois. Ei kai nyt kukaan 1.5-2 v aamuisin maitoa juo?! Kauas ajattelen....
Kyllä ne juo, just niin kauan kun annat. Meillä yksi tuttu jolle kerroin että aion vieroittaa 10kk tytön yötissistä ja hän totesi että: "ai, miten sä sen meinaat tehdä? meidän poika (varmaan jo kaksi vuotias) vaatii maitopullon joka yö" :eek:

Itse en tavallaan tätä klo 6-6.30 laske yösyötöksi. Onhan poika siinä vaiheessa jo nukkunut n.10h ja olisi varmasti valmis heräämään, jos en antaisi maitoa. Tassuttelut ei tässä klo ajassa enää auta, sillä hän piristyy niin paljon, että herää kokonaan. Ja itse en vaan haluaisi alkaa heräämään kuuden aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Juu ymmärrän, ja antaisin varmaan itsekin tuossa tilanteessa jos se yöunien pituutta pidentäisi. Kommentoin vaan tuota kun kirjoitit että ei kai ne enää 1,5-2 vuotiaana sitä juo... :)
Ok=) Niinhän minä kysyinkin!

Jos jollain vielä kokemuksia niin kuulisin mielelläni.

Kissankello... noin tein ekan lapsen kanssa ja ai kun oli ihanaa jatkaa unia hiukan pitempään. Joten sinua jatkaisin ihan oman mielenrauhan kannaltakin ja lapsikin kerran haluaa vielä nukkua, joten miksipä ei. Oikein olen kade kun lapsesi nukkuu maidon jälkeen mein tämä toinen touhu taavetti ei sitten haluakkaan nukkua vaikka äiti ovelasti koittaisi.

Ai niin mein viisi vuotias haluaa vielä aamumaidon (siis mukista), enkä sitä mitenkään pahana pidä. (Tosin meillä ei välillä tyttö suostunut mitään muuta ottamaan kuin maidon ja jos ei sitä saanut ei sitten ottanut yhtään mitään tai korkeintaan omenan). Nykyään onneksi menee jo puurokin aamulla, mutta maitoa täytyy saada.

Aamumaito jatkaa unia meilläkin. Usein se on juuri siinä kuuden kieppeillä kun neiti 1v1kk haluaa maitoa. Ei yleensä rauhoitu sänkyyn ilman tisumaitoa, varsinkaan nyt kun hampaita tulossa ja suussa tekee kipeää. Meillä syötiin 2 kertaa yössä vielä reilu kuukausi sitten. Itselleni on ollut helpompi antaa maitoa näinkin pitkään ja jatkaa vielä tuota yhtä maitoa aamulla, koska lapsi saa pidemmät yöunet eikä ole aamulla 9 aikaan jo kiukkuinen ja väsy. Helpompaa itselle myös siksi, että huudattaminen ei ole meidän juttu. Kello 2 maidosta päästiin eroon isin tassuttelulla, mutta tämä toinen maito jatkukoon.... Elokuussa lähdetään hoitoon ja töihin, eiköhän se sitten lopu kun imetyskin loppuu.

Meilläkin poika ( nyt noin vuoden ja kuukauden ikäinen) on siinä kuuden aikaan maidon, MUTTA nyt on itse alkanut sitä "unohtelemaan" ja herää siinä 8-9 aikaan haluamaan ihan kunnon aamupalaa. Tällöin olen ollut itsekin kuin mitään aamumaitoa tuttipullosta ei olisi olemassakaan. :whistle:

Olen koittanut aina ensin rauhoitella, mutta jos ei ole selvästi vain tyyliin asenno korjausta/rauhoittelua tmv vailla niin olen tilkkasen maitoa antanut. Kun aiemmin heräsi hitmuisen aikaisin otin vaan viereen ja palautin nukkumaan muutaman kerran ja kas kummaa tyyppi nukahti.

Minulle on nuo yöunet niin tärkeät että olen niitä arvostanut. Jos en saa nukkua tarpeeksi ei meillä toimi mikään, voi pahoin ja joudun tsemppaamaan ihan hirmuisesti etten olisi ärtynyt. Olen siis ajatellut, että tuo maitohomma varmaankin sutjautuu jossain vaiheessa kyllä ja siltä kyllä nyt näyttäisikin.

Aloittajan asemassa antaisin vaan maitoa, mutta vähentäisin pikku hiljaa määrää niin ettei lapsi tule siitä kylläiseksi ja on sitten varsinaiseen aamupala-aikaankin nälkäinen.

vasy
meilla teki tyttö ihan samaa vuoden taytettyaan etta heräsi aamumaidolle kukon laulun aikaan ja nukkui sen jalkeen viela pari tuntia. Itse annoin silloin aamuisin vellimaitoa ja tyttö lopetti ihan itse muutaman viikon kuluttua sen aamuheraamisen. On nyt 1v 4kk ja nukkuu 7-7.30 asti ilman aamumaitoja ellei sitten ole jotain häiritsemässä kuten nuhaa/hampaita tms. Meillä syödään aamupala siinä 8.30 eikä se aamun vellimaito siihen vaikuttanut. Itse ajattelin etta se oli se kävelyn ja kiipeämisen harjoittelu mikä vei vähän ylimääräistä energiaa ja on nyt tasoittunut. Itse totesin helpommaksi antaa sen maidon kun alkaa kinata tytön kanssa siihen aikaan aamulla. tosin olisin alkanut sitten kinaamaan mikäli olisi jäänyt tavaksi, mutta meilla meni ainakin muutamassa viikossa ohi ihan itsellään.

Meillä annettiin aamumaito, ja sillä unet jatkui aina pari tuntia. Itsestään se ei loppunut vaan piti lopettaa. Ihan se on tosiaan itsestäsi kiinni että haluatko nukkua aamulla vähän pidempään vai herätä touhuilemaan taaperon kanssa aikaisemmin...

Meillä on sama tilanne. Neiti Päivänsankarilta :heart: lopetin yösyötöt/imetyksen 10kk:n iässä ja nyt saa vielä aamumaidon pullosta. Toisina aamuina huhuilee jo 5.30, yleensä vasta kuuden jälkeen ja jatkaa sitten unia vielä lähemmäs kahdeksaa. Enkä aio vielä ottaa pulloa pois, koska minusta tuo ei ole enää yösyöntiä vaan saattaa jo oikeasti olla nälkä (kun iltapuuro on syöty illalla jo ennen klo 20!).

Pari kuukauden päästä unentarve varmasti jo kevenee sen verran että jaksaa paremmin valvoa päikkäreille asti vaikka oliskin herännyt ennen klo 7. Nyt jos herää niin aikaisin niin tarvii kyllä aamupäivätorkut tai muuten ei tule elämästä mitään. Näin meillä :)

Älä huoli. Meillä jatkui aamumaidot vähän yli vuoden ikään asti ja sitten jäivät itsestään pois. Tilalle tuli se, että otan pojan aamulla viekkuun nukkumaan ja jatketaan vierekkäin unia. Tapansa kullakin - pääasia kai on, että herätään pirteinä aamuun.

Yhteistyössä