9kk todella levoton yö jälleen... mulla ei hermot enää kestä - hyviä neuvoja?

  • Viestiketjun aloittaja Kentietää
  • Ensimmäinen viesti
"tiina"
Ihan sama, mikä guru se nainen on, joka tollasen kirjan on kirjottanut!!! Meillä ei ainakaan olis moiset neuvot toiminu... Jollain muulla ehkä. Maalaisjärki ei ole aina sama asia, kuin kokemus... Se voi olla myös sitä, että luotat itseesi ja omaan vaistoosi. Nyt unohdat neuvot ja lähdet kokeilemaan eri tapoja, millä saisit vauvasi nukkumaan. Kyllä sä vielä löydät teille sopivan tavan ja saatte kaikki nukuttua.

Nimim. Meinasin itse mennä sekaisin neuvolan ohjeista, kunnes tajusin kuunnella vain omaa vaistoani.
 
"Vieras"
Mua hämmästyttää jotkut neuvot täällä nyt.

Siis kun ongelma on se, ettei ap saa kunnolla nukuttua vauva vieressä ja haluaa nukuttaa toisessa huoneessa, mikä mun mielestä 9kk kohdalla on jo ihan ok. Ongelma ei siis ratkea sillä, että "vauva kainaloon ja nukkumaan". Kaikille ei sovi perhepeti. Ei meillekään sovi.

Ja kuten ap huomaat, tapoja toimia on todella erilaisia.:) Yhtä monta kun on äitejä ja lapsia, se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Koita löytää ne parhaat ratkaisut teille ja yritä luottaa siihen, että tunnet itse lapsesi parhaiten. Ja ota neuvoista käyttöön ne, mitkä tuntuu teillä toimivan. Kokeilemalla ne selviää.
No mikä se sun neuvo olikaan?

Muiden oli pääasiassa että anna lapsen olla lähellä. Että sitä lapsi kaipaa, rakkautta ja hellyyttä.
 
Kentietää
[QUOTE="Äityli";27751995]Jos miehesi haluaa ottaa vauvan vierensä, niin ilman muuta, painu sinä sohvalle. Toine on vielä niin pieni, eikä taatusti osaa manipuloida itkemällä.[/QUOTE]

Ei, mieheni ei taatusti halua ottaa lasta viereensä nukkumaan.. sen pystyn takaamaan.
 
"viiraska"
Olen sitä mieltä, ettei absoluuttista totuutta tässä(kään) asiassa ole. Jos sinulle on todella tärkeää, että lapsi nukkuu omassa huoneessaan, sinun on perehdyttävä unikouluun. Helpommalla voit päästä, jos toteat, että muidenkin lapset nukkuvat levottomasti 9-kuisina, ja suostut (tilapäisesti) ottamaan vauvan teidän huoneeseen joksikin aikaa. Tosin jos lapsi on kovin voimakastahtoinen, hänen saamisensa omaan huoneeseen takaisin voi olla kova homma... Ja silloinkaan ei tarvitse passata lasta joka inahduksesta, luota siihen että paikalla olo riittää.

Itse olen viiden lapsen äiti, ja olen tainnut vierottaa kaikki lapseni rinnalta juuri tuossa iässä, kun yöt ovat menneet niin levottomaksi. Yhdenlainen unikoulu sekin. PAras neuvo, minkä voin sinulle antaa, on että tee miten teet - kunhan et stressaannu liikaa. Jos vauva nukkuu huonosti, ota päiväunia. Ja varo hoitamasta lasta yöllä. Täällä päin sanotaan, että vauvaa käsitellään yöaikaan "loivasti"; ei seurustella, ei sytytetä kirkkaita valoja, tehdään hiljaisesti vain se mikä on pakko (kuten kakkavaipan vaihto). Varmaan tiedätkin tämän, kun lapsi on jo noin iso.
 
"Äityli"
Alkuperäinen kirjoittaja Kentietää;27752009:
Ei, mieheni ei taatusti halua ottaa lasta viereensä nukkumaan.. sen pystyn takaamaan.
Suomenna lause aloituksestasi: "Mies on sitä mieltä, että lapsi täytyy ottaa sängystä ylös meidän sänkyyn nukkumaan"
 
..
[QUOTE="Vieras";27752006]No mikä se sun neuvo olikaan?

Muiden oli pääasiassa että anna lapsen olla lähellä. Että sitä lapsi kaipaa, rakkautta ja hellyyttä.[/QUOTE]

No lähinnä se, että omaa järkeä kuunnellen antaa ensin yrittää rauhoittua itsekseen. Ja sitten voi koittaa mennä hyssyttelemään jos joku keino toimis ilman, että otetaan viereen, kun se ei kerran tässä tapauksessa ole hyvä ratkaisu jos äiti ei saa nukuttua. Sitä siis ihmettelin, että suositellaan ottamaan vauva viereen, vaikka silloin ei nukuta hyvin ja sitä hyvin nukkumista (ilman lapsen traumatisointia) kai ap tässä toivoi.

Toi meidän 2,5v on ainakin ihan normaali, vaikka ei ole vieressä nukkunut kuin ihan vastasyntyneenä. On varmasti saanut ihan tarpeeksi rakkautta ja hellyyttä hereillä ollessaan. On nukkunut jo pitkään hyvin omassa sängyssään. Kuten minäkin. Ja tosiaan en koe koskaan huudattaneeni lasta vaan aina menty tilanteen ja maalaisjärjen mukaan.
 
Kentietää
[QUOTE="Äityli";27752033]Suomenna lause aloituksestasi: "Mies on sitä mieltä, että lapsi täytyy ottaa sängystä ylös meidän sänkyyn nukkumaan"[/QUOTE]

Se ei silti tarkoita sitä, että hän yksin haluaisi lapsen kanssa nukkua. Olen kylläkin aiemin joutunut yksin nukkumaan lapsen kanssa. Miehelläni on toisenlainen päivärytmi, eli hän valvoo yöt ja nukkuu pitkälle päivään. Minä olen silti se joka saa lapsen kanssa valvoa myös yöllä.. tarkoittaa siis sitä, että mulla on todella vähän aikaa levätä koskaan.
 
Paas postissa tulemaan mulle ne kirjat niin heitän tohon takkaan, saa hyvää sytty paperia, mitään muutahan virkaa noilla kirjoilla ei ole!
Onko sinulla äitiä, siskoa, kaveria, anoppia joka vois vähän ohjeistaa lasten hoidossa, eihän 9kk vauva ymmärrä noista sun kasvatus metodeista mitään!
Meillä otetaan vielä 1,5.v sänkyyn perhepetiin jos nukkuu levottomasti, ei se laps siittä piloille, mee ja edelleen tuo myös nukkuu omassa sängyssäkin. Lasta ei huudateta ikinä turhaan!!!:stick:
 
täh
Alkuperäinen kirjoittaja Kentietää;27752066:
Se ei silti tarkoita sitä, että hän yksin haluaisi lapsen kanssa nukkua. Olen kylläkin aiemin joutunut yksin nukkumaan lapsen kanssa. Miehelläni on toisenlainen päivärytmi, eli hän valvoo yöt ja nukkuu pitkälle päivään. Minä olen silti se joka saa lapsen kanssa valvoa myös yöllä.. tarkoittaa siis sitä, että mulla on todella vähän aikaa levätä koskaan.
jos mies valvoo yöt, niin miksei valvo lapsen kanssa????
 
"taaperon äiti"
Ihan fiksultahan unikoulu 9 kk ikäisen kohdalla kuulostaa. Sinuna tekisin juuri niin! Kummallista miten näköjään monessa perheessä pidetään normaalina sitä että lähes 1-vuotias valvottaa vanhempiaan. Sitten toisaalta valitetaan väsymystä, no varmaan olettekin väsyneitä tuolla ns. lempeällä metodillanne. No ei meilläkään mitään huudatusta koskaan harrastettu, mutta en myöskään ruvennut opettamaan lapselle huonoja tapoja vain jotta pääsisin hetkellisesti helpommalla.

Jos ap haluat tukea omalle ratkaisullesi, joko olet lukenut Druckermanin "Kuinka kasvattaa bebe"?
 
Kentietää
Paas postissa tulemaan mulle ne kirjat niin heitän tohon takkaan, saa hyvää sytty paperia, mitään muutahan virkaa noilla kirjoilla ei ole!
Onko sinulla äitiä, siskoa, kaveria, anoppia joka vois vähän ohjeistaa lasten hoidossa, eihän 9kk vauva ymmärrä noista sun kasvatus metodeista mitään!
Meillä otetaan vielä 1,5.v sänkyyn perhepetiin jos nukkuu levottomasti, ei se laps siittä piloille, mee ja edelleen tuo myös nukkuu omassa sängyssäkin. Lasta ei huudateta ikinä turhaan!!!:stick:
Oletkohan nyt mitenkä tarkkaan lukenut kaikki mun postaukset tähän ketjuun? Nimenomaan kirjoitin ettei meilläkään lasta huudateta turhaan ja että aina menen puolen minuutin sisällä katsomaan mikä on hätänä kun hän itkee. Paljoa sen nopeampaa ei sinne pääse. Kun lapsi on joskus nukkunut vieressä en ole itse pystynyt nukkumaan ollenkaan. Nukkuu siis ihan yhtä levottomasti vaikka otan sen viereen.
 
Joo kirjat pois ja maalaisjärkeä peliin. Meillä on viiden lapsen kanssa toimittu miten milloinkin - sen mukaan mikä toimii. Meidän 9 kk ikäisemme nukkuu milloin missäkin. Tai no, siis yöllä joko kehdossa vanhempien huoneessa tai sitten meidän keskellä ja päivisin siellä, mihin sattuu nukahtamaan. Ei ole vauva valvotellut muulloin kuin parina yönä sairastaessaan. 2-vuotiaamme nukkuu myös usein sängyssämme ilman sen kummempia perhepeti-ideologioita. Siinäpähän nukkuu vaan.

Lisäys: Maailmassa on valtava määrä lastenkasvatuksen asiantuntijoita; jokainen vanhempi, joka löytää lapsensa kanssa kohtalaisesti sujuvan arjen, on asiantuntija.

Lisäys 2: Esikoisemme nukkui vauvana hyvin katkonaisesti. Emme tajunneet, ettei häntä voi palvella jatkuvasti öisin ja kaikkien kannalta on paras, jos lapsi nukkuu kunnolla. Parin viikon unikoulun jälkeen saimme nauttia kunnollisista yöunista.
 
Viimeksi muokattu:
"tiina"
[QUOTE="taaperon äiti";27752129]Ihan fiksultahan unikoulu 9 kk ikäisen kohdalla kuulostaa. Sinuna tekisin juuri niin! Kummallista miten näköjään monessa perheessä pidetään normaalina sitä että lähes 1-vuotias valvottaa vanhempiaan. Sitten toisaalta valitetaan väsymystä, no varmaan olettekin väsyneitä tuolla ns. lempeällä metodillanne. No ei meilläkään mitään huudatusta koskaan harrastettu, mutta en myöskään ruvennut opettamaan lapselle huonoja tapoja vain jotta pääsisin hetkellisesti helpommalla.

Jos ap haluat tukea omalle ratkaisullesi, joko olet lukenut Druckermanin "Kuinka kasvattaa bebe"?[/QUOTE]

Meillä noi lempeät metodit oli ainoat syyt, miksi meillä nukuttiin hyvin! :D Jos oisin yrittänyt ennen aikojaan vauvaa siirtää omaan huoneeseen, ois meillä yöunet jääny aika vähäsiks ja silloin tosiaan ois väsyttänyt... Nyt nukuttiin kauan samassa huoneessa ja lapsi siirty omaan huoneeseensa juuri meille sopivaan aikaan.

Ap:n tapauksessa on nyt vissiin pois suljettu perhepeti sekä samassa huoneessa (sekä vanhempien, että vauvan) nukkuminen? Myöskään mies ei suostu ottamaan mitään vastuuta asiasta? Valvoo yöt, muttei voi valvoa lapsen kanssa, haluaa lapsen viereen nukkumaan, muttei suostu yksinään lapsen kanssa nukkumaan? Mikä oli syy siihen, ettet voi kokeilla nukkua vaikka patjalla vauvan huoneessa?
 
hjhjhkl
Jos sua kirjat kiinnostaa niin tollanen kun Unihiekkaa etsimässä on yks hyvä vaihtoehto. Siinä käydään läpi vauvojen ja lasten uniongelmia ja erilaisia ratkasuja niihin.

Tsemppiä!
 

Yhteistyössä