aamu"yö"maito-ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mimi

Vieras
Poikamme täyttää pian vuoden. Meillä on vähän ongelmana aamu"yö"maito. Aion lopettaa imetyksen tuohon vuoden ikään. Kolmena aamuna pidin tiukan linjan, enkä imettänyt ennen kuin herättiin kokonaan ja imetin vasta puuron päälle. Olen tähän saakka imettänyt kerran 5-7 välillä, ja poika nukkuu sen jälkeen vielä noin kasiin. Kolme aamua olikin sitten itkua välillä 05-07. Poikaa selvästi väsytti, mutta ilman maitoa ei suostunut nukkumaan. Väsähdin itse niin noista rikkonaisista aamuöistä, että tänä aamuna taas sorruin 06.15 imettämään. Tiedän, että pitäisi olla johdonmukainen, mutta jotenkin väsyneenä aivot ei vaan toimi.

Vinkkejä aamumaidon lopettamiseen? Jos vaihtoehtona on parin viikon huuto (tai mahd. pidempään) ja itkuiset päivät, niin ei kiitos. Poika on muutenkin tosi itkupilli ja vaativa taapero, joten mielummin annan maidon ja nukun pidempään. Onko kokemuksia siitä, että lapsi lopettaa aamumaidon vaatimisen itse esim. vasta 1,5-2 vuoden iässä.

Vielä sen verran, että poika syö reippaasti päivän mittaan ja iltapuuroa ison satsin. Itselläni saattaa joskus yöllä jano yllättää, ja olenkin kokeillut antaa vettä pojalle, jos olisi sama ongelma. Joskus se auttaa siirtämään maitovaatimusta puolella tunnilla, mutta yleensä ei.

Meillä poika nyt 1½v. Imetys loppui pojan ollessa vuoden ihan kivuttomasti, poika vierottui itse.

Tuo aamumaidon poika joi sen jälkeen tuttipullosta ja aivan selvästi sen tarvi. Kävi nukkumaan klo 21 ja n. kuuden aikaan oli selvästi nälkäinen/janoinen. Meillä ei ollut pullo muulloin käytössä, mutta tuota aamumaitoa poika ei suostunut nokkamukista juomaan. Ajattelin, että pidän 1½v takarajana tuole pullolle ja aamumaidollekin. Meillä myös tuon aamumaidon jälkeen nukuttiin ainakin yhdeksään.

No, yksi aamu sitten tarjosin maidon nokkamukista, vähän poika sitä protestoi eikä paljoa maitoa juonut, hän kuitenkin nukkui uudestsaan viereeni. Pari aamua tarjosin nokkamukia ja sitten hän sen jo huoli, olisiko parisen viikkoa juonut aamumaitonsa nokkiksesta ja sitten alkoikin nukkua heräämättä juomaan aamumaitoa. Joskus otan pojan seitsemän aikaan viereeni, mutta aamumaitoa unen jatkamiseen poika ei enää kaipaa vaan nukkuu yhdeksään.

Poika oli siis 1v4kk, kun tuo pullo vaihtoi nokkamukiin ja liki 1v5kk, kun jätti aamumaidon itse pois.

Mielestäni voi huoletta antaa tuota aamumaitoa tuonne 1½v asti, jospa teilläkin se jää itsestään pois. Meillä aivan selvästi poika tarvi aamumaidon, kun oli pitkä yö takana, se ei siis ollut tapa, muuten kuin ehkä tuttipullon osalta himo ;) Muistan itsekin miettineeni pojan ollessa 1v, että aamumaito pitäis jättää pois, mutta tulin siihen tulokseen, että poika on vielä pieni ja sen kyllä ehtii, onhan joillakin iltavellit vielä 2½v ;)

Kiva kuulla, että muillakin vielä yli vuodenikäiset juo aamumaitoa. Ehkäpä kokeilenkin sitä, että annan edelleen maitoa siinä aamutuimaan, ja toivon, että jossain vaiheessa jättää sen itse pois.

Anna vaan, eihän se suuri vaiva ole :) Ja hyvähän se on, että sitten nukutaan vielä parisen tuntia, kyllä klo kuusi on liian aikainen ylösnousu. Meillä poika joskus harvoin heräsi sitesemän maissa ja oli tosi väsynyt.