Aamu alkaa klo 5, kannattaisiko myöhentää tuttipullolla?

Eli lapsi 9 1/2 kk. Imetän vielä mutta yöimetykset lopettelin reilu viikko sitten. Ensin tein niin, että viiden jälkeen sai maitoa jolloin nukuimme jopa kahdeksaankin asti. Sitten tassutin kaksi yötä peräkkäin neljästä eteenpäin jolloin päätin että "klo viiden jälkeen maitoa" ei toimi, joten päätin että jos maidon tarve, noustaan aamupalalle ja sitten annan rintaa. Näin onkin sitten tehty, ja aina viiden pintaan. Noh, jaksan kyllä nousta, mutta en ole ihan vakuuttunut jaksaisiko vauva. On nimittäin aika paljon tississä kiinni ja nukahtaa aamunille jopa 6.30, viimeistään klo 8. Olenkin miettinyt, olisiko hullua antaa silloin viideltä sängyssä/sylissä tuttipullossa korviketta jos unet sitten jatkuisivat. Muulloin lapsi ei koskaan juo tuttipullosta, mutta on juonut reippaasti jos on tarjottu kun olen ollut poissa kotoa. Pelkään vaan että lapsi alkaa haluta sitäkin sitten esim. neljältä. On kurjaa kun ennen niin iloiset aamut alkaa nykyään itkulla, eikä ihan heti iloksi muutu. Sanokaas viisaammat miten mielestänne kannattaisi toimia!
 
Mulla myös on tytär 9 1/2kk ja meillä mentiin jonkin aikaa niin, että aiemmin yönsä hyvin nukkunut lapsi alkoi heräillä jo klo 4-6 aamulla. Otin viereen (jos ei ollut jo) ja tutittelin ensin, mutta jos ei rauhoittunut, annoin maitoa pullosta, minkä jälkeen jatkoimme unia klo 8-9 saakka. Näin menimme muutaman viikon, kunnes maidonvaatiminen loppui ja lapsi nukkuu taas yön läpeensä klo 7.30-8.30 saakka. Pähkäilin itsekin aluksi, että onko hassua antaa klo 6 aamulla maitoa sängyssä hämärässä, mutta tuumin, ettei ole järkeä herätäkään siihen aikaan, jos ei ole pakko. :) Tämä toimi ainakin meillä ja näin saimme lapselle (ja mammalle) pidemmät yöunet, mikä osaltaan myös selkiyttää päivärytmiä ja ruokailuja.
 
Itse ainakin annan hyvillä mielin 10½kk ikäiselle aamuyöstä 04-06 aikaan maitopullon, koska se tarkoittaa sitä, että unta sitten jatketaan aamulla 8-9 asti. Itse en jaksaisi herätä kamalan aikaseen puuron keittoon, ja varmasti on lapsenkin paras että saa nukkua kunnon yöunet. Mun mielestä näin pienellä voi olla jo oikeesti nälkä tuohon aikaan aamusta.
 
Mulla on aina sanottu että on ihan luonnollista antaa alle vuotiaalle aamuyöstä vielä maitoa. Turhaa sitä tohon aikaan herätä kukkumaan, "yhtäjaksoinen" uni on kuitenki tärkeää sekä lapselle että äidille.
 
Kiitti vastauksista. Tähän mennessä tapahtunutta: toissa yönä lapsi heräsikin vasta 6.30 joten ei tarvinnut miettiä antaako maitoa vai ei. Viime yönä heräsi viideltä ja annoin tuttipullon, josta joi tyytyväisenä ja sitten jaksoikin iloisena nousta leikkimään:) Eli ei tuottanut toivottua tulosta. Ja aamu-unet otettiin taas 6.30-8.30. Luulen että kokeilen kyllä vielä ainakin muutaman yön. Vaikka olenkin varsin aamuvirkku tuntuu hullulta kenenkään kannalta herätä viidelta. Varsinkiin jos mennään kohta taas nukkumaan:)
 
Täällä taas. Lapsi heräsi viideltä, joi tuttipullosta maitoa ja on siitä asti touhunnut |O Näinköhän meidä tytsy on aikanen lintu ja siihen pitää tottua... Ja jos näin on, jättänen tuttipullon pois. Samahan se on sitten imettää vaikka soffalla kun on herätty.
 

Yhteistyössä